Werdykt publiczności festiwalowej i Otchłań w Łodzi

29 marca w łódzkim Teatrze Powszechnym zakończyła się XXIV edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych I Nieprzyjemnych. Widzowie Festiwalu po obejrzeniu ośmiu spektakli (jedenastu przedstawień) biorących udział w Plebiscycie, oddając swoje głosy na kartach do głosowania i za pośrednictwem głosowania na stronie internetowej Festiwalu przyznali: „Tytuł Najlepszej Aktorki Pani Krystynie Jandzie za rolę w spektaklu „Zapiski z wygnania” w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia w Warszawie, tytuł Najlepszego Aktora Panu Borysowie Szycowi za rolę Szarika alias Szarikowa w spektaklu „Psie serce” w reżyserii Macieja Englerta z Teatru Współczesnego w Warszawie, tytuł Najlepszego Spektaklu „Weselu” w reżyserii Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.”

Podczas tego festiwalu Teatr Powszechny w koprodukcji z Komuną Warszawa wystawił prapremierę sztuki HANNAH ARENDT: UCIECZKA. Reżyseria: Grzegorz Laszuk, dramaturgia: Paweł Mościcki, muzyka: Bartek Rączkowski, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret, wideo: Adrian Cognac, kostiumy: Ewelina Ciuchta, scenografia: Piotr Szczygielski, światło: Karolina Gębska.

Obsada: Anna Wojnarowska, Małgorzata Goździk, Michał Lacheta, Arkadiusz Wójcik.

Spektakl jest fantazją na temat spotkania z udziałem bliskich sobie osób w szczególnym historycznym momencie. Hannah Arendt, Martin Heidegger, Karl Jaspers i Walter Benjamin – każde z nich musiało przejść próbę moralnej odpowiedzialności lub/oraz znaleźć drogę ucieczki przed śmiercią. Hannah Arendt – żydowsko-niemiecka filozofka, badaczka totalitaryzmów, uciekła z Niemiec do Francji po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku. W ostatniej chwili ucieka z okupowanej Francji do USA. Przeżyła.

Spektakl opisuje sposoby przetrwania. Według przyrodniczych opisów walka o przetrwanie dla większości gatunków jest jedyną znaną im formę życia. Jak to się odnosi do ludzkości? Czy wybrać bierność czy aktywność?

A w 21 kwietnia w Teatrze Powszechnym prapremiera sztuki SIÓDMY ANIOŁ wg scenariusza i w reżyserii Macieja Wojtyszko.
Muzyka: Irina Blohina, ruch sceniczny: Jarosław Staniek, scenografia: Wojciech Stefaniak.
Obsada: Małgorzata Goździk, Marta Jarczewska, Karolina Krawczyńska, Jarosław Dziedzic, Arkadiusz Wójcik

Opis: Sztuka, w oparciu o utwory Zbigniewa Herberta, stawia pytania o kondycję człowieka w świecie, o sens człowieczeństwa, o jego wzloty, upadki i ograniczenia.  Czym jest wiara, czy Bóg istnieje i co to dla nas znaczy? W spektaklu znajdą się wiersze najbardziej znane, jak „Homilia”, „Siódmy anioł” czy „Brewiarz” oraz te nieco mniej popularne. Spektakl będzie połączeniem słowa i muzyki, dialogów i monologów – tworzących klimat zdegradowanej rzeczywistości, pozbawionej wartości, którymi można by się kierować .

Teatr  im. Stefana Jaracza w Łodzi wystawi 7 kwietnia 2018 prapremierę sztuki  Jennifer Haley OTCHŁAŃ (fot.). Reżyseria, scenografia, reżyseria świateł, opracowanie muzyczne – Mariusz GRZEGORZEK. Kostiumy – Magdalena MOSKWA, współpraca scenograficzna – Katarzyna ZBŁOWSKA, muzyka – DJ Alex.

Obsada:
Andrzej WICHROWSKI, Agnieszka SKRZYPCZAK, Krzysztof ZAWADZKI (gościnnie Narodowy Stary Teatr w Krakowie),Paulina WALENDZIAK (PWSFTv i T), Marek NĘDZA.

Od teatru : Sto lat temu. W odległej PRZESZŁOŚCI.
Neogotycka posiadłość z zachwycającym ogrodem, w którym bawią się rozkoszne dziewczynki.
Czy na pewno są bezpieczne?
Za sto lat. W odległej PRZYSZŁOŚCI.
Wyniszczony, pozbawiony przyrody świat, funkcjonujący tylko dzięki wyrafinowanej technologii. Dramatyczne śledztwo w mrocznej sprawie. Czy oskarżeni na pewno są potworami?
Obsesje, pożądanie, morderstwa, nakładanie masek.
Czy to, co wirtualne jest lepsze niż realne?
Czy spędzając codziennie 12 godzin w internetowej sieci jesteś jeszcze sobą, czy już tylko swoim cieniem? A może właśnie tam czeka na nas wybawienie?

Mariusz Grzegorzek sięgnął po prowokacyjną sztukę Jennifer Haley, o której mówi:
“OTCHŁAŃ jest przejmującym dramatem opowiadającym o spustoszeniu duchowym jakiego dokonuje w nas nowoczesna technologia. Wszyscy o tym wiemy. Jednak zanurzeni w internetowych fantazmatach nie do końca zdajemy sobie sprawę, jak szybko i nieodwracalnie stajemy się emocjonalnymi wydmuszkami, niezdolnymi do rzeczywistych uczuć. Uciekamy z realnego świata, kto obroni go dla naszych dzieci?”
Science-fiction i kostiumowe retro. Thriller, romans i dramat psychologiczny.
Dziwna mieszanka, która wybucha z niebywała siłą.
Jesteś SOBĄ
czy swoim CIENIEM?

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Teatr Wielki  w Łodzi

 

11.04.18  – po raz czwarty po premierze  (24.03.18)  teatr pokazuje „Ścieżki życia”- wieczór baletowy  do muzyki Carla Orffa i Hansa Zimmera.

Część pierwsza to „Carmina burana” Carla Orffa w choreografii i z koncepcją scenograficzną Tamása Juronicsa z dekoracjami i  kostiumami Bianki Imeldy Jeremias. Reżyserem światła jest Máté Vajda.
Balet ten przywiózł na XVIII Łódzkie Spotkania Baletowe w 2005 roku węgierski zespół Szeged Contemporary Dance Company, którego Tamás Juronics był wówczas dyrektorem artystycznym. Był to jeden z piękniejszych spektakli tej edycji festiwalu (autorką scenografii była Zsuzsa Molnár).

Druga część  wieczoru to tytułowe: „The way of life” do muzyki Hansa Zimmera (p. film „Ostatni samuraj”) w choreografii Bogumiły Szaleńczyk, z kostiumami Anny Chadaj, projekcjami Krzysztofa Niemczyckiego i światłami Sławomira

Kowalczyka.

16.04.18100 pieśni na 100-lecie odzyskania niepodległości

Cykl koncertów w Sali Kameralnej- pieśni Moniuszki, Chopina, Różyckiego, Karłowicza.

Soliści: Dorota Wójcik, Andrzej Kostrzewski

Fortepian: Aleksandra Nawe

Prowadzenie: Agnieszka Białek

12,13,15.05.2018 –  premiera operyTramwaj zwany pożądaniem” do muzyki André Previna z  librettem Philipa Littella na podstawie dramatu Tennessee Williamsa.
Reżyserem opery jest Maciej Prus, reżyserem świateł Jolanta Dylewska, dekoracje i kostiumy są dziełem Jagny Janickiej, a kierownictwo muzyczne sprawuje Tadeusz Kozłowski.

Zapewne polska prapremiera opery „Tramwaj zwany pożądaniem” będzie wielkim wydarzeniem w naszym życiu operowym. Kompozytor – André Previn – już w 1998 roku otrzymał za jej nagranie Grand Prix du Disque, a ścieżki dźwiękowe jego autorstwa do „Gigi”, „Porgy i Bess”, „Słodkiej Irmy” i „My Fair Lady” nagrodzone zostały Oscarami.
Sam autor dramatu – Tennessee Williams, dwukrotny laureat Nagrody Pulitzera – specjalnych rekomendacji nie wymaga. Jego dzieła: „Szklana menażeria”, „Kotka na gorącym blaszanym dachu”, „Noc iguany”, „Słodki ptak młodości” i oczywiście „Tramwaj” od dziesiątków lat nie schodzą ze scen teatrów dramatycznych na świecie, były też wielokrotnie filmowane.

http://www.operalodz.com/

opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply