Przejdź do treści

Antysemityzm i teatr

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz redakcja miesięcznika Dialog zapraszają na spotkanie pt.: Antysemityzm – co jest do zrobienia?

17 czerwca 2008 roku, godz. 19:00

Dzisiejszy teatr i dramat skutecznie diagnozują i boleśnie obnażają antysemityzm jako chorobę społeczną.

Jaka jest rola teatru w demaskowaniu uprzedzeń i wrogości wobec mniejszości?
 
■ ■■■ ■■■■ ■ ■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■ ■ ■■■

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz redakcja miesięcznika Dialog zapraszają na spotkanie pt.: Antysemityzm – co jest do zrobienia?

17 czerwca 2008 roku, godz. 19:00

Instytut Teatralny
Ul. Jazdów 1
Warszawa

Program:

DZIAŁANIE
Tehillim/Psalmy
reż. Paweł Passini, neTTheatre Chorea

DYSKUSJA
w której wezmą udział:
Irena Dzierzgowska, o. Marek Nowak, Tadeusz Słobodzianek, Artur Pałyga,
Paweł Passini, Piotr Paziński
Prowadzenie: Katarzyna Bojarska
CZYTANIE
Fragmenty dramatu Żyd Artura Pałygi przeczytają Anna Lenartowicz i Adam Szyszkowski.

 
Tehillim/Psalmy  – współczesne, radykalne odczytanie tekstu Psalmów Davidowych przez pryzmat dokonań największych buntowników XX wieku – Antoina Artauda, Francisa Bacona, Witolda Gombrowicza i innych. Projekt neTTheatre Chorea objęty honorowym patronatem Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha; finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawa w ramach Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego.

www.netto.art.pl
(więcej informacji w załączniku)

■ ■■■ ■■■■ ■ ■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■ ■ ■■■
Katarzyna Bojarska doktorantka w Szkole Nauk Społecznych PAN, pracownik naukowy Instytutu Badań Literackich, autorka tekstów i tłumaczeń

Irena Dzierzgowska – nauczyciel, społecznik, wybitny ekspert do spraw edukacji. Z wykształcenia chemik, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Przez kilkanaście lat uczyła chemii i fizyki w liceum medycznym w Warszawie. Należy do grona założycieli Pierwszego Społecznego Liceum Ogólnokształcącego, jednej z tych szkół, które zmieniły oblicze polskiej edukacji. W latach dziewięćdziesiątych była kolejno: wice kuratorem oświaty, pracownikiem Wydziału Oświaty w Gminie Warszawa Centrum oraz sekretarzem stanu w Ministerstwie Edukacji. Jest jednym z autorów reformy edukacji. Zawsze wspierała inicjatywy oddolne, uczestniczyła w wielu projektach, przygotowujących zmiany w oświacie, takich, jak program Unii Europejskiej TERM-IAE czy program Nowa Matura. Jest edukatorem Unii Europejskiej, uzyskała certyfikat ASET, uprawniający do szkolenia dorosłych w zakresie zarządzania oświatą oraz praw dziecka. Jest redaktorem naczelnym miesięcznika Dyrektor szkoły.

O. Marek Nowak filozof, adiunkt na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzi zajęcia w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Ojców Dominikanów. Od kilku lat interesuje się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim i polsko-żydowskim. Należy do Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów (PRCh i Ż), która jest organizacją sfederowaną z Międzynarodową Radą Chrześcijan i Żydów (ICCJ). Jest również członkiem Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Izraelskiej (TPPI). Kilkakrotnie uczestniczył w Marszu Żywych, a na początku 1999 r. wziął udział w międzynarodowej konferencji, której celem było wypracowanie nowej formuły Marszu. Za swój wkład w dialog polsko-żydowski w 1998 roku został uhonorowany nagrodą Fundacji Polcul. W 1999 r. uczestniczył w trzytygodniowym seminarium Międzynarodowej Szkoły Nauczania Holokaustu przy Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie.

Tadeusz Słobodzianek dramaturg, reżyser, krytyk teatralny. Studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W latach 1978-1981 pisał recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski, najpierw w "Studencie", a następnie w "Polityce". W 1980 roku debiutował jako dramaturg sztuką dla dzieci p.t. "Baśń jesienna" w reż. Rudolfa Zioły w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, zaś jako reżyser przedstawieniem "Osmędeusze" Mirona Białoszewskiego w Białostockim Teatrze Lalek. Jako kierownik literacki, reżyser i dramaturg współpracował z teatrami w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Kaliszu i Białymstoku; w 1991 roku był współzałożycielem teatru Wierszalin. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Paszportu "Polityki" (1993), Nagrody im. Stanisława Piętaka (1993), Nagrody Fundacji im. Kościelskich w Genewie (1994). Jego sztuki uzyskały dwukrotnie Fringe Firste na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu, trzykrotnie zdobyły Grand Prix w konkursie na wystawienie sztuki współczesnej Ministerstwa Kultury i czterokrotnie były pokazywane na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Wykłada "Sztukę dialogu" w Laboratorium Reportażu na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i kieruje Laboratorium Dramatu w Warszawie. Jest prezesem Towarzystwa Autorów Teatralnych. Mieszka w Warszawie.
Jest autorem m.in. dramatów:
1985 Car Mikołaj,
1986 Obywatel Pekosiewicz,
1990 Turlajgroszek,
1992 Prorok Ilja,
1992 Merlin. Inna historia,
1992 Malambo,
2001 Sen pluskwy,
zrealizowanych w teatrze przez wybitnych reżyserów m.in. Kazimierza Dejmka, Macieja Prusa, Mikołaja Grabowskiego, Ondreja Spisaka, Piotra Tomaszuka i Andreja Worona.

Artur Pałyga Urodzony w Hrubieszowie. Mieszka w Bielsku-Białej. Absolwent polonistyki na UJ i studium nauczycielskiego ze specjalizacją wychowanie muzyczne. Pracował jako dziennikarz. W 2005 r. wydał książkę – zbiór reportaży z Białorusi pt. „Kołchoz imienia Adama Mickiewicza”.

Teksty wystawione:
2005 r. – musical pt. "Guma balonowa" napisany dla klubu osiedlowego w Bielsku-Białej. Grany w Bielskim Centrum Kultury.
2006 r. – "Testament Teodora Sixta" – reż. Robert Talarczyk, zwycięzca konkursu na sztukę o Bielsku-Białej ogłoszonego przez Teatr Polski w Bielsku-Białej. W 2007 r. zakwalifikowała się do finału Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jako stypendysta Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego napisał książkę pod tym samym tytułem, póki co nie wydaną.
2008 r. – "Nic co ludzkie" – tryptyk, który powstał na Scenie Prapremier InVitro w Lublinie i jest efektem wspólnej pracy z reżyserami Pawłem Passinim, Piotrem Ratajczakiem i Łukaszem Wittem-Michałowskim oraz aktorami.
2008 r. – "Żyd"- reż. Robert Talarczyk,  napisany dla Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Bezpośredni efekt warsztatów prowadzonych przez Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka. "Żyd" otrzymał główną nagrodę na III Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych "Raport" w Gdyni.
2008 r. – "Wodzirej. Koszalin Kulturkampf" – tekst inspirowany "Wodzirejem" Feliksa Falka. Powstał w trakcie pracy z reżyserem Piotrem Ratajczakiem i aktorami w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie.

Pisze też wiersze, piosenki oraz felietony do pisma "Przyjaciel Pies". Pracuje na Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, gdzie redaguje gazetę uczelnianą. Ponadto prowadzi zajęcia z osobami niepełnosprawnymi w stowarzyszeniu "Teatr Grodzki". Udziela się w Ośrodku Kreatywności Obywatelskiej w Bielsku-Białej, gdzie prowadzi m.in. Teatr Tekstu, czyli czytania dramatów.

Paweł Passini reżyser teatralny. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotej Maski za najlepszy spektakl sezonu 2005/06 za Ifigenię w Aulidzie oraz Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyki za reżyserię Klątwy. Współtwórca spektaklu Nic co ludzkie.
Wspólnie z S.T Chorea stworzył pierwszy w Europie teatr internetowy neTTheatre.

Zrealizowane spektakle:

2004 Zbrodnia z premedytacją Witolda Gombrowicza – Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni,
2004 Klątwa Stanisława Wyspiańskiego – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu,
2004 Dybbuk – Teatr Nowy im. Łomnickiego w Poznaniu,
2005 Alicja w krainie czarów Lewisa Carrolla,
2005 Ifigenia w Aulidzie Eurypidesa – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu,
2006 Kordian Juliusza Słowackiego – Teatr Polski w Warszawie,
2006 Amszel Kafka, Tomasz Gwinciński, Paweł Passini – Teatr Polski Wrocław,
2007 Bramy raju. Krucjata dziecięca, Jerzy Andrzejewski – Studium Teatralne Warszawa

Piotr Paziński dziennikarz, eseista, krytyk literacki i tłumacz. W 1999 r. ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę doktorską napisał pod kierunkiem Michała Głowińskiego w Instytucie Badań Literackich PAN. W latach 1992 – 1997 Piotr Paziński był dziennikarzem Działu Zagranicznego Gazety Wyborczej. Od roku 2000 r. jest redaktorem naczelnym miesięcznika Midrasz.

Dzisiejszy teatr i dramat skutecznie diagnozują i boleśnie obnażają antysemityzm jako chorobę społeczną.

Jaka jest rola teatru w demaskowaniu uprzedzeń i wrogości wobec mniejszości?
 
■ ■■■ ■■■■ ■ ■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■ ■ ■■■

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz redakcja miesięcznika Dialog zapraszają na spotkanie pt.: Antysemityzm – co jest do zrobienia?

17 czerwca 2008 roku, godz. 19:00

Instytut Teatralny
Ul. Jazdów 1
Warszawa

Program:

DZIAŁANIE
Tehillim/Psalmy
reż. Paweł Passini, neTTheatre Chorea

DYSKUSJA
w której wezmą udział:
Irena Dzierzgowska, o. Marek Nowak, Tadeusz Słobodzianek, Artur Pałyga,
Paweł Passini, Piotr Paziński
Prowadzenie: Katarzyna Bojarska
CZYTANIE
Fragmenty dramatu Żyd Artura Pałygi przeczytają Anna Lenartowicz i Adam Szyszkowski.

 
Tehillim/Psalmy  – współczesne, radykalne odczytanie tekstu Psalmów Davidowych przez pryzmat dokonań największych buntowników XX wieku – Antoina Artauda, Francisa Bacona, Witolda Gombrowicza i innych. Projekt neTTheatre Chorea objęty honorowym patronatem Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha; finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawa w ramach Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego.

www.netto.art.pl
(więcej informacji w załączniku)

■ ■■■ ■■■■ ■ ■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■ ■ ■■■
Katarzyna Bojarska doktorantka w Szkole Nauk Społecznych PAN, pracownik naukowy Instytutu Badań Literackich, autorka tekstów i tłumaczeń

Irena Dzierzgowska – nauczyciel, społecznik, wybitny ekspert do spraw edukacji. Z wykształcenia chemik, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Przez kilkanaście lat uczyła chemii i fizyki w liceum medycznym w Warszawie. Należy do grona założycieli Pierwszego Społecznego Liceum Ogólnokształcącego, jednej z tych szkół, które zmieniły oblicze polskiej edukacji. W latach dziewięćdziesiątych była kolejno: wice kuratorem oświaty, pracownikiem Wydziału Oświaty w Gminie Warszawa Centrum oraz sekretarzem stanu w Ministerstwie Edukacji. Jest jednym z autorów reformy edukacji. Zawsze wspierała inicjatywy oddolne, uczestniczyła w wielu projektach, przygotowujących zmiany w oświacie, takich, jak program Unii Europejskiej TERM-IAE czy program Nowa Matura. Jest edukatorem Unii Europejskiej, uzyskała certyfikat ASET, uprawniający do szkolenia dorosłych w zakresie zarządzania oświatą oraz praw dziecka. Jest redaktorem naczelnym miesięcznika Dyrektor szkoły.

O. Marek Nowak filozof, adiunkt na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzi zajęcia w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Ojców Dominikanów. Od kilku lat interesuje się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim i polsko-żydowskim. Należy do Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów (PRCh i Ż), która jest organizacją sfederowaną z Międzynarodową Radą Chrześcijan i Żydów (ICCJ). Jest również członkiem Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Izraelskiej (TPPI). Kilkakrotnie uczestniczył w Marszu Żywych, a na początku 1999 r. wziął udział w międzynarodowej konferencji, której celem było wypracowanie nowej formuły Marszu. Za swój wkład w dialog polsko-żydowski w 1998 roku został uhonorowany nagrodą Fundacji Polcul. W 1999 r. uczestniczył w trzytygodniowym seminarium Międzynarodowej Szkoły Nauczania Holokaustu przy Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie.

Tadeusz Słobodzianek dramaturg, reżyser, krytyk teatralny. Studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W latach 1978-1981 pisał recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski, najpierw w "Studencie", a następnie w "Polityce". W 1980 roku debiutował jako dramaturg sztuką dla dzieci p.t. "Baśń jesienna" w reż. Rudolfa Zioły w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, zaś jako reżyser przedstawieniem "Osmędeusze" Mirona Białoszewskiego w Białostockim Teatrze Lalek. Jako kierownik literacki, reżyser i dramaturg współpracował z teatrami w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Kaliszu i Białymstoku; w 1991 roku był współzałożycielem teatru Wierszalin. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Paszportu "Polityki" (1993), Nagrody im. Stanisława Piętaka (1993), Nagrody Fundacji im. Kościelskich w Genewie (1994). Jego sztuki uzyskały dwukrotnie Fringe Firste na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu, trzykrotnie zdobyły Grand Prix w konkursie na wystawienie sztuki współczesnej Ministerstwa Kultury i czterokrotnie były pokazywane na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Wykłada "Sztukę dialogu" w Laboratorium Reportażu na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i kieruje Laboratorium Dramatu w Warszawie. Jest prezesem Towarzystwa Autorów Teatralnych. Mieszka w Warszawie.
Jest autorem m.in. dramatów:
1985 Car Mikołaj,
1986 Obywatel Pekosiewicz,
1990 Turlajgroszek,
1992 Prorok Ilja,
1992 Merlin. Inna historia,
1992 Malambo,
2001 Sen pluskwy,
zrealizowanych w teatrze przez wybitnych reżyserów m.in. Kazimierza Dejmka, Macieja Prusa, Mikołaja Grabowskiego, Ondreja Spisaka, Piotra Tomaszuka i Andreja Worona.

Artur Pałyga Urodzony w Hrubieszowie. Mieszka w Bielsku-Białej. Absolwent polonistyki na UJ i studium nauczycielskiego ze specjalizacją wychowanie muzyczne. Pracował jako dziennikarz. W 2005 r. wydał książkę – zbiór reportaży z Białorusi pt. „Kołchoz imienia Adama Mickiewicza”.

Teksty wystawione:
2005 r. – musical pt. "Guma balonowa" napisany dla klubu osiedlowego w Bielsku-Białej. Grany w Bielskim Centrum Kultury.
2006 r. – "Testament Teodora Sixta" – reż. Robert Talarczyk, zwycięzca konkursu na sztukę o Bielsku-Białej ogłoszonego przez Teatr Polski w Bielsku-Białej. W 2007 r. zakwalifikowała się do finału Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jako stypendysta Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego napisał książkę pod tym samym tytułem, póki co nie wydaną.
2008 r. – "Nic co ludzkie" – tryptyk, który powstał na Scenie Prapremier InVitro w Lublinie i jest efektem wspólnej pracy z reżyserami Pawłem Passinim, Piotrem Ratajczakiem i Łukaszem Wittem-Michałowskim oraz aktorami.
2008 r. – "Żyd"- reż. Robert Talarczyk,  napisany dla Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Bezpośredni efekt warsztatów prowadzonych przez Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka. "Żyd" otrzymał główną nagrodę na III Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych "Raport" w Gdyni.
2008 r. – "Wodzirej. Koszalin Kulturkampf" – tekst inspirowany "Wodzirejem" Feliksa Falka. Powstał w trakcie pracy z reżyserem Piotrem Ratajczakiem i aktorami w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie.

Pisze też wiersze, piosenki oraz felietony do pisma "Przyjaciel Pies". Pracuje na Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, gdzie redaguje gazetę uczelnianą. Ponadto prowadzi zajęcia z osobami niepełnosprawnymi w stowarzyszeniu "Teatr Grodzki". Udziela się w Ośrodku Kreatywności Obywatelskiej w Bielsku-Białej, gdzie prowadzi m.in. Teatr Tekstu, czyli czytania dramatów.

Paweł Passini reżyser teatralny. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotej Maski za najlepszy spektakl sezonu 2005/06 za Ifigenię w Aulidzie oraz Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyki za reżyserię Klątwy. Współtwórca spektaklu Nic co ludzkie.
Wspólnie z S.T Chorea stworzył pierwszy w Europie teatr internetowy neTTheatre.

Zrealizowane spektakle:

2004 Zbrodnia z premedytacją Witolda Gombrowicza – Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni,
2004 Klątwa Stanisława Wyspiańskiego – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu,
2004 Dybbuk – Teatr Nowy im. Łomnickiego w Poznaniu,
2005 Alicja w krainie czarów Lewisa Carrolla,
2005 Ifigenia w Aulidzie Eurypidesa – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu,
2006 Kordian Juliusza Słowackiego – Teatr Polski w Warszawie,
2006 Amszel Kafka, Tomasz Gwinciński, Paweł Passini – Teatr Polski Wrocław,
2007 Bramy raju. Krucjata dziecięca, Jerzy Andrzejewski – Studium Teatralne Warszawa

Piotr Paziński dziennikarz, eseista, krytyk literacki i tłumacz. W 1999 r. ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę doktorską napisał pod kierunkiem Michała Głowińskiego w Instytucie Badań Literackich PAN. W latach 1992 – 1997 Piotr Paziński był dziennikarzem Działu Zagranicznego Gazety Wyborczej. Od roku 2000 r. jest redaktorem naczelnym miesięcznika Midrasz.

Leave a Reply