Warszawa pokryta śniegiem i smogiem, a stołeczne teatry kuszą

Zaczniemy od sceny Narodowej, a tam 11 lutego premiera Idioty Fiodora Dostojewskiego w adaptacji Joanny Bednarczyk i Pawła Miśkiewicza oraz tegoż reżyserii. Właśnie za sprawą reżysera – znanego z ważnych spektakli Teatru Dramatycznego, ostatnio Teatru Polskiego we Wrocławiu i Starego Teatru w Krakowie – jest to jedno z bardziej wyczekiwanych wydarzeń teatralnych tej zimy. Księcia Myszkina zagra Paweł Tomaszewski. Ponadto zobaczymy Wiktorię Gorodeckają, Jana Frycza, Dominikę Kluźniak, Mariusza Bonaszewskiego, Paulinę Szostak, Justynę Kowalską, Wiktorię Wolańską, Włodzimierza Pressa, Marcina Przybylskiego, Mateusza Rusina, Przemysława Stippę, Mariusza Benoit, Jakuba Gawlika, Macieja Hanczewskiego.

W Teatrze Dramatycznym 27 stycznia klasyka światowej komedii omyłek Sługa dwóch panów w reżyserii Tadeusza Bradeckiego. Commedia dell’arte w wydaniu Carla Goldoniego. Motorem napędzającym intrygę jest Arlekin, który służąc dwóm panom jednocześnie miesza polecenia, zdradza sprawy wymagające dyskrecji i komplikuje bieg zdarzeń. W roli Arlekina wystąpi Krzysztof Szczepaniak. Ponadto: Mariusz Wojciechowski, Andrzej Blumenfeld, Mateusz Weber, Waldemar Barwiński, Łukasz Wójcik, Anna Szymańczyk, Agata Góral, Kinga Suchan, Maciej Wyczański, Tomasz Budyta, Piotr Bulcewicz.

27 stycznia premiera także w Teatrze Studio. Berlin Alexanderplatz w reżyserii Natalii Korczakowskiej (dyrektor artystyczna sceny) to adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat 20, porównywanej do Ulissesa Jamesa Joyce’a. Alfred Döblin stworzył wielowymiarowy portret międzywojennego Berlina, na który składają się różne punkty widzenia, m.in. fragmenty artykułów prasowych, sprawozdania sądowe, mity greckie, popularne piosenki, treść miejskich afiszy, efekty dźwiękowe i cytaty z innych utworów. Jest to obraz chaosu wielkiego europejskiego miasta XX wieku, w którym dojrzewał współczesny nacjonalizm i faszyzm. Obsada: Marcin Bosak, Stanisław Brudny, Dorota Landowska, Tomasz Nosinski, Anna Paruszyńska, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Andrzej Szeremeta, Katarzyna Warnke, Robert Wasiewicz, Ewelina Żak, Halina Rasiakówna, Tomasz Wygoda, Krzysztof Zarzecki.

To nie koniec zimowych premier w Studiu. 10 lutego zobaczymy Pocałunek kobiety pająka w reż. Rafała Dziemidoka. To adaptacja głośnej powieści argentyńczyka Manuela Puiga. W obsadzie: Monika Obara, Tomasz Nosinski, Mirosław Zbrojewicz. A 24 lutego Come Together wg tekstu i w reżyserii Wojciecha Ziemliskiego. Come Together to opowieść o ciągłym, niezbędnym, tandetnym oszukiwaniu się, że się jednoczymy.  Pojawią się w niej wątki autobiograficzne,  „fragment żenującej interakcji z widzem, żałosna historia piosenki Come Together, a także opowieści o paru rajskich wyspach i paru ludach, o których nic nie wiemy”.

W Teatrze Powszechnym 24 stycznia premiera Kuroń. Pasja wg św. Jacka w reżyserii Pawła Łysaka. Jacek Kuroń – legenda opozycji, dysydent, lewicowy polityk, działacz społeczny, współtwórca polskiej transformacji, ale też postać niesłusznie zapomniana we współczesnej debacie publicznej. Sztuka Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk ukazuje wydarzenia z jego życia zatopione – dosłownie i w przenośni – w okrutnym, czasem zabawnym świecie nieistniejącej powieści „Pasja według św. Jacka”. Fakty, mity i wspomnienia dotyczące tytułowego bohatera zestawione są tu z pytaniem, jak bardzo manipulujemy dziś słowami i sposobem opowiadania o naszej wspólnej (także całkiem niedawnej) historii. Opowieść o Jacku Kuroniu jest próbą zmierzenia się z jego legendą i spuścizną; okazją do postawienia pytań o funkcjonowanie jego ideałów w dzisiejszym życiu społecznym i o cenę, jaką zapłacił, walcząc o ich zachowanie. Obsada: Aleksandra Bożek, Ewa Skibińska, Grzegorz Artman, Grzegorz Falkowski, Michał Jarmicki, Oskar Stoczyński, Julian Świeżewski, Kazimierz Wysota.

18 lutego zaś w Powszechnym premiera Klątwy w reż. chorwackiego artysty Olivera Frljicia, przedstawiciela europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Spektakl Frljicia opiera się na motywach Klątwy Stanisława Wyspiańskiego, tragedii wywiedzionej z rzeczywistego konfliktu między mieszkańcami wsi Gręboszów pod Tarnowem a plebanem. Tekst ujawnia kontrasty tkwiące w tożsamości tradycyjnej gromady (fatum/pragmatyzm, ofiara/zbrodnia, katolicyzm/pogaństwo, moralność/namiętność). Obsada: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Maria Robaszkiewicz, Barbara Wysocka, Julia Wyszyńska, Jacek Beler, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor.

W Teatrze Polskim  29 stycznia 3x Mrożek. W 104. rocznicę powstania Teatru Polskiego w Warszawie odbędzie się premiera trzech sztuk Sławomira Mrożka.

W latach osiemdziesiątych T. Polski nazywany był domem Mrożka. Pisarz wszystkie powstające wówczas sztuki, poza zakazanym przez cenzurę Alfą, przekazywał do prapremierowej realizacji dyrektorowi Teatru Polskiego, Kazimierzowi Dejmkowi. Chętnie też gościł w Teatrze Polskim. Ostatni raz zaszczycił swą obecnością na jubileuszu 100-lecia tej sceny.

Chcąc uczcić pamięć tego znakomitego dramatopisarza i prozaika, teatr przypomina trzy jednoaktówki Mrożka, które na stałe wzbogacą repertuar. Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider i Piotr Cyrwus zaproponują swoje interpretacje Karola (obsada: Adam Biedrzycki, Jacek Fedorowicz, Krzysztof Kwiatkowski), Na pełnym morzu (obsada: Tomasz Brzostek, Wojciech Czerwiński, Paweł Krucz, Dominik Łoś)  i Zabawy (obsada: Tomasz Błasiak, Andrzej Mastalerz, Maksymilian Rogacki).

14 lutego 2017 premiera Teatru Polskiego dla dzieci. Chichotek wg scenariusza i w reżyserii Zuzanny Fijewskiej-Maleszy to spektakl interakcyjny dla przedszkolaków, opowieść o malutkim ludziku Chichotku, który, by ratować od złych snów swojego króla Chichota i całe królestwo Chichotów, udaje się w niebezpieczną podróż po lekarstwo znajdujące się na Górze Strachów.

Teatr Polski będzie też gościć po raz trzeci już POŻAR W BURDELU. Najnowsza premiera tej coraz bardziej popularnej trupy pod opieką Michała Walczaka i Macieja Łubieńskiego 25 lutego. W przedstawieniu weźmie udział dziesięcioro aktorów Teatru Polskiego.

20 stycznia premiera w Nowym TeatrzeSonata wydm Augusta Strindberga. Szwedzki reżyser Markus Öhrn pierwszy raz bierze się za klasyczny tekst dramatyczny. Na potrzeby spektaklu powstał nowy przekład Sonaty widm. Autorką jest Anna Topczewska. Obsada: Ewa Dałkowska, Bartosz Gelner, Helena Gąsiejewska, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Wojciech Kalarus, Marek Kalita, Maria Łozińska, Joanna Niemirska, Jakob Öhrman, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Magdalena Popławska.

W Teatrze Polonia 3 lutego 2017 premiera Spowiedzi chuligana. Jesienin w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego. Spektakl w koprodukcji z Teatrem STU to monodram Andrzeja Grabowskiego – opowieść o życiu artysty. Podstawą monodramu stały się wiersze jednego z największych XX-wiecznych poetów – Sergiusza Jesienina. Barwna i tragiczna biografia rosyjskiego „poety przeklętego”, wyraźnie widoczna w jego twórczości, jest niemal gotowym scenariuszem teatralnym czy filmowym. Do literackiej legendy przeszły nie tylko historie miłosne Jesienina (był pięciokrotnie żonaty, w tym ze słynną tancerką Isadorą Duncan), ale i jego tajemnicza samobójcza śmierć.

Twórczość Jesienina jak jego życie to zderzenie przeciwności – liryki i sarkazmu, ironii i dziecinnej naiwności, wrażliwości i okrucieństwa. Niemal sielankowe pejzaże, poczucie wolności i piękna otaczającego świata współistnieją z mrocznymi obrazami zatracenia się w pijaństwie spowodowanym rozczarowaniem życiem, depresją zwiastującą katastrofę.

11 marca w Teatrze 6 piętro premiera Ożenku, nieśmiertelnej komedii Nikołaja Gogola. Reżyserem spektaklu jest Andrzej Bubień, w roli podstarzałego kawalera Podkolesina zobaczymy Michała Żebrowskiego. Podejrzanie atrakcyjną pannę na wydaniu zagra Paulina Chruściel. Z rolami swatów zmierzą się Anna Dereszowska (jako Fiokła Iwanowna) oraz Piotr Głowacki (Koczkariew). Ponadto na scenie: Dorota Krempa, Kamil Szklany, Joanna Żółkowska, Janusz Chabior, Cezary Pazura, Cezary Żak.

Opr. Katarzyna Michalik-Jaworska

Pierwszą premierą w 2017 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie 17.03.17 – będzie Turek we Włoszech Gioachino Rossiniego. Jest to dramma buffo w dwóch aktach z librettem Felice Romani, której prapremiera odbyła się 14.08.1814 w Mediolanie.

Turek we Włoszech to teatr operowego absurdu. Rzecz dzieje się na plaży i w oberży, nie wiadomo, kto jest kim, Włoch przebiera się za Turka, Turczynka za Włoszkę, między nimi krąży Poeta notujący pomysły do nowej opery buffa.

Obecna inscenizacja miała premierę 22 lipca 2014 i była koprodukcją z Festival d’Aix-en-Provence, Teatro Regio di Torino, Opéra de Dijon. Turka we Włoszech wyreżyserował Christopher Alden, autorem scenografii jest Andrew Lieberman, a kostiumów – Kaye Voyce. Ruch sceniczny opracowała Anna Maria Bruzzese, reżyserię świateł – Adam Silverman, chór przygotowuje Mirosław Janowski, a całością pokieruje Andriy Yurkevych.

Więcej – http://teatrwielki.pl/repertuar/sezon-201617/spektakle-201617/filter/0/1/

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply