Przejdź do treści

Krakowska jesień dramatyczna

Narodowy Stary Teatr 16 października 2014 na Scenie Kameralnej będzie miał premierę Króla Ubu Alfreda Jarry`ego w reżyserii dyrektora teatru Jana Klaty. Scenografię zaprojektuje Justyna Łagowska, a wystąpią : Bolesław Brzozowski, Zbigniew Ruciński, Paweł Kruszelnicki, Zygmunt Józefczak,Błażej Peszek, Krzysztof Stawowy, Rafał Jędrzejczyk, Paulina Puślednik, Zbigniew W. Kaleta (Ubu), Grzegorz Grabowski.

Kilka dni później, bo 25 października zaplanowana jest na Dużej Scenie premiera sztuki Tadeusza Różewicza Stara kobieta wysiaduje w reżyserii Marcina Libery, ze scenografią Mirka Kaczmarka. Choreografią zajmuje się – bo zapewne trwają próby – Maćko Prusak. Obsada : Adam Nawojczyk, Mieczysław Grabka, Michał Majnicz, Jacek Romanowski, Jaśmina Polak, Roman Gancarczyk, Anna Dymna. Aleksandra Adamska (PWST) i Anna Paruszyńska (PWST).

 

Teatr Bagatela rozpoczyna sezon od dwóch premier w październiku:

1 październikaTata Artura Pałygi w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, ze scenografią Dominiki Skazy. Autor sztuki zajął się problemem współczesnych samotnych matek i nieobecnych ojców. Nasi ojcowie to byli ostatni ojcowie. Po nich tylko cisza oraz partnerzy mamusi. Tatuś. Tatusiek. Nikt nie powie już – ojciec. Chyba że półżartem, półgębkiem i już bez znaczenia. Piekło ojców jest już wypełnione. Obsada: Adam Szarek, Anna Rokita, Marcel Wiercichowski, Wojciech Leonowicz, Przemysław Branny, Patryk Kośnicki, Tomasz Lipiński.

A pod koniec października Wydmuszka autorstwa Marcina Szczygielskiego w reżyserii Piotra Urbaniaka, ze scenografią Joanny Schoen. „Przedstawienie portretuje dwie kobiety, pierwsza jest atrakcyjną żoną prowincjonalnego biznesmena, druga samotną, niedbającą o wygląd bibliotekarką. Co je łączy? Okazuje się, że kobiety mają pewne sekrety, dostępu do których zaciekle bronią. Sztuka jest historią o budowaniu relacji między kobietami w świecie namiętności, zdrady i braku zaufania. Mimo przeciwieństw kobiety połączy jednak nic porozumienia, wynikająca z solidarności płci, ale Wydmuszka to nie tylko spektakl dla kobiet. Premiera 24 października” (pisze Paula Szewczyk w newsweeku.pl). W bohaterki sztuki wcielą się Anna Kamińska i Małgorzata Piskorz.

W Teatrze im. J. Słowackiego zapowiadane są dwie premiery na Scenie Miniatura. Pierwszą, 25 października, wyreżyseruje autor – Maciej Wojtyszko i będą to Narodziny Fryderyka Demuth. Scenografia Justyny Łagowskiej, muzyka Bolesława Rawskiego. Ze strony teatru: „Maciej Wojtyszko, autor cenionych sztuk teatralnych opartych na biografiach wybitnych postaci historycznych, tym razem postanowił pokazać frapujący i mało znany przypadek z biografii Karola Marksa i Fryderyka Engelsa. Sztuka opowiada o okresie, w którym Marks z rodziną przenosi się do Londynu i przy pomocy Engelsa zmaga się z przeciwnościami losu. Przy okazji na jaw wychodzi starannie ukrywany sekret…”. Obsada: Dominika Bednarczyk, Karolina Kamińska, Marcin Sianko, Grzegorz Mielczarek, Krzysztof Piątkowski.

Druga z premier zaplanowana jest na 22 listopada i będzie to Goodman Etgara Kereta w reżyserii Agaty Dyczko, ze scenografią Tomasza Walesiaka. Sztuka to adaptacja sceniczna (dokonana przez Jana Burzyńskiego) opowiadania o tym samym tytule autorstwa jednego z najpopularniejszych pisarzy izraelskich polskiego pochodzenia. „Surrealistyczny świat, który Keret kreuje w opowiadaniach, jest pełen niespełnienia, zazdrości i pożądania, a jedyną ucieczką od niego staje się przekroczenie granicy życia i śmierci. Wstrząsająca historia głównego bohatera, który dokonał morderstwa, odwołuje nas do motywu everymana oraz tworzy wyrazisty i ironiczny obraz współczesności. Spektakl powstaje w ramach projektu WYLĘGARNIA, który ma na celu umożliwienie młodym i obiecującym twórcom pracę na profesjonalnej scenie teatralnej”. Obsada: Lidia Bogaczówna, Karolina Kamińska, Maciej Jackowski, Antoni Milancej, Rafał Sadkowski.

Jesienią odbędą się też dwie premiery (co najmniej) w Teatrze Ludowym. Pierwsza to Hotel Westminster Raya Cooneya (przekład Elżbieta Woźniak) w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego, ze scenografią Anny Sekuły. „Farsa nie jest łatwym gatunkiem teatralnym, ale za to ma swoich niekwestionowanych mistrzów do których należy Ray Cooney, autor Mayday’a, Kochanych pieniążków czy Okna na parlament. My z jego bogatego repertuaru wybraliśmy dla Państwa Hotel Westminster, brawurową opowieść o hotelowo-miłosnych perypetiach przystojnego posła i wiceministra partii rządzącej, oczywiście z udziałem jego żony, kochanki oraz „zaradnego inaczej” asystenta, posłanki partii opozycyjnej i egzotycznego kelnera, w którego wcielił się Hai Bui Ngoc „NAM” – mistrz Kung Fu”. Występują: Patrycja Durska, Małgorzata Kochan, Paweł Kumięga, Piotr Pilitowski, Jagoda Pietruszkówna, Karol Polak (PWST), Iwona Sitkowska, Katarzyna Tlałka, Kajetan Wolniewicz, Hai Bui Ngoc „NAM” (gościnnie). Premiera 17 października 2014 na Dużej Scenie.

Natomiast 30 października zaplanowana jest na Scenie Pod Ratuszem premiera sztuki Tomasza Svobody MIÓD albo jak chciałam się bzykać z Tomaszem Schimscheinerem. Autor sztuki jest tu reżyserem, scenografem i opracowuje ją muzycznie. Wystąpią Iwona Sitkowska, Marcin Stec oraz… Tomasz Schimscheiner. Na stronie teatru czytamy:Ta komedia przeszła już „próbę ogniową” podczas czytania scenicznego i to aplauz widzów zdecydował, że postanowiliśmy zrealizować pełnowymiarowy spektakl, który wejdzie do naszego repertuaru. Zapraszamy więc na absurdalną czeską komedię Tomasa Svobody „Miód albo jak chciałam się bzykać z Tomaszem Schimscheinerem”. Zaprzyjaźniony z nami czeski reżyser i dramaturg przeniósł swoją sztukę w nasze realia, Teatru Ludowego, jest zatem jeszcze śmieszniej… ale też niegłupio! W sztuce znajdziecie Państwo zarówno instrukcję jak pozbyć się ze swojego pięknego snu niepożądanego intruza topiąc go w miodzie, przestrogę, czym może grozić uprawianie miłości ze śpiącą kobietą i życiową mądrość o tym, że jesteśmy jak jeże na zamarzniętej ziemi: jest nam zimno, więc tulimy się do siebie, ale jesteśmy jeżami, więc ranimy się kolcami…”

W listopadzie Teatr Ludowy przewiduje również prapremierę współczesnej polskiej komedii Mirosława Tomaszewskiego Teściowa Hamleta w reż. Piotra Waligórskiego. Sztuka inspirowana szekspirowskim tematem, dotyczy świata współczesnych polskich mediów i tyleż skomplikowanych co komicznych relacji między ludźmi żyjącymi w tym środowisku. Rzeczywistość i świat sztuki przenikają się tutaj wzajemnie i tworzą nową wartość.

Teatr Groteska już we wrześniu (26,27, 28.09) zapraszał na najnowszy spektakl Sceny dla Dorosłych – Przemiany. „Jest to niezwykle barwny i dynamiczny spektakl zrealizowany w stylistyce teatru plastycznego i teatru tańca, opowiada o procesie nieustannego odradzania się życia i o człowieku bezustannie poszukującym harmonii i szczęścia na przekór nieubłaganemu losowi. Esencja życia sprowadza się w Przemianach do najprostszych działań i gestów, do codziennych rytuałów, które zwyciężają nad siłami destrukcji. Przedstawienie jest pozbawione słów, a jego fabuła rodzi się z obrazów. Daje to możliwość spotkania z pierwotną materią teatru i czyni widowisko dziełem uniwersalnym. Wzajemnie dopełniają się tu różnorodne środki wyrazu: ekspresyjny ruch tancerzy, muzyka, światło, intrygujące kostiumy, maski, scenografia oraz malarskie projekcje multimedialne. Spektakl powstał we współpracy międzynarodowego zespołu uznanych twórców: Adolfa Weltschka – reżysera, Małgorzaty Zwolińskiej – scenografa i Caroline Finn – choreografa”.

A na 4 października teatr planuje premierę Doktora Dolittle – musicalu dla najmłodszych, starszych i najstarszych widzów zaadaptowany i wyreżyserowany przez Jerzego Jana Połońskiego na podstawie książki The Story of Doctor Dolittle Hugha Loftinga. Scenografia Marika Wojciechowska, projekcje multimedialne Małgorzata Zwolińska, Dawid Kozłowski, muzyka Marcin Partyka, choreografia Jarosław Staniek. Obsada: Wojciech Czarnota (doktor Dolittle), Monika Filipowicz, Diana Jędrzejewska, Oliwia Jakubik, Katarzyna Kopczyk, Katarzyna Kuźmicz, Iwona Olszewska, Adam Godlewski, Paweł Mróz, Lech Walicki, Bartosz Watemborski.

Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Opera Krakowska rozpoczęła sezon już 25 września premierą Mefistofelesa Arrigo Boito w inscenizacji, reżyserii i scenografii Tomasza Koniny, z kostiumami Joanny Klimas i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. W przedstawieniu bierze udział stuosobowy chór (w tym 32-osobowy chór dziecięcy), w obsadzie śpiewacy krakowscy, polscy i zagraniczni. Inscenizacja opery Boito jest częścią projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.

Anna Leszkowska

Leave a Reply