Enter na Dzień Teatru

Niezależne teatry warszawskie, które w 2008 roku zawiązały porozumienie ENTER 27 marca zorganizują Międzynarodowy Dzień Teatru. Jednego dnia będzie można obejrzeć 5 spektakli w siedzibie Teatru Wytwórnia.
·    Teatr Konsekwentny –‘ Pacjent’- 19:00 Scena na dole

reżyseria: Adam Sajnuk
scenografia: Aldona Machnowska- Góra, Adam Sajnuk
występuje: Arkadiusz Wrzesień
muzyka: Mumio
czas trwania: 75min

prapremiera 15 października 2006 roku

Nagroda Aktorska na Festiwalu Sztuk Autorskich WINDOWISKO
Kanwą monodramu są prawdziwe wydarzenia i przeżycia  przypadkowego „pacjenta” w warszawskim szpitalu. Spotkać to może każdego z nas. Relacja bohatera ma charakter reportażu, w którym – jak w życiu – kabaret miesza się z tragedią. Aktor sugestywnie przedstawia życie, a właściwie próbę przystosowania się do życia w warunkach szpitala- koszar, lazaretu, więzienia… Spektakl jest satyrą na polską Służbę Zdrowia. Z perspektywy szpitalnego łóżka świat zaczyna wyglądać inaczej. Działania i gesty odwiedzających nabierają nowego znaczenia, a świat zupełnie obcych osób – wcześniej wrogi i nieprzystępny – nagle staje się zaskakująco bliski. „Pacjent” to ironiczna podróż po odhumanizowanych korytarzach warszawskiego szpitala.
Sama anegdota mrozi krew w żyłach, ale opowiadana przez Września, który umiejętnie balansuje między czarną komedią a satyrą na służbę zdrowia, bawi całą publiczność.(…)Bezpośredni kontakt z widzem, inteligentny humor bazujący najczęściej na autentycznych wydarzeniach to wyznaczniki najlepszych wykonawców tego gatunku, które udaje się stosować w „Pacjencie” również Arkowi Wrześniowi. Polecam, bo to rozrywka w dobrym stylu. Agnieszka Rataj, Rzeczpospolita
 

·    Teatr Wytwórnia – ‘Polowanie na szczury’ – 19:30 Scena na górze

wg dramatu Petera Turriniego
na motywach utworu Willarda Manusa
reżyseria, adaptacja, scenografia: Thomas Harzem
występują: Karolina Dafne Porcari , Krzysztof Szekalski
muzyka: Marcin Ziętek
czas trwania: 80min

premiera: 12 czerwca 2007 r.

Ona i On w pełnej napięcia i erotyki grze ku prawdzie. One night stand w postindustrialnej przestrzeni. ’Polowanie na szczury’ to sztuka światowej sławy austriackiego dramatopisarza Petera Turriniego, dziecka postfaszystowskiej prowincji, który w latach 70. XX wieku, przemówił głosem kontrkultury i postawił w swojej twórczości na agresywną dramaturgię szoku.

Uprawiałem w życiu wiele zawodów i mieszkałem w różnych krajach przez krótszy lub dłuższy czas. Do sztuki „Polowanie na szczury” mam stosunek osobisty. Przywołuje ona w mojej pamięci czas, kiedy po rozpadzie kilkuletniego związku żyłem od jednego „one night stand” do drugiego i podobnie jak bohater Turriniego świadomy swojej frustracji, nie robiłem nic, aby zmienić swoją sytuację, swoje życie. W spektaklu mężczyzna słyszy od kobiety słowa „spróbuj kogoś naprawdę poznać!” i dzięki tej kobiecie zdobywa się na odwagę bycia sobą. Bohaterowie Turriniego tęskną za bliskością i pragną nadać sens swoim działaniom. To pragnienie jest w każdym z nas. Bohaterowie Turriniego są dla mnie jak Adam i Ewa, którzy spotykają się w anty-raju. Thomas Harzem, reżyser

·    Teatr Montownia – ‘To nie jest kraj dla wielkich ludzi’ 21:00 Scena na dole

tekst i reżyseria: Michał Walczak
występuje: Rafał Rutkowski
czas trwania: 90 min

premiera: 4 października 2008 r.

Pierwsza w Polsce stand-up comedy, gatunek niezwykle popularny w Stanach Zjednoczonych, z powodzeniem przeszczepiony przez aktora Teatru Montownia Rafała Rutkowskiego i dramatopisarza Michała Walczaka na grunt polski. Godzinny program już od kilku miesięcy wypełnia szczelnie klubową salę warszawskiej klubokawiarni Chłodna 25, wywołując  salwy śmiechu. Rafał Rutkowski, wcielając się w kolejne, typowo polskie postaci, prowadzi widza przez labirynt masek, potworów i świętych polskich. Artyści, kaznodzieje, kabotyni, wojskowi, szarlatani i ginekolodzy. Wirtuozeria aktorska i zjadliwość tekstów. Dla młodych i starych, dla tych, którzy odnieśli sukces i frustratów, jednym słowem – dla wszystkich, którzy żyją w Polsce. Dla ludzi o mocnych nerwach.

(…) Aktor Teatru Montownia i autor tekstu Michał Walczak tworzą polską stand-up comedy od zera. Efekt jest porażający. Przede wszystkim Walczak (jeden z najlepszych dramaturgów młodego pokolenia) is back. Skecze o zakompleksionym księdzu udzielającym ślub ukochanej, wojskowym teście na geja czy prywatnym, ekskluzywnym przedszkolu dla dzieci "wiecie kogo" to polskie szaleństwo w pigułce. Rutkowski zdolny zmiąć, wygiąć i wywrócić swoją twarz na wszelkie sposoby doprowadza publiczność do spazmów. (… ) Joanna Derkaczew, Gazeta Wyborcza

·    Teatr Druga Strefa – ‘Dialogi Penisa’ – 22:30 Scena na górze

autor: Pierre-Henri Thérond 
tłumaczenie: Jacek Kaduczak
reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga
obsada: Marek Pituch, Jakub Wons
współpraca: Agencja ADIT
czas trwania: 80min

premiera 12 sierpnia 2008 r.
Zastanawialiście się kiedyś, co powiedziałby penis, gdyby umiał mówić? Zapewne chciałby porozmawiać o seksie. Wyobraźcie sobie jednak, iż nie tylko z nim rozmawiacie, ale ma on dominujący wpływ na Wasze życie. Tak właśnie dzieje się z bohaterem sztuki – Andym. Nieustannie toczy on dialogi ze swoim penisem o imieniu Roger. Często zdarza się jednak, iż mają zupełnie odmienne zdanie odnośnie wspólnych dla siebie kwestii…
 „Dialogi penisa” to przezabawna komedia o męskiej naturze, walce duchowości z cielesnością, kultury z instynktem. Tekst został napisany w bardzo przystępnej, a jednocześnie błyskotliwej formie. Z jednej strony obnaża prostotę męskiego myślenia, a z drugiej zaskakuje jego zawiłością i skrywaną czułością. Sztuka szokująca, pikantna i komiczna, mieszcząca się jednak w granicach dobrego smaku, dająca niezapomnianą rozrywkę, a także świetną lekcję zarówno dla męskich mężczyzn i kobiecych kobiet.
   

·    Teatr Polonia – ‘Patty Diphusa’ – 23:30  Scena na dole

przekład: Hanna Torrent-Piasecka
reżyseria: Marta Ogrodzińska
występuje: Ewa Kasprzyk
adaptacja: Remigiusz Grzela
kostiumy: Hubert Grabowski
czas trwania: 80min

premiera: 21 wrzesień 2006 r.

PATTY DIPHUSA, postać stworzona przez hiszpańskiego reżysera Pedro Almodovara pierwotnie pomyślana była jako alter-ego autora. Stała się bohaterką pisanych przez niego felietonów publikowanych w latach 80 w tygodniku „LA LUNA”. Nazywano ją też bardziej wulgarnym i mniej patetycznym wcieleniem Holly Golightly ze „Śniadania u Tiffany’ego”. Po latach Pedro Almodovar przestał traktować Patty jako swoje alter-ego, ale nie przestał jej kochać. Dowodem tego jest warszawskie przedstawienie, w którym Ewa KASPRZYK wciela się w rolę drapieżnej, czasem sentymentalnej, ale zawsze prowokacyjnej gwiazdy porno. Almodovar nigdy nie godził się na wystawienie tych tekstów w teatrze. Ale Ewa Kasprzyk, która o zagraniu Patty marzyła, wspólnie z autorem adaptacji, Remigiuszem Grzelą, przekonała wielkiego Pedro do zrobienia wyjątku.

„Dzięki Ewie Kasprzyk żadne z intymnych, szokująco szczerych wyznań bohaterki nie zabrzmiało wulgarnie. Wspaniała jest scena przeistoczenia Patty, kiedy przyznaje się do nieodwzajemnionej miłości i ściąga z głowy kiczowatą perukę. Spod maski łatwej panienki wygląda nieludzko zmęczona twarz zrezygnowanej kobiety. Przytłoczonej bezsennością i osamotnieniem. Świadomością przemijania urody, która dotąd czyniła ją atrakcyjną dla tłumów, czyli dla nikogo.” Janusz R. Kowalczyk „Rzeczpospolita”

róg ul. Markowskiej i Białostockiej
03-736 Warszawa
teatr@teatrwytwornia.pl
(022) 741-23-05

Bar Kasablanka czynny od godziny 18:00 do ostatniego gościa

Bilety w cenie 15zł do nabycia w kasach wszystkich TEATRÓW porozumienia ENTER

TEATR KONSEKWENTNY
www.teatrkonsekwentny.pl
TEATR WYTWÓRNIA
www.teatrwytwornia.pl
TEATR MONTOWNIA
www.teatrmontownia.pl
TEATR DRUGA STREFA
www.teatrdrugastrefa.pl
TEATR POLONIA
www.teatrpolonia.pl
Międzynarodowy Dzień Teatru w Teatrze Wytwórnia jest w całości finansowany przez członków porozumienia Enter.
Zapraszamy.

Dodaj komentarz