Anna Rzepa-Wertmann zaprasza do Rzeszowa na PRAPREMIERA SPEKTAKLU:
Niewątpliwie Marie Magdalene Dietrich była ikoną mody, stylu, zachowania, smaku; Peter John Murphy (wokalista i założyciel brytyjskiej gothic rock grupy Bauhaus) nie pierwszy i nie ostatni uległ tej fascynacji. Wiele współczesnych gwiazd (Roy Halston, Oscar de la Renta, Jean Paul Gaulthier, Vivienne Westwood, Carolina Herrera, Cher czy wreszcie Madonna, która słynnym „Vogue” złożyła Jej hołd!) przejęło styl epatowania pikantnym seksem, sposób bycia, ubrania, autokreacji, przyczyniając się do wzbogacenia i ożywienia na nowo zjawiska zwanego Marlene Dietrich.
Urodzona w Niemczech, nigdy nie pogodziła się z faszyzmem zalewającym jej rodzinny kraj. Przez część rodaków na lata została wyklęta, jej twórczość zanegowana. Została obywatelką świata i orędowniczką pokoju, wspierając żołnierzy na froncie walczących przeciwko nazizmowi.
Niecodzienne były kontakty i relacje Marlene z Polską i jej kulturą. Fascynacja barwą, skalą głosu oraz kompozycjami Czesława Niemena, historia podarowanej przez niego piosenki (którą, ze swoimi słowami, śpiewała na całym świecie). Wreszcie jeden jedyny wywiad, którego udzieliła polskim mediom; życzeniu stało się zadość, Gwieździe się nie odmawia! Pojawił się też epizod(gr. epeisódios = wtrącony), 1. scena w dramacie, niemają... znajomości ze Zbigniewem Cybulskim, którym Dietrich była zafascynowana*.
Twórcą spektaklu „Marlene Dietrich. Blaue Engel. Błękitny Anioł” jest Jan Szurmiej: aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi..., reżyser, choreografautor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego..., inscenizator, znawca kultury żydowskiej. Jeden z najlepszych polskich reżyserów teatralnych, współpracuje z czołowymi teatrami w kraju i zagranicą. Jego spektakle robiły furorę w Rzeszowie. Realizacje przygotowane dla Teatru im. Wandy Siemaszkowej (m.in. „Sztukmistrz z Lublina” czy „Piaf”) uznawane były za najlepsze realizacje w Polsce. Ma w dorobku ponad 100 realizacji reżyserskich, m.in.: „Zorba”, „Skrzypek na dachu”, „Ach! Odessa-Mama…”, „Wielka woda”. Uhonorowany licznymi nagrodami i odznaczeniami w uznaniu zasług artystycznych.
Za ciekawie zaaranżowaną scenografię odpowiadają stali współpracownicy Jana Szurmieja: scenograf Wojciech Jankowiak oraz kostiumografka Marta Hubka. Reżyser zaprosił do współpracy młodego video-artystę Mikołaja Pływacza, odpowiedzialnego za oprawę multimedialną. Oszczędne projekcje pozwalają wyczarować świat, który będzie wirował wokół widowni. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Marcin Partyka: niesłychanie uzdolniony kompozytor, aranżer i pianista z renomą i sporym dorobkiem artystycznym. Przygotowaniem wokalnym zajęła się dr Bożena Stasiowska-Chrobak: artystka związana od lat z Wydziałem Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, specjalistka z zakresu dyrygentury chóralnej. W przedstawieniu usłyszymy piosenki Dietrich w arcy- tłumaczeniach autorstwa Wojciecha Młynarskiego, udostępnione przez Fundację imienia artysty
Marlenę Dietrich gra aktorka Teatru im. Wandy Siemaszkowej, Mariola Łabno-Flaumenhaft. Rzeszowska publiczność miała już okazję podziwiać ją w tym wcieleniu w spektaklu „Piaf” (również w reżyserii Jana Szurmieja). Właśnie wtedy spotkała się aktorsko z Mateuszem Marczydło. Grający Ktosia, świetnie znany jest widzom rzeszowskiego teatru z ról w „Idiocie”, „Szklanej menażerii” czy choćby widowiskowego „Kwiatu paproci”, zamykającego pierwszą edycję Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE.
MARLENE DIETRICH. BLAUE ENGEL. BŁĘKITNY ANIOŁ.
scenariusz, reżyseria, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Jan Szurmiej, scenografia Wojciech Jankowiak
multimedia Mikołaj Pływacz, prowadzenie świateł Krzysztof Nowacki, kostiumy Marta Hubka, kierownictwo muzyczne, aranżacja Marcin Partyka, przygotowanie wokalne: Bożena Stasiowska-Chrobak, realizacja dźwięku Paweł Leniart, inspicjent, sufler: Karolina Dańczyszyn; obsada: Mariola Łabno-Flaumenhaft (Marlene Dietrich), Mateusz Marczydło (Ktoś, gościnnie)
Teatr im Wandy Siemaszkowej, Mała Scena im. Zdzisława Kozienia;
prapremiera: 11 i 12 stycznia 2019, godz. 19,00