Przejdź do treści

Podsumowanie sezonu 2016/2017 w Teatrze Wybrzeże

Grzegorz Kwiatkowski o minionym sezonie w Wybrzeżu:

Jubileuszowy sezon 2016/217 był dla naszego Teatru znakomity. Zaprezentowaliśmy 83 tytuły, zagraliśmy 496 spektakli w tym 7 premier, 22 LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI, 51 spektakli wyjazdowych i 15 spektakli gościnnych. Odwiedziło nas ponad 100 tysięcy widzów. Miło nam poinformować, że frekwencja na naszych scenach wyniosła 100 procent!

W minionym sezonie zorganizowaliśmy także 220 działań edukacyjnych, w których udział wzięło ponad 4 tysiące osób.
Sezon 2016/2017 był dla naszego Teatru znakomity zarówno jeśli chodzi o ilość nagród (m.in. prestiżowa Nagroda im. Zelwerowicza dla Doroty Kolak i Mirosława Baki), jak i wysokie noty krytyków teatralnych dla poszczególnych spektakli. W minionym sezonie z powodzeniem zorganizowaliśmy IX edycję Wybrzeża Sztuki, która spotkała się ze znakomitym przyjęciem krytyki teatralnej i publiczności. Sezon 2016/2017 to także czas przebudowy gdańskiego budynku, której efektem będzie powstanie nowej sceny Stara Apteka. W minionym sezonie prowadziliśmy również prace przygotowawcze do inwestycji polegającej na modernizacji Sceny Malarnia, Dużej Sceny oraz przestrzeni ulicy Teatralnej.
Przede wszystkim jednak sezon 2016/2017 to czas jubileuszowy – 70 lat w Trójmieście! 50 lat na Targu Węglowym! Wybrzeże gra dla Pomorza! 20 listopada 2016 roku minęło 70 lat od inauguracji działalności Teatru Wybrzeże prapremierą sztuki Tadeusza Gajcego HOMER I ORCHIDEA w reżyserii Iwo Galla. 7 stycznia 2017 roku upłynęło 50 lat od premiery ZMIERZCHU DEMONÓW Romana Brandstaettera w reżyserii Jerzego Golińskiego, która otworzyła nowe dzieje Teatru Wybrzeże – w nowo wybudowanym gmachu na Targu Węglowym. W tym wyjątkowym sezonie artystycznym pragnęliśmy uczcić te szczególne rocznice i przypomnieć historię naszego Teatru. W ramach obchodów jubileuszowych wystawiliśmy premierę WIŚNIOWEGO SADU Antona Czechowa w reżyserii Anny Augustynowicz oraz premierę spektaklu URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego. Z okazji jubileuszu zorganizowaliśmy konferencję naukową KREACJE. OSTATNIE DWUDZIESTOLECIE TEATRU WYBRZEŻE (1996-2016), a także uroczystą galę, podczas której zostały wręczone nagrody i wyróżnienia. W minionym sezonie opublikowaliśmy jubileuszowy tom TEATR WYBRZEŻE 1946-2016 zawierający kompletny spis 734 premier z nazwiskami realizatorów, obsadami, niezbędnymi informacjami topograficznymi i stosownymi indeksami. W sezonie 2016/2017 została także odsłonięta ufundowana przez Marszałka Województwa Pomorskiego okolicznościowa tablica upamiętniająca pracowników naszego teatru. W minionym sezonie przygotowaliśmy również wystawę TEATR WYBRZEŻE 1946-2016.TWÓRCY (we foyer Dużej Sceny) oraz plenerową wystawę poświęconą naszym wybitnym i wspaniałym twórcom i często skomplikowanej historii naszego Teatru. Ale to nie wszystko! 10 października uroczyście zwieńczymy jubileuszowy sezon artystyczny 2016/2017. W programie m.in. publikacja podwójnego tomu TEATR WYBRZEŻE 1946-2016. KRONIKA, zawierającego wspomnienia, komentarze i rozbudowane przypisy do faktograficznego sprawozdania z wcześniej opublikowanego tomu TEATR WYBRZEŻE 1946-2016. PREMIERY. Szczegóły wkrótce!
Poniżej prezentujemy szczegółową listę wydarzeń w sezonie artystycznym 2016/2017.

PREMIERY

1. Michel Houellebecq, MAPA I TERYTORIUM, reż. Ewelina MARCINIAK, premiera: 14 października, Duża Scena

„Jak przenieść na scenę pełną smutku i rozczarowania powieść o samotności i nudzie, by tej nudy uniknąć? Jak ożywić na scenie bohaterów nieustannie przywdziewających maski, nie popadając w kabotynizm? Ewelinie Marciniak, z najważniejszą powieścią Michela Houellebecqa, ta sztuka się udaje.”

Michał Centkowski, Newsweek

2. Anton Czechow, WIŚNIOWY SAD, reż. Anna Augustynowicz, premiera: 16 grudnia, Duża Scena

„W centrum jest pewna diagnoza świata, w której dramat Czechowa nabrał zdumiewającej aktualności. I która premierę WIŚNIOWEGO SADU umieszcza na godnym miejscu w siedemdziesięcioletniej historii Teatru Wybrzeże.”

Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki

3. Radosław Paczocha, URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA, reż. Adam Orzechowski, premiera: 7 kwietnia, Duża Scena

„Przyznam, że się wzruszyłem i ciary były kilka razy… Wreszcie w naszym zakątku usłyszałem głos osobisty, odważny a do tego komunikatywny i dla… dorosłych. […] Mocno namawiam wszystkich teatralników do przybycia na URODZINY…. Nie traktujmy tego jako obowiązek, ale jako zaproszenie do rozmowy o sprawach istotnych, a to niezwykłe wyróżnienie. Ale spokojnie – to także różnorodny, atrakcyjny teatr. Zapewniam, że każdy znajdzie coś dla siebie…”

Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska

4. Lee Hall, ZAKOCHANY SZEKSPIR, reż. Paweł Aigner, premiera: 30 czerwca, scena elżbietańska, koprodukcja z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim

„Pod wprawną ręką Pawła Aignera powstał spektakl, któremu śmiało wróżyć można powodzenie podobne do WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU. Wartka, żywa akcja, dobrze poprowadzona dramaturgia i liczne inscenizacyjne niespodzianki (w tym niezrównany piesek, bez którego Królowa Elżbieta nie wyobraża sobie spektaklu), dowcipne, pomysłowe sceny pozwalają śledzić ten przeszło trzygodzinny spektakl bez cienia znużenia.”

Łukasz Rudziński, portal Trójmiasto.pl

5. Tracy Letts, MARY PAGE MARLOWE, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 14 lipca, Duża Scena

„Gdańską realizację należy ocenić zdecydowanie pozytywnie. Prowadzenie postaci, ruch sceniczny, koncepcja spektaklu – za to brawa należą się reżyserowi spektaklu, Adamowi Orzechowskiemu. Podszedł do tekstu Lettsa z niezwykłym wyczuciem i profesjonalizmem. Efektem tego jest bardzo dobre przedstawienie, które powinno zagościć na scenie Teatru Wybrzeże na wiele sezonów.”

Weronika Seroka, portal Teatr dla Was

6. Samantha Ellis, RANDKA Z FEMINISTĄ, reż. Michał Derlatka, prapremiera: 15 lipca w obsadzie z Anną Kociarz, Scena Letnia

„Bez względu na obsadę, to solidna dawka zabawy materią teatru i humoru, który wywoła uśmiech nawet na twarzach największych malkontentów.”

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

7. Samantha Ellis, RANDKA Z FEMINISTĄ, reż. Michał Derlatka, prapremiera: 22 lipca w obsadzie z Joanną Kreft-Baką i Krzysztofem Matuszewskim, Scena Letnia

„Lekka i zabawna opowieść na podstawie sztuki Samanthy Ellis to nowa, wakacyjna propozycja Teatru Wybrzeże. I w okresie letniego rozprężenia sprawdza się świetnie.”

Katarzyna Sudoł, Gazeta Wyborcza

WYJAZDY / FESTIWALE

* Prezentacja BRONIEWSKIEGO w ramach programu TEATR POLSKA w Barcinie, w Nowym Dworze Gdańskim, w Nowej Soli, w Krotoszynie, w Jarocinie oraz w Sierakowicach.
* Prezentacja spektaklu FAHRENHEIT 451 na 1. edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie.
* Prezentacja spektaklu FAHRENHEIT 451 na 30. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA.
* Prezentacja ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA Lee Halla na 21. edycji Festiwalu Szekspirowskiego.

NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA

5 września Mirosław Baka znalazł się w 24. edycji Subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego: „Już myślałem, że będę go oglądał tylko w farsach w stołecznej Komedii, gdzie wygłupia się fachowo i bez znaczenia. Na szczęście trafił się ten George w starym samograju KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF Edwarda Albee’ego w gdańskim Wybrzeżu. Ma kapitalnie wymyślony pół zaczepny, pół zrezygnowany ton replik, jakby każdym zdaniem ruszał do walki i z góry wiedział, że zainkasuje cios. Jest złośliwy i okrutny również dla siebie, bezkompromisowy w obnażeniu małości postaci i najbezczelniej żądający dla niej współczucia. Przez cały spektakl miałem natrętne wrażenie, że mi kogoś przypomina; w pewnej chwili słyszałem już wyraźnie ton, ekspresję, akcent Władysława Kowalskiego z dawnych ról w Ateneum czy Powszechnym. Złudzenie? Kowalski pół wieku temu debiutował w Wybrzeżu, byłaby to sztafeta?”

14 września Teatr Wybrzeże został wyróżniony w ankiecie miesięcznika Teatr Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016. Krytycy teatralni wyróżnili Dorotę Kolak i Mirosława Bakę, FARAONA, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?, KREACJĘ, spektakl FAHRENHEIT 451 oraz PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA. Najlepsza rola kobieca wg Jacka Kopcińskiego, Łukasza Maciejewskiego, Jacka Wakara i Kaliny Zalewskiej: Dorota Kolak jako Marta w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Najlepsza rola męska wg Jacka Cieślaka, Jacka Kopcińskiego, Jacka Wakara i Kaliny Zalewskiej: Mirosław Baka jako George w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Najlepsza adaptacja teatralna wg Małgorzaty Piekutowej: FARAON. Najlepsza adaptacja teatralna wg Joanny Puzyny-Chojki: FAHRENHEIT 451. Najlepsza scenografia wg Anety Kyzioł: FARAON. Najlepsza scenografia wg Łukasza Maciejewskiego: KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Najlepsza scenografia wg Joanny Puzyny-Chojki: KREACJA. Najlepsza scenografia wg Jacka Cieślaka: FAHRENHEIT 451. Najlepsza muzyka wg Joanny Puzyny-Chojki: FAHRENHEIT 451. Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego wg Joanny Puzyny-Chojki: PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA.

15 września WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU zostały nominowane do nagrody portalu Trójmiasto.pl Skrzydła Trójmiasta w kategorii Kulturalne Ożywienie Trójmiasta. Uzasadnienie nominacji: „Za pierwszy spektakl przygotowany na scenę elżbietańską i nowy styl gry aktorskiej na trzy strony, za doskonałą komedię stylizowaną na epokę Szekspira, którą po raz pierwszy w Trójmieście można było oglądać na stojąco, opierając się o scenę.”

1 października Escape Room w Teatrze Wybrzeże został uznany przez pismo National Geographic za jeden z 7 najbardziej niezwykłych escape roomów w Polsce: „Scenariusz, programy, plany widowni, projekty i kostiumy z archiwalnych spektakli, kosmetyki do profesjonalnej charakteryzacji i blask reflektorów – wszystkie elementy teatralnego świata zostały na kilka dni wplecione w scenariusz pokoju zagadek gdańskiego teatru. W Czarnej Sali gracze mogli zmierzyć się z zagadką zniknięcia rekwizytów do spektaklu CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI? i poczuć przy tym magiczną aurę sceny. Pokój był dostępny w drugiej połowie sierpnia i dzięki swojej popularności Teatr Wybrzeże planuje powtórzyć tę wyjątkową inicjatywę w ramach obchodów jubileuszu 70-lecia teatru w sezonie artystycznym 2016/2017.”

18 października w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie odbyło się uroczyste wręczenie prestiżowej Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2015/2016 Dorocie Kolak za rolę Marthy oraz Mirosławowi Bace za rolę George’a w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee’ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

9 listopada Piotr Biedroń został nominowany do Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Uzasadnienie nominacji: „Piotr Biedroń – jeden z najbardziej utalentowanych polskich aktorów młodego pokolenia, od sześciu lat członek zespołu gdańskiego Teatru Wybrzeże. Wystąpił w zasadzie we wszystkich najgłośniejszych spektaklach Wybrzeża ostatnich lat, m.in. AMATORKACH, PORTRECIE DAMY, PRZEDWIOŚNIU czy WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU”.

16 grudnia zdjęcia Dominika Wernera ze spektaklu FAHNRENHEIT 451 znalazły się w finale 2. edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Finałową dziesiątkę najlepszych prac w kategorii Teatralne zdjęcie sezonu jury wyłoniło spośród 438 zakwalifikowanych do I etapu fotografii.

16 grudnia podczas uroczystej jubileuszowej gali nasi znamienici artyści i oddani pracownicy otrzymali jubileuszowe nagrody i pamiątkowe wyróżnienia. Laureaci medali Ministra Kultury Gloria Artis: Krzysztof Gordon, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1970 – Złoty Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Florian Staniewski, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1969 – Srebrny Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Adam Orzechowski, dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru Wybrzeże od roku 2006 – Srebrny Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Cezary Niedziółka, zastępca dyrektora Teatru Wybrzeże ds. programowych, kierownik literacki od roku 2006 – Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Maria Mielnikow-Krawczyk, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1986 – Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Grzegorz Gzyl, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1994 – Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Mirosław Krawczyk, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1986 – Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Krzysztof Matuszewski, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1983 – Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Robert Ninkiewicz, aktor Teatru Wybrzeże od roku 2011 – Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Grzegorz Wiśniewski, reżyser Teatru Wybrzeże od roku 2001 – Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis. Laureaci Nagród Specjalnych Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców Województwa Pomorskiego: Alina Lipnicka, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1968, Wanda Neumann, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1973, Ryszard Moskaluk, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1958–2003, Grażyna Florek, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych, główna księgowa Teatru Wybrzeże. Specjalne podziękowania oraz pamiątkowe grafiki od Województwa Pomorskiego otrzymali: Marzena Nieczuja Urbańska, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1982, Dorota Kolak, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1982, Mirosław Baka, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1988, Joanna Kreft-Baka, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1988, Zbigniew Bogdański, reżyser i aktor Teatru Wybrzeże w latach 1957–1977, Jerzy Gorzko, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1982, Zbigniew Olszewski, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1978, Jerzy Kosiła, inspicjent Teatru Wybrzeże od roku 1982, Zdzisław Graczyk, akustyk Teatru Wybrzeże w latach 1990-2012, Krzysztof Puzio, zastępca kierownika technicznego- brygadier montażystów Teatru Wybrzeże od roku 1994, Maciej Szemiel, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1985, Jarosław Tyrański, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1984, Rudolf Zioło, reżyser Teatru Wybrzeże od roku 1995. Laureaci Nagród Specjalnych prezydenta Miasta Sopotu: Krystyna Łubieńska, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1958, Maria Zawadzka, od blisko 50 lat obsługująca naszych widzów, szczególnie sopockich, Elżbieta Goetel, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1963-2006, Łucja i Bruno Sobczakowie, scenografowie Teatru Wybrzeże w latach 1972-2005, Ryszard Ronczewski, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1966-2010. Specjalne podziękowania oraz pamiątkowe grafiki od Prezydenta Miasta Sopotu otrzymali: Agnieszka Poroszewska, garderobiana Teatru Wybrzeże od roku 1976, Joanna Januszewska, suflerka Teatru Wybrzeże od roku 1982, Mirosława Czerniawska, księgowa Teatru Wybrzeże od roku 1992, Bolesława Plewa, zastępca dyrektora, główna księgowa Teatru Wybrzeże w latach 2006-2012, Andrzej Nowiński, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1971, Czesław Krok, kierownik techniczny Teatru Wybrzeże w latach 1974–2008. Laureaci Nagród prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury: Halina Winiarska, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1967-2003, Halina Słojewska, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1967-2001, Bogusława Czosnowska, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1957-1982, Jerzy Kiszkis, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1966-2003, Cezary Niedziółka, zastępca dyrektora Teatru Wybrzeże ds. programowych, kierownik literacki od roku 2006, Adam Orzechowski, dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru Wybrzeże od roku 2006. Specjalne podziękowania oraz pamiątkowe grafiki otrzymali: Kazimiera Stasiuk, garderobiana Teatru Wybrzeże od roku 1983, Krystyna Winiarska, charakteryzatorka/fryzjerka Teatru Wybrzeże od roku 1970, Jacek Labijak, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1989, Cezary Wybraniec, elektryk Teatru Wybrzeże od roku 1989, Bogdan Gaczoł, elektryk Teatru Wybrzeże od roku 1989. Laureaci Nagród Prezydenta Miasta Gdyni: Jan Sieradziński, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1962-2003, Adam Kazimierz Trela, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1970, Barbara Krafftówna, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1946-1949.

21 grudnia WIŚNIOWY SAD Antona Czechowa w reżyserii Anny Augustynowicz został uznany za jeden z najważniejszych spektakli mijającego roku przez Jacka Cieślaka z Rzeczpospolitej: „O tym, że mija kultura filiżanki, tradycja zaś pada pod ciosem siekiery, mówi w WIŚNIOWYM SADZIE Anna Augustynowicz, świętując 70-lecie działalności Teatru Wybrzeże.”

27 grudnia kreacje Doroty Kolak i Mirosława Baki w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? zostały uznane za jedne z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2016 roku wg trójmiejskiej Gazety Wyborczej: „Był to także rok aktorki gdańskiego Teatru Wybrzeże Doroty Kolak (nagroda za drugoplanową rolę kobiecą w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego), która wraz z Mirosławem Baką otrzymała Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za kreacje w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee’ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.”

29 grudnia znakomite kreacje Marcina Miodka w KREACJI i WIŚNIOWYM SADZIE zostały uznane przez Katarzynę Fryc z Gazety Wyborczej za jedne z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2016 roku: „Miniony rok przyniósł rozwój talentu Marcina Miodka, wschodzącej gwiazdy Teatru Wybrzeże, który zasługuje na najwyższe uznanie za główną rolę w happenerskim przedstawieniu KREACJA w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, a potem świetnie zaprezentował się jako Łopachin w WIŚNIOWYM SADZIE w reżyserii Anny Augustynowicz.”

29 grudnia KREACJA została uznana przez Dziennik Bałtycki za jedno z najciekawszych wydarzeń minionego roku w trójmiejskiej kulturze: „Spektakl KREACJA Ireneusza Iredyńskiego wyreżyserowany przez Jarosława Tumidajskiego ukazuje dramat artysty rozdartego pomiędzy potrzebę twórczej wolności a chęć zarabiania pieniędzy i związaną z tym konieczność podporządkowania potrzebom rynku. Przedstawienie interesujące w formie i znakomicie zagrane przez aktorów: Marcina Miodka, Roberta Ninkiewicza i Martę Herman. Poruszający spektakl, który pozostanie w pamięci.”

29 grudnia znakomity, nagradzany i szeroko komentowany spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? znalazł się w rankingu 10 najważniejszych przedstawień, sporządzonym przez krytyka Łukasza Maciejewskiego: „Wiśniewski staje się coraz ciekawszym artystą. Pracuje intensywnie, nie ma w zasadzie słabszych zawodowo momentów. Jego ostatnie spektakle: znakomita MARIA STUART (Teatr Studyjny w Łodzi) – jeden z najlepszych dyplomów aktorskich ostatnich lat, KAMIEŃ w stołecznym Teatrze Współczesnym czy niedawne PLASTIKI w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, to pokaz kunsztu inscenizacyjnego, znakomitej pracy z aktorem i dobrego gustu. Z tych produkcji wybrałem nieco starszą VIRGINIĘ WOOLF, ponieważ na sukces przedstawienia zapracowały wszystkie komponenty o których pisałem wcześniej. Nic tutaj nie szwankuje, zagrało wszystko. Teatr środka na najwyższym poziomie.”

31 grudnia znakomity FAHRENHEIT 451 został uznany przez Katarzynę Sudoł z Gazety Wyborczej za jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2016 roku: „Na początku lutego Teatr Wybrzeże wystawił opowieść niepokojąco aktualną – FAHRENHEIT 451 w reżyserii Marcina Libera, z tekstem Marcina Cecko opracowanym na podstawie powieści Raya Bradbury’ego 451 STOPNI FAHRENHEITA. Zespół teatralny Wybrzeża przygotował ciekawą w formie i treści opowieść o absurdalnych, wyniszczających dążeniach władzy, gdzie palenie książek jest symbolem odejścia od samodzielnego myślenia. W spektaklu świetne role Katarzyny Figury, Michała Jarosa i Cezarego Rybińskiego.”

5 stycznia redakcja Dziennika Bałtyckiego nominowała do nagrody OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 naszego etatowego reżysera Michała Derlatkę „za przygotowane w gdańskich teatrach spektakle dla dzieci, będące ciekawą propozycją spotkania z dziecięcą wyobraźnią”, a także aktorkę Dorotę Kolak „za wybitną kreację w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego” oraz aktorkę Sylwię Górę-Weber będącą jednocześnie wiceprezesem fundacji Teatru Boto „za stworzenie nowego miejsca wydarzeń artystycznych”.

13 lutego Marcin Miodek został nominowany do nagrody Pomorskie Sztormy w kategorii Odkrycie Roku. Uzasadnienie nominacji: „Miniony rok przyniósł rozwój jego talentu. Miodek jest wschodzącą gwiazdą Teatru Wybrzeże. Zasłużył na najwyższe uznanie za główną rolę w happenerskim przedstawieniu KREACJA w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, a potem świetnie zaprezentował się jako Łopachin w WIŚNIOWYM SADZIE w reżyserii Anny Augustynowicz.” Do nagrody została nominowana również Dorota Kolak w kategorii Człowiek Roku. Uzasadnienie nominacji: „2016 to był jej rok. Zapisała się wybitną, nagrodzoną na Festiwalu Filmowym w Gdyni, rolą w filmie Tomasza Wasilewskiego ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI. W roli Renaty zakochanej w sąsiadce, Kolak osiągnęła prawdziwe mistrzostwo, a scena tańca, w której unaocznia wachlarz najsubtelniejszych emocji, przejdzie do historii polskiego kina.”

16 lutego Jarosław Tumidajski i Dorota Kolak zostali nominowani do nagrody Splendor Gedanensis. Jarosław Tumidajski otrzymał nominację za reżyserię dwóch znakomitych i szeroko komentowanych przedstawień – KREACJI Ireneusza Iredyńskiego i spektaklu UWIEDZENI FREDRO: CUDZOZIEMCZYZNA/ BOHOMOLEC: MAŁŻEŃSTWO Z KALENDARZA. Dorota Kolak została nominowana za rolę Renaty w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego. Ponadto Kapituła nagrody nominowała do Tytułu Mecenasa Gdańskiej Kultury firmę Ziaja za wspieranie jako partner strategiczny projektów kulturalnych Teatru Wybrzeże.

10 marca firma ZIAJA została laureatem nagrody Splendor Gedanensis „za wspieranie jako partner strategiczny projektów kulturalnych Teatru Wybrzeże”.

Dorota Kolak jako Marta w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? znalazła się w rankingu 10 najciekawszych kreacji kobiecych na łamach kwietniowego wydania magazynu Twój Styl: „Rej wodzi Marta, to ona inicjuje trudne tematy, prowokuje, poniża, zwodzi. Dorota Kolak jest w tym rewelacyjna – zarówno kiedy w swetrze i szpilkach uwodzi dwa razy młodszego biologa, jak i wtedy, kiedy z premedytacją obraża męża. Nie epatuje emocjami. Przeciwnie, gra minimalistycznie, jej ton głosu jest beznamiętny, ruchy oszczędne.”

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 27 marca na Dużej Scenie odbyła się uroczystość wręczenia nagród Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2016 roku. Teatr Wybrzeże i związani z nim artyści otrzymali następujące laury i wyróżnienia: Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Mirka Kaczmarka „za udane pasmo realizacji artystycznych, stworzenie oryginalnych, uzupełniających sceniczną opowieść, scenografii do spektakli: KREACJA Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, FAHRENHEIT 451 w reżyserii Marcina Libera w Teatrze Wybrzeże oraz KRZYŻACY na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza w reżyserii Jakuba Roszkowskiego w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku.”, Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Jarosława Tumidajskiego „za konsekwentną wizję artystyczną KREACJI Ireneusza Iredyńskiego oraz przemianę dramatu w dzieło z pogranicza teatru i performansu na scenie Teatru Wybrzeże”, Honorowa Nagroda Specjalna Prezydenta Miasta Gdańska dla Teatru Wybrzeże za KREACJĘ Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Mirka Kaczmarka za scenografię do KREACJI, UWIEDZIONYCH, spektaklu FAHRENHEIT 451 oraz do KRZYŻAKÓW (Teatr Miniatura), Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla reżysera Rudolfa Zioło z okazji jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla aktorki Marzeny Nieczuja Urbańskiej z okazji jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla aktora Jerzego Gorzko z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla inspicjentki Katarzyny Wołodźko z okazji jubileuszu 25-lecia pracy zawodowej.

22 kwietnia jury 1. edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie przyznało Złotą Kieszeń za najlepsze kostiumy grupie Mixer w składzie: Monika Ulańska, Dorota Gaj-Woźniak i Robert Woźniak za spektakl FAHRENHEIT 451 w reżyserii Marcina Libera.

28 kwietnia Dorota Kolak została nominowana do nagrody Dziennika Bałtyckiego CZŁOWIEK ROKU 2016. Uzasadnienie nominacji: „Niekwestionowana gwiazda Teatru Wybrzeże, swoimi rolami filmowymi udowadnia, że w kinie jest miejsce dla dojrzałych aktorek. W 2016 roku Dorota Kolak została nagrodzona Złotymi Lwami jako najlepsza aktorka drugoplanowa (ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego). Za kreację w kategorii „najlepsza główna rola kobieca” nominowana była do nagrody filmowej Orły – nazywanej „polskimi Oscarami”. Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem – w roku 1982 trafiła do Teatru Wybrzeże, gdzie zagrała wiele wspaniałych ról. Aktorka obsypana wieloma nagrodami.”

2 września Dorota Kolak znalazła się w 25. edycji prestiżowego Subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego. Dorota Kolak [mistrzostwo]: „Trzeba klasy, żeby grając jedną z najsłynniejszych ról w dramaturgii, tak się poddać redukującym żądaniom reżyserki. Jej Raniewska w WIŚNIOWYM SADZIE nie ma w sobie kropli widowiskowego spleenu niepraktycznej damy, co zjeżdża z Paryża do rosyjskich włości, wyrzuca pańskim gestem ostatnie pieniądze i wyjeżdża zasmucona przyziemnością. Anna Augustynowicz ma za nic taki blichtr, a aktorka idzie za nią w niepozornej, czarnej, jakby roboczej sukni, grając odarty ze wszelkich ozdobników i psychologicznych kamuflaży egzystencjalny niepokój starzejącej się kobiety. Piękna, bezkompromisowa rola gwiazdy gdańskiego Wybrzeża.”

WYBRZEŻE SZTUKI

Od 14 do 29 czerwca na deskach Teatru Wybrzeże odbyła się IX edycja Wybrzeża Sztuki w ramach której z powodzeniem zaprezentowaliśmy SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Marcina Wierzchowskiego i Daniela Sołtysińskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Ludowego w Krakowie, PUNKT ZERO: ŁASKAWE w reżyserii Janusza Opryńskiego z Teatru Provisorium w Lublinie, WYZWOLENIE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego z warszawskiego STUDIO teatrgaleria, HISTORIĘ JAKUBA Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Ondreja Spišáka z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy, IDIOTĘ Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Teatru Narodowego w Warszawie, WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego DO DNA oraz WESELE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z krakowskiego Narodowego Starego Teatru. Miło nam poinformować, że IX edycja Wybrzeża Sztuki spotkała się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej.

„Po roku przerwy znów podziwiać mogliśmy szeroko komentowane polskie spektakle na Wybrzeżu Sztuki. Tegoroczna edycja skupiona była wokół tematów trudnych i kontrowersyjnych. […] Wszystkie spektakle odbywały się przy nadkompletach, zaś podczas krakowskiego WESELA Teatr Wybrzeże przeszedł prawdziwe oblężenie. To pokazuje, jak ważne i potrzebne jest Wybrzeże Sztuki, bo pozwala choć przez chwilę poczuć puls polskiego teatru z innych ośrodków.”

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

„Interesujące było SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Teatru Ludowego z Krakowa. […] Atutem przedstawienia są znakomite role aktorów, grających blisko, na wyciągnięcie ręki, bez bezpiecznej rampy scenicznej. […] Przedstawieniem, który widzowie nagrodzili owacją na stojąco, był spektakl dyplomowy DO DNA studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie, w reżyserii i według scenariusza Ewy Kaim. Każda z piosenek opowiada o pewnym etapie w życiu bohaterów. O czasie zalotów, namiętności, żalu i radości. A wszystko to wyśpiewane zostało w sposób mistrzowski. […] Jednak najciekawsze dla mnie było przedstawienie WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa, w reżyserii Michała Borczucha. Choć tytułem nawiązuje ono do filmu Almodovara, nie jest jednak jego teatralną adaptacją. To osobisty projekt Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego, inspirowany postaciami ich matek, ze znakomitymi kreacjami aktorskimi. […] Widzom podobała się HISTORIA JAKUBA napisana przez Tadeusza Słobodzianka, w reżyserii Ondreja Spišáka, którą przywiózł Teatr Dramatyczny z Warszawy. Ten spektakl to intrygująca opowieść o pogmatwanych losach Polaków i Żydów.”

Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki

„Na otwarcie wystrzał artystyczny i największa niespodzianka. Po obejrzeniu SEKRETNEGO ŻYCIA FRIEDMANÓW czuję się jak pyton po połknięciu antylopy. Trawię, com połknął i końca nie widać. […] WSZYSTKO O MOJEJ MATCE to koncept ciekawy, wirtuozersko zagrany. To, jak reżyser odkrywa w aktorkach swoją matkę, jak żongluje przeniesieniami, tworząc nowe wyobrażenie, zasługuje na najwyższe uznanie. […] DO DNA to wokalna petarda. […] WESELE Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie to teatr totalny. Na najważniejsze tematy, zorganizowany i podporządkowany całościowej wizji. Bez brudów w postaci efekciarskich wylewów artystycznego ego, z muzyką naszych czasów na żywo, z tańcem i Wyspiańskim.”

Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska

IX SEZON SCENY LETNIEJ

Podczas wakacyjnych miesięcy na Scenie Letniej zaprezentowaliśmy podwójną prapremierę RANDKI Z FEMINISTĄ, a także RAJ DLA OPORNYCH, PAR PARANOJE, WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, UWIEDZIONYCH oraz 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 i 32 LEKCJĘ NIEGRZECZNOŚCI. Z radością informujemy, że nasze spektakle obejrzało 15 tysięcy widzów!

PRZEBUDOWA TEATRU WYBRZEŻE

W Teatrze Wybrzeże trwają prace budowlane, których efektem będzie powstanie nowej sceny Stara Apteka, modernizacja istniejącej Sceny Malarnia oraz Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej. Realizacja inwestycji została podzielona na kilka etapów, zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2020 rok. Teatr dysponuje pełną dokumentacją projektową oraz wymaganymi pozwoleniami dla całego zakresu prac. W 2015 roku wykonano dokumentację techniczną i uzyskano pozwolenie na budowę dla większości planowanych prac. Dokumentacja została wykonana przez Autorską Pracownię Architektoniczną – Jacek Bułat z Poznania. Pozostałe prace projektowe wykonane zostały odrębnie przez pracownię WAPA Krzysztof Kozłowski z Sopotu.

Prace budowlane w Teatrze Wybrzeże trwają od końca 2014 roku. W latach 2014-2016 wykonano prace przygotowawcze tj. wykonanie wyburzeń, badań archeologicznych, zabezpieczenie wykopu a także budowę podziemnego budynku technicznego na dziedzińcu Teatru. W grudniu 2016 roku wykonawca przystąpił do wykonywania stanu surowego budynku sceny Stara Apteka (firma Poleko Sp. z o. o. z Gdańska). Na wrzesień 2017 roku zaplanowano wyłonienie wykonawcy robót wykończeniowych i instalacyjnych w obiekcie. Planowany termin zakończenia inwestycji i uruchomienia sceny Stara Apteka to koniec czerwca 2018. W wyniku tej inwestycji w Gdańsku będziemy mieli aż cztery sceny. Scena Stara Apteka będzie mniej więcej takiej wielkości jak Scena Malarnia czy Scena Kameralna w Sopocie, tak by można było wymiennie prezentować na nich spektakle. Powstanie też nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem Teatru, z widokiem na Targ Węglowy.

W kolejnych latach prace obejmą modernizację Sceny Malarnia i budynku głównego z Dużą Sceną – zmodernizowane zostanie foyer oraz widownia Dużej Sceny. Złożono wniosek o dofinansowanie tych prac ze środków unijnych – z programu Infrastruktura i Środowisko (termin realizacji inwestycji to 2019-2020). Ponadto, w porozumieniu z gminą Gdańsk, na 2018 rok planowane jest również wykonanie remontu nawierzchni i modernizacja oświetlenia na ulicy Teatralnej, w celu uczynienia z tej uliczki nowej przyjaznej przestrzeni miejskiej.

EDUKACJA

W minionym sezonie prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy 36 Warsztatów Teatralnych do spektakli, w tym 8 do LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI, a także 55 Lekcji Teatralnych, 8 Warsztatów Krytyki Teatralnej, 90 tur Zwiedzania Teatru i 6 spotkań Dyskusyjnego Klubu Teatralnego. Udostępniliśmy także Escape Room ZAGINIONE REKWIZYTY aż 13 razy. Przeprowadziliśmy także 6 tur gry terenowej ŚLADAMI DUCHA TEATRU. Miło nam poinformować, że we wszystkich działaniach edukacyjnych uczestniczyło ponad 4 tysiące osób!

INNE WYDARZENIA

W minionym sezonie zaprezentowaliśmy 22 LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI i wszystkie one cieszyły się dużym uznaniem ze strony naszej najmłodszej, ale również starszej publiczności. Wzięło w nich udział niemal 8 tysięcy widzów!

W zeszłym sezonie zorganizowaliśmy 8 edycji Rodzica w Teatrze, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Miło nam poinformować, że z naszej oferty skorzystało 200 osób.

Komitet Organizacyjny Programu TEATR POLSKA zakwalifikował do objazdu znakomitego i wielokrotnie nagradzanego BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego. W ramach zeszłorocznej edycji w okresie od 25 października do 13 listopada 2016 roku BRONIEWSKI został zaprezentowany w aż 6 miejscowościach na terenie 4 województw: Barciński Ośrodek Sportu i Rekreacji przy współpracy z Miejskim Domem Kultury w Barcinie, woj. kujawsko – pomorskie, Żuławski Ośrodek Kultury, Nowy Dwór Gdański, woj. pomorskie, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Nowej Soli przy współpracy z Nowosolskim Domem Kultury, woj. lubuskie, Zespół Szkół nr 3 w Krotoszynie przy współpracy z Krotoszyńskim Ośrodkiem Kultury, woj. wielkopolskie, Szkoła Podstawowa nr 4 im. W. Broniewskiego w Jarocinie przy współpracy ze Stowarzyszeniem Jarocin XXI, woj. wielkopolskie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Sierakowicach, woj. pomorskie. Cieszymy się, że przedstawienie spotkało się ze znakomitym przyjęciem publiczności, która każdorazowo nagrodziła artystów gorącymi owacjami.

Na zakończenie 2016 roku przygotowaliśmy dla naszych widzów niespodziankę w postaci Escape room’u, który odbył się między 27 a 31 grudnia w Czarnej Sali.

Teatr Wybrzeże bierze udział w Programie KULTURA DOSTĘPNA. W ramach realizacji projektu POSMAKUJ TEATRU w okresie od października do grudnia zaprezentowaliśmy 4 spektakle repertuarowe z napisami oraz audiodeskrypcją dla osób niewidzących, niedowidzących, niesłyszących oraz niedosłyszących. Pokazom towarzyszyły warsztaty do spektakli, a także zajęcia z improwizacji. W 2017 roku Teatr Wybrzeże przystąpił do programu po raz kolejny. W okresie od czerwca do sierpnia odbyły się 2 z 5 planowanych pokazów spektakli repertuarowych z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na język migowy. Projektowi towarzysza także integracyjne warsztaty teatralne.

14 października na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz 15 października na Scenie Malarnia odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa KREACJE. OSTATNIE DWUDZIESTOLECIE TEATRU WYBRZEŻE (1996-2016). Koncepcję konferencji stworzyła dr Joanna Puzyna-Chojka, natomiast opiekę naukową nad konferencją sprawował prof. dr hab. Jan Ciechowicz. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. dziennikarz Jacek Wakar, były dyrektor Teatru Wybrzeże Maciej Nowak oraz dziennikarz Jarosław Zalesiński.

24 października w sopockim Dworku Sierakowskich odbyła się pierwsza odsłona nowego projektu
Teatr przy Stole/ Stół przy Wybrzeżu, który zrodził się ze współpracy Teatru Wybrzeże, Towarzystwa Przyjaciół Sopotu oraz Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego. Formuła tego cyklu nawiązuje do znanych już publiczności czytań współczesnych dramatów i tekstów dla teatru w aktorskiej interpretacji. Nowym elementem jest współudział studentów gdańskiej uczelni – młodych teatrologów, którzy dbają o oprawę intelektualną wydarzenia, przedstawiając swoje komentarze do prezentowanych sztuk i moderując dyskusję publiczności z twórcami. W sezonie 2016/2017 odbyły się czytania BEZKRÓLOWIA Wojciecha Tomczyka, POLSKIEJ KRWI Przemysława Wojcieczka, sztuki KUROŃ. PASJA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JACKA Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, KLARY ZACH. REKONSTRUKCJI Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza, PRZYPADKU HIOBA W CZASACH PONOWOCZESNYCH Pawła Sali, NIE-BOSKIEJ KOMEDIA. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Pawła Demirskiego, sztuki ŻONY STANU, DZIWKI REWOLUCJI, A MOŻE I UCZONE BIAŁOGŁOWY Jolanty Janiczak, sztuki MUZUŁMANY Artura Pałygi oraz PIEKŁA-NIEBA Marii Wojtyszko.

20 listopada minęło 70 lat od inauguracji działalności Teatru Wybrzeże prapremierą sztuki Tadeusza Gajcego HOMER I ORCHIDEA w reżyserii Iwo Galla. Premiera ta odbyła się w przystosowanym naprędce na potrzeby teatru budynku, tzw. stodole przy Placu Grunwaldzkim w Gdyni. Spektakl został zaprezentowany 30 razy i obejrzało go ponad 12 tysięcy widzów. W dniu jubileuszu widzowie SEANSU, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? i spektaklu SKRZYNK@PANDORY zostali poczęstowani lampką wina i urodzinowym tortem, a także zaproszeni do składania Teatrowi Wybrzeże życzeń urodzinowych w jubileuszowej księdze, która od 20 listopada aż do końca sezonu znajduje się we foyer Dużej Sceny.

Od 28 listopada do 24 grudnia Teatr Wybrzeże dysponował świątecznym punktem sprzedaży w Centrum Handlowym Manhattan w Gdańsku-Wrzeszczu, w którym można było kupić
Bilet prezent, będący idealną propozycją dla wszystkich, którzy szukają wyjątkowych upominków na święta.

29 listopada zaprezentowaliśmy nowe portrety zespołu artystycznego Teatru Wybrzeże. Autorem zdjęć jest Dariusz Senkowski, fotograf od ponad 20 lat robiący zdjęcia m.in. dla Teatru Powszechnego i Teatru Dramatycznego w Warszawie. Nowe zdjęcia zespołu znajdują się na stronie internetowej teatru w dziale zespół.

Premierze WIŚNIOWEGO SADU towarzyszył szereg odświętnych wydarzeń jubileuszowych. Premierę poprzedziła uroczysta gala podczas której zostały wręczone naszym znamienitym artystom i oddanym pracownikom jubileuszowe nagrody i pamiątkowe wyróżnienia. Po gali w górnym foyer nastąpiło odsłonięcie ufundowanej przez Marszałka Województwa Pomorskiego okolicznościowej tablicy upamiętniającej pracowników naszego teatru w tym szczególnym sezonie oraz otwarcie wystawy TEATR WYBRZEŻE 1946-2016.TWÓRCY. Premierze WIŚNIOWEGO SADU towarzyszyła również publikacja jubileuszowego tomu TEATR WYBRZEŻE 1946-2016. PREMIERY.

Z okazji jubileuszu z myślą o mieszkańcach Trójmiasta i turystach Teatr Wybrzeże przygotował wystawę, która dotychczas była eksponowana na ulicy Tkackiej w Gdańsku i na Placu Przyjaciół w Sopocie, natomiast obecnie wystawa jest eksponowana przed gmachem Teatru Wybrzeże na Targu Węglowym. Wystawa została poświęcona wybitnym i wspaniałym twórcom i często skomplikowanej historii Teatru Wybrzeże.

Z okazji 25. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Fundacja Pomysłodalnia wraz z Teatrem Wybrzeże zorganizowały charytatywny koncert ŚPIEWAJĄCY AKTORZY, który odbył się 15 stycznia na Scenie Kameralnej.

25 i 26 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru zorganizowaliśmy Drzwi Otwarte w ramach których po raz 11. odkryliśmy przed naszymi widzami na co dzień skrywane tajemnice sceny i otworzyliśmy podwoje teatralnych pracowni. Z przyjemnością informujemy, że odwiedziło nas niemal tysiąc widzów.

3 i 24 kwietnia w Teatrze Wybrzeże (Scena Malarnia, Duża Scena) odbył się Kongres Kultury Pomorskiej, będący forum dyskusji dla aktywistów, którzy rozwój społeczny rozumieją przede wszystkim poprzez skoncentrowane działania kulturalne. W kongresie wzięli udział m.in. prof. Przemysław Czapliński, prof. Cezary Obracht-Prondzyński oraz dyrektor Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Władysław Zawistowski.

Teatr Wybrzeże wziął udział w trzeciej edycji Wielkiej Zbiórki Książek, której celem jest tworzenie bibliotek w szpitalach, domach dziecka, hospicjach oraz promowanie czytelnictwa. W ramach akcji od 24 kwietnia do 7 maja w kasach Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Sopocie umieszczone były specjalnie przygotowane pojemniki, w których można było pozostawić książki.

13 maja teatry publiczne w Polsce wzięły udział w organizowanej już po raz trzeci akcji BILET ZA GROSZE. Teatr Wybrzeże włączył się do akcji i bilet na spektakl URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA prezentowany 13 maja kosztował jedynie 500 groszy.

W dniach 15-21 maja 2017 roku odbyła się 8. edycja Festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY współorganizowanego m.in. przez Teatr Wybrzeże. W programie festiwalu znalazły się spektakle teatralne (DZIADY Teatru Wierszalin, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Teatru Wybrzeże, ALICJA POD ZIEMIĄ Teatru BOTO, BURMISTRZ Teatru Gdynia Główna), spotkania autorskie z pisarzami (Antoni Libera, Jerzy Jarniewicz, Ann Marie Einhaus), warsztaty teatralne (SE Gontarski, Tomasz Kaczorowski), filmy, happening, słuchowisko radiowe, sesje naukowe, programy edukacyjne, koncerty (Przemek Dyakowski, Julian Wolfreys, Kuba Wójcik’s Threak) oraz wystawy obrazów (Katarzyna Swinarska) i fotografii (Karolina Trapp).

PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA wzięły udział w projekcie iTeatr i 19 czerwca zostały zaprezentowane w gdańskim oddziale Telewizji Polskiej. Była to transmisja na żywo skierowana do kilkudziesięciu tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej platformy iteatr.tvp.pl.

Teatr Telewizji Polskiej włączył się w obchody jubileuszowego sezonu artystycznego Teatru Wybrzeże. Z tej okazji 20 czerwca na Scenie Kameralnej w ramach Festiwalu Dwa Teatry zaprezentowane zostały spektakle przeniesione z gdańskiej sceny do Teatru Telewizji: ŚLUB Witolda Gombrowicza w reżyserii Ryszarda Majora oraz ARKADIA Toma Stopparda w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Spotkanie poprowadził Cezary Niedziółka.

Od 26 sierpnia do 2 września trwała VI edycja Festiwalu Sopot Non-Fiction, która odbyła się na Scenie Kameralnej oraz w Teatrze BOTO. Sopot Non-Fiction to unikalny przegląd poświęcony teatrowi dokumentalnemu, jednemu z najciekawszych zjawisk współczesnej kultury, łączącemu teatr, literaturę faktu i sztuki medialne. Przez tydzień reżyserzy, dramaturdzy i aktorzy z całej Polski pracowali nad projektami teatralnymi, inspirowanymi autentycznymi historiami. Bazą do warsztatów były reportaże, wywiady i inne materiały dokumentalne.

Grzegorz Kwiatkowski

Leave a Reply