VII Festiwal Monodramu „MONOBLOK”

Plama” Gdański Archipelag Kultury zaprasza na wyjątkowe spotkania z teatrem jednego aktora. W dniach 4 – 5 listopada 2016 r. odbędzie się VII edycja Festiwalu Monodramu MONOBLOK (bilety 10 zł / spektakl). Od swoich początków, 2010 roku, gości on na deskach sceny Teatru w Blokowisku.

Pierwsze pięć edycji festiwalu miało charakter konkursowy. Od 2015 roku festiwal zmienił formułę i stał się przeglądem. Podczas tegorocznej odsłony trójmiejscy widzowie będą mogli obejrzeć pięć monodramów zrealizowanych w różnych formach teatralnych.

Obejrzeć będzie można spektakle, które powstały zarówno w oparciu o własne teksty autorskie: „Mamy problem. Monodram Macierzyński” w wykonaniu Magdaleny Bochan-Jachimek, „3XTAK/RUDNICKI” w wykonaniu Wojtka Kowalskiego, adaptacje powieści: „Od przodu i od tyłu” w wykonaniu Mateusza Nowaka [na zdjęciu], jak i realizacje dramatów: „Amor Omnia Vincit” w wykonaniu Rafała Domagały i „Medea, moja sympatia” w wykonaniu Katarzyny Siergiej.

Po każdym spektaklu zaplanowano krótkie spotkania widzów z aktorami.

Program VII edycji Festiwalu Monodramu MONOBLOK:

4 Listopada 2016 (piątek)

19:00 – „Amor Omnia Vincit” – wyk. Rafał Domagała / sala teatralna

20:15 – Spotkanie z Rafałem Domagałą / sala klubowa

21:00 – „Od przodu i od tyłu” – wyk. Mateusz Nowak / sala teatralna

22:15 – Spotkanie z Mateuszem Nowakiem / sala klubowa

5 Listopada 2016 (sobota)

17:00 – „Medea, moja sympatia” – wyk. Katarzyna Siergiej / sala teatralna

18:15 – Spotkanie z Katarzyną Siergiej / sala klubowa

19:00 – „Mamy problem. Monodram macierzyński” – wyk. Magdalena Bochan-Jachimek / sala teatralna

20:00 – Spotkanie z Magdaleną Bochan-Jachimek / sala klubowa

21:00 – „3XTAK/RUDNICKI” – wyk. Wojciech Kowalski / sala teatralna

22:15 – Spotkanie z Wojciechem Kowalskim / sala klubowa

Rezerwacje: 58 557 42 47 lub marek.brand@plama.art.pl

__________________________________________________________________________

OPISY SPEKTAKLI:

„Amor Omnia Vincit” – wyk. Rafał Domagała

„Posłuchajcie! Kiedy bajka się skończy, będziemy wiedzieli więcej niż wiemy teraz.”

Historia odsłaniająca życie wielkiego pisarza, opowiadająca o skomplikowanych relacjach małżeńskich, obnażająca mroczne zakamarki ludzkich pragnień, wśród których dominują niepokój, bezwzględność i brak miłości. Opowieść o człowieku, którego przejmujące baśnie zna każdy, ale mało kto wie, jak fascynujące i skomplikowane było jego życie osobiste. Przedstawiam państwu prawdziwą baśń z życia Hansa Christiana Andersena.

Na podstawie dramatu: „Z życia glist” Per Olov Enquist

Czas trwania ok. 45 min

___________________________________________________________________________

„Od przodu i od tyłu” – wyk. Mateusz Nowak

Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora „Powrotu posła”. Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater – król, dyryguje…

Zrealizowano w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin.

Czas trwania 60 min

___________________________________________________________________________

„Medea, moja sympatia” – wyk. Katarzyna Siergiej

„Jak wiadomo, klasycy pisali za długie przedstawienia. Stąd konieczność skreśleń, skrótów, które z kolei narażają reżysera na zarzuty krytyków, że skreślił nie to, co trzeba. W takiej sytuacji najlepiej jest, moim zdaniem, napisać sztukę od nowa, w wersji krótszej. I tak też postąpił inscenizator dzisiejszej premiery.”

Jeremi Przybora

Za autorem – twórcą legendarnego Kabaretu Starszych Panów, zapraszamy na kabaretową odsłonę mitu o Medei. Spektakl stworzony przez grupę artystów młodego pokolenia związanych z Białymstokiem i Wilnem to zabawa czarnym humorem i konwencjami teatralnymi we współczesnym wydaniu.

Czas trwania 50 min

___________________________________________________________________________

„Mamy problem. Monodram macierzyński” – wyk. Magdalena Bochan-Jachimek

Kiedy w domu pojawia się noworodek, wszyscy są szczęśliwi. Niemowlę leży w białym kaftaniku, radośnie kwili i macha rączką do przytulonych do siebie rodziców. …tak to przynajmniej wygląda w reklamach.

Rzeczywistość jednak okazuje się diametralnie inna. Chwilę po radosnym kwileniu niemowlę wpada w rozpacz. Niewyspana mama złości się na zapracowanego tatę. Tata ma pretensje, że nagle został odsunięty na dalszy plan. A dziecko ma kolkę, więc budzi się z rykiem co dwie godziny. Ale potem się uśmiecha…

 

Właśnie o pierwszych miesiącach macierzyństwa i związanym z nim emocjonalnym rollercoasterze opowiada ten spektakl. Jest śmieszny, straszny i wzruszający – tak jak to w prawdziwym życiu bywa. W rolę matki wcieli się Magdalena Bochan-Jachimek, aktorka i reżyserka, związana z Centrum Kultury w Gdyni i Teatrem na Plaży, prywatnie mama dwójki kilkuletnich dzieci. Scenariusz napisał jej mąż, trójmiejski satyryk i dramaturg, Szymon Jachimek. Spektakl wyreżyserował Jakub Ehrlich, aktor Teatru Miniatura, od niedawna również poznający świat smoczków i zabawek edukacyjnych.

Jeśli masz dziecko, planujesz mieć dziecko, byłaś lub byłeś dzieckiem – warto ten spektakl zobaczyć.

Czas trwania 50 min

___________________________________________________________________________

„3XTAK/RUDNICKI” – wyk. Wojciech Kowalski

„Z Januszem zaprzyjaźniłem się kilka lat temu na FAMIE w Świnoujściu – mówił wtedy Kowalski. – Chodził za mną ten Rudnicki, oj chodził, żeby zrobić go na scenę. Spektakl powstał na bazie trzech jego książek: „3xTak”, „Męka Kartoflana” i „Śmierć czeskiego psa”. Monodram nie mógł mieć innego tytułu jak: „3 x TAK/RUDNICKI”.

„Ten śpiewany poemat zrodził się z pańskiej osobowości. To był jeden z nielicznych monodramów, na którym publiczność, która jest lakmusem, się po prostu śmiała i to śmiała dość żywiołowo” – prof. Jan Peszek

„Monodram z prozy Rudnickiego, to najlepszy spektakl Kowalskiego od ładnych paru lat; kto wie czy nie najciekawsza propozycja przygaszonego od paru lat off’u No i bezwzględna diagnoza polactwa. Akurat na czasie.” – Łukasz Drewniak, krytyk teatralny

Czas trwania 50 min

„Plama” Gdański Archipelag Kultury

ul. Pilotów 11, 80-460 Gdańsk

Tel. 58 557 42 47

www.plama.art.pl

www.gak.gda.pl

Leave a Reply