„Ariadna na Naxos” Richarda Straussa z fantastycznym librettem Hugo von Hofmannsthala to dzieło, które zaskakująco łączy sztukę wysoką – operę seria z żywiołem opery buffa. Realizując „Ariadnę na Naxos” w 2012 roku Opera Krakowska po raz pierwszy zmierzyła się z muzycznym wyzwaniem, jakim są dzieła Richarda Straussa. Spektakl został znakomicie przyjęty przez publiczność i krytyków.
W spektaklach „Ariadna na Naxos” w dniach 15 i 17 kwietnia 2016 wystąpią m.in: Magdalena Barylak (Primadonna, Ariadna), Katarzyna Oleś-Blacha (Zerbinetta), Agnieszka Rehlis (Kompozytor), Andrzej Biegun (Nauczyciel muzyki), Adam Sobierajski (Nauczyciel tańca, Brighella), Tomasz Kuk (Tenor, Bacchus), Michał Kutnik (Arlekin(wł. Arlecchino), postać komiczna z włoskiej komedii dell... More), Vasyl Grokholskyi (Scaramuccio), Krzysztof Dekański (Truffaldino), Wołodymyr Pankiv (Lokaj), Karolina Wieczorek (Najada), Agnieszka Cząstka (Driada), Monika Korybalska (Echo), Zbigniew Ruciński (Majordomus). Artystom towarzyszyć będzie Balet(łac. ballare = tańczyć), 1. widowisko taneczne, którego... More i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
„Reżyser Włodzimierz Nurkowski, choreografowie Katarzyna Aleksander-Kmieć i Jacek Tomasik oraz scenografka Anna Sekuła skomponowali spektakl niezwykle malowniczy, pełen urokliwego wdzięku. Jednocześnie bardzo poetycki i komiczny. A niełatwo te dwa elementy harmonijnie połączyć” – napisała Anita Nowak na portalu „Teatr dla Was”.
Magdalena Barylak o swojej roli w „Ariadnie na Naxos”:
„Ariadna jest moją trzecią z kolei partią Straussowską po Marszałkowej z „Kawalera srebrnej róży” i Żonie Baraka z „Kobiety bez cienia”, więc mam już spore doświadczenie w wykonywaniu muzyki tego kompozytora. Spektakl składa się z dwóch części: prologu, w którym gram Primadonnę i opery, w której już jestem tytułową Ariadną. Genialna konstrukcja tego utworu i zawarcie w nim „teatru w teatrze” daje śpiewakom możliwość pokazania maksimum swoich umiejętności zarówno aktorskich jak i wokalnych. Primadonna to rola komediowa, Strauss doskonale podkreśla jej charakter(gr. charakter = wizerunek), postać literacka o wyraźnie i... More szybkimi przebiegami melodycznymi, dziką harmonią i bardzo zróżnicowaną artykulacją. Po tym całym szaleństwie w Prologu następuje totalna przemiana. Primadonna wchodzi w rolę Ariadny. I tu zaczyna się dla mnie prawdziwe wyzwanie. W drugim akcie, czyli „operze” pojawiają się dwie liryczne, o przepięknych, legatowych frazach i wymagające bardzo dużej skali głosu arie oraz trudny kondycyjnie, ze względu na czas trwania, bo ok. 30-minutowy, duet z Bachusem. Mityczna Ariadna jest postacią dramatyczną, kobietą przepełnioną bólem tragicznej i niespełnionej miłości. Nie ma w niej niefrasobliwej powierzchowności. Są: refleksja, melancholia oraz głębokie, prawdziwe uczucia, a przede wszystkim, niebiańsko piękna muzyka. Krakowskie przedstawienie, fenomenalnie wyreżyserowane przez Włodzimierza Nurkowskiego należy do moich ulubionych. Kreowanie partii Ariadny w tej realizacji daję ogromną radość i satysfakcję”.