Przejdź do treści

Wiosną w teatrach warszawskich

W Teatrze Narodowym 16 kwietnia premiera przedstawienia Madame de Sade Yukio Mishimy w reżyserii Macieja Prusa. Autorami przekładu są: Stanisław Janicki i Yukio Kūdō. Rzecz o legendarnym immoraliście oglądanym oczami kochających go kobiet. Misterne studium zakamarków kobiecej duszy kreślone z subtelnością największego powojennego dramatopisarza Japonii. Obsada: Dominika Kluźniak, Ewa Wiśniewska, Milena Suszyńska, Aleksandra Justa, Beata Ścibakówna, Anna Gryszkówna.

 

Od 20 do 25 maja w sali Bogusławskiego odbędzie się wielkie czytanie Pana Tadeusza. Inscenizowane czytanie PAN TADEUSZ – wszystkie słowa w reżyserii Piotra Cieplaka.

Wieczór pierwszy 20 maja, godz. 19.00 – Księga I Gospodarstwo, Księga II Zamek.

Wieczór drugi 21 maja godz. 19.00– Księga III Umizgi, Księga IV Dyplomatyka i łowy.

Wieczór trzeci 22 maja godz. 19.00 – Księga V Kłótnia.

Wieczór czwarty 23 maja godz. 19.00 – Księga VI Zaścianek, Księga VII Rada. Księga VIII Zajazd.

Wieczór piąty 24 maja godz. 19.00 – Księga IX Bitwa, Księga X Emigracja. Jacek.

Wieczór szósty 25 maja godz. 19.00 – Księga XI Rok 1812, Księga XII Kochajmy się

9 czerwca Teatr Narodowy planuje premierę przedstawienia SUPLEMENT Soplicowo – Owocilpos w reżyserii Piotra Cieplaka i scenografii Andrzeja Witkowskiego.

W Nowym Teatrze tylko jedna premiera w tym okresie- spektaklu dla dzieci. 1 czerwca Piotruś Pan w reżyserii Łukasza Kosa. Opowieść znana chyba wszystkim, a mogąca się rozpocząć w każdym dziecięcym pokoju. To historia mam, które wśród pocałunków przechowywanych w szkatułkach, mają takie, których nie podarują nigdy nikomu, nawet wam. I zaciekłych piratów, których myśli uciekają i spacerują po murawie dawno minionych boisk. Ale przede wszystkim to wasza historia. Podróży do Nigdylandii. Mieszkają tam zgubione dzieci. Takie, które wypadły z wózków albo o których istnieniu dorośli zapomnieli w natłoku codziennych obowiązków. Dramaturgia: Patrycja Dołowy, scenografia: Olga Mokrzycka-Grospierre, Miłołaj Grospierre. muzyka: Adam Świtała, kostiumy: Paula Grocholska, choreografia: Anna Nowicka. Obsada: Joanna Niemirska, Magdalena Popławska, Michał Bieliński, Piotr Polak, Piotr Trojan i Radomir Rospondek.

Jedną premierę w tym kwartale planuje także TR Warszawa. 10 czerwca 2016 r. Niezwykłe przygody Roberta Robura na podstawie książki Mirosława Nahacza w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Adaptacja ostatniej powieści Mirosława Nahacza, młodego prozaika, zmarłego przedwcześnie w 2007 roku, jednego z najciekawszych głosów swojego pokolenia. Akcja rozgrywa się w Warszawie przyszłości. Nahacz buduje dystopiczny świat, którym rządzi demoniczny producent, manipulujący świadomością społeczeństwa za pomocą serialu telewizyjnego. Medialne manipulacje spotykają się tu z wizją zagrożenia autorytaryzmem i ograniczenia wolności jednostki w korporacyjej rzeczywistości. Inscenizacja Krzysztofa Garbaczewskiego nawiąże do technologii cyfrowych i ich wpływu na świadomość społeczeństwa. Autorem adaptacji będzie Jakub Żulczyk, prozaik i scenarzysta. Obsada: Jan Dravnel, Sandra Korzeniak, Cezary Kosiński, Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Tomasz Tyndyk, Agnieszka Żulewska

Teatr Ateneum prowadzi próby do dwóch premier – Twoje i moje w reż. Roberta Glińskiego oraz Demona teatru, czyli mniejsza o to w reż. Andrzeja Domalika. Bohaterami Twojego i mojego (premiera 15 maja 2016r), przejmującej sztuki irlandzkiej pisarki i aktorki Morny Regan jest dwoje tych, co mają wszystkiego w nadmiarze, i jedna, która nie ma nic. Nie chodzi jednak tylko o sprawy materialne, choć one często są najważniejsze. Bogata małżeńska para ma w nadmiarze także nienawiść, podsycaną przez wspólne tajemnice rodzinne i wzajemne uzależnienie. Bezdomna biedaczka staje się dla nich jednocześnie zagrożeniem, wyzwaniem i wybawieniem. To aktualna sztuka wobec dzisiejszych problemów z tak zwanymi nierównościami społecznymi. A uwiarygodniają ją Piotr Fronczewski, Halina Skoczyńska (gość.) oraz Olga Sarzyńska.

Demon teatru, czyli mniejsza o to Bogusława Schaeffera zaplanowany jest na 11 czerwca 2016 r. na Scenie 61. Za reżyserię i scenografię odpowiedzialny jest Andrzej Domalik, kostiumy-Dorota Roqueplo, muzykę- Mateusz Dębski a światło – Piotr Jarnuszkiewicz. W obsadzie: Krzysztof Tyniec, Ewa Telega, Grzegorz Damięcki, Mateusz Łapka i Bartłomiej Nowosielski.

Teatr Druga Strefa w najbliższym kwartale zaplanował dwie premiery. Pierwszą, już 23 kwietnia, będzie Le Show Noir – Burlesque & Variete. To show pełne różnorodności, widowisko godne kabaretów dwudziestolecia międzywojennego, w którym każdy widz dwudziestego pierwszego wieku znajdzie coś dla siebie! Burleska, iluzja, cyrk, piosenka, taniec. Wystąpią: Elvorien, Mr Tutti Hide, Kafri Cocktail, Pan Ząbek, Kim Lee, Lola Noir . Druga premiera zaplanowana jest na czerwiec – Noc Helvera Ingmara Villqista w reżyserii Sylwestra Biragi z Haliną Chrobak i Piotrem Dudą.

Teatr Dramatyczny zapowiada dwie premiery na maj. Pierwsza, 6 majaNiedźwiedź Wojtek, to najnowszy dramat Tadeusza Słobodzianka inspirowany prawdziwą historią o syryjskim niedźwiedziu brunatnym, który został adoptowany przez żołnierzy 2. Korpusu Polskiego dowodzonego przez generała Andersa. Wojtek dosłużył się stopnia kaprala, przeszedł cały szlak bojowy z Iranu przez Irak, Syrię, Palestynę, Egipt do Włoch, gdzie brał udział w bitwie o Monte Cassino. Po zakończeniu wojny niedźwiedź dzielił los z żołnierzami, którzy doświadczeni w sowieckich łagrach rezygnowali z powrotu do komunistycznej Polski i trafiali do obozów dla uchodźców w Wielkiej Brytanii. W roli tytułowej Michał Piela. Reżyseria: Ondrej Spišák, scenografia: Szilárd Boraros. Obsada: Marek Gawroński, Eryk Kulm, Kamil Mróz, Michał Piela, Kamil Pruban, Kamil Siegmund, Sebastan Skoczeń

20 maja Obrzydliwcy, spektakl na podstawie powieści kultowego amerykańskiego pisarza Davida Fostera Wallace’a „Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi” w reżyserii Marka Kality i przekładzie Rubi Birden. Obrzydliwcy, uzależnieni od seksu, cyniczni, niepozorni. Skupieni na sobie i swoich przyjemnościach, czasem w trakcie kolejnej terapii. Nikt tu nie jest zwyczajny. A raczej: nikt tu nie jest normalny. Obsada: Waldemar Barwiński, Mariusz Drężek, Henryk Niebudek, Piotr Siwkiewicz, Sebastian Stankiewicz

W Teatrze Polskim 13 kwietnia premiera Krapp i dwie inne jednoaktówki. Historia człowieka przedstawiona przez pryzmat mówionego pamiętnika; idealisty, który prowadził go przez większą część życia, nagrywając w każde swoje urodziny podsumowanie minionego roku; artysty, który w sile wieku poświęcił miłość dla sztuki. Studium rozrachunku z samym sobą w punkcie dojścia, w wieku 69 lat. Kiedy bohater był naprawdę sobą? W młodości, gdy pił i swawolił? W wieku dojrzałym, gdy narzucił sobie dyscyplinę i porzucił świat dla kontemplacji? Czy na starość, gdy nie identyfikuje się ani z jednym, ani z drugim? Czy w ogóle istnieje coś takiego jak ciągłość ludzkiego „ja”? Oto pytania, jakie stawia nam Krapp – jedna z najbardziej znanych postaci teatru Becketta. Jest to też jedna z najbardziej wymagających ról w jego dorobku – rola, po którą sięgają najwięksi, aby uświetnić swą karierę aktorską. Tym tropem podąża też Andrzej Seweryn. Premiera spektaklu, na którą składają się Ostatnia taśma, Fragment dramatyczny II oraz Impromptu „Ohio”, zbiega się w czasie z jego jubileuszem 70-tych urodzin. Partneruje mu Antoni Ostrouch. Spektakl reżyseruje Antoni Libera.

7 maja polska premiera Ukraińskiego Dekameronu Klima w reżyserii Vlada Troickiego. To, zgodnie z podtytułem sztuki „teatr śmiechu i grzechu”, metafizyczna komedia, która pod warstwą rubaszności, skrywa analizę ludzkiej natury, z wrażliwością i czułością patrząc na nasze ułomności. Śmiech i łzy, racjonalizm i gusła, miłość i żądze, marzenia i rozczarowanie przeplatają się ze sobą, tworząc rzeczywistość z pogranicza jawy i snu.

11 czerwca na Scenie Kameralnej Szkoda, że jest nierządnicą Johna Forda, reż. Dan Jemmett. To siedemnastowieczny dramat angielski nie tylko o zakazanej miłości, ale przede wszystkim o niedoskonałościach ludzkiej natury – o zniewoleniu przez namiętność, o nietolerancji, żądzy posiadania władzy nad drugim człowiekiem, o próżności i zadufaniu, dwulicowości i obłudzie… Na zamknięcie sezonu Teatr Polski poleca wyjątkowy spektakl w reżyserii twórcy słynącego z nowoczesnych realizacji dramatu elżbietańskiego. Obsada: Antoni Ostrouch, Piotr Cyrwus, Jarosław Gajewski, Adam Biedrzycki, Wojciech Czerwiński, Maksymilian Rogacki, Krzysztof Kwiatkowski, Dominik Łoś, Lidia Sadowa, Krystian Modzelewski, Ewa Makomaska, Marta Kurzak, Grażyna Barszczewska.

24 kwietnia w Och-Teatrze premiera Nosa. Spektakl na motywach opowiadania Nos Mikołaja Gogola w Och-Teatrze wyreżyseruje Janusz Wiśniewski. W tej satyrycznej opowieści, powstałej między 1835 a 1836 rokiem, Gogol ukazuje niezwykłą historię asesora kolegialnego Kowalowa, który pewnego marcowego dnia budzi się i orientuje, że… nie ma nosa. Zdesperowany poszukuje zguby i robi wszystko, by nos odzyskać. Nie jest to jednak proste, bo nos zaczął żyć własnym życiem i został radcą stanu… Autorem adaptacji, bogatej w wiele odniesień do kanonu światowej literatury oraz szereg charakterystycznych postaci, jest reżyser przedstawienia, scenograf, autor kostiumów -Janusz Wiśniewski. Muzykę komponuje Jerzy Satanowski, a nad choreografią pracuje Emil Wesołowski. Obsada: Elżbieta Jarosik, Kiksa Kołodziejczyk, Ewelina Szostkowa, Magdalena Wróbel, Barbara Zgorzalewicz-Fryźlewicz, Michał Barczak, Jarosław Boberek/Piotr Cyrwus, Wiesław Komasa, Mirosław Kropielnicki, Maciej Wierzbicki.

Chwilę później, 28 kwietnia w Teatrze Polonii premiera Matek i synów w reżyserii Krystyny Jandy, na podstawie tekstu Terrence’a McNally’ego pt. Matki i synowie. To wielokrotnie nagradzana sztuka, grana z powodzeniem na Broadwayu. Matka nieżyjącego Andre odwiedza Michaela – byłego partnera swojego syna. Kobieta jest pełna nienawiści i uprzedzeń. Nie może przyjąć do wiadomości, że jej syn był gejem. Sercem spektaklu jest konflikt między matką a dawnym partnerem syna, jego nowym towarzyszem i wychowywanym przez nich dzieckiem. Scenografia i kostiumy: Magdalena Maciejewska, światło: Katarzyna Łuszczyk. Obsada: Krystyna Janda, Paweł Ciołkosz, Antoni Pawlicki, Adam Tomaszewski/Antoni Zakowicz.

28 maja w Polonii premiera Alicji po drugiej stronie lustra w reżyserii Przemysława Jaszczaka, w wykonaniu Teatru Papahema zaś 16 czerwca w Ochu premiera spektaklu, którego tytułu jeszcze nie znamy, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, z Jadwigą Jankowską-Cieślak i Janem Peszkiem w obsadzie.

29 kwietnia w Teatrze Żydowskim w Warszawie zaplanowana jest premiera Musicalu o Marcu ’68 w reżyserii Moniki Strzępki. Za tekst i dramaturgię odpowiada Paweł Demirski, za muzykę – Jan Suświłło. Premiera odbędzie się w ramach obchodów jubileuszu 65-lecia Teatru Żydowskiego. Protesty z 1968 roku nabrały charakteru mitycznego. Stały się symbolami rewolucji, wyzwolenia i emancypacji, „apetytu na wolność”. Ich uczestnicy stanowią dziś elitę polityczną i intelektualną. Również w Polsce ludzie Marca odegrali ogromną rolę w transformacji ustrojowej i tworzeniu III RP, a część z nich wciąż jest obecna na scenie politycznej. Co zostało po głoszonych przez nich wówczas hasłach? Czy Marzec 1968 był na tle ówczesnych wydarzeń wyjątkowy? Czy Donald Tusk ma rację, dostrzegając podobieństwo obecnych napięć do sytuacji w 1968? Teatr Żydowski nam o tym zaśpiewa. Obsada: Piotr Chomik, Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Ewa Greś, Genady Iskhakov, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Mariola Kuźnik, Paulina Lombarowicz, Małgorzata Majewska, Katarzyna Post, Joanna Przybyłowska, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Wanda Siemaszko, Agata Sierecka, Piotr Sierecki, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Dawid Szurmiej, Gołda Tencer, Małgorzata Trybalska, Ewa Tucholska, Roksana Vikaluk, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński, Maciej Winkler, Piotr Wiszniowski.

Opr. Katarzyna Michalik-Jaworska

Leave a Reply