Przejdź do treści

Warszawskie plany teatralne

W drugim kwartale 2014 roku w stołecznych teatrach nieco mniej premier, ale i tak widz będzie miał, z czego wybierać. Przyjrzyjmy się propozycjom w kwietniu, maju i czerwcu.

Teatr Narodowy w tym sezonie proponuje dwie premiery. 8 maja w sali Bogusławskiego zobaczymy sztukę Zbójcy Friedricha Schillera, w reżyserii Michała Zadary. Opublikowani w 1781 roku Zbójcy (w Teatrze Narodowym w przekładzie Michała Budzyńskiego) to czołowy dramat „burzy i naporu”, który przyniósł sławę swemu dwudziestoletniemu autorowi, a przede wszystkim stał się symbolem oporu wobec niesprawiedliwości. Budził wrogość władców i cenzorów. Dziś zalicza się go do największych arcydzieł niemieckiej literatury. Karol Moor, wydziedziczony przez intrygi brata, postanawia złem odpłacić za zło. Staje na czele bandy zbójców: z magnata staje się zbrodniarzem – a może partyzantem, podważającym porządek społeczny? Co mówią nam Zbójcy dzisiaj, jak mogą komentować współczesny świat? Przekonamy się już w maju.

Za scenografię odpowiedzialny jest Robert Rumas, za kostiumy Julia Kornacka, a za muzykę – Jacek Szymkiewicz. Obsada: Wiktoria Gorodeckaja, Bartłomiej Bobrowski, Mariusz Bonaszewski, Oskar Hamerski, Arkadiusz Janiczek, Robert Jarociński, Waldemar Kownacki, Paweł Paprocki, Mateusz Rusin, Tomasz Sapryk, Przemysław Stippa, Paweł Tołwiński. W czerwcu zaś Scena przy Wierzbowej zaprasza na sztukę Mieszczanie w reżyserii Grażyny Kani. Za scenografię do dramatu Maksima Gorkiego odpowiedzialny jest Stephen Testi, kostiumy tworzy Julia Przedmojska, muzykę – Dominik Strycharski. Obsada: Katarzyna Gniewkowska, Anna Grycewicz, Joanna Gryga, Paulina Korthals, Milena Suszyńska, Jan Frycz, Krzysztof Wakuliński, Piotr Piksa, Karol Dziuba, Kamil Mrożek. Premiera 12 czerwca 2014.

 

Teatr Dramatyczny wiosną to głównie festiwale. Warszawskie Spotkania Teatralne w kwietniu i Festiwal Korczaka w maju. Nie zabraknie jednak w repertuarze premiery. Spektakl na podstawie powieści Igora Ostachowicza Noc żywych Żydów (która znalazła się w finale ubiegłorocznej nagrody literackiej NIKE), w adaptacji i reżyserii Marka Kality oraz Aleksandry Popławskiej, zostanie pokazany 4 kwietnia 2014 roku na Scenie im. G. Holoubka. Igor Ostachowicz, balansując na bardzo cienkiej linie, poruszył kwestie fundamentalne zadając pozornie bardzo głupie pytanie – o nasze człowieczeństwo. „Noc żywych Żydów wpisuje się w nurt poszukiwań formy dla wyrażenia tragedii coraz bardziej dla nas dziś niewyobrażalnej. I właśnie fantastyka okazuje się pomysłem na przekroczenie schematów” – pisze Paweł Dunin-Wąsowicz.

Teatr Syrena 10 kwietnia wystawi prapremierę sztuki Skaza. Na podstawie powieści o tym tytule Josephine Hart Louis Malle nakręcił znakomity film z Jeremym Ironsem i Juliette Binoche w rolach głównych. Sceniczną adaptację Skazy przygotowuje reżyser Adam Sajnuk. W głównej roli zobaczymy Jacka Poniedziałka. Skaza to thriller erotyczny o namiętnym związku starszego mężczyzny i młodej kobiety, będącej… narzeczoną jego syna. Stephen Fleming szanowany lekarz, mąż i ojciec, zaczyna robić karierę polityczną, co dopełnia obrazu człowieka sukcesu. Tymczasem dręczy go dojmujące uczucie pustki. Na przyjęciu poznaje atrakcyjną i tajemniczą dziennikarkę, Annę Barton. Mimo że ma ona wkrótce wyjść za jego syna, Fleming nie potrafi oprzeć się skrywającej mroczną tajemnicę femme fatale… Za scenografię i kostiumy odpowiada Katarzyna Adamczyk, a muzykę – Michał Lamża. Obsada: Jacek Poniedziałek, Aleksandra Justa, Anna Terpiłowska, Maciej Radel, Andrzej Makowiecki, Dorota Gorjainow.

Teatr Powszechny 16 maja na Scenie Małej planuje premierę spektaklu Dziewczyny do wzięcia, na podstawie tekstu Janusza Kondratiuka, w reżyserii Piotra Ratajczaka. Adaptacji tekstu dokonał Piotr Rowicki, a kostiumy będą autorstwa Matyldy Kotlińskiej. W obsadzie zobaczymy Elizę Borowską, Katarzynę Zielińską, Grzegorza Falkowskiego, Piotra Ligienzę, Michała Napiątka i gościnnie Agnieszkę Przepiórską.

6 czerwca zaś widzowie zobaczą premierę sztuki Jakobi i Leidental Hanocha Levina, w reżyserii Marcina Hycnara i z muzyką Czesława Mozila. Obsada: Edyta Olszówka, Jacek Braciak, Michał Sitarski. Spektakl będzie realizowany w koprodukcji ze Stowarzyszeniem „Tu i Teraz”.

26 kwietnia w Teatrze Soho odbędzie się premiera Tajemniczego klienta w reż. Igora Gorzkowskiego. Najnowszy spektakl sceny teatralnej działającej na terenie Soho Factory opowiada o zawiłych losach zakonspirowanego kontrolera jakości obsługi. W spektaklu Gorzkowskiego tajemniczy klient to człowiek „z misją”. Zdaniem Wesołego bycie zawodowym testerem to nie tylko praca, ale także styl życia. Jednak cena, jaką mężczyzna płaci za swoje przekonania bywa wysoka. Jego działania nie znajdują uznania w oczach społeczeństwa. Tajemniczy klient, nierzadko nazywany tajniakiem, szpiclem albo mieszaczem, narażony jest na wyobcowanie i niezrozumienie. A przecież wykonuje swoją przecę za cenę wyrzeczenia się życia osobistego. W spektaklu obok Sławomira Packa (Teatr Powszechny) zobaczymy Joannę Osydę, Annę Gajewską. Wiktora Korzeniewskiego i Bartosza Mazura.

Na 24 maja 2014 zaplanowana jest premiera monodramu Wycinka Thomasa Bernharda w reżyserii Igora Gorzkowskiego (adaptacji powieści dokonał reżyser). Wystąpi Andrzej Mastalerz.

Teatr Polski 26 kwietnia 2014 r, na Dużej Scenie wystawi dramat Williama Shakespeare Król Lear, w reżyserii Jacques’a Lassalle. Za dekoracje i kostiumy odpowiedzialna jest Dorota Kołodyńska. Lear – dotąd potężny władca – zrzekając się korony rezygnuje z poczucia bezpieczeństwa jakie dawał mu urząd. Nagle zmuszony jest mierzyć się ze sobą i światem jako zwykły człowiek. Dramat Shakespeare’a to bolesna analiza kruchej istoty ludzkiej godności, zagubionej w świecie bez Boga, gdzie granice między wywyższeniem a upadkiem, rozsądkiem a szaleństwem, porządkiem a chaosem ustalają tylko niedoskonali ludzie. W roli tytułowej Andrzej Seweryn. W pozostałych rolach: Marta Kurzak, Anna Cieślak, Lidia Sadowa, Tomasz Brzostek, Piotr Bajtlik, Marcin Kwaśny, Paweł Ciołkosz, Jerzy Schejbal, Krystian Modzelewski, Krzysztof Kwiatkowski, Piotr Cyrwus, Szymon Kuśmider, Jarosław Gajewski, Krzysztof Kumor, Antoni Ostrouch, Adam Biedrzycki, Marcin Jędrzejewski, Przemysław Wyszyński, Dominik Łoś.

W Teatrze Żydowskim na maj zaplanowana jest premiera spektaklu, który miał prapremierę na Festiwalu Singera. Będzie to Dotknij wiatru, dotknij wody adaptacja sceniczna powieści Touch the water, touch the wind Amosa Oza. Adaptacja i reżyseria: Karolina Kirsz, tłumaczenie: Danuta Sękalska, scenografia i kostiumy: Anna Skupień. Obsada: Andrzej Blumenfeld, Piotr Chomik, Sylwia Najah, Piotr Sierecki, Ernestyna Winnicka. „Żydowski nauczyciel nazwiskiem Pomeranz uciekł przed Niemcami do lasu…” – tak rozpoczyna się opowieść izraelskiego pisarza. Powstały na jej podstawie spektakl to wielobarwna historia, czasem subtelna, czasem okrutna, ale też poetycka i pełna humoru. Główny bohater ucieka, aby dotrzeć do swojej Ziemi Obiecanej i podarować ludziom formułę nieskończoności, która przywróci światu pokój. Czy jednak świat potrafi ją przyjąć?

W TR Warszawa nowy spektakl Grzegorza Jarzyny Druga Kobieta, który będzie wolną adaptacją scenariusza Johna Cassavetesa „Opening night” z 1977 roku. Planowany termin premiery: 24-25 kwiecień 2014. Adaptacja tekstu – Grzegorz Jarzyna, Maciej Pisuk; scenografia – Chasper Bertschinger; kostiumy – Anna Nykowska; muzyka – Jacek Grudzień. Obsada: Danuta Stenka, Adam Woronowicz, Roman Gancarczyk, Roma Gąsiorowska, Agnieszka Podsiadlik, Rafał Maćkowiak, Dawid Ogrodnik, Sebastian Pawlak, Jan Dravnel, Justyna Wasilewska, Maria Maj, Lech Łotocki, Danuta Szaflarska.

Imitacja życia to kolejny realizowany w TR (po doskonale przyjętym i wielokrotnie nagradzanym Nietoperzu) spektakl wybitnego węgierskiego reżysera teatralnego i filmowego Kornéla Mundruczó. Przedstawienie inspirowane jest filmem Douglasa Sirka „Imitation of Life”, znanym w Polsce jako Zwierciadło życia. Planowany termin premiery: czerwiec 2014. Adaptacja i reżyseria – Kornél Mundruczó; scenografia, kostiumy, światło, wideo – Marton Agh; dramaturgia – Kata Weber; muzyka – Janos Szemeneyi.

W Teatrze IMKA trwają próby do spektaklu Operetka w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Premiera dramatu Witolda Gombrowicza zaplanowana jest na 5 kwietnia 2014 roku. Świat starej wiedeńskiej operetki stał się wyzwaniem dla teatru. Pomaga mu w tym muzyka Tomasza Kisewettera użyta przez Kazimierza Dejmka w jego konsekwentnie „operetkowym” przedstawieniu z roku 1975. W obsadzie: Iwona Bielska, Magdalena Boczarska, Jakub Przebindowski, Krystian Biłko, Andrzej Wichrowski, Tomasz Karolak, Marcin Kalisz, Andrzej Konopka, Wojciech Sikora, Agnieszka Skrzypczak, Krzysztof Wieszczek. Kostiumy: Joanna Wróbel – Biłko.

24 kwietnia w OCH-TEATR premiera sztuki według scenariusza głośnego filmu Miloša Formana Miłość blondynki. Spektakl reżyseruje Krystyna Janda, autorem tłumaczenia jest Michał Sieczkowski. W obsadzie zobaczymy: Aleksandrę Domańską, Matyldę Damięcką, Jolantę Litwin – Sarzyńską, Piotra Kozłowskiego, Adama Serowańca, Karola Wróblewskiego i Michała Zielińskiego. Miłość blondynki to opowieść o blondynce Anduli, która pracuje w wielkiej fabryce na prowincji. W okolicy żyje kilka tysięcy samotnych kobiet i bardzo niewielu mężczyzn. Na zorganizowanym przez dyrekcję fabryki wieczorku tanecznym poznaje młodego pianistę z uświetniającej wieczór praskiej orkiestry. Spędzają wspólnie noc, wyznając sobie głębokie uczucia. Niestety mimo zapewnień o miłości i wspólnej przyszłości, muzyk wyjeżdża. Wiedziona wspomnieniami, pewnego dnia opuszcza fabrykę i udaje się do Pragi, by odszukać mężczyznę, z którym zaczęła w wyobraźni wiązać swoją przyszłość. W spektaklu naiwność zdesperowanych kobiet i niedojrzałość mężczyzn są przedmiotem opowieści i żartów.

W Nowym Teatrze Pinokio. Nowy Teatr rozpoczyna działalność artystyczną dla dzieci. Na początek premiera Pinokia (31 maja), spektakl w reżyserii Anny Smolar na podstawie tekstu „Pinokio” Joela Pommerata, francuskiej adaptacji klasycznej baśni Carla Collodiego. Występują: Magdalena Cielecka, Magdalena Popławska, Dominika Knapik, Monika Babula, Natalia Fiedorczuk,  Maciej Stuhr, Zygmunt Malanowicz, Piotr Polak, Łukasz Kos.

W Teatrze Studio dwie premiery. 27 kwietnia 2014 roku premiera Oniegina, poematu Puszkina w adaptacji i reżyserii Ireny Jun. Eugeniusz Oniegin to człowiek znudzony życiem. Dzięki licznym podróżom miał szansę poznać smak wielkiego świata. Jednak szczęścia tam nie odnalazł. Ani tam, ani na wsi na którą wrócił. Uwiódł ukochaną przyjaciela, a jego postrzelił w pojedynku. Następnie wzgardził miłością pięknej Tatiany. Po latach role się odwróciły. To ona odrzuca jego uczucie. Eugeniusz Oniegin to dramat trudnych wyborów. Każda z podjętych decyzji niesie za sobą tragiczne konsekwencje. Opowieść o tym, jak przyjaźń przegrywa z miłością, a miłość ze śmiercią. Piękno poetyckiego języka w kunsztownym przekładzie Juliana Tuwima sprawia, że historia sprzed dwustu lat pozostaje nadal żywa. Występują: Justyna Bielecka, Agata Góral, Irena Jun, Mateusz Damięcki, Modest Ruciński, Krzysztof Stelmaszyk.

28 maja zaś Jak zostałam wiedźmą – przedstawienie nie tylko dla dzieci. Nowy tekst Doroty Masłowskiej w inscenizacji Agnieszki Glińskiej, z muzyką Wojciecha Waglewskiego. Będzie i śmieszno, i straszno. Obsada: Monika Krzywkowska, Dorota LandowskaMonika Obara,  Dominika Ostałowska,  Kinga Preis,  Marcin BosakMarcin JanuszkiewiczModest Ruciński, Łukasz Simlat, Paweł Wawrzecki i Mirosław Zbrojewicz.

Teatr WARSawy to dwie propozycje. 21 kwietnia, w lany poniedziałek, premiera Wenus w futrze Davida Ivesa. W Wandę wcieli się Magda Popławska, w Thomasa – Wojtek Kalarus. Reżyseruje Agnieszka Lipiec-Wróblewska. Reżyser Thomas szuka młodej, pięknej i inteligentnej aktorki do roli Wandy w spektaklu według adaptacji słynnej książki „Wenus w futrze” Leopolda von Sachera-Masocha. Na castingu pojawia się spóźniona kobieta, imienniczka bohaterki książki. Aktorka okazuje się idealna do tej roli, udaje jej się także przekonać Thomasa, że sam powinien zagrać Kuziemskiego. Pociąga za sznurki, dowodząc, że bohater książki jest alter ego reżysera. Twierdzi, że Wanda manipuluje Kuziemskim pozornie – jest po to, by mógł usankcjonować swoją perwersję. Odmawia bicia. Przejmuje kontrolę. Sztuka ma budowę szkatułkową, rozgrywa się na trzech poziomach postaci teatralnych: pierwszy to aktorka i reżyser, drugi – bohaterowie adaptacji XIX-wiecznej powieści Sacher Masocha, trzeci – mężczyzna i kobieta. W przeciwieństwie do filmu Romana Polańskiego twórcy spektaklu chcą podkreślić obecny w tekście problem nie tylko seksualny, ale także relacji reżyser/aktor, swoistego pojedynku sił i walki o władzę. Jednak nacisk położony jest na walkę płci. Zresztą sama aktorka przyznaje, że dla niej ten spektakl to feministyczny manifest. Reżyserka zaś podkreśla, że rozumie tę sztukę zupełnie inaczej niż Polański. Film jest teatralny, dziewiętnastowieczny, buduarowy. Spektakl będzie dużo mniej teatralny, mniej udawany. Druga premiera, planowana na 11 czerwca, to Ofiara wg Saula Bellowa. Reżyseria: Adam Sajnuk.

I na koniec niedawno powstały Teatr XL, który planuje dwie premiery w nadchodzącym kwartale. 22 maja Panny Dworskie na podstawie Sznura Hitchcocka w reżyserii i adaptacji Andre de la Cruz, oraz 14 czerwca Ja. Szczelnie Otwarty wyreżyseruje Sylwia Kalisz. Wśród aktorów znany m.in.z Nosferatu (Teatr Narodowy i TR Warszawa) – Krzysztof Franieczek.

Katarzyna Michalik – Jaworska

II kwartał Teatr Wielki – Opera Narodowa

5 kwietnia – Kreacje 6

Pierwszą premierą w drugim kwartale tego roku będzie spektakl baletowy – Kreacje 6. To już szóste warsztaty choreograficzne, których owocem jest kwietniowa premiera prac młodych choreografów Polskiego Baletu Narodowego.
W tym roku swoje nowe miniatury choreograficzne pokaże aż dziesięcioro artystów Polskiego Baletu Narodowego: Eduard Bablidze, Viktor Banka, Robert Bondara, Michał Chróścielewski, Joanna Drabik, Tomasz Fabiański, Anna Hop, Paulina Jurkowska, Lachlan Phillips i Kurusz Wojeński.

11 kwietnia – Lohengrin Ryszarda Wagnera

Choć rok Wagnera już się skończył, TW-ON właśnie teraz, na 11 kwietnia zaplanował premierę Lohengrina – opery romantycznej w trzech aktach. Spektakl reżyseruje Antony McDonald – autor także scenografii i kostiumów, a kierownictwo muzyczne sprawuje Stefan Soltesz. Autorami choreografii są Lizie Saunderson i Philippe Giraudeau, a reżyserem świateł – Lucy Carter. Jest to koprodukcja z Welsh National Opera z Cardiff, zatem i obsada międzynarodowa.
Lohengrin to mityczna opowieść o konfrontacji dobra ze złem, o niemożliwej miłości, o samotności i tęsknocie – tematach, które do tego stopnia fascynowały kompozytora, że poświęcił im niemal całe życie. W tym przypadku miłość Elzy i Lohengrina nie może się spełnić – zarówno ze względu na pochodzenie Lohengrina (jest rycerzem Graala, posłańcem Boga, istotą ponadludzką), jak i przez tragiczność ludzkich losów w ogóle.

26 kwietnia – Terytoria

Terytoria to cykl spotkań z muzyką współczesną, próba nakreślenia nowego oblicza opery. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, zestawiane są też debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich.

Projekt ‘P’Marcin Stańczyk, Sławomir Wojciechowski

Projekt ‘P’: P jak Polska, prapremiera, perwersja, pandemonium, pełnia. Z jednej strony Marcin Stańczyk – kompozytor i prawnik, którego twórczość jest połączeniem zmysłowości spektralizmu spod znaku Gerarda Griseya z ekologią ciszy według Salvatore Sciarrina.

Z drugiej – Sławomir Wojciechowski – z zamiłowaniem do żelaznej niemieckiej dyscypliny, w której jednak nie brak miejsca na Erosa i Tanatosa, w której jest powietrze. Na wieczór składają się dwie opery kameralne w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, pod kierownictwem muzycznym Marty Kluczyńskiej, ze scenografią i kostiumami Aleksandry Wasilkowskiej. W obu tez autorem świateł jest Robert Mleczko.

Pierwsza z nich to Zwycięstwo nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego z librettem Marcina Cecki; druga – to Solarize Marcina Stańczyka z librettem Andrzeja Szpindlera.

29 maja – Don Kichot

W maju pierwszą premierą będzie popularny trzyaktowy balet Ludwiga Minkusa – Don Kichot w choreografii Alexeja Fadeyecheva, według pierwowzoru Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego. Spektaklami dyrygować będzie Alexei Baklan i Marta Kluczyńska, a autorem scenografii i kostiumów jest Thomas Mika.
Spektakl jest również koprodukcją, tym razem – z chińskim Hongkong Ballet oraz Królewskim Baletem Flandryjskim z Antwerpii.

25 czerwiec – Terytoria – prapremiera Moby Dicka

Moby Dick Eugeniusza Knapika to opera w czterech aktach z librettem Krzysztofa Koehlera wg Hermana Melville’a.

Spektaklem wyreżyserowanym przez Barbarę Wysocką zadyryguje Gabriel Chmura, autorką scenografii będzie Barbara Hanicka, kostiumów – Julia Kornacka, a choreografią zajmie się Jacek Przybyłowicz.

Moby Dick (w angielskiej wersji językowej) to także spektakl w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną – Terytoria. Eugeniusz Knapik to jeden z najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych, uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego. Jego operowa trylogia powstała we współpracy z wybitnym flamandzkim reżyserem Janem Fabrem (The Minds of Helena Troubleyn), olśniła operową publiczność przed kilkunastu laty. I Moby Dick (1851) – legendarna powieść amerykańskiego pisarza Hermanna Melville’a o losach Izmaela, który doświadczony w rejsach na statkach handlowych postanawia wyruszyć na inną wyprawę. Jej dowódcą jest tajemniczy kapitan Ahab, którego jedynym celem jest zemsta na legendarnym białym wielorybie.

2 czerwiec – Mazowsze śpiewa operę!

„Mazowsze” należy do największych na świecie zespołów artystycznych, sięgających do bogactwa narodowych tańców, piosenek, przyśpiewek i obyczajów. Nic zatem dziwnego, że sięgnęło po Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale – pierwszą polską operę z muzyką Jana Stefaniego i librettem Wojciecha Bogusławskiego. 
Reżyserią i opracowaniem tekstu zajął się Andrzej Strzelecki, choreografią – Zofia Rudnicka, scenografia jest dziełem Tatiany Kwiatkowskiej, a kierownictwo muzyczne sprawuje Jacek Boniecki.

Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale to humorystyczny spektakl muzyczny – pierwsza polska opera z okresu oświecenia wyreżyserowana na nowo przez Andrzeja Strzeleckiego (w październiku 2013, z okazji 65-lecia istnienia zespołu). W inscenizacji „Mazowsza” oraz zaproszonych gości jawi się jako pełna humoru i wzruszeń opowieść o miłości, przyjaźni, konfliktach, ale przede wszystkim o pojednaniu i zgodzie.

Tematyka opery nawiązuje bezpośrednio do specjalizacji „Mazowsza”. Innowacyjne połączenie muzyki klasycyzmu z polską muzyką ludową umiejscawiają operę wśród prekursorów stylu muzycznego charakterystycznego później dla Chopina i Moniuszki. W interpretacji „Mazowsza” w mocniejszy ton uderza jej narodowy (ludowy) charakter, podkreślany bogactwem i urodą strojów ludowych. Umuzyczniony dramat mówiony, śpiewogra czy opera wodewilowa – wszystkie te pojęcia sprawiają, że Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale staje się utworem bogatym interpretacyjnie, jednocześnie lekkim i przyjemnym w odbiorze.

Anna Leszkowska

Leave a Reply