Festiwal Prapremier i dwie (choć cztery) premiery w Bydgoszczy

8 września Teatr Polski w Bydgoszczy rozpoczął sezon od premiery sztuki Koniec miłości Pascala Ramberta. Reżyseria: Dorota Androsz, dramaturgia: Michał Kurkowski, scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Mirek Kaczmarek, muzyka: Piotr Peszat.

WYSTĘPUJĄ: Katarzyna Herman, Juliusz Chrząstowski.

Rozpisany na dwa monologi tekst Końca miłości uniemożliwia rozstającej się parze jakakolwiek porozumienie. W choreografii rozczarowań, mężczyzna i kobieta plączą się pomiędzy niespełnionymi oczekiwaniami a śladami dogorywających w nich uczuć. Zdania pełne goryczy uderzają w najczulsze punkty, przywołują najintymniejsze obrazy z pamięci. Dla Pascala Ramberta destrukcja relacji zaczyna się niezauważalnie, niemalże bezobjawowo. Jakby jej rozpad był wpisany w sam początek.

Natomiast 15 września 2018 teatr miał premierę Motyli Marie Eve-Huot w reżyserii Emilii Piech. Inscenizacja – Łukasz Gajdzis, dramaturgia – Daria Sobik, scenografia i kostiumy – Kaja Gawrońska, Sandra Stanisławczyk, muzyka – Filip Zawada.

WYSTĘPUJĄ: Emilia Piech, Michalina Rodak, Mirosław Guzowski.

Spektakl dla dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym grany na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.

Opis sztuki:

20 maja 1932 roku, po 14 godzinach i 56 minutach lotu, Amelia Earhart ląduje w polu niedaleko Londonderry, w północnej Irlandii. Tym samym zostaje pierwszą kobietą, która samotnie przeleciała przez Atlantyk.

Wkrótce potem podejmie się lotu dookoła świata. Tego samego dnia, tylko sześćdziesiąt siedem lat później przychodzi na świat Amelka, bohaterka dramatu kanadyjskiej pisarki, Marie Eve-Huot. Dziewczynka, dzięki swojemu tacie, pasjonacie lotnictwa, zgłębia tajniki mechaniki samolotowej, przyswaja właściwości powietrznego ruchu, w końcu poznaje historie wzbijających się w niebo bohaterów. Jej pełne niesamowitych przygód dzieciństwo w pewnym dniu niestety się kończy. Wiadomość o tragicznej śmierci ojca zamyka usta Amelki. Wydawałoby się, że na zawsze. Z pewnością nikt nie przypuszczałby, że mur, który przed sobą zbudowała, może zburzyć jeden, zagubiony motyl.

„Motyle” w reżyserii Emilii Piech to opowieść o tym, jak ważne w życiu dziecka jest rozbudzanie w nim pasji. Spełnianie marzeń, które kiełkują w ciekawych świata głowach, mogą okazać się najwłaściwszą drogą do osiągnięcia szczęścia. Spektakl opowiada również o sile determinacji, dzięki której można uzyskać to, czego tylko się zapragnie i zwalczyć wszystko, co staje się przeszkodą w spełnianiu marzeń. Spektakl zrealizowany w ramach Roku Bydgoskiego Dziedzictwa Przemysłowego odbędzie się w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. dzięki wsparciu Urzędu Miasta Bydgoszczy oraz Aeroklubu Bydgoskiego. Przedstawienie dedykowane najmłodszym powstało w nawiązaniu do bogatej historii lotnictwa wojskowego w Bydgoszczy, która miała swój początek w drugiej dekadzie XX wieku.

Między 5 a 14 października w TPB odbędzie się Festiwal Prapremier – w tym roku pod hasłem Nie/podległa. Zostanie zaprezentowanych 11 spektakli, które stanowią (zdaniem dyrektora teatru, Łukasza Gajdzisa) selekcję najciekawszych prapremier poprzedniego sezonu. Pojawią się tu takie nazwiska jak Maja Kleczewska, Krystyna Janda, Magdalena Popławska, Michał Borczuch czy Katarzyna Herman.

W ramach festiwalu  TPB pokaże premierę pt.  Sprawa. Dzieje się dziś na podstawie Sprawy  Moniki Marii Morozowicz – Szczepkowskiej. Reżyseria – Martyna Majewska, adaptacja – Martyna Majewska, Daria Sobik, dramaturgia Daria Sobik,
scenografia i kostiumy – Anna Haudek, muzyka – Ina West.

OBSADA: Dagmara Mrowiec-Matuszak, Małgorzata Witkowska, Paulina Wosik oraz Damian Kwiatkowski.

Opis sztuki : Trzy kobiety i on. Nieobecny Jureczek. Historia dość prosta – Monika, lekarka, chce domu i dziecka. Anna, architektka, skupia się na pracy i marzy o świętym spokoju. I jest jeszcze Antosia. Antosia z całą pewnością nie chce dziecka. Chociaż się go spodziewa.

Dziś o aborcji mówi się często i głośno – mówią środowiska feministycznie, medyczne, prawnicze, uniwersyteckie, duchowne i oczywiście ugrupowania polityczne. Mimo że temat eksploatowany jest od dziesiątek lat, w ostatnich czasach wypowiadanie się w kwestii aborcji zdaje się coraz bardziej stanowcze – nastąpił niemal nowy rozdział oświecenia, w którym każdy wie, jak powinno być. „Sprawa. Dzieje się dziś” jest projektem, który oddaje głos osobistej historii.

Dramat Morozowicz – Szczepkowskiej rozpoczął nurt kobiecego spojrzenia prezentowanego na deskach teatru. Powstały w 1933 roku tekst o silnie emancypacyjnym wydźwięku jest uznawany za jeden z pierwszych feministycznych tekstów w kraju. Przywracając głos zapomnianej autorce Teatr Polski nawiązuje do tradycji teatru opartego na społecznie aktualnych tematach, drążących trudne pytania i niedających jednoznacznych odpowiedzi.

A w listopadzie  bydgoski teatr zaprasza na premierę spektaklu Wampir w reż. Tomasza Węgorzewskiego, na podstawie powieści Władysława Reymonta.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Opera Nova w Bydgoszczy

27.10.18  opera Awantura w Recco, czyli Drzewko wolności 

Na IV kwartał 2018 roku Opera Nova w Bydgoszczy przygotowała jedną premierę – operę komiczną w dwóch aktach – Awantura w Recco, czyli Drzewko wolności do muzyki  Macieja Małeckiego z librettem Wojciecha Młynarskiego według pomysłu Adama Mickiewicza.
Reżyserami przedstawienia są: Maciej Wojtyszko i Magdalena Małecka-Wippich (reżyseria świateł – Maciej Igielski), a kierownictwo muzyczne sprawuje Anna Duczmal-Mróz. Autorem scenografii jest Wojciech Stefaniak, kostiumy zaprojektowała Wanda Kowalska, a choreografię stworzył Jarosław Staniek.

Komediowa akcja opery toczy się pod koniec XVIII wieku we włoskim miasteczku, gdzie polski legionista Tadeusz liże rany, kocha córkę burmistrza i stawia opór najazdowi Barbaresków. (…) Kompozytor (…) warstwę wokalną zbliża do stylu Rossiniego, nie szczędzi rytmów mazura i poloneza, cytuje bojowego krakowiaka – pisała Małgorzata Komorowska po prapremierze „Awantury w Recco” w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1979 roku.

Obecną, drugą wersję Awantury w Recco Maciej Małecki napisał na zamówienie opery w Bydgoszczy. Wersja ta nie różni się od pierwszej w warstwie literackiej, natomiast muzykę zredagował ponownie. Dopisana została Uwertura, Intermezzo, Deklamacja i Recytatyw Sylwii, niektóre fragmenty kompozytor  rozbudował, inne pomniejszył lub uprościł. Całość zyskała też nową instrumentację, aby uwypuklić melodyjność opery.

Więcej –http://www.opera.bydgoszcz.pl/Awantura_w_Recco_czyli_Drzewko_wolnosci,10,60

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply