Przejdź do treści

Nagrody im. Schillera przyznane

Po raz kolejny Stowarzyszenie ZASP przyznało Nagrodę im. Leona Schillera – młodym artystom sceny. I tak laureatami za 2013 rok zostali: aktor Wiktor Loga-Skarczewski – w uznaniu za poziom artystyczny i za znakomite kreacje na scenie Narodowego Starego Teatru w Krakowie oraz Kamil Maćkowiak – tancerz, aktor, autor w jednej osobie, reżyser i wykonawca spektaklu „Diva Show”. Zgodnie z tradycją Stowarzyszenia decyzję Kapituły podaje się do publicznej wiadomości 14 marca – w rocznicę urodzin Leona Schillera.
Wiktor Loga-Skarczewski – jest absolwentem Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie oraz aktorem należącym do zespołu Narodowego Starego Teatru. Na tej scenie  po raz pierwszy wystąpił w 2006 roku – jeszcze jako student – w „Tartuffie” Moliera w reż. Mikołaja Grabowskiego. Od tamtej pory zagrał w Starym kilkanaście interesujących ról, m.in. Gregora w „Przemianie” Kafki i Trieplewa w „Mewie” Czechowa wyreżyserowanej przez Pawła Miśkiewicza; a w tym roku miał szansę zmierzyć się z postacią tytułowego bohatera w spektaklu pt. „Woyzek“ wg Georga Büchnera, zrealizowanym przez Mariusza Grzegorzka. Kreację, za którą dotychczas został najbardziej doceniony, stworzył w spektaklu „Paw królowej” na podstawie książki pod tym samym tytułem, autorstwa Doroty Masłowskiej; za rolę zagraną w tym przedstawieniu otrzymał wyróżnienia aktorskie podczas 19. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, a także podczas 53. Kaliskich Spotkań Teatralnych oraz na 13. Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” – w Zabrzu. Nie są to jedyne nagrody laureata, ponieważ już w 2008 roku na 26. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi otrzymał I nagrodę aktorską – oraz Nagrodę Dziennikarzy – za role w przedstawieniach: „Sędziowie” w reż. Jerzego Stuhra i „Dobry człowiek z Seczuanu” w reż. Pawła Miśkiewicza w PWST w Krakowie. Wiktor Loga-Skarczewski należy do grona najbardziej wyrazistych i interesujących młodych artystów sceny swego pokolenia. Jego dotychczasowe role pozwalają zaobserwować, że ten stosunkowo jeszcze młody, dwudziestoośmioletni wykonawca, nie tylko dysponuje znakomitą techniką, sprawnością fizyczną i wrażliwością, ale jest również intelektualnie atrakcyjnym partnerem na scenie, obeznanym z trendami we współczesnej sztuce. Śledzenie interesujących scenicznych wyczynów tego aktora – w różnych jego rolach dotychczas zrealizowanych, a miejmy nadzieję, że i w przyszłych – może dać odbiorcy przyjemność rozłożoną w czasie i nie jednorazową, a polegającą na obserwowaniu, czym być może budowanie przez wykonawcę w sposób zajmujący i przemyślany, bardzo różnorodnymi środkami – zróżnicowanych i często bardzo od siebie odległych postaci.           
Kamil Maćkowiak jest absolwentem gdańskiej Szkoły Baletowej oraz Wydziału Aktorskiego PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi. Dotychczas najbardziej był znany z tytułowej roli w wyreżyserowanym przez Waldemara Zawodzińskiego monodramie „Niżyński” – o popadającym w obłęd tancerzu. Spektakl był prezentowany na scenie Teatru im. Jaracza w Łodzi oraz na wielu scenach i festiwalach – w kraju i za granicą.  Kamil Maćkowiak za ten monodram był nagradzany, m.in. na 41. Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie i na 40. Międzynarodowych Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora. W minionym roku ten oryginalny twórca zrealizował własny, autorski projekt pt. „Diva Show”, który to projekt został dostrzeżony i doceniony przez kapitułę Nagrody ZASP im. Schillera – dla młodych artystów sceny .
Krystyna Piaseczna, przewodnicząca Sekcji Krytyków ZASP, o tej realizacji mówi następująco: „ DIVA SHOW to coś więcej niż monodram Kamila Maćkowiaka, gdzie autor tekstu – Kamil Maćkowiak reżyseruje samego siebie: aktora – Kamila Maćkowiaka, bo DIVA SHOW: to prawdziwe show teatralne. DIVA SHOW rozgrywa się w trzech płaszczyznach, każda z  nich wymaga innego podejścia, narracja jest tu zobiektywizowana, stany emocjonalne, psychiczne podporządkowane dyscyplinie reżyserskiej z wyeksponowaniem kostiumu, charakteryzacji, układów choreograficznych, udziału multimediów”.

Leave a Reply