Czytania w Jaraczu

18. i 19.02.2017 r., o godzinie 18:00, Teatr Jaracza w Łodzi zaprasza na Małą Scenę Jaracza na kontynuację i zakończenie projektu premierowych czytań klasycznych {?} dramatów, które powstały w dwudziestoleciu międzywojennym i są zapisem nastrojów politycznych i społecznych w sanacyjnej Polsce.

{82 LATA MINĘŁY / 82 lata minęły od uchwalenia Konstytucji Kwietniowej wprowadzającej w Polsce ustrój o charakterze autorytarnym}.

Prezentowane przez nas dramaty w szczególny sposób opisują codzienność emancypujących się kobiet i ich walkę o przysłowiowy własny pokój.

Czytać będziemy:

PRZYGODĘ Z VATERLANDEM Leona Kruczkowskiego

18.02.2017 r. / 18:00 / MS

Projekt zakończy prapremierowe czytanie dramatu:

TYP A Marii Morozowicz – Szczepkowskiej

19.02.2017 r. / 18:00 / MS

W czytaniach wezmą udział: Monika Badowska, Urszula Gryczewska, Izabela Noszczyk, Anna Sarna i Ewa Wichrowska.

Opieka merytoryczna i komentarz: prof. Krystyna Duniec – autorka całego projektu, znawczyni dramaturgii dwudziestolecia międzywojennego i propagatorka kobiecego pisarstwa.

Opieka artystyczna: Tomasz Jękot.

Słowo od autorki projektu prof. Krystyny Duniec:

Czytań performatywnych – reaktywacji tekstów dramatycznych dwudziestolecia międzywojennego – w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi ciąg dalszy – ponownie uświadamia ich szczególne znaczenie polityczno-społeczne.

Jeszcze w latach trzydziestych, w Kronikach Tygodniowych, przenikliwy jak zawsze Antoni Słonimski wyrażał nadzieję, że mimo iż „powódź niemiecka rozlała się szeroko po całym kraju, idąc spienioną falą, wynosząc na wierzch wiele piany i brudu […] wody te spadną i wsiąkną, wyparują i chmurami przejdą oczyszczenie. Zamulą niejeden umysł i niejedną sprawę, ale nie zmieni to w niczym obrazu świata”.

Jednak niektórzy dramatopisarze złudzenia te stracili.

Leon Kruczkowski w PRZYGODZIE Z VATERLANDEM (1935), komedii kryminalnej, opartej na autentycznej historii małego aferzysty, który przywłaszczając życiorys żołnierza-bohatera zrobił zawrotną karierę w przedhitlerowskich Niemczech, obnażył strategie totalitaryzmu: skoro naród uwierzył w bohatera, to ten choć oszust, może zostać wykorzystany jako skuteczna tuba propagandowa. Sztuka nie doczekała się poza jedną premierą przedwojenną w Teatrze Comedia i inscenizacją Kazimierza Dejmka w 1963 roku w Teatrze Narodowym żadnych znaczących wystawień.

Natomiast TYP A Marii Morozowicz-Szczepkowskiej nigdy nie został opublikowany, czytanie w Teatrze im. Jaracza jest pierwszym jej upublicznieniem od czasu premiery w Ateneum w 1934 roku. TYP A, gdzie bezrobotny inteligent, zamiatający ulice dostaje się w ręce spółki trzech kobiet: uczonej, badającej możliwości rozwoju ludzkości bez udziału mężczyzn, malarki eksperymentującej z nim erotycznie oraz zakochanej prostytutki rewidował porządek patriarchalny i obyczajowy konserwatyzm, narażając autorkę na zarzut „nieznośnego dydaktyzmu feministycznego” i “naiwnych pretensji do przerabiania świata”.

Bilety na czytania, w cenie 10 zł, dostępne są w Kasie Teatru (tel. 42 662 33 35) i na stronie internetowej w zakładce „Kup bilet”.

Leave a Reply