Przejdź do treści

Łódź teatralna: październik – grudzień 2013

Początek nowego sezonu teatralnego w Łodzi w Roku Tuwima pod znakiem twórczości autora „Kwiatów Polskich”. „Tuwimowskie” spektakle w aż trzech teatrach.

5 października na Małej Scenie Teatru Powszechnego prapremiera spektaklu Tu-wim w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego i Jarosława Stańka, muzyczna podróż w świat poezji i piosenek Juliana Tuwima. Widowisko idące w stronę groteski i absurdu ma ambicje pokazać „teatr w teatrze”, ale także „teatr” w innych aspektach rzeczywistości. Grają Aleksandra Listwan, Ewa Sonnenberg, Damian Kulec i Arkadiusz Wójcik.

21 października Tu-wim zaprezentowany zostanie w siedzibie Renitenz Theater w Stuttgarcie, otrzymał również wstępne zaproszenie do Londynu, gdzie w grudniu miałby zostać zaprezentowany w dawnej siedzibie teatru Mariana Hemara.

15 października w Teatrze Arlekin Dura sex sed sex tudzież Seksperumentum na troje aktorów i wyuzdany plan lalkowy w reżyserii Patryka Steczka. Sam tytuł to parafraza autorstwa Juliana Tuwima łacińskiej sentencji „dura lex, sed lex” – „twarde prawo, ale prawo”, tu wykorzystany do przypomnienia bardziej frywolnych fragmentów twórczości poety. W obsadzie: Emilia Szepietowska, Bartłomiej Brożyna, Jerzy Dowgiałło. Spektakl dla widzów dorosłych ma swoją premierą w Domu Literatury w Łodzi przy ulicy Roosevelta 17. Stały budynek Teatru Arlekin przechodzi generalną przebudowę, która zakończy się dopiero w 2014 r.. Do tego czasu przedstawienia grane są w tymczasowej siedzibie teatru przy ulicy Piotrkowskiej 282 a, z wyjątkiem tej jedynej zresztą w tym sezonie premiery Dura sex…

I wreszcie 7 listopada długo wyczekiwany Bal w operze Juliana Tuwima przygotowywany ostatecznie na Dużej Scenie w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka. Tworzone z rozmachem widowisko reżyserują Daria Anfelli i Lech Raczak. Zagra Orkiestra Symfoniczna Teatru Nowego pod dyrekcją Piotra Piątkowskiego, w obsadzie m.in. Jolanta Jackowska, Aleksandra Posielężna, Przemysław Dąbrowski, Artur Gotz, Gracjan Kielar i Adam Mortus.

Tak Łódź teatralna fetuje w Roku Tuwima swojego krajana.

Skoro o Teatrze Nowym imienia Kazimierza Dejmka mowa, całkiem bogaty kalendarz premier do końca 2013 roku wygląda tak:

4 października, Mała Scena – Dorian, wg scenariusza i w reżyserii Ewy Wyskoczył, apokryficzna opowieść o świętym jurodiwym, który schodzi do świata jako zwykły człowiek, by podważyć zasady ocen zastanej moralności. Scenariusz Ewy Wyskoczył stanowi kolaż tekstów m.in. Oskara Wilde’a, Emila Ciorana, kanonicznych i niekanonicznych tekstów biblijnych, oraz aktorskiej improwizacji. Koproducentem spektaklu jest Tarnogórskie Centrum Kultury. Występuje Piotr Trojan.

5 października, Duża Scena – Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego w reżyserii Szymona Kaczmarka, XVI wieczna historia sporu między Samuelem Zborowskim, rotmistrzem królewskim, a kanclerzem Zamoyskim, opowieść, w której świat postaci historycznych miesza się z symboliką mitów i religijnych odniesień.

W obsadzie m.in. Mirosława Olbińska, Kamila Salwerowicz, Artur Gotz, Gracjan Kielar, Dariusz Kowalski, Jerzy Krasuń i gościnnie Mateusz Król.

26 października, Mała Scena – Roma i Julian, debiut dramatopisarski Krzysztofa Jaroszyńskiego w jego reżyserii. Historia obyczajowa dotycząca „modnego” tematu zmiany płci. Występują Delfina Wilkońska, Konrad Michalak, oraz gościnnie Elżbieta Zającówna i Olaf Lubaszenko.

22 listopada, Duża Sala – Wszyscy byli odwróceni Marka Hłaski w reżyserii Michała Zadary. Reżyser zaprosił do współpracy Annę Cieślak, Barbarę Wysocką, Edwarda Linde-Lubaszenkę, Arkadiusza Brykalskiego, Oskara Hamerskiego (aktora Teatru Narodowego), a także aktorów łódzkiego Teatru Nowego Kamilę Salwerowicz, Mateusza Janickiego, Michała Kruka. Sztuka miała w lipcu premierę warszawską.

23 listopada, Mała Sala – Mężczyzna prawie idealny, w reżyserii Artura Gotza, muzyczny projekt realizowany w ramach Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Lodzi. Koncepcja spektaklu, teksty piosenek i muzyka Agnieszka Chrzanowska, występuje Artur Gotz z zespołem muzycznym.

Jubileusz 125 lat działalności sceny obchodzi Teatr im. Stefana Jaracza.

19 października w ramach uroczystych obchodów prapremiera polska sztuki

Kapliczka.pl czyli wszystko dawniej szło lepiej niż teraz na podstawie tekstów Henryka Rzewuskiego i ks. Jędrzeja Kitowicza. Scenariusz i reżyseria Mikołaj Grabowski, który kontynuuje przygodę z literaturą XVIII wieku. „Kapliczka.pl” w zamyśle reżysera łączy w sobie poprzednie realizacje, ale też otwiera nowy problem, swoisty dwugłos o Rzeczpospolitej, jaki można dostrzec w tekstach Rzewuskiego i Kitowicza.

Zagrają: Dorota Kiełkowicz, Izabela Noszczyk, Matylda Paszczenko, Agnieszka Skrzypczak, Zofia Uzelac, Ewa Wichrowska, Marcin Łuczak, Marek Nędza, Mariusz Saniternik, Michał Staszczak i Andrzej Wichrowski.

W ramach jubileuszu odbędzie się sesja naukowa, oraz otwarta także 19 października wystawa fotograficzna prezentująca najważniejsze premiery teatru w jego długiej historii.

Teatr Wielki to w tych tygodniach XXII Łódzkie Spotkania Baletowe, które rozpoczną się 26 października i potrwają do 30 listopada. Na inaugurację premiera – Don Kichot, balet komiczny oparty na wątkach zaczerpniętych z powieści Cervantesa. Kompozytor – Ludwig A.Minkus, libretto – Marius Petipa w opracowaniu Alexandra Polubentsewa, autora choreografii. Orkiestrą dyryguje Tadeusz Kozłowski. Szczegółowy bogaty program Spotkań na stronie internetowej teatru.

14 grudnia Teatr Wielki w Łodzi planuje premierę Cyrulika Sewilskiego G.Rossiniego.

O jedynej w nowym sezonie premierze w Teatrze Arlekin już pisałam. Drugi łódzki teatr lalkowy Pinokio przygotował 28 września premierę „Koraliny” Neila Gaimana w reżyserii Karoliny Maciejaszek, opowieść z pogranicza fantastyki i horroru i realizuje od 12 października do 30 listopada projekt „Drewniane ucho– cykl koncertów nie tylko dla najmłodszych.

I jeszcze jeden akcent związany z łódzkimi obchodami Roku Tuwima –

7 grudnia właśnie w Teatrze Pinokio „Rock Tuwima”; koncert kilkunastu piosenek z tekstami poety w nowoczesnej aranżacji Piotra Nazaruka, w koncepcji artystycznej Konrada Dworakowskiego. W ramach tego projektu przy współpracy z Instytutem Książki powstanie również wydawnictwo płytowe.

Małgorzata Warzecha

Leave a Reply