Przejdź do treści

Premiery w sezonie 1992/1993

Sezon 1992 1993

 

Scena im. Tove Janson

 

MAŁY KSIĄŻĘ Antoine de Saint-Exupéry, scenariusz i reż. Jerzy Kozłowski, opieka art, Hubert Bielawski, konsult. plast. Małgorzata Włodarska [29 marca 1993].

 

Scena Prezentacje

 

ŻYCIE NA RÓŻOWO, wieczór piosenek francuskich, teksty polskie Andrzej Jarecki, Agnieszka Osiecka, Andrzej Bianusz, Michał Gielta, Paweł Konopczyński, wybór, układ, reż., scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Teresa Rużyłło, kier. muz. Marek Stefankiewicz, choreografia Zofia Rudnicka [12 czerwca 1993].

 

NIECIERPLIWOŚĆ ZMYSŁÓW: NOC I CHWILA Crebillona-syna, tłum. Barbara Grzegorzewska; GRY MAŁŻEŃSKIE Julesa Renarda, tłum Joanna Sell; reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski, kostiumu Zofia de Ines [1 kwietnia 1993].

 

JULIO, JESTEŚ CZARUJĄCA Gilberta Dauvajon, tłum. Ewa Bonacka, Barbara Molska, oprac. tekstu i reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Teresa Rożyłło [27 listopada 1992].

 

Teatr Adekwatny

 

SINDBAD ŻEGLARZ Bolesława Leśmiana, adapt. i reż. Joanna Cichoń, kostiumy Tomasz Wójcik [30 maja 1993].

 

KOZIOŁEK MATOŁEK Kornela Makuszyńskiego, Mariana Walentynowicza, adapt. i reż. Henryk Boukołowski, muz. Marcin Błażewicz, oprac. plast. Paweł Falcman, wykonanie Henryk Boukołowski [25 kwietnia 1993].

 

GRAŻYNA Adama Mickiewicza, adapt., insc. I reż. Marek Frąckowiak, muz. Kazimierz Serocki [18 kwietnia 1993].

 

ODBLASKI, spektakl plastyczny, reż. Tomasz Wójcik [27 marca 1993].

 

PINOKIO Carla Colodiego, tłu. Zofia Jachimecka, reż. Magda Teresa Wójcik, kostiumy Tomasz Wójcik, choreografia Emil Wesołowski, oprac. muz. Barbara Dzięgielewska, [21 lutego 1993].

 

Teatr Ateneum

 

TAK JEST, JAK SIĘ PAŃSTWU ZDAJE Luigi Pirandella, tłum. Jerzy Jędrzejewicz, reż. Waldemar Śmigasiewicz, scenografia Maciej Preyer, muz. Wojciech Borkowski [10 lipca 1993].

 

DYMNY. PIOSENKI, WIERSZE I WYMYŚLANIA, scenariusz Anna Dymna, Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, scenografia Antoni Poroś, kier. muz. Wojciech Borkowski, choreografia Dorota Furman, Scena na Dole [26 czerwca 1993].

 

MATKA NOC Kurta Vonneguta Jr., tłum. Lech Jęczmyk, adapt. i reż. Wojciech Adamczyk, scenografia Marcin Stajewski, muz. Wojciech Borkowski, Scena 61 [12 czerwca 1993].

 

KUBUŚ FATALISTA I JEGO PAN Denisa Diderota, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, adapt. i reż. Andrzej Pawłowski, scenografia Marcin Stajewski, teksty piosenek Wojciech Młynarski, muz. Jerzy Derfel, choreografia Janusz Józefowicz, ker. muz. Aldona Krasucka, w roli Kubusia – Marian Opania, Pana – Krzysztof Tyniec, Scena 61 [24 kwietnia 1993].

 

ANTYGONA W NOWYM JORKU Janusza Głowackiego, reż. Izabella Cywińska, scenografia Jerzy Juk Kowarski, oprac. muz. Wojciech Borkowski [13 lutego 1993].

 

MEIN KAMPF George Taboriego, tłum. Danuta Żmij-Zielińska, reż. Robert Gliński, scenografia Agnieszka Zawadowska, muz. Jerzy Satanowski, pantomima Tomasz Tworkowski [19 grudnia 1992].

 

ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA Arthura Millera, tłum. Joanna Gorczyńska, reż. Feliks Falk, scenografia Marcin Stajewski, muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, w roli tytułowej Jerzy Kamas [28 listopada 1992].

 

Teatr Dramatyczny

 

UPADŁE ANIOŁY, scenariusz i reż. Michael Hackett, tłum. Anna Krajewska-Wieczorek, muz. Stanisław Radwan, scenografia Maksymilian Kreutz, kostiumy Kajetan Kreutz [5 czerwca 1993].

 

LETNICY Maksyma Gorkiego, tłum. Maria Zagórska, Jerzy Zagórski, reż. Paweł Wodziński, scenografia Grzegorz Małecki [29 kwietnia 1993].

 

KORDIAN Juliusza Słowackiego, reż. i adapt. Maciej Prus, scenografia Zofia de Ines, muz. Marcin Błażewicz, praca nad słowem Grażyna Matyjaszkiewicz, reż. światła Krzysztof Solczyński, w roli tytułowej Janusz Wituch [27 marca 1993].

 

PODWYŻKA Georgesa Pereca, tłum. Dorota Szuszkiewicz, reż., pomysł scenariusza Paweł Pochwała, muz. Piotr Moss i zespół KULT, premiera w Sali Wystawowej Teatru Dramatycznego, Fundacja Lizystrata [25 stycznia 1993].

 

KABRIOLET Alaina van Crugtena, tłum. i reż. Edward Wojtaszek, dekoracje Jolanta Sikorska, muz. Tomasz Bajerski, Pracownia „teatr”, Sala im. Haliny Mikołajskiej [10 stycznia 1993].

 

HAMLET Williama Shakespeare’a, tłum. Stanisław Barańczak, reż. Andrzej Domalik, scenografia Jagna Janicka, muz. Jerzy Satanowski, choreografia Emil Wesołowski, praca nad słowem Grażyna Matyszkiewicz, w roli tytułowej Mariusz Bonaszewski, Teatr Dramatyczny [10 grudnia 1992].

 

ROBERTO ZUCCO Bernard-Marie Koltès, tłum. Piotr Szymanowski, reż. Paweł Łysak, scenografia Grzegorz Małecki, muz. Marcin Błażewicz, Teatr Dramatyczny, Sala Prób im. Haliny Mikołajskiej [28 listopada 1992].

 

Teatr Komedia

 

PAN TWARDOWSKI Włodzimierza Jasińskiego, oprac. i reż. Krzysztof Jasiński, muz. Janusz Grzywacz, choreografia Jarosław Staniek, oprac. muz. i wokalne Irena Sienkiewicz, przestrzeń scen. wg Andrzeja Sadowskiego [21 maja 1993].

 

Teatr Kwadrat

 

OKNO NA PARLAMENT Raya Cooneya, tłum. Elżbieta Woźniak, reż. Marcin Sławiński, scenografia Józef Napiórkowski [17 kwietnia 1993].

 

Z BATUTĄ I KWADRATEM, scenariusz Maciej i Joanna Niesiołowscy, opr. tekstu i dialogów Krzysztof Jaślar, reż. Jan Kobuszewski, scenografia Józef Napiórkowski, choreografia i współpr. reż. Joanna Niesiołowska-Schaittner [8 listopada 1992].

 

WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO Alana Ayckbourna, tłum. Kazimierz Piotrowski, reż. Jan Kobuszewski, scenografia Marian Stańczak [11 października 1992].

 

Teatr na Woli

 

FEDRA Jeana Racine’a, tłum. Artur Międzyrzecki, reż. Bogdan Augustyniak, scenografia Józef K. Oraczewski, muz. Piotr Moss, w roli tytułowej Anna Chodakowska [24 maja 1993].

 

ZIMORODEK Williama Douglasa Home, tłum. Piotr Szymanowski, reż. Witold Skaruch, scenografia Teresa Gruber i Krystyna Witkowska, kostiumy Ewa Krauze [18 kwietnia 1993].

 

HITLER-STALIN Stanisława Brejdyganta, reż. autora, scenografia Marek Braun, produkcja Teatr STU w Krakowie, warszawska premiera w Teatrze na Woli [17 marca 1993].

 

ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA Lucy Maud Montgomery, tłum. Rachela Bernsteinowa, adapt. I reż. Marek Obertyn, scenografia Teresa Ponińska, muz. Krzysztof Kołtoński, producent Firma Kema, premiera i spektakle w Teatrze na Woli [25 lutego 1993].

 

Teatr Nowy

 

STRONAMI DESZCZE, STRONAMI POGODA, scenariusz i reż. Adam Hanuszkiewicz, kostiumy Xymena Zaniewska, choreografia Dorota Furman, premiera w Teatrze Królewskim w Łazienkach [13 sierpnia 1993].

 

GÓWNIARZE Lyle Kessler, tłum. Feliks Forbert-Kaniewski, reż. Kurt Nuotio [8 maja 1993].

 

PANNA IZABELLA wg „Lalki” Bolesława Prusa, scenariusz i reż. Adam Hanuszkiewicz, dekoracje Mariusz Chwedczuk, kostiumy Xymena Zaniewska, muz. Andrzej Żylis, w roli tytułowej Magdalena Cwenówna [27 marca 1993].

 

SEANS Noëla Cowarda, tłum. Irena Babel, reż. Adam Hanuszkiewicz, scenografia Mariusz Chwedczuk, kostiumy Xymena Zaniewska, w roli głównej Irena Kwiatkowska [14 listopada 1992].

 

CZĄBER Z GOMBRA, scenariusz i reżyseria Adam Hanuszkiewicz, kostiumy Xymena Zaniewska, dekoracje Mariusz Chwedczuk [17 października 1992].

 

Teatr Ochoty

 

OTWÓRZ DRZWI Krzysztofa Choińskiego, oprac. tekstu i reż. Janusz Bukowski [12 maja 1993].

 

WSZYSTKO W OGRODZIE Edwarda Albee’ego, tłum. Kazimierz Piotrowski, reż. Halina Machulska, scenografia Paweł Migdalski, Teatr Ochoty [19 marca 1993].

 

NIEBEZPIECZNE ZABAWY. KRONIKA MAŁŻEŃSKA Jana Machulskiego, reżyseria zespołowa, opr. muz. Jakub Grzegorek [16 stycznia].

 

DUŃSKA HISTORIA Adolfa Szapiro, wg Brzydkiego kaczątka Hansa Christiana Andersena, tłum. Hanna i Witold Lisieccy, reż. Adolf Szapiro, scenografia Paweł Migdalski, muz. Aleksander Renanskij [2 października 1992].

 

Teatr Polski

 

APAGE, SATANA! Fermina Cabal, TRUCIZNA TEATRU Rodolfa Sirery, tłum. Marceli Minc, reż. i scenografia Krzysztof Pankiewicz [22 kwietnia 1993].

 

DAMY I HUZARY Aleksandra Fredry, reż. Kazimierz Dejmek, Teatr Polski, scenografia Łucja Kossakowska [3 kwietnia 1993].

 

TARTUFFE, CZYLI OBŁUDNIK MOLIERA, tłum. Bohdan Korzeniewski, reż. Jan Bratkowski, scenografia Andrzej Markowicz, muz. Andrzej Trzaskowski, Scena Kameralna [18 lutego 1993].

 

POWRÓT ODYSA Stanisława Wyspiańskiego, reż. Szczepan Szczykno, scenografia Agnieszka Zawadowska, muz. Henryk Gembalski, ruch sceniczny Marek Sikora [21 stycznia 1993].

 

RADOSNY JUBILEUSZ Jana Bratkowskiego, reż. autora, scenografia Łucja Kossakowska, Scena Kameralna [16 października 1992].

 

PAN JOWIALSKI Aleksandra Fredry, reż. Kazimierz Dejmek, scenografia Anna Sekuła, oprac. muz. Anna Płoszaj, w roli szambelana Zbigniew Zapasiewicz, premiera zamknięta 30 lipca [29 września 1992].

 

Teatr Powszechny

 

NA SZKLE MALOWANE Ernesta Brylla, Katarzyny Gaertner, reż. Krystyna Janda, scenografia Maciej Preyer, choreografia Michał Jarczyk, oprac. muz. Franciszek Seman, oprac. wokalne Romana Krebsówna, światło Edward Kłosiński [2 lipca 1993].

 

TAŃCE W BALLYBEG Briana Friela, tłum. Małgorzata Semil, reż. Judy Friel, scenografia Krystyna Kamler, choreografia Iliana Alvarado [24 kwietnia 1993].

 

GENIUSZ I SZALEŃSTWO Aleksandra Dumas (ojca), adapt. Jean Paul Sartre, tłum. Jerzy Macierakowski, monologi Shakespeare’a w tłum. Józefa Paszkowskiego, reż. Andrzej Łapicki, scenografia Łucja Kossakowska, w roli Keana Daniel Olbrychski [27 lutego 1993].

 

ONI Stanisława Ignacego Witkiewicza, reż. Rudolf Zioło, scenografia Andrzej Witkowski, oprac. muz. Janusz Stokłosa [28 listopada 1992].

 

OKRUCHY CZUŁOŚCI Neila Simona, tłum. Magdalena Ciesielska, Włodzimierz Kaczkowski, reż. Włodzimierz Kaczkowski, scenografia Marcin Stajewski, Mała Scena [10 listopada 1992].

 

Teatr Północny

 

MAŁY KSIĄŻĘ Antoine de Saint-Exupéry, tłum. Jan Szwykowski, scenariusz i reż. Tadeusz Kwinta oprac. plast. Maria Teresa Białas-Terakowska, spektakl przeniesiony z Teatru STU w Krakowie [8 grudnia 1992].

 

MIŁOŚĆ I GNIEW Johna Osborne’a, tłum. Wacława Komarnicka, Krystyna Tarnowska, reż. Krzysztof Kolberger, scenografia Marek Chowaniec, muz. Zbigniew Wodecki, przedstawienie dyplomowe IV roku Wydziału Aktorskiego łódzkiej Filmówki [23 listopada 1992].

 

Teatr Rampa

 

WARSZTAT, scenariusz i reż. Andrzej Strzelecki, kier. muz. Jerzy Satanowski, scenografia Ewa Czerniecka-Strzelecka, kier. lit. Zuzanna Olbrychska [7 kwietnia 1993].

 

BIG ZBIG SHOW, scenariusz i reż. Magda Umer, choreografia Janusz Józefowicz, scenografia Wiesław Ilko, kostiumy Anna Szwed, kier. muz. Wojciech Borkowski [26 października 1992].

 

KUNDEL, scenariusz i reż. Andrzej Strzelecki, scenografia Ewa Czerniecka-Strzelecka, [8 października 1992].

 

Teatr Studio

 

LEGENDA Stanisława Wyspiańskiego, reż. Barbara Sierosławska, scenografia Agnieszka Zawadowska, muz. Immanuel Brockhaus, choreografia Andre Notter, premiera w Zakładach Norblina, Malarnia [2 lipca 1993].

 

BIAŁY JELEŃ, scenariusz, reż., scenografia, kostiumy, maski Stasys Eidrigevicius, muz. Zygmunt Konieczny, Bronius Kutavicius, choreografia Zbigniew Papis, Malarnia [25 kwietnia 1993].

 

WUJASZEK WANIA Antona Czechowa, tłum. Jerzy Iwaszkiewicz, reż. i scenografia Jerzy Grzegorzewski, muz. Stanisław Radwan, kostiumy Krystyna Kamler, w roli tytułowej Zbigniew Zamachowski, Teatr Studio [20 marca 1993].

 

LAUTRÉAMONT – SNY na motywach Pieśni Maldorora, tłum. Maciej Żurowski, scenariusz Mariusz Treliński, Agnieszka Lipiec-Wróblewska, reż. Mariusz Treliński, scenografia Andrzej Majewski, kostiumy Zofia de Ines, choreografia Emil Wesołowski [22 listopada 1992].

 

ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA Ariela Dorfmana, tłum. Małgorzata Semil, reż. Jerzy Skolimowski, scenografia Krystyna Kamler, produkcja Gene Gutowski przy współpracy Teatru Studio [19 września 1992].

 

Teatr Syrena

 

TYCH LAT NIE ODDA NIKT, rewia przebojów retro, scenariusz Rudolf Gołębiewski i Zbigniew Korpolewski, dekoracje Bronisław Mierzejewski, kostiumy Tatiana Kwiatkowska, oprac. i kier. muz. Czesław Majewski, Ryszard Poznakowski [21 maja 1993].

 

MANIERY MIŁOSNE, CZYLI PÓŁPRZEWODNIK EROTYCZNY Marka Robaczewskiego, adapt. i reż. Zbigniew Korpolewski, scenografia Barbara Ptak, kier. muz. Czesław Majewski, choreografia Jarosław Staniek, [17 kwietnia 1993].

 

CALINECZKA Macieja Staropolskiego, musical dla dzieci wg H. Ch. Andersena, reż. i choreografia Jacek Medwecki, scenografia Barbara Ptak, muz. Czesław Łukowiec [9 grudnia 1992].

 

Teatr Szwedzka 2/4

 

TRZY SIOSTRY Antona Czechowa, tłum. Artur Sandauer, reż. i scenografia Krzysztof Kelm, Teatr Szwedzka 2/4 [21 czerwca 1993].

 

CZAS I POKÓJ Botho Straussa, tłum. i reż. Michał Ratyński, scenografia Paweł Dobrzycki, kostiumy Magda Maciejewska [13 marca 1993].

 

WOYZECK Georga Büchnera, tłum. Piotr Lachman, reż. Wojciech Maryański, scenografia Aleksandra Semenowicz, muz. Tomasz Bajerski, kompozycja światła Krzysztof Sendke, ruch sceniczny Jacek Wierzbicki [15 stycznia 1993].

 

ZAMEK Franza Kafki, tłum. Krzysztof Radziwiłł, Kazimierz Truchanowski, adapt., reż., scenografia i kompozycja sceniczna Henryk Baranowski, kostiumu Zofia de Ines, Ola Mamoń, muz. Marcin Krzyżanowski, ruch sceniczny Agnieszka Łaska, przedstawienie przygotowane we współpracy z Transformtheater w Berlinie [3 grudnia 1992].

 

Teatr Współczesny

 

AWANTURA W CHIOGGI Carla Goldoniego, tłum. Jerzy Jędrzejewicz, reż. Maciej Englert, scenografia Marcin Stajewski [16 czerwca 1993].

 

NAJLEPSI Z PRZYJACIÓŁ Hugh Whitemore, tłum. Michał Ronikier, reż. Maciej Englert, scenografia Marek Lewandowski, prapremiera polska na scenie Teatru Małego [20 lutego 1993].

 

HOLLYWOOD, HOLLYWOOD Davida Mameta, tłum. Marek Kędzierski, reż. Adam Ferency, scenografia Magdalena Maciejewskie., Teatr Współczesny, Teatr Mały [29 stycznia 1993].

 

WDOWY Sławomira Mrożka, reż. Erwin Axer, scenografia Ewa Starowieyska., muz. Andrzej Kurylewicz, układ ruchu Janusz Józefowicz [30 grudnia 1992].

 

Teatr Żydowski

 

MY ŻYDZI POLSCY wg Juliana Tuwima i Icchaka Kacenelsona Pieśń o zamordowanym narodzie żydowskim, tłum. Jerzy Ficowski, adapt. i reż. Gołda Tencer, Szymon Szurmiej, scenografia Marian Stańczak, oprac. muz. Leopold Kozłowski, Ryszard Sielicki, kier. muz. Teresa Wrońska [14 kwietnia 1993].

 

W NOCY NA STARYM RYNKU, widowisko pantomimiczne na motywach dramatu Icchaka Lejbusza Pereca, scenariusz i reż. Szymon Szurmiej, choreografia Zdzisław Starczynowski, muz. Bernadetta Matuszczak, scenografia Zofii Wierchowicz w adaptacji Andrzeja Sadowskiego [27 listopada 1992].

 

 

Leave a Reply