Teatr Druga Strefa, obchodzący w tym roku swoje 35-lecie, zaprasza na szczególny sezon pełen teatralnych emocji. Na widzów czekają różnorodne spektakle, które poruszą serce i umysł. Teatr Druga Strefa to miejsce, gdzie sztuka spotyka się z rzeczywistością. Od lat tworzy przestrzeń dla odważnych, innowacyjnych przedstawień, które poruszają ważne społeczne problemy.
Galeria sztuki w nowej odsłonie
Już od tego sezonu, dotychczasowa galeria sztuki w Teatrze Druga Strefa przenosi się do nowej, jeszcze bardziej inspirującej lokalizacji. Nowa przestrzeń umożliwi organizację różnorodnych wystaw artystycznych oraz zwiększy komfort zwiedzających. To doskonała okazja, by połączyć przyjemność obcowania ze sztuką teatralną z odkrywaniem nowych form wyrazu artystycznego.
Mała Scena w nowym świetle
Z myślą o jeszcze większej różnorodności artystycznej, a także odpowiadając na potrzeby widzów, została przeprowadzona modernizacja Małej Sceny. Nowe, ustawienie widowni zwiększy komfort widzów, a profesjonalne oświetlenie pozwoli na realizację jeszcze bardziej ambitnych projektów artystycznych.
Foyer teatru w nowym blasku
Również foyer teatru zyskało nowy, bardziej przytulny charakter(gr. charakter = wizerunek), postać literacka o wyraźnie i... dzięki wymianie oświetlenia. Odświeżona przestrzeń stanie się idealnym miejscem na spotkanie przed lub po spektaklu oraz na rozmowy o sztuce przy kubku herbaty.
Zapraszamy wszystkich miłośników teatru i sztuki do odwiedzenia Teatru Druga Strefa i przekonania się osobiście o zmianach, które wprowadziliśmy.
Wrzesień w Teatrze Druga Strefa to miesiąc, w którym:
- 20 września, godz. 19:00: Odkryj nową interpretację klasycznej sztuki w spektaklu „PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH”.
- 21 września, godz. 11:00: Zabierz całą rodzinę na magiczne show Magika Konrada!
- 21 września, godz. 16:00: Daj się porwać do tańca w plenerze podczas spektaklu „TANIEC W PARKU”.
- 21 września, godz. 19:00: Doświadcz niezwykłego połączenia różnych form teatralnych w „DIT BEN IK. OTO JA”.
- 26 września, godz. 19:00: Przeżyj niezapomniane chwile pełne iluzji w spektaklu „PRZELOT”.
- 27 września, godz. 19:00: Odkryj historię tragiczną i intrygującą w monodramie „JA, CÓRKA RASPUTINA”.
- 28 września, godz. 19:00: Przenieś się w świat steampunku w spektaklu „TRZY SIOSTRY – POZA CZASEM”.
- 30 września, godz. 19:00: Wyrusz w podróż w poszukiwaniu własnej drogi wraz z bohaterami dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... „ĆMIENIE”.
Gdzieś po drugiej stronie Garcin, Inez i Stellę skazano na bycie razem na wieczność. Nie mają szczoteczki do zębów, nie mają łóżka, nie mają lustra, mają tylko siebie i doskonale wyuczoną grę pozorów. Z łatwością okłamują innych, okłamują siebie, a cena jest wysoka. W tym niezwykłym trójkącie przy drzwiach zamkniętych wychodzą na światło dzienne najmroczniejsze sekrety ich życia. Podstęp, intryga, manipulacja, agresja, brutalność, namiętność, uległość przyjemności, zabijanie dzieci. Gra w asertywność oraz walka o przewagę nad pozostałymi jest jedynym wyjściem z sytuacji. Kto stanie się katem, a kto ofiarą? I czy ofiara może być równocześnie katem?
PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH to dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj..., który na polskich scenach wystawiany był niezwykle rzadko. Sylwester Biraga na nowo odczytuje napisany w 1944 roku tekst autorstwa Jeana Paula Sartra, poszukując przy tym odpowiedzi na pytanie czy rzeczywiście piekło to są inni?
Jean Paul Sartre – powieściopisarz, dramaturg1. autor dramatu (-tów); 2. w teatrze rosyjskim stanowisko ... i filozof. Jeden z czołowych przedstawicieli egzystencjalizmu ateistycznego. Pod koniec życia odszedł jednak od tej filozofii rozwijając przy tym własną wersję socjologii marksistowskiej. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1964 roku, której przyjęcia odmówił.
Z recenzji:
Zachwyciłam się grą aktorską i scenografią. Już dawno nie widziałam spektaklu, gdzie dykcjawymowa aktorska; dykcja teatralna wymaga szczególnie staran... każdego aktora z każdej pozycji na scenie byłaby tak dobrze słyszalna, tak pięknie wypowiedziana, niosła taki ładunek emocjonalny. Cudownie się to oglądało. I scenografia… taka prosta, a taka „niebiańsko” przemyślana. Zresztą, scenograficznie Teatr Druga Strefa jest zdecydowanie w czołówce teatrów warszawskich. I jeszcze ta oprawa dźwiękowa, która przenosiła widzów w świat pozaziemski.
MaGa notanikkulturalny.blogspot.com
Halina Chrobak, Joanna Górniak i Katarzyna Łochowska w aktorskim koncercie! Jedna z dam pokazuje, jak sprytnie potrafi korzystać ze swych umiejętności, by osiągać zamierzony efekt, druga: pokaże, że potrafi zagrać dosłownie wszystko i nie ma granic emocji, których nie potrafiłaby przekroczyć, niezależnie od kostiumu, trzecia zaś – i to moje największe odkrycie – udowadnia, jak ważne jest, by reżyser potrafił otwierać aktorkom drzwi, które, jeśli się do nich znajdzie klucz, okazują się skrywać magiczne wnętrze. Moje największe chochlikowe uznanie.
Włodzimierz Neubart – Chochlik Kulturalny
Autor: Jean Paul Sartre
Tłumaczenie: Jan Kott
Obsada:
Kelner – Michał Górczyński, Sylwester Biraga
Garcin – Joanna Górniak
Inez – Halina Chrobak
Stella – Katarzyna Łochowska
Reżyseria, scenografia: Sylwester Biraga
Muzyka: Michał Górczyński
Plakat: Marek Maciejczyk
Fotosy: Kinga Karpati & Daniel Zarewicz
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Licencja na wystawienie spektaklu została została udzielona przez ZAIKS.
Premiera 15 grudnia 2023
Czas trwania 95 minut | Kategoria wiekowa 15+
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Miasto st. Warszawa.
Magik Konrad – specjalista odrozbawiania dzieci za pomocą iluzji! Konradowe show to oczywytrzeszczone ze zdziwienia i brzuchy obolałe ze śmiechu. To 45 minutradochy na pełnych obrotach!
Nasz magik jest strasznym fajtłapą, dzieci ciągle muszą mu podpowiadać, co robi źle czy o czym tam zapomniał. A do niektórych numerów Konrad zaprasza na scenę asystentów wybieranych z publiczności. 🙂
Będzie się działo! Będzie sznurek, co gubi końce, kula – co udaje, że lata, a także metalowe koła, co łączyć się potrafią. A to tylko część niespodzianek!
Konrad zna się na rzeczy, występuje od 14 lat i wykonał w tym czasie ponad 3000 występów!
Występował w telewizji, w samolotach, w Polsce i za granicą, a ostatnio nawet w czystych skarpetkach.
Pokaz familijny, zapraszamy dzieci w wieku od 4 do 10 lat.
Zapraszamy też rodziców, babcie, dziadków, a nawet i teściową!
Czas trwania: 45 min
Nie zwlekaj z zakupem biletów, znikają szybciej niż pączki w tłusty czwartek!
Dajcie się porwać do tańca artyście Kamilowi Wawrzucie w otoczeniu piękna parku Morskie Oko. Spektakl TANIEC W PARKU to nie tylko przedstawienie, ale doświadczenie, które porwie zmysły i zaprosi do chwili zatrzymania. Poprzez ruch i sztukę tańca, artysta uwrażliwia odbiorców na odczuwanie przestrzeni, jej architektury i natury. Spektakl wykracza poza bierny odbiór – staje się zaproszeniem do współtworzenia choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u..., do wspólnego przeżywania sztuki.
Park Morskie Oko, kojarzony z relaksem, stanie się sceną dla wydarzenia łączącego sztukę z przyjemnością. To ukłon w stronę tradycji teatrów ogródkowych, dawniej wypełniających warszawskie parki. Spektakl odbędzie się tylko raz, co czyni go jeszcze bardziej wyjątkowym. To podróż w nieznane. Podróż do odkrywania nowych pokładów wrażliwości i doświadczania sztuki w sposób naturalny, płynący z połączenia artysty, widza i miejsca. Prostota ruchu i jego uczuciowość stają się językiem, którym artysta dzieli się z odbiorcą.
Taniec staje się nie tylko sztuką, ale i sposobem na wyrażenie siebie, na nawiązanie relacji z otoczeniem i na odkrywanie piękna tkwiącego w prostocie. TANIEC W PARKU to spektakl dla wszystkich, którzy pragną wyjść poza schematy, doświadczyć czegoś wyjątkowego, zanurzyć się w pięknie natury i odkryć nowe pokłady wrażliwości. To zaproszenie do wspólnego tworzenia, do chwili zatrzymania i do odnalezienia harmonii z samym sobą i otaczającym światem.
Choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u..., wykonanie: Kamil Wawrzuta
Czas trwania 50 minut | Kategoria wiekowa 12+
WSTĘP WOLNY – spotykamy się pod pomnikiem Jana Matejki o 15.55
Projekt „TANIEC W PARKU” powstał dzięki wsparciu finansowemu dzielnicy Mokotów
Marzenia – jak to marzenia – czasami się spełniają, potrzebują czasu. Pranay cierpliwie czeka, ciągle wierzy w „dreams come true”. Ale czas ucieka – w zeszłym roku skończył 40 lat. Może jest już za późno? Może wszystko zostało już przesądzone? W poszukiwaniu sensu odtwarza wybrane momenty ze swojego życia. Jakie duchy przeszłości zaprosi na scenę? Tragikomedia Pranaya to mieszanka teatru lalkowego, rytualnego, imrpowizowanego, stand-up’u i storytellingu.
Dit Ben ik. Oto ja. porusza zagadnienia tożsamości, imigracji, sztuki teatralnej i queer’u.
Spektakl wykonywany w języku polskim oraz angielskim.
O autorze:
Pranay Pawlicki ukończył Wydział Lalkarski Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Pracował w Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Dramatycznym w Płocku, Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie i Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Współpracował m.in. z Filipem Bajonem, Krzysztofem Jasińskim, Danem Jemmettem, Moniką Strzępką, Andrzejem Sewerynem, Peterem Steinem. W 2019 roku założył Pranay’s Theatre, autorski teatr monodramu. W 2020 roku dla Teatru Druga Strefa przygotował spektakl Ludobójcy. Rok później wyjechał do Holandii i zamieszkał w Amsterdamie. Dla Poolse Bibliotheek w Amsterdamie przygotował Are we next – nieco zmienioną angielską wersję Ludobójców. Doświadczenie emigracji zainicjowało powstanie Dit ben ik. Oto ja. Spektakl był grany w Amsterdamie w Astaro Theatro i Ventilator Cinema/OT301. W czerwcu zostanie zaprezentowany w Theater Bellevue, jednym z 3 najważniejszych teatrów w mieście. Pranay – jak wielu emigrantów przed nim – przywiózł do Amsterdamu swoje marzenia.
Z opinii widzów:
Dit ben ik. Oto ja na długo zapadnie mi w pamięć. Łączy młodość, historię, marzenia i dramat w sposób nigdy wcześniej nie widziany.
Ahmad Rabieh, Kaznodzieja
Pranay w swój własny, niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju sposób, opowiada historię swojego życia. Od polskiego miasteczka, w którym wszystko się zaczęło, po Amsterdam – gdzie mieszka jako czterdziestolatek. Przekształca swoje życie w olśniewające widowisko: zabawne, pełne niespodzianek i zwrotów akcji. Żongluje tematyką i formą teatralną, z anegdoty płynnie przechodzi w wrażliwą i pięknie wykonywaną muzykę na żywo.
Iris Brouwers, nauczycielka języków obcych
Dit ben ik. Oto ja jest przeżyciem dla zmysłów. Mnie i mojemu partnerowi bardzo podobało się to przemierzanie życia, pytania i trudności, jakich wiele osób doświadcza w związku z pracą, przeprowadzką do innego kraju i religią.
Luke Fairhead, expat
Spektakl pokazywany w ramach cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr
Teatr Druga Strefa jedyny teatr w Polsce od 2018 roku cyklicznie prezentuje spektakle robione przez Polskie artystki i Polskich artystów mieszkających na stałe poza Polską.
Tekst, reżyseria i wykonanie: Pranay Pawlicki
Czas trwania 75 min | Kategoria wiekowa 15+
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego „Teatr Druga Strefa 2024 – Premiery, Spektakle, Wydarzenia”
Jedyne takie show, gdzie magia i rzeczywistość splatają się w jedno, a granice iluzji znikają bez śladu.
PRZELOT to fascynująca podróż przez świat magii, aż do najgłębszych zakamarków ludzkiego umysłu. Podczas spektaklu doświadczysz aż czterech różnych rodzajów iluzji. Rozpoczynając od magii wizualnej, która zapiera dech w piersiach, przez mentalizm, podczas którego zaczynasz zastanawiać się nad własnymi decyzjami, aż po finał, w którym w którym intuicja gra pierwsze skrzypce. PRZELOT to nie tylko spektakl, ale także przypomnienie, że każda nasza decyzja może mieć zaskakujące konsekwencje, i że warto cieszyć się każdą chwilą tu i teraz. To magiczne show, które zachwyca i inspiruje.
Nie przegap okazji, aby dołączyć do tej magicznej podróży. Kup bilety już teraz i przeżyj niezapomniany wieczór pełen magii, muzyki i niesamowitych wrażeń!
Piotr Denisiuk – iluzjonista #1, finalista X edycji programu Mam Talent!, zwycięzca ogólnopolskiego konkursu iluzjonistów w 2023 roku oraz zdobywca 2 miejsca na prestiżowym konkursie Pacific Coast Association of Magicians w USA w 2023 r. w kategorii: Stage Magic, współtwórca projektu MISTRZOWIE MAGII oraz twórca największego portalu o tematyce iluzjonistycznej w Polsce, autor dwóch książek na temat iluzji oraz członek The Magic Castle w Hollywood, najbardziej prestiżowego klubu dla iluzjonistów na świecie.
Wykonanie: Piotr Denisiuk
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Czas trwania 47 minut | Kategoria wiekowa 18+
Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje nam możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.
Z recenzji
Jeżeli możecie, biegnijcie do Drugiej Strefy, do Teatru Druga Strefa, na monodram Marzeny Trybały, „Ja, córka Rasputina” w reżyserii Sylwestra Biragi. Trybała gra wspaniale. Wyciska ze sztuki Rafaela Akopdżaniana tyle, ile się da. Wulgarna i subtelna. Nie da się tego pogodzić? Zobaczcie Trybałę. Potrafi.
Łukasz Maciejewski / aictMiędzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych (Associ....art.pl
W “Rasputinie” przeniosły się akcenty, z głównego tematu sztuki – przekleństwa życia z piętnem ojca o złej sławie i odpowiedzialności dzieci za winy swych ojców na problem historycznej odpowiedzialności mocarstwa światowego za czyny swych władców i koszmaru ucieczki przed złem.
Aleksandra Pieterwas / Stolica
Maria Rasputina, w wykonaniu Marzeny Trybały to kobieta pogodzona. Nie ma w niej goryczy a sentymentu jest w sam raz. Nie ma w niej nienawiści ani zbytniej przesady. Marzena Trybała pięknie przedstawiła nam Marię akceptującą swój los, pomimo dramatycznych wydarzeń jakich doświadczyła w związku ze stygmatem nazwiska jakie nosiła.
MaGa / Notatnik kulturalny
JA, CÓRKA RASPUTINA
autor: Rafael Akopdżanian
tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska
reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga
wykonanie: Marzena Trybała
plakat: Jan Wawrynkiewicz
realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 31 marca 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa
Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu ZASP oraz miasta stołecznego Warszawy
Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+
W wyniku kolejnych lockdownów i pracy zdalnej wszyscy tkwimy zamknięci w domach z rodziną, z którą czasem kiepsko się dogadujemy. Podobnie jak trzy siostry, bijemy się z myślami, rozpamiętujemy dawne lub wymyślamy przyszłe rozmowy z “nieobecnymi” ludźmi. Czy te rozmowy odbywają się w czasie rzeczywistym czy raczej są tylko wspomnieniami tego, co minęło, swoistymi seansami spirytystycznymi z duchami przeszłości, a może projekcjami rozmów, które chciałoby się odbyć? Zamknięcie trzech sióstr i ciągłe konfrontowanie się z duchami nieobecnych mężczyzn doprowadza do czegoś nieoczekiwanego. Siostry toczą między sobą spory, różnice charakterów powodują konflikty, jednak wspierają się wzajemnie w ciężkiej drodze oczyszczenia, przepracowania traum i konfrontacji z duchami przeszłości. Czy jednak oczyszczenie i zerwanie z przeszłością faktycznie nastąpi?
W zakresie kostiumów i scenografii w spektaklu zastosowano stylizację steampunkową. Subkultura ta rozgrywa się, jak wiadomo, w alternatywnej rzeczywistości epoki wiktoriańskiej i ta właśnie alternatywność wiąże się z główną ideą adaptacji Czechowowskich Trzech Sióstr. Co więcej, inspirowana XIX w. moda steampunkowa bardzo dobrze nawiązuje do klasycznych aspektów postaci z oryginalnego tekstu, ale jednocześnie pozwala na ich unowocześnienie w inscenizacji Trzy Siostry – Poza Czasem. Mówi się, że akcja Steampunk rozgrywa się w przeszłości, która nigdy się nie wydarzyła, i przyszłości, której nigdy nie będzie. To stwierdzenie rezonuje ze światem wykreowanym w spektaklu.
The Mirror of Stage/Lustro Sceny to dwujęzyczny (angielsko-polski) zespół teatralny z siedzibą w malowniczej stolicy Szkocji – Edynburgu. Misją zespołu jest promocja wielokulturowego, różnorodnego teatru, nastawionego na nowatorskie adaptacje klasyki. Poprzez teatr budują i wzmacniają dialog(gr. dialogos = rozmowa), 1. podstawowa forma wypowiedzi w d... kulturowy pomiędzy społecznościami polską i brytyjską. Ponadto promują polskie dziedzictwo kulturowe wśród społeczności brytyjskiej oraz tworzą przestrzeń na kultywowanie polskiej kultury i języka wśród polskich emigrantów, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży i dzieci.
Adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li...: Pat Zajac, Ewa Żabińska, Beata Furgalska
Reżyseria: Łukasz Fijał
Konsultacja artystyczna i dramaturgiczna: Kate Diuk
Obsada: Pat Zajac, Joanna Mogilnitskiy, Marta Mazur
Głosy z offu: Marcel Borowiec, Aleksander Fiałek, Jarosław Szwec, Łukasz Fijał, Jarosław Ciepichał, Albert Opolski
Muzyka: Marcel Borowiec
Kositumy: Mr B. Atelier / Pat Zajac
Spektakl pokazywany w ramach cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr
Teatr Druga Strefa jedyny teatr w Polsce od 2018 roku cyklicznie prezentuje spektakle robione przez Polskie artystki i Polskich artystów mieszkających na stałe poza Polską.
Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+
Premiera: 18 lutego 2022, Sikorski Polish Club, Glasgow, Scotland
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego „Teatr Druga Strefa 2024 – Premiery, Spektakle, Wydarzenia”
Wolność to nie tylko prawo do swobodnego działania. Wolność to także prawo do nie działania. O ile nasza cywilizacja zdaje się doskonale obchodzić z tym pierwszym, to drugie przeżywa niespotykany dotąd kryzys. Zasypywani obrazami idealnych i spełnionych ludzi nieustannie dążymy do osiągnięcia własnej “najlepszej wersji siebie”, a każda chwila odpoczynku w tym gorączkowym biegu staje się źródłem lęku, frustracji i poczucia winy. Nie ważne, jak wiele udało nam się osiągnąć – coś w nas nieustannie szepce, że wciąż robimy zbyt mało, by stać się idealną fotografią, wiszącą na frontowej ścianie naszej wyobraźni.
Czy istnieje wyjście z tej sytuacji? Czy możemy przerwać zamknięte koło samooskarżeń, czyniące z nas jednocześnie panów i niewolników własnego życia? Jak przestać odczuwać drażniące ćmienie wewnętrznej presji, odbierające nam radość swobodnej ekspresji?
“Ćmienie” to portret pokolenia, mierzącego się z własnymi pragnieniami, ambicjami i zagubieniem. To próba odnalezienia własnego miejsca we współczesnym świecie i odpowiedzi na dręczące nas wszystkich pytania – o związki, rodzinę, karierę, miłość i rodzicielstwo. To wyraz buntu wobec nieustannego niepokoju, presji sukcesu, szumu bodźców, natłoku informacji i przemocy pop-ideałów. Ćmienie to pozornie nieznaczny, ale zawsze obecny ból w naszych umysłach i sercach.
Z recenzji:
Oglądamy przedstawienie owszem, dość gorzkie, ale błyskotliwie napisane i z koronkową wręcz precyzją zagrane – mamy dobre role Lidii Pronobis, Aleksandry Pałki-Łopatki, Jakuba Łopatki i Macieja Zuchowicza, oraz – w roli równorzędnej, choć z pozoru drugoplanowej – Kacpra Lecha.
Rafał Turowski www.rafalturow.ski/teatr
Rewelacyjny spektakl. Mądry, szczery tekst i niesamowita gra aktorska. Miało się wrażenie, że teleportowano nas do głów trzydziestolatków i poznajemy ich myśli, bez retuszu i cenzury.
MaGa notatnikkulturalny.blogspot.com
Autor i reżyseria: Radosław Maciąg
Wykonanie: Lidia Pronobis, Aleksandra Pałka-Łopatka, Jakub Łopatka, Maciej Zuchowicz, Kacper Lech
Muzyka: Kacper Lech
Choreografia: Karolina Rentflejsz
Plakat, kostiumy: Alicja Siemko
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach zadania „Teatr Druga Strefa 2024 – Premiery, Spektakle, Wydarzenia”
Wystawa DOROSŁY? jest refleksją nad istotą dorosłości w dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie. Granice między młodością, a dorosłością stają się coraz bardziej rozmyte, a młodzi ludzie nierzadko czują się zdezorientowani i zagubieni wobec licznych wyborów i presji społecznych.
Wystawa porusza temat dorastania i związanych z nim wyzwań. Sytuacji, z którymi mierzą się młodzi ludzie opuszczając dom rodzinny w poszukiwaniu własnej tożsamości, edukacji, pracy i samodzielności. Doświadczają porażek i sukcesów, uczą się odpowiedzialności i podejmują decyzje kształtujące ich przyszłość. Często są samotni i zagubieni. Szukają odskoczni, ucieczki, momentów zapomnienia. Próbują poradzić sobie z emocjami, na które nierzadko nie byli gotowi.
Wystawa DOROSŁY? to nielinearna opowieść wizualna, uzupełniona o nagranie audio, którego tekst powstał na podstawie wywiadów z osobami towarzyszącymi autorowi na różnych etapach życia. Całość tworzy kompozycję, która skłania do pochylenia się nad istotą dorosłości i wyzwaniami współczesnego świata. Autor nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to kim jest dorosły i co oznacza dorosłość. Stawia jednak pytania i skłania do przemyśleń nad indywidualnym doświadczeniem każdego z odbiorców.
Kacper Mucha – absolwent Akademii Fotografii w Warszawie oraz Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, fotograf, aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi..., tancerz. Zrealizował sesje fotograficzne do spektakli ,,Świnia” i “It’s over” w Teatrze Druga Strefa oraz spektaklu ,,karma.” Teatru OdRuchu. W fotografii poszukuje momentu zatrzymania w pędzie codzienności, ulotnych migawek, powidoków, mglistych wspomnień i historii. Najbardziej interesuje go fotografia kreacyjna, portretowa, sceniczna oraz fotografia mody. Poprzez fotografię pragnie podjąć dialog z widzem i skłonić go do chwili refleksji.
Dorosły? | Kacper Mucha Fotografia
Kurator: Sylwester Biraga
Nagranie towarzyszące wystawie:
Tekst nagrania: Bartosz Goździkowski
Muzyka i montaż: Damian Przygodzki (NO NIE)
Głosy: Alicja Hudeczek, Maciej Dybowski
Wystawa od 4 września do 22 listopada | WSTĘP WOLNY
Wystawa w Teatrze Druga Strefa jest kontynuacją pracy dyplomowej na Akademii Fotografii, której promotorem był Jakub Stanek.
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego „Teatr Druga Strefa 2024 – Premiery, Spektakle, Wydarzenia”
Międzynarodowy projekt „Przestrzeń jest dla mnie Osobą” to hołd dla Wandy Czełkowskiej, wybitnej polskiej rzeźbiarki. Inspiracją jest jej twórczość i udział w legendarnej wystawie Atelier’72 w Edynburgu, zorganizowanej przez Richarda Demarco. Projekt nawiązuje do otwartości i interdyscyplinarności sztuki Czełkowskiej oraz innych twórców z tamtego okresu.
Wystawa odbywa się w Historycznej Pracowni Sztuki Konceptualnej Wandy Czełkowskiej oraz w Teatrze Druga Strefa. Prezentuje prace współczesnych artystów, które wchodzą w dialog z twórczością Czełkowskiej.
Projekt „Przestrzeń jest dla mnie Osobą” staje się wyrazem solidaryzowania z Richardem Demarco, o którym Wanda Czełkowska mówiła, iż jest wybitnym artystą, który pracami kuratorskimi łączy ludzi w wymiarze ponadgeograficznym.
Wanda Czełkowska podkreślała również: „Ja mogę tworzyć pół godziny tylko…, ale muszę mieć świadomość, że mam wieczność przed sobą. To jest inna sfera przecież, to jest sfera bardzo wysublimowana, wyłączająca sfera życia: życia intelektualnego, emocjonalnego, wszystkiego razem, intuicyjnego, instynktownego… i to wszystko ta matematyka musi stworzyć, przepuścić to musi”
Otwarcie projektu: 19 września 2024 o g. 19.30
Historyczna Pracownia Sztuki Konceptualnej Wandy Czełkowskiej i Teatr Druga Strefa:
Warszawa ul. Magazynowa 14 A
Na otwarciu performances: Kamila Czosnyk; Krystian Jarnuszkiewicz + Maria Hołdys + Moldovan Poets; Robert Turło; oprowadzania autorskie.
Dorota Grubba – kuratorka wystawy „Przestrzeń jest dla mnie Osobą: Wanda Czełkowska & All”
Organizatorzy:
Historyczna Pracownia Wandy Czełkowskiej w Warszawie – dyrektorka Ona Winogrodzka i
Teatr Druga Strefa w Warszawie – dyrektor Sylwester Biraga, ul. Magazynowa 14 A Warszawa
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
kuratorka projektu: Dorota Grubba
Współpraca:
Bogna Łakomska-Tyrakowska Zakład Historii i Teorii Sztuki ASP w Gdańsku
Marta Branicka – Architektura Przestrzeni Kulturowych ASP w Gdańsku
Sylwia Jakubowska-Szycik – Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku – dyrektorka Jadwiga Charzyńska
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata – prezes Jerzy Malinowski
Aranżacja przestrzenna wystawy: Ona Winogrodzka, Dorota Grubba, Mi MiAestas, Artystki i Artyści
Wsparcie: Fundacja Energia Obrazu – Sławomir Smolarek
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Królikarnia- Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
Warsaw Gallery Weekend 2024
FRINGE Warszawa 2024
[Na zdj.: Przy drzwiach zamkniętych, fot. Karpati Zarewicz/ Teatr Druga Strefa]