Teatr Narodowy w Mannheim na Scenie im. G. Holoubka Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy, PROJEKCJA SPEKTAKLU 22 maja 2022.
Kim była Joanna d’Arc? – to pytanie zadają sobie twórczynie spektaklu, reżyserka Ewelina Marciniak i dramaturżki. „Świętą wojowniczką, buntowniczką czy czarownicą?”.
Spektakl jest próbą przepisania dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More Schillera na język współczesnej wrażliwości z wyraźnym nalotem autotematycznym i feministycznym. Dziewica Orleańska przedstawia się jako poprzedniczka feministek, choć zarazem spektakl nie kryje późniejszych przygód ideologicznych Joanny wciąganej na sztandary zwolenników marszałka Petaina, generała De Gaulle’a, a ostatnio Marine Le Pen.
Najciekawsze są paralele losów Joanny i jej odtwórczyni Renée Jeanne Falconetti w niemym filmie Carla Theodora Dreyera (1928)m wplecione umiejętnie w elektroniczny zapis spektaklu. Nie brak w nim elementów atrakcyjnych, dobrze dobranych cytatów z dramatu Schillera, które niezamierzenie obnażają ubóstwo dzisiejszego języka potocznego w porównaniu do poetyckiego języka autora.
Ale znaleźć też można pomysły całkowicie chybione albo już w teatrze i kinie zużyte, m.in. nagość starego aktora demonstrowana bez wyraźnego powodu albo taplanie się w brodziku z wodą przez połowę obsady. Nie brak więc oznak pewnej bezradności wobec utworu Schillera, do czego autorki same się w przedstawieniu przyznają, nie znajdując odpowiedzi na postawione sobie pytanie o tajemnicę Joanny. Najbliżej, jak się zdaje, są wtedy, kiedy w postawie Joanny jako motyw główny dostrzegają czułość i empatię.
Dodam na koniec, że realizacja miała w Niemczech świetne recenzje.
Tomasz Miłkowski
TWÓRCY:
autor: Friedrich Schiller
reżyseria: Ewelina Marciniak
choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More: Dominika Knapik
scenografia i światło: Mirek Kaczmarek
kostiumy: Natalia Mleczak
muzyka: Jan Duszyński
reżyseria wideo: Ewelina Marciniak, Przemyslaw Chojnacki
produkcja wideo: YANKI FILM
dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo... More: Joanna Bednarczyk, Anna-Sophia Güther, Sascha Hargesheimer
OBSADA:
Annemarie Brüntjen, Boris Koneczny, Christoph Bornmüller, Sophie Arbeiter, Vassilissa Reznikoff, Maria Munkert, Arash Nayebbandi, Matthias Breitenbach, László Branko, Ragna Pitoll
fot. Christian Kleiner/Natalia Mleczak