Przejdź do treści

Kalejdoskop teatralny Warszawy

Jesień na deskach stołecznych teatrów zapowiada się barwnie.

W Teatrze Narodowym czekają nas dwie premiery. 24 października na sali Bogusławskiego zobaczymy Milczenie o Hiobie w reżyserii i wg scenariusza Piotra Cieplaka. Autor cieszącej się ogromnym powodzeniem inscenizacji Opowiadań dla dzieci Isaaca Bashevisa Singera (Teatr Narodowy, 2007) – powraca do Księgi Hioba i namawia do wspólnego zamyślenia nad biblijnym tekstem. Interpretowana przez twórców spektaklu historia Hioba nie jest jednak wyłącznie opowieścią o cierpieniu, lecz skłaniającą do milczącej medytacji życiową lekcją. W przedstawienie zagra na żywo zespół Kormorany, a w obsadzie m.in. Monika Dryl, Wiktoria Gorodeckaja, Dominika Kluźniak, Cezary Kosiński, Jerzy Łapiński, Karol Pocheć, Tomasz Sapryk i Zbigniew Zamachowski.

 

15 listopada Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego zaprasza na premierę Kotki na gorącym blaszanym dachu wg Tennessee Williamsa w przekładzie Jacka Poniedziałka i reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Dramat znany wielu widzom ze słynnej filmowej ekranizacji w reżyserii Richarda Brooksa, z Elizabeth Taylor i Paulem Newmanem, rozgrywający się na amerykańskim Południu, to portret psychologiczny rodziny w sytuacji kryzysu. Walka o przejęcie schedy po ojcu-milionerze (Janusz Gajos) ujawnia prawdziwe uczucia jego bliskich. W roli tytułowej Kotki wystąpi Małgorzata Kożuchowska. Ponadto zobaczymy: Beatę Ścibakównę, Ewę Wiśniewską, Oskara Hamerskiego, Mirosława Konarowskiego, Grzegorza Małeckiego, Marcina Przybylskigo. Muzykę do spektaklu skomponował Leszek Możdżer.

Teatr Narodowy zaprasza ponadto na wykłady otwarte oraz cykl „Kino/Teatr”, w którym wraz z Filmoteką Narodową będzie prezentować filmy pokazujące to, czego nie widać z perspektywy teatralnej widowni – kulisy życia zespołów teatralnych, ich osobny, zamknięty świat funkcjonujący obok rzeczywistości czy wreszcie samych twórców, ich rozterki i pracę. Przed każdym pokazem komentarz wygłoszą ludzie teatru: reżyserzy, aktorzy, dramatopisarze.

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy 12 października 2013 roku otworzy sezon premierą Gier ekstremalnych w reżyserii Joanny Grabowieckiej na Scenie na Woli im. T. Łomnickiego. Dramat opowiada historię młodej kobiety chorej na raka. Pierwszą część napisała Ewa Gawlikowska-Wolff, która sama zmagała się z glejakiem mózgu. Historii jednak nie zdążyła dokończyć. Po jej śmierci dalszą część opowieści dopisała Elżbieta Chowaniec. W głównej roli zobaczymy Annę Gorajską, a obok niej wystąpią m.in.: Małgorzata Niemirska, Elżbieta Kijowska, Zuzanna Grabowska, Janusz R. Nowicki, Henryk Niebudek, Robert T. Majewski, Rafał Fudalej, Maciej Wyczański oraz Kamil Siegmund. Gry ekstremalne to debiut Joanny Grabowieckiej, ubiegłorocznej absolwentki reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie.

Rozpoczęły się także próby Nosorożca Eugène’a Ionesco w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego. Premiera 15 listopada na Scenie im. G. Holoubka. Spektakl reżyseruje Artur Tyszkiewicz, dla którego dramat awangardowego francuskiego dramaturga to tekst o mechanizmie, który każe człowiekowi stać się zwierzęciem stadnym i wyłączyć twórcze myślenie. Reżyser jest dyrektorem artystycznym Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie, wystawiał na scenach w Krakowie, Wałbrzychu i Poznaniu, a także w warszawskich teatrach Narodowym i IMCE. W Nosorożcu wystąpią: Paweł Domagała, Sławomir Grzymkowski, Waldemar Barwiński, Andrzej Blumenfeld, Piotr Siwkiewicz, Anna Szymańczyk, Maciej Szary, Magdalena Smalara, Marta Król, Agata Wątróbska, Anna Kłos-Kleszczewska, Agnieszka Roszkowska, Michał Podsiadło i jako gość specjalny Mirosława Krajewska, związana przez wiele lat z Teatrem Dramatycznym.

Na listopad Teatr Dramatyczny planuje również premierę Rzeczy o banalności miłości Savyon Liebrecht w przekładzie Michała Sobelmana. To opowieść o skomplikowanym uczuciu łączącym wybitnych filozofów XX wieku: Hannę Arendt i Martina Heideggera. Spektakl na Małej Scenie przygotuje Wawrzyniec Kostrzewski. W spektaklu zobaczymy: Halinę Skoczyńską, Adama Ferencego, Martynę Kowalik oraz Mateusza Webera. Premiera 22 listopada.

Sporo nowości czeka nas w Teatrze Żydowskim, w tym także dla widzów najmłodszych. Spektakle dla dzieci, małe formy młodych reżyserów, premiera zagranicznych twórców, a także spotkania literackie ze znanego już cyklu „Bagaże Kultury” oraz nowy cykl o nazwie „Przystanek poezja”. Ponadto w Teatrze Żydowskim odbywać się będą czytania performatywne i obchody świąt żydowskich, a w sąsiednim klubie „Pardon, To Tu” posłuchamy koncertów, nad którymi Teatr Żydowski obejmie patronat.

Na 20 października zapowiedziana na Dużej Scenie jest kolejna odsłona cyklu „Bagaże kultury”. Tym razem: „Julian Tuwim – poeta i ojciec. Spotkanie z córką poety Ewą Tuwim-Woźniak”. W rozmowie weźmie udział również Kira Gałczyńska, córka Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Ewa Tuwim-Woźniak i Kira Gałczyńska spotkają się po raz pierwszy od ich jedynego spotkania w dzieciństwie! „Bagaże kultury” to bagaże pełne wspomnień i opowieści, rękopisów, książek, taśm filmowych czy teatralnych fotosów.

W grudniu na Dużej Scenie zaplanowana jest premiera Boga zemsty na podstawie Szolema Asza wg scenariusza i w reżyserii Andreia Munteanu. To będzie druga próba wyreżyserowania przez Andreia Munteanu dramatu Szolema Asza – autora dość kontrowersyjnego. Scenografię przygotuje Jan Polivka – Czech od kilku lat związany z Polską. Spektakl będzie wystawiany w języku jidysz z symultanicznym tłumaczeniem na język polski, angielski lub hebrajski. Tak szeroki wybór możliwego tłumaczenia dla wszystkich spektakli repertuarowych będzie również nowością w Teatrze Żydowskim.

Na młodych widzów w tym sezonie czeka wyjątkowa uczta w postaci trzech premier! Pierwsza z nich, Piękna i Bestia w reżyserii Leny Szurmiej, odbędzie się 24 października 2013. Muzyka: Teresa Wrońska. Scenografia i kostiumy: Marta Grudzińska. 10 listopada obejrzymy Opowiadania nie tylko dla dzieci, sztukę zdecydowanie familijną. Organizatorzy zadbają o to, by godziny wystawiania spektaklu pozwoliły rodzinom na wspólne spędzenie czasu przed niedzielnym obiadem. Baśniowe opowiadania I.B. Singera, skierowane do dzieci od 6 roku życia i ich rodziców, przenoszą widza do świata pachnącego dzieciństwem, gdzie przy chanukowej świecy płynie opowieść o pięknych i strasznych odcieniach życia. Przedstawienie powstało według scenariusza i w reżyserii Pawła Paszty. Na wiolonczeli zagra Aleksandra Monkiewicz, a w spektaklu zagrają Monika Chrząstowska (Rachela) i Jerzy Walczak (Menasze). W grudniu odbędzie się premiera bajki O głupim karpiu, zdechłej kozie i trąbce, która gasiła pożary na podstawie I.B. Singera w reżyserii Macieja Wojtyszki z udziałem aktorów Teatru Żydowskiego i muzyką Piotra Mossa. To bajka o mądrych ludziach z miasta Chełma, którzy potrafią każdą rzecz tak skomplikować, że staje się trudniejsza niż była.

W nowym sezonie planowane są również spotkania z aktorami Teatru Żydowskiego w ramach cyklu „Przystanek poezja”, którzy przybliżą słuchaczom wiersze i sylwetki znanych poetów jidysz, takich jak Jakub Zonszajn, Szolem Alejchem, Izrael Jehoszua Singer czy Abraham Suckewer. Opiekę artystyczną nad tym cyklem sprawuje Gołda Tencer. Ponadto w Teatrze Żydowskim odbywać się będą czytania performatywne sztuk izraelskich autorów, które wyreżyserują studenci ostatnich lat warszawskiej Akademii Teatralnej.

19 października w Teatrze Kamienica produkcja teatru Gudejko: Old Love, sztuka Norma Fostera w reżyserii Andrzeja Chichłowskiego, w której wystąpią: Zuza Grabowska, Barbara Kurdej-Szatan, Małgorzata Ostrowska-Królikowska, Mateusz Banasik, Artur Barciś, Paweł Domagała. To zabawna opowieść o miłości rodzącej się przez lata i o budzeniu ukrytych emocji oraz o mężczyźnie, który za wszelką cenę stara się zdobyć serce zdystansowanej i chłodnej ukochanej. To nie jedyna nowość w Kamienicy w tym sezonie. 28 września premierę miała sztuka 4 tony podłogi, komediowy monodram autorstwa Domana Nowakowskiego. Historia głodnego sukcesu czterdziestokilkuletniego mężczyzny, który przed laty przyjechał do stolicy z nadzieją na oszałamiającą karierę opowiedziana przez Pawła Burczyka. Zaś 4 października wchodzi na afisz Mąż mojej żony, sztandarowy przebój teatru. Utrzymana w zabawnym tonie charakterystycznym dla Kamienicy sztuka chorwackiego autora Miro Gavrana. W obsadzie zobaczymy Przemysława Bluszcza i Tomasza Obarę. Ostatni jest także reżyserem, scenografem i kostiumologiem spektaklu.

Teatr Muzyczny ROMA to nie tylko duża scena i wielkie produkcje musicalowe. Na Kameralnej Novej Scenie jeszcze w tym roku planowane są dwie premiery. 4 października zobaczymy spektakl Całujcie mnie wszyscy w odbiornik w reżyserii Jerzego Satanowskiego. Jest to kontynuacja formuły przedstawienia Tuwim dla dorosłych (zrealizowanego z tym samym zespołem aktorskim). Tym razem artyści zabiorą nas w podróż przez powojenną historię Polski, której będziemy się przyglądać z punktu widzenia studia radiowego. Nowatorską propozycją Novej Sceny jest Proces według Franza Kafki (premiera 15 listopada), który w reżyserii Jakuba Szydłowskiego objawi się nam jako… spektakl muzyczny! Premierowe piosenki zostały napisane specjalnie do tej inscenizacji i zobaczymy Kafkę, jakiego do tej pory nie znaliśmy.

Stołeczny Teatr Współczesny w tym roku wystawi jeszcze jedną premierę. 9 listopada na afisz wchodzi Posprzątane w reżyserii Bożeny Suchockiej. Autorką sztuki jest amerykańska dramatopisarka Sarah Ruhl, dwukrotna finalistka Nagrody Pulitzera, m.in. za Posprzątane. Pogodna, romantyczna i trochę zwariowana komedia z poważnym przekazem na temat samospełnienia, miłości, przyjaźni i śmierci. W obsadzie: Monika Kwiatkowska, Marta Lipińska, Agnieszka Pilaszewska, Agnieszka Suchora, Leon Charewicz.

Teatr Komedia zaprasza od 9 listopada na Zorro, musical w reżyserii Tomasza Dutkiewicza, oparty na powieści Isabel Allende, z muzyką Gipsy Kings – królów Rumba Catalana, czyli popowej odmiany tradycyjnego flamenco. W widowisku weźmie udział 28 osób, a na scenie zobaczymy paradę wielobarwnych kostiumów i imponujące zbiorowe układy choreograficzne. Do tego walki szermiercze, szalone rytmy flamenco, miłość, zdrada, poświęcenie – słowem show. W rolach głównych: Anna Czartoryska-Niemczycka, Monika Mielnik, Marcin Januszkiewicz, Daniel Chodyna, Julia Kamińska, Marta Florek.

Teatr Syrena 6 grudnia planuje premierę Dzieci z Bullerbyn, spektaklu opartego na bestsellerowej książce szwedzkiej autorki Astrid Lindgren. Kolorowy świat dziecięcej wyobraźni opowiedziany przez Lisę kreować będą nie tylko realizatorzy spektaklu, lecz również dzieci uczestniczące w warsztatach teatralnych w trakcie prób przedstawienia. Na scenie będzie można zobaczyć aktorów młodego pokolenia.

Na Targówku chwila wytchnienia. Po sześciu tegorocznych premierach Teatr Rampa bierze oddech. Następne na początku roku.

I na koniec Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana z Kochanowskim, Wyspiańskim, Sheakespeare’em i Niżyńskim. 22 listopada premiera Odprawy Posłów Greckich Jana Kochanowskiego w adaptacji i reżyserii Ryszarda Peryta, ze scenografią i kostiumami Doroty Kołodyńskej, a z muzyką Włodka Pawlika. Teatr Polski kolejną premierą roku jubileuszowego kontynuuje rozważania o demokracji, postawach obywatelskich i rozumieniu patriotyzmu. Występują: Marta Kurzak, Tomasz Brzostek, Bogusław Kierc, Krzysztof Kumor, Szymon Kuśmider. W grudniu zobaczymy monodram oparty na losach Wacława Niżyńskiego wybitnego tancerza i choreografa, prekursora tańca nowoczesnego – w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. W spektaklu wystąpi Kamil Maćkowiak, który zagrał w Polskim również w ostatniej premierze sztuki Sławomira Mrożka Karnawał, czyli pierwsza żona Adama. Warszawska premiera spektaklu przygotowana przez Fundację Kamila Maćkowiaka dla Teatru Polskiego.

Od 17 do 20 października w Teatrze Polskim odbędzie się pierwsza edycja Eye on Culture Festival, festiwalu, którego głównym celem jest przybliżenie kultury państw Europy Wschodniej, dialog na temat tożsamości i świadomości oraz ukazanie społecznego kontekstu sztuki. Organizatorzy zaplanowali prezentacje zjawisk teatru plastycznego, powiązań formy dramatycznej i muzycznej oraz wszechstronne wykorzystanie niezwykle popularnej w Rosji metody verbatim, wyjątkowo pomocnej w ukazaniu drażliwych i przemilczanych tematów praktyki scenicznej. Spektakle, które w ramach festiwalu zagoszczą na deskach Teatru Polskiego dotykać będą w szczególności: mechanizmów funkcjonowania reżimów niedemokratycznych, stosunku do przeszłości oraz aspektu wykluczonych w społeczeństwie. Zobaczymy m.in. teatry z Białorusi i Litwy, wystąpi także Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego z Koszalina z przedstawieniem Wojna nie ma w sobie nic z kobiety w reżyserii Pawła Palcata oraz Teatr Nowy z Krakowa ze spektaklem Moskwa- Pietuszki wyreżyserowanym przez Piotra Siekluckiego.

Zaiste, jest w czym wybierać! Zapraszam na chłodne, jesienne wieczory do stołecznych teatrów!

Natomiast 22 października na Scenie Kameralnej odbędzie się pierwsza publiczna debata poświęcona blogom i autorskim formom wypowiedzi w internecie na tle marginalizowania roli krytyki teatralnej oraz kryzysu tradycyjnych form komentowania polskiego życia teatralnego.

Do udziału w debacie zaproszeni zostali autorzy blogów o tematyce teatralnej, reprezentujący różne dziedziny okołoteatralne: profesjonalną krytykę, animację życia teatralnego oraz szeroko pojęty styl życia. Wstęp wolny.

 

Bywanie na Magazynowej 14 w Teatrze Druga Strefa robi się coraz modniejsze. Nie bez powodu zresztą. Energia dyrektora Sylwestra Biragi nie gaśnie mimo trudności rzucanych teatrowi pod nogi przez miasto. A niespokojny duch tego jednoosobowego kombinatu teatralnego każe szukać coraz to nowszych form. 6 września 2013 na dużej scenie miała miejsce premiera spektaklu Pedały, argentyńskiego pisarza Copi (pseudonim artystyczny Raoula Diamonte 1939-1987). Tytuł przygotowuje nas, że łatwo nie będzie. Teatr absurdu i okrucieństwa w kontrowersyjnej interpretacji Sylwestra Biragi to przykład nowoczesnego, trudnego teatru, który stara się przekraczać wszelkie granice. W obsadzie można zobaczyć Pawła Hajnosa, Patryka Gnybka, Mariusza Owarznego i Sylwestra Biragę.

Jednocześnie trwają już przygotowania do nowej premiery planowanej na 8 listopada pt. Nocleg w Apeninach Aleksandra Fredry do muzyki Stanisława Moniuszki. Twórcy zapewniają, że nikt ziewać nie będzie. Takiego Fredry ani Moniuszki nie znamy! Jednoaktówka, prześmieszna, ale nie głupia, z łatwo wpadającymi w ucho melodiami.

 

Już 30 października na deskach Teatru Imka zaprezentuje się spektakl Miłość z dostawą do domu. Spektakl Teatru Mapa Wrażeń powstał we współpracy z Teatrem Imka. Autor, Olaf Olszewski, jest reżyserem tej sztuki. Gizella Bortel, Anna Korcz, Zdzisław Wardejn i Wojciech Błach postawią przed widzami z pozoru proste pytania: Czy miłość jest do kupienia? Ile może kosztować? Trzysta złotych za godzinę? Tysiąc dwieście złotych za noc? I czy to naprawdę jest miłość? I dalej na stronie teatru czytamy : „Czasami jedno przypadkowe spotkanie może zmienić całe nasze życie. Kiedy zdołowany antykwariusz zaprasza do domu „dziewczynę na telefon”, nie wie, że jego życie właśnie gwałtownie przyspieszyło. Nie wie, że tajemnicza kobieta nie jest tym, kim się wydaje. Nie wie, że za chwilę wróci z Londynu jego wiarołomna żona. Nie wie, że do jego mieszkania sprowadzi się wkrótce szalony księgowy, który za wszelką cenę chce zostać artystą. Nie wie, że jest zdolny do wszystkiego. Nie wie, że za chwilę będzie walczył o życie… Wartka akcja, inteligentny humor, prawdziwe wzruszenia, doborowa obsada. Magia teatru, która przeniesie nas w różne światy. Te, które znamy i te, do których boimy się zajrzeć”.

Oprac. Katarzyna Michalik-Jaworska

Już 18 października teatrpraga.pl oraz Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki przy Elektoralnej 12 zapraszają premierę sztuki Erica Assous Diabelski młyn w reżyserii Marka Pasiecznego z udziałem Romy Gąsiorowskiej i Przemysława Bluszcza. Za wieloznacznym tytułem idzie nieprosta historia dwóch osób. ON – dystyngowany pan w średnim wieku, ONA – tajemnicza, młoda kobieta. Znamy takie historie: żona wyjechała na kilka dni więc ON pakuje się w „przygodę” i pokrętnie tłumaczy swoją niewierność; ONA odgrywa rozmaite role, udaje i nabiera. Krok po kroku odkrywamy skomplikowaną przeszłość bohaterów, poznajemy konsekwencje wyborów, których musieli dokonać, w zaskakującym finale – wraz z nimi -doświadczamy swoistego katharsis. – Historię Diabelskiego młyna podamy w sposób prosty, zabawny i logicznie spójny, który sprawia, że mówiąc o rzeczach ważnych, tekst nie ma ciężaru moralitetu, a raczej lekkość farsy” – zapewnia reżyser.

We wrześniu spektaklem Pierwsza dama (wyreżyserowanym przez Grzegorza Warchoła z Romą Gąsiorowską w roli tytułowej) Och-Teatr zainaugurował działalność małej sceny mieszczącej się w części przestronnego nastrojowego foyer Ochu. Och-Cafe Teatr w najbliższych miesiącach planuje kolejne dwie premiery: 19 października zaprosi widzów na sztukę Romanca w reżyserii Wojciecha Malajkata (w obsadzie: Małgorzata Kocik, Albert Osik i Hubert Podgórski). Romanca jest jedną z najczęściej grywanych sztuk Jacka Chmielnika, który był aktorem i reżyserem. Autor kpi w niej ze wszystkich: z aktorów, reżyserów, widzów i z autorów teatralnych także. Oto bohaterowie w dawnym stylu: Lorenzo, Bianka i Eusebio – trójkąt miłosny, splątany intrygą. Spektakl zaczyna się jak klasyczny utwór sceniczny napisany wierszem, ale z pewnych powodów akcja zaczyna zmierzać w zupełnie niespodziewanym kierunku. Gdzie jest granica teatru i życia, inscenizacji i improwizacji?

A 16 listopada w Och-Cafe Teatr odbędzie się premiera spektaklu Alicja + Alicja Amy Conroy w przekładzie Joanny Derkaczew. Spektakl reżyseruje Maria Seweryn, a na scenie Aleksandra Domańska i Aleksandra Grzelak. Dwie młode dziewczyny, dwie Alicje, wyglądające jak marzenie wszystkich mężczyzn, wykształcone, inteligentne, samodzielne, okazują się być partnerkami życiowymi. Namówione do spowiedzi publicznej opowiadają o swoim związku. Wzruszające i potrzebne.

A w Teatrze Polonia 2 grudnia sztukę Andrzeja M. Żaka Chodź ze mną do łóżka z Sonią Bohosiewicz wyreżyseruje Adam Sajnuk, którego znakomicie przyjęte Konstelacje możemy oglądać od 30 sierpnia na deskach Polonii.

Druga grudniowa premiera w Polonii planowana jest na 30 grudnia. Będzie to Depresja komika Michała Walczaka w reżyserii autora, w której zobaczymy Rafała Rutkowskiego i Adama Woronowicza – dwóch artystów, dwóch mężczyzn. Obaj dobiegają czterdziestki i w sztuce napisanej przez Michała Walczaka snują swoje niecodzienne opowieści. Jeden z bohaterów, o imieniu Rafał, jako zawodowy komik jest kimś, kto w jakimś sensie żyje z cudzego smutku, wypalenia zawodowego, problemów ze znalezieniem radości i sensu życia. Zawodowo rozśmiesza, pociesza i daje nadzieję, że świat nie jest taki zły, jak czasami może się wydawać. Odnosi wielkie sukcesy, jest rozchwytywany i sławny, ponieważ depresja jako problem dotyka coraz większej ilości ludzi. Praca Rafała jest na wagę złota. On sam ma rodzinę, jest szczęśliwy i spełniony. Pewnego dnia w trakcie swojego show traci przytomność i trafia do terapeuty, który… diagnozuje u niego depresję. Wszystko to dzieje się na 24 godziny przed premierą najważniejszego występu w karierze Rafała. Spotkanie komika w depresji i terapeuty staje się więc swojego rodzaju pojedynkiem o największą stawkę. Zaskakujące wyznania, zwroty akcji i wyjątkowe historie obu postaci tworzą zabawny, ciepły i intrygujący obraz naszej codzienności, z jej problemami i… radościami.

W Teatrze 6. piętro tegoroczna jesień zapowiada się wyjątkowo słonecznie! Pierwszą, zaplanowaną na 9 listopada premierą sezonu 2013/2014 będzie spektakl Słoneczni Chłopcy na podstawie sztuki znanego i cenionego na całym świecie Neila Simona. Za reżyserię przedstawienia odpowiada legenda polskiego kabaretu Olga Lipińska, a w rolach głównych wystąpią Piotr Fronczewski i Krzysztof Kowalewski, którym towarzyszyć będzie Robert Koszucki. Słoneczni Chłopcy to historia dwóch starzejących się komików, ich zmagań z przemijaniem i zapomnieniem, a także z ułomnościami i słabościami własnych charakterów.

Z zainteresowaniem śledzimy repertuar Teatru Studio. 6 października (w godzinach 10:00–17:30) na Dużej Scenie Teatru Studio odbędą się Młodzieżowe Spotkania Teatralne – projekt powstały w ramach Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej. Celem spotkań jest pokazanie mieszkańcom Warszawy, że w ich mieście działają jedne z najlepszych w Polsce zespoły, których spektakle stanowią niezwykle interesującą propozycję kulturalną. Tak więc 6 października na dużej scenie Teatru Studio będzie można zobaczyć pięć znakomitych spektakli: 9:50 Studio Teatru Zamkniętego Chłopiec w pasiastej piżamie, 11:20 Teatr Wolandejski Niepojęty przypadek Simona Mola, 13:00 Teatr Parabuch Dotyk, 14:30 Kompania Teatralna Mamro Porucznik z Inishmore, 16:30 Teatr Pijana Sypialnia Osmędeusz. Po każdym spektaklu organizatorzy zapraszają na rozmowę z twórcami i zaproszonymi na przegląd ekspertami: profesorem Henrykiem Izydorem Rogackim i aktorem filmowym i teatralnym Wojciechem Żołądkowiczem.

27 października w Teatrze Studio premiera sztuki Davida Mameta Anarchistka w reżyserii Tomasza Szczepanka. W spektaklu zobaczymy dwie wybitne aktorki: Dorotę Landowską i Jadwigę Jankowską-Cieślak. Anarchistka jest nie tylko świetnie napisanym thrillerem psychologicznym, ale przede wszystkim wyrazistym przykładem na to, jak trudno w dzisiejszych czasach zdefiniować ludzką tożsamość. Dwie kobiety: jedna reprezentuje wymiar sprawiedliwości, druga odbywa wieloletni wyrok za popełnioną zbrodnię. Niekończący się dialog pytań i odpowiedzi prowadzi nas w samo centrum tajemnicy. David Mamet, zdobywca nagrody Pulitzera, to jeden z najważniejszych autorów dramatu amerykańskiego. Z powodzeniem grywany na Broadwayu, już za życia stał się klasykiem. Polskiej publiczności znany jest głównie dzięki tragikomedii Glengarry Glen Ross. Anarchistka to jego najnowszy tekst.

A 16 grudnia pojawi się wyczekiwany Wiśniowy sad Czechowa w reżyserii Agnieszki Glińskiej, z plejadą gwiazd na scenie, m.in.: Moniką Krzywkowską, Joanną Szczepkowską, Stanisławem Brudnym, Łukaszem Lewandowskim, Modestem Rucińskim, Krzysztofem Stelmaszykiem i Krzysztofem Stroińskim. „Wiśniowy sad to komedia o dramatycznym uciekaniu przed życiem. Nikt tu nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swój los. Utrwalają fikcję, odklejają się od realu, karmią iluzją. Zawsze idzie jakieś »nowe«, a odchodzi »stare«. Czechow opisuje, jak bardzo się tego faktu boimy. Jacy śmieszni jesteśmy w tej bezradności wobec zmian i tragiczni w niezrozumieniu ich konieczności” – mówi Agnieszka Glińska.

W tym sezonie Teatr Studio zainaugurował nowy cykl, którego pomysłodawczynią jest Irena Jun, wybitna aktorka i interpretatorka tekstów poetyckich, wykonawczyni monodramów. „Chciałabym odejść od stereotypu koncertu poezji i muzyki, zaproponować formę, która prowokuje do innego odbioru słowa w teatrze” – mówi aktorka. Na przestrzeni kilku spotkań dzięki mistrzowskim interpretacjom Ireny Jun i zaproszonych przez nią gości odkryjemy niesamowity świat poezji. Każde spotkanie będzie wydarzeniem z pogranicza teatru, koncertu i performance’u. 20 października spotkanie zatytułowane Matka odchodzi, podczas którego zaprezentowane zostaną fragmenty z Kartoteki i Matka odchodzi Różewicza, 29 listopada Czarownica musi przyjść z tekstami staropolskimi, a 15 grudnia Sonata Księżycowa i współczesne teksty greckie.

W Teatrze Ateneum w grudniu w premiera Nastasji Filipownej według Idioty Dostojewskiego w tłumaczeniu Jerzego Jędrzejewicza, w adaptacji i reżyserii Andrzeja Domalika. Spektakl sylwestrowo-noworoczny zatytułowany Ciao amore przygotowuje Artur Barciś.

Opr. Marzena Dobosz

Do końca 2013 roku Teatr Wielki Opera Narodowa przygotowała trzy premiery:

Pierwsza, która odbyła się 2 października, to w nowej redakcji (z okazji 80. urodzin kompozytora) Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego z jego librettem (wg Aldousa Huxleya w opracowaniu Johna Whitinga). Reżyserował spektakl Keith Warner, autorem scenografii jest Boris Kudlička, kostiumów – Kaspar Glarner, a dyryguje Lionel Friend. Dzieło powstało w koprodukcji z Royal Danish Theatre.
Kolejną premierą – 3 października – był dwuaktowy balet Jacka Tyskiego Hamlet (wg dzieła Szekspira) do muzyki Ludwiga van Beethovena. Autorem scenografii spektaklu jest Robert Majkut, a autorką kostiumów – Tijana Jovanović.

Trzecią – podwójną premierą – zaplanowaną na 13 grudnia będą dwie jednoaktowe opery: Jolanta Piotra Czajkowskiego oraz Zamek Sinobrodego Beli Bartóka. Oba dzieła reżyseruje Mariusz Treliński, autorem scenografii jest Boris Kudlicka, kostiumów – Marek Adamski, choreografii – Tomasz Wygoda. Obiema operami dyryguje Valery Gergiev. Jest to koprodukcja z Metropolitan Opera. Poza tym w ramach V Dni Sztuki Tańca 2013 w TWON można będzie oglądać występy gościnne zespołów baletowych:

  • 3. 11. Bill T. Jones / Arnie Zane Dance Co. ze spektaklem Body agains body

  • 6.11. – Cullberg Ballet ze spektaklem Plateau Effect

  • 8. – 9. 11. – Litewski Balet Narodowy ze spektaklem Barbara Radziwiłłówna i Čiurlionis (9.11).

  • 10.11. – Balet Opery Nova i Kielecki Teatr Tańca ze spektaklami:1St Flash, Święto wiosny

  • 10.11. – Bałtycki Teatr Tańca – Sen nocy letniej, Święto wiosny

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply