Organizowany co roku przez Teatr Na Woli i działające na terenie teatru Warszawskie Centrum Pantomimy to przegląd teatrów pantomimy z całego świata. Festiwal Sztuki Mimu w ciągu ostatnich lat stał się popularną imprezą teatralną przyciągającą wielbicieli tej sztuki z kraju i zagranicy.
Główną ideą festiwalu jest prezentacja współczesnych form mimu. Wierność tradycji pantomimy jako sztuki chcącej i potrafiącej treść spektakli w pełni wyrażać poza słowami sprawiła, że festiwal w Teatrze Na Woli stał się jednym z najważniejszych wydarzeń tego typu w Europie i na świecie. Jest również jedynym festiwalem pantomimy starającym się prezentować wyłącznie spektakle niewerbalne. Różnorodność form, treści czy stylów samej sztuki mimu bardzo dobrze oddaje charakter(gr. charakter = wizerunek), postać literacka o wyraźnie i... More oraz linię artystyczną festiwalu.
Podczas tegorocznej 11. edycji naszego festiwalu będziemy mogli zobaczyć najnowsze spektakle znanych z poprzednich lat zespołów teatralnych, a także najciekawsze produkcje grup, które w Polsce zaprezentują się po raz pierwszy. Oprócz takich gwiazd jak: Teatr Derevo, Teatr Licedei, Bodeker & Neander Company czy Gregg Goldston wystąpią teatry, o których z pewnością w przyszłości usłyszymy jeszcze wiele razy. W tym roku zobaczymy zespoły z Francji, Niemiec, Rosji, USA, Szwajcarii, Czech i Polski.
Jak co roku Państwa uwadze polecamy Wieczór Współczesnej Pantomimy, czyli tworzoną w czasie trwania festiwalu prezentacja etiud w wykonaniu kilkudziesięciu artystów z różnych miejsc na świecie.
Równie istotnym elementem jest część warsztatowa. Co roku zajęcia prowadzą wybitni artyści z Europy i USA. Zajęcia te są otwarte dla wszystkich osób mających ochotę spróbować swych sił w tym rodzaju sztuki teatralnej.
Gwarantując dużą różnorodność zaproszonych spektakli a także ich wysoki poziom artystyczny zapraszamy Państwa do wspólnego odkrywania współczesnej sztuki teatru pantomimy.
Bartłomiej Ostapczuk – Dyrektor artystyczny XI. MFSM
PROGRAM FESTIWALU SZTUKA MIMU 2011
Dzień |
Zespół |
Tytuł spektaklu |
kraj |
19 Pt. 19.00 |
Derevo |
„Harlekin” |
Rosja / Niemcy |
20 Sb. 20.30 |
Teatr Pantomimy Mimo
|
„Przedwczorajsze Historie” – spektakl plenerowy
|
Polska |
21 Ndz. 19.00 |
Gregg Goldston |
„Louder than Words”
|
USA |
22 Pn. 20.30
|
Tantehorse -Physical Mime Theatre |
„Tantehorse” -spektakl plenerowy – Premiera
|
Czechy
|
23 Wt. 19.00 |
Teatr Formy
|
„Only You” |
Polska
|
24 Śr. 19.00 |
Modern Mime Evening |
Wieczór Współczesnej Pantomimy
|
Międzynarodowo
|
25 Czw. 19.00 |
L’Optimiste / Paolino&Co |
„Le Placard”
|
Francja |
26 Pt. 19.00 |
Spettatori |
„Spettatori” |
Szwajcaria |
27 Sb. 19.00 |
Licedei |
„Fly and Saw” |
Rosja |
28 Ndz. 19.00 |
Bodecker & Neander Company |
„Deja Vu” |
Niemcy |
ARTYŚCI I SPEKTAKLE
DEREVO
Derevo to nowoczesny zespół łączący pantomimę, taniec współczesny, butoh, rosyjską awangardę, komedię dell’arte, klaunadę, performance, physical theatre i happening. Teatr pięknych scenicznych obrazów o niezwykłej plastycznej urodzie. Nieodmiennie, przez lata istnienia teatru, Derevo wyraża myśli, uczucia i emocje poprzez fizyczny ruch i sztuki plastyczne. Istota systemu wypracowanego przez Derevo nie zmienia się, a rozwija i dąży do perfekcji. Korzenie grupy DEREVO, która osiadła kilkanaście lat temu w Dreźnie, sięgają rosyjskiego teatru awangardowego. Założyciel Dereva – Anton Adasinskiy pracował w słynnym teatrze klaunów Licedej. Niedługo potem stał się jednym ze współtwórców Awii – grupy awangardowych muzyków i aktorów leningradzkich. W 1988 roku Adasinski założył Studio Derevo, które zyskało rozgłos w całej Europie – m. in.: zdobywając wiele prestiżowych nagród teatralnych.
„Harlekin”
Pomysł: Anton Adasinsky & DEREVO
Występują: Anton Adasinsky, Elena Yarovaya ,Anna Budanova
Muzyka: Daniel Williams
Światła: Igor Fomin
Scenografia i rekwizyty: Andrey Bobylev
Kostiumy: Anna FrumsonMenadzer Isolde Matkey
19 sierpnia /piątek/ godz. 19:00
TEATR PANTOMIMY MIMO
Teatr Pantomimy Mimo powstał w 2002 roku. Założony przez Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora szybko przekształcił się w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów Teatru Mimo zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć najważniejsze elementy sztuki kluczowych twórców i reformatorów współczesnej pantomimy.
„Przedwczorajsze historie”
Plenerowy spektakl pantomimy
„Przedwczorajsze historie” są próbą zachowania w pamięci fragmentów świata, który ocalał na pożółkłych fotografiach. Staramy się ukazać atmosferę bezpowrotnie minionej epoki. Spektakl jest opowieścią o tych chwilach, które pomimo upływu lat nadal silnie tkwią w pamięci naszych bliskich, a dzięki nim w nas samych. Zobaczymy różne postaci, wspólnie zinterpretujemy zdarzenia oraz sytuacje międzyludzkie. Spróbujemy pokazać, w jaki sposób zmieniająca się rzeczywistości wpływa na życie naszych bohaterów. Opowiemy o różnych obliczach miłości, o radościach, trudach codzienności, a także o tym, że zarówno kiedyś – jak i teraz – śmiejemy się i płaczemy z podobnych powodów.
Scenariusz, reżyseria, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More: Bartłomiej Ostapczuk
Muzyka: Jarosław Praszczałek
Występują: Olga Domańska, Agnieszka Magiera, Katarzyna Śliwińska / Maja Pieczerak,
Paweł Kulesza, Bartłomiej Ostapczuk
20 sierpnia /sobota/ godz. 20:30
GREGG GOLDSTON
Gdy w 1975 roku Gregg Goldston zobaczył przedstawienie Marcela Marceau, błyskawicznie rozpoczął trwającą do dziś przygodę ze sztuką pantomimy. Pierwsze kroki stawiał u Richmonda Sheparda; uczył się także u Moni Yakim oraz Stefana Niedziałkowskiego, a w końcu także długo współpracował ze swoim idolem – Marceau – który stał się dla niego mentorem i bliskim przyjacielem. Od ponad 35 lat Gregg występuje jako solista w USA, Azji i Europie, w unikalny sposób łącząc balet(łac. ballare = tańczyć), 1. widowisko taneczne, którego... More i taniec współczesny. Założył również wędrowny siedmioosobowy zespół The Invisible People oraz trio The Funny Bones z siedzibą na Manhattanie. W 1980 roku założył szkołę dla mimów The Goldston School for Mimes – intensywny program letnich szkoleń w Gambier w stanie Ohio. Szkoła organizowała seminaria z udziałem Marcela Marceau, Stefana Niedziałkowskiego, jak również letnie sezony przedstawień pantomimy. Goldston był jej dyrektorem do 2001 roku. Obecnie szkoła działa pod nazwą The School for Mime Theatre. W 2005 roku Gregg zaczął prowadzić warsztaty festiwalowe w Warszawie.
„The New York Times” nazwał jego hipnotyczny kolaż mini-spektakli „feerią fizycznej wirtuozerii”, zaś Marceau powiedział o swoim uczniu: „jego wizja rozwinęła sztukę pantomimy. Chociaż króluje wesołość, śmiech często ustępuje miejsca nabożnej ciszy, gdy niewiarygodny wdzięk jego przedstawienia oczarowuje nas i zabiera poza granice naszego zbyt ciasnego świata”.
Louder than Words / Więcej niż słowa
W tym roku Gregg Goldston powraca na Festiwal z pełnym, dwugodzinnym występem solowym. Zaproszenie do tego stopnia zainspirowało nowojorczyka Goldstona (który nazywa Warszawę swoim drugim domem), że tego wieczoru zaprezentuje publiczności cztery światowe premiery. Wieczór wypełni komedia, tragedia, piękno i finezja, całość zaś składać się będzie zarówno z nieoczekiwanych, jak i klasycznych etiud.
21 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00
TANTEHORSE
Zespół Teatro Tantehorse został założony przez Miřenkę Čechową i Radima Vizvarego.
Tematem ich twórczości jest kontynuacja tradycji czeskiej pantomimy i równocześnie szukanie nowych form, które pantomimę wzbogacają i otwierają jej drogę dla konfrontacji ze współczesną światową twórczością mimu. Przedstawienia zespołu, łącząc sztukę mimu z teatrem i tańcem współczesnym, są aktualne i prowokujące. Oprócz przedstawień dla osób dorosłych, zespół wystawia również sztuki dla dzieci, w których prezentuje gatunkowo czystą formę wyrażania mimu; mogą się z nią zaznajomić również ci najmłodsi.
„Tantehorse”
Historia chłopca gotowego poświęcić życie dla swojej ukochanej zabawki – konia, który zaginął w wirtualnym świecie podczas wojny. W tym nierzeczywistym świecie ze sceną dla prawdziwych momentów walki, staje on po raz pierwszy twarzą w twarz z moralnymi dylematami dotyczącymi znaczenia dobra i zła. Musi zmierzyć się z prymitywnym egoizmem, ślepą wiarą, obsesją, okrucieństwem, władzą i tyranią, jednocześnie podejmując wysiłek znalezienia wewnętrznej siły, aby prawdziwie wyrazić jego bezinteresowną miłość do swojego konia-zabawki.
Scenariusz i reżyseria: Tantehorse
Obsada: Irina Andreeva j.h., Miřenka Čechová, Radim Vizvary
Muzyka: Matouš Hekela
Scenografia: Ha Thanh Nguyen, Zuzana Vítková, Karolína Ráčková
Światło: Martin Špetlík
Realizacja: David Prokopič
Premiera 22 sierpnia 2011 roku o godz. 20.30 w czasie Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu w Warszawie
TEATR FORMY
Teatr Formy istnieje od 1996 roku. Wcześniej funkcjonował pod nazwą Współczesny Teatr Pantomimy; założony i prowadzony przez Józefa Markockiego, który wyrósł z Wrocławskiego Teatru Pantomimy, szkoły i tradycji polskiego mimu zbiorowego, jaką stworzył Mistrz Henryk Tomaszewski. Zespół – łącząc w swych spektaklach elementy pantomimy, tańca klasycznego i współczesnego, a także techniki właściwe dla teatru dramatycznego – wypracował swój indywidualny styl i własne środki wyrazu artystycznego.
„Only you”
Akcja tej sztuki rozpoczyna się na początku lat trzydziestych w Polsce i dzieje się do latach sześćdziesiątych. Niektóre spośród ukazanych w tej historii zdarzeń…to zamglony sen, który powrócił do mnie z dzieciństwa. To opowieść o miłości trudnej, czasem absurdalnej, ale możliwej… /Jerzy Markocki/
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Józef Markocki
Obsada: Ewelina Ciszewska, Józef Markocki , Johannes Stubenvoll
Scenografia: Ewelina Ciszewska
Projekt i wykonanie lalki: Bronisław Trytko
Muzyka: „Cztery pory roku” A. Vivaldi – string Quartet Pro Musica
Dźwięk: Krzysztof Głazowski
Światło: Krzysztof Cichała
23 sierpnia /wtorek/ godz. 19:00
WIECZÓR WSPÓŁCZESNEJ PANTOMIMY
Wieczór teatralny, który powoli staję się tradycją festiwalu. Pomyślany jako konfrontacja różnych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału w prezentacjach zaproszeni zostali artyści pochodzący z różnych miejsc na świecie, którzy zaprezentują charakterystyczne dla ich pracy krótkie formy teatralne. Ten wyjątkowy wieczór swojego ostatecznego kształtu nabiera na kilka godzin przed samą prezentacją.
W Wieczorze Współczesnej Pantomimy udział wezmą: Gregg Goldston, Bartlomiej Ostapczuk, Alexander Neander, Wolfram Bodecker, Józef Markocki, Przemysław Grządziela, Mirenka Cechowa, Radim Vizvary oraz adepci Studia Pantomimy w Teatrze Na Woli, uczestnicy tegorocznej edycji Szkoły Współczesnej Pantomimy i uczestnicy warsztatów teatralnych dla osób niesłyszących prowadzonych w Warszawskim Centrum Pantomimy w Teatrze Na Woli organizowanych przez Muzeum Pałac w Wilanowie.
24 sierpnia /środa/ godz. 19:00
L’OPTIMISTE i PAOLINO&CO
Gyöngyi Biro – autorka, aktorka, reżyserka. Ze swojej rodzinnej Transylwanii, gdzie rozpoczęła działalność na polu teatru kukiełkowego i pantomimy, przyjechała z plecakiem do paryskiej International School of Mimodrama Marcela Marceau, której dyplom uzyskała w 1993 roku. Wtedy stworzyła z Sophie Weiss kilka przedstawień (m.in. „The Wardrobe”, „The Girandole”). W 1996 roku dołączyła do mistrza Marcela Marceau jako asystentka – zarówno na scenie, jak i w zajęciach mistrzowskich prowadzonych na całym świecie w ciągu 10 lat. W tym samym czasie stanowiła część New Company of Mimodrama Marcela Marceau. Prywatnie tworzy pod szyldem stowarzyszenia sztuki Paolino and Co.
Sophie Weiss – autorka, aktorka, reżyserka wykształcona w zakresie tańca, teatru, muzyki, cyrku; studiowała pantomimę w szkole Marcela Marceau. Jest autorką kilku przedstawień wspólnie z Gyongyï Biro, następnie dołączyła do Cirque Bidon, gdzie występowała jako klaun, mim i akordeonistka. Występowała także w różnych grupach teatralnych, m.in. Nedelko Grujica, Philippe’a Genty, Tout Fou to Fly oraz Popul’art théâtre. W 2005 roku założyła swój własny teatr L’Optimiste.
LE PLACARD
Dwie postacie stoją obok siebie zamknięte w wąskiej szafie, jakby zawieszone na wieszakach. Zapomniana para o długim stażu, poza światem, porzucona w przestrzeni, w której nie mija czas; obserwują, patrzą na siebie, prowokują się nawzajem wymieniając spojrzenia. Jedna z nich wyciąga z kieszeni wszelkie rodzaje niestosownych przedmiotów, które druga natychmiast przechwytuje: chce dostać w ręce to, co trzyma ta pierwsza. Tym samym niechcący wytwarza szaloną dynamikę, absurdalny i poetycki łańcuch zdarzeń. Wyrzucone na zewnątrz, doświadczają samotności. Uciskana czułość szybko staje się nieproporcjonalna; zamiast niej pojawia się okrutny gniew, który grozi zniszczeniem drugiej jednostki, co z kolei pociąga za sobą ryzyko samotności.
Pochłonięte przez wir absurdu znikają w przestrzeni, ustępując miejsca nierealnym uniesieniom ich dusz, delikatnym motylom z papieru. Przywodząc na myśl postacie kreowane przez Charliego Chaplina, fantazję Bustera Keatona czy komiczną rozpacz Samuela Becketta, te dwie postacie żyją swoim codziennym życiem w rozwiązłości, która wkrótce osiąga poziom absurdu. Dwie aktorki, wychowanki Marcela Marceau, malują wrażliwy i wzruszający obraz relacji międzyludzkich.
Gyöngyi Biro: autorka, aktorka, współreżyserka
Sophie Weiss: autorka, aktorka, współreżyserka
Światło, dzwięk: Eric Fourez
25 sierpnia /czwartek/ godz. 19:00
SPETTATORI
W skład pochodzącej ze Szwajcarii grupy teatralnej SPETTATORI wchodzą absolwenci Scuola Teatro Dimitri, szkoły teatru ruchu w Ticino (Szwajcaria). W 2008 roku zrealizowali oni, we współpracy z reżyserem Pavlem Štouracem, ich wspólną pracę dyplomową. Po tym wspaniałym wydarzeniu podjęli decyzję o pozostaniu razem i założeniu zespołu. Istotną cechą tej grupy jest kulturalna różnorodność. Jednak to, co naprawdę ich łączy, to wspólna chęć zgłębiania międzynarodowego języka teatru i eksperymentowania z nim bez ograniczeń artystycznych.
„Spettatori”
„Spettatori” to przedstawienie bez słowa mówionego, które stanowi połączenie teatru ruchu, tańca i klaunady z muzyką na żywo, skomponowaną i wykonywaną przez samych artystów. Przy wejściu do teatru kilku widzów próbuje dostać się na widownię, aby pomóc w wystawianym tego wieczora spektaklu. Jednak kiedy w końcu dostają się do środka, nic nie jest takie, jak oczekiwali. Z desperacji zaczynają odkrywać samych siebie oraz przestrzeń. Pogodziwszy się z tym rzucają się do walki, przyciągają i odrzucają się wzajemnie, ale nigdy nie ustają w próbach zrozumienia tego, gdzie się znajdują. Skonstruowana na zasadzie kalejdoskopu obrazów, realistyczna atmosfera początku rozpływa się w surrealistycznym świecie. Kim są aktorzy, a kim widzowie? I gdzie jest teatr?
Reżyseria: Pavel Štourac
Scenografia i grafika: Helena Štourac
Muzyka: Andreas Strand Renberg
Oświetlenie: Christoph Siegenthaler
Projekt oświetlenia i obsługa techniczna: Rosario Ilardo
Charakteryzacjanadawanie twarzy aktora wyglądu zgodnego z założeniami in... More: Stefanie Metzner
26 sierpnia /piątek/ godz. 19:00
LICEDEI
Licedei jest pierwszym i jedynym w Rosji klaunowsko-mimicznym teatrem, który pozostaje w kręgu klaunady jako gatunku teatru. Zespół został założony w roku 1968 (w Leningradzie) przez Slavę Polunina. Niektórzy jego współzałożyciele nadal pracują w Licedei. Wyjątkowość milczącej klaunady, jaką uprawia Licedei leży w jej uniwersalności: jest zrozumiała zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Nie jest podobna do cyrku w potocznym rozumieniu, sytuuje się na granicy tradycyjnej klaunady, teatru rewiowego i tragifarsy. Krytycy nazywają ją klaunadą poetycką. Nie ma słów – zamiast nich plastyka ruchu i wyrazista mimika, muzyka i ekspresja ciała. Śmiech i łzy, radość i smutek teatru Licedei przemawiają do każdego, w każdym miejscu na ziemi. Licedei jest dziś jednym z najlepszych na świecie teatrów klaunady
„Fly and Saw”
Klaunada „Fly and Saw” to najlepsze dzieło Leonida Leikina, z udziałem innych znanych aktorów teatru Licedei takich jak Anwar Libabov, Victor Solovyev, Anna Orlova i inni. W przedstawieniu znany klaun prowadzi poufną rozmowę z widzem o jego twórczym życiu, życiu teatru, opowiada historię tworzenia bardzo znanego spektaklu. Szczerze mówi o relacjach ze znanymi przyjaciółmi, czołowymi artystami. Przed widownią rozpościera się charakteryzacja, kostium, obraz, w którym artysta wchodzi do pokoju przez drzwi, stoi na scenie i prezentuje swoją mistrzowską kreację.
27 sierpnia /sobota/ godz. 19:00
BODECKER & NEANDER COMPANY
W 1996 roku, ukończywszy studia w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris pod dyrekcją Marcela Marceau, Wolfram von Bodecker i Alexander Neander powołują do życia Théâtre Mimo Magique. Od 2006 roku posługują się nazwą Compagnie Bodecker & Neander. Ich pierwszy spektakl zatytułowany „Silence” wygrywa nagrodę publiczności Berlin Audience Award, a kolejna produkcja, „Out of the blue” odnosi prawdziwy sukces zarówno wśród publiczności jak i krytyków. Para artystów prezentuje koncepcję „koncertu wizualnego”: podczas wspólnych występów z dużymi zespołami muzyków, jak np. Suttgarter Kammerorchester, londyński Arditti Quartet czy lipski Gewandhaus-Oktett, przed widzami odkrywają nowe, fascynujące połączenie pantomimy i muzyki. Podczas licznych światowych tournee Compagnie Bodecker & Neander przemierzają Europę, Azję, Amerykę Północną i Południową. Dzięki uniwersalnemu wymiarowi teatru wizualnego tej pary mimów, są oni szczególnie cenionymi gośćmi na międzynarodowych festiwalach.
We współpracy z reżyserem Lionelem Ménard zespół przedstawia musical „Bonjour Monsieur Satie!”– unikalny spektakl oparty na muzyce francuskiego kompozytora Erika Satie, będący hołdem dla jego życia i twórczości. Przedstawienie powstaje przy wsparciu Konzerthaus Berlin i wchodzi na stałe do programu tej instytucji. W listopadzie 2007 roku musical „Tulles et son ombre” debiutuje na scenie Philhamonie Luxembourg. Wolfram von Bodecker i Alexander Neander opowiadają historię młodego Tullesa w sposób barwny i poetycki przy akompaniamencie United Instruments of Lucilin, do muzyki współczesnego kompozytora Martina Matalona. W lutym 2009 roku zespół odpowiada na gorące życzenie publiczności: przedstawienie „Silence”, które okazało się sukcesem i weszło już do klasyki, doczekało się godnego następcy w postaci nowatorskiego spektaklu „Deja-vu?” który ma swoją premierę w Dreźnie.
„Deja vu”
Widzieli to Państwo już kiedyś? Niemożliwe! Jest to bowiem wieczór zupełnie nowych przygód z udziałem dwóch tragikomicznych postaci, które Bodecker & Neander prezentują szerokiej publiczności już od ponad dziesięciu lat.
Teatr nie jest bowiem tylko dla oka. Musi również dotknąć serca i połaskotać w brzuch… Bez słów, a także prawie bez rekwizytów, dostosowują się oni do swojej publiczności i vice versa. Niezależnie od wieku, to unikalne widowisko teatralne potrafi zauroczyć.
Reżyseria: Lionel Ménard
Oświetlenie: Werner Wallner
Kostiumy: Sigrid Herfurth
Asystent: Lukas Besuch
28 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00
Bilety:
Teatr Na Woli, ul. Kasprzaka 22
tel: 22 632 24 78; bilety@teatrnawoli.pl oraz eBilet.pl i Ticket Online
PROGRAM FESTIWALU SZTUKA MIMU 2011
Dzień |
Zespół |
Tytuł spektaklu |
kraj |
19 Pt. 19.00 |
Derevo |
„Harlekin” |
Rosja / Niemcy |
20 Sb. 20.30 |
Teatr Pantomimy Mimo
|
„Przedwczorajsze Historie” – spektakl plenerowy
|
Polska |
21 Ndz. 19.00 |
Gregg Goldston |
„Louder than Words”
|
USA |
22 Pn. 20.30
|
Tantehorse -Physical Mime Theatre |
„Tantehorse” -spektakl plenerowy – Premiera
|
Czechy
|
23 Wt. 19.00 |
Teatr Formy
|
„Only You” |
Polska
|
24 Śr. 19.00 |
Modern Mime Evening |
Wieczór Współczesnej Pantomimy
|
Międzynarodowo
|
25 Czw. 19.00 |
L’Optimiste / Paolino&Co |
„Le Placard”
|
Francja |
26 Pt. 19.00 |
Spettatori |
„Spettatori” |
Szwajcaria |
27 Sb. 19.00 |
Licedei |
„Fly and Saw” |
Rosja |
28 Ndz. 19.00 |
Bodecker & Neander Company |
„Deja Vu” |
Niemcy |
ARTYŚCI I SPEKTAKLE
DEREVO
Derevo to nowoczesny zespół łączący pantomimę, taniec współczesny, butoh, rosyjską awangardę, komedię dell’arte, klaunadę, performance, physical theatre i happening. Teatr pięknych scenicznych obrazów o niezwykłej plastycznej urodzie. Nieodmiennie, przez lata istnienia teatru, Derevo wyraża myśli, uczucia i emocje poprzez fizyczny ruch i sztuki plastyczne. Istota systemu wypracowanego przez Derevo nie zmienia się, a rozwija i dąży do perfekcji. Korzenie grupy DEREVO, która osiadła kilkanaście lat temu w Dreźnie, sięgają rosyjskiego teatru awangardowego. Założyciel Dereva – Anton Adasinskiy pracował w słynnym teatrze klaunów Licedej. Niedługo potem stał się jednym ze współtwórców Awii – grupy awangardowych muzyków i aktorów leningradzkich. W 1988 roku Adasinski założył Studio Derevo, które zyskało rozgłos w całej Europie – m. in.: zdobywając wiele prestiżowych nagród teatralnych.
„Harlekin”
Pomysł: Anton Adasinsky & DEREVO
Występują: Anton Adasinsky, Elena Yarovaya ,Anna Budanova
Muzyka: Daniel Williams
Światła: Igor Fomin
Scenografia i rekwizyty: Andrey Bobylev
Kostiumy: Anna FrumsonMenadzer Isolde Matkey
19 sierpnia /piątek/ godz. 19:00
TEATR PANTOMIMY MIMO
Teatr Pantomimy Mimo powstał w 2002 roku. Założony przez Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora szybko przekształcił się w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów Teatru Mimo zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć najważniejsze elementy sztuki kluczowych twórców i reformatorów współczesnej pantomimy.
„Przedwczorajsze historie”
Plenerowy spektakl pantomimy
„Przedwczorajsze historie” są próbą zachowania w pamięci fragmentów świata, który ocalał na pożółkłych fotografiach. Staramy się ukazać atmosferę bezpowrotnie minionej epoki. Spektakl jest opowieścią o tych chwilach, które pomimo upływu lat nadal silnie tkwią w pamięci naszych bliskich, a dzięki nim w nas samych. Zobaczymy różne postaci, wspólnie zinterpretujemy zdarzenia oraz sytuacje międzyludzkie. Spróbujemy pokazać, w jaki sposób zmieniająca się rzeczywistości wpływa na życie naszych bohaterów. Opowiemy o różnych obliczach miłości, o radościach, trudach codzienności, a także o tym, że zarówno kiedyś – jak i teraz – śmiejemy się i płaczemy z podobnych powodów.
Scenariusz, reżyseria, choreografia: Bartłomiej Ostapczuk
Muzyka: Jarosław Praszczałek
Występują: Olga Domańska, Agnieszka Magiera, Katarzyna Śliwińska / Maja Pieczerak,
Paweł Kulesza, Bartłomiej Ostapczuk
20 sierpnia /sobota/ godz. 20:30
GREGG GOLDSTON
Gdy w 1975 roku Gregg Goldston zobaczył przedstawienie Marcela Marceau, błyskawicznie rozpoczął trwającą do dziś przygodę ze sztuką pantomimy. Pierwsze kroki stawiał u Richmonda Sheparda; uczył się także u Moni Yakim oraz Stefana Niedziałkowskiego, a w końcu także długo współpracował ze swoim idolem – Marceau – który stał się dla niego mentorem i bliskim przyjacielem. Od ponad 35 lat Gregg występuje jako solista w USA, Azji i Europie, w unikalny sposób łącząc balet i taniec współczesny. Założył również wędrowny siedmioosobowy zespół The Invisible People oraz trio The Funny Bones z siedzibą na Manhattanie. W 1980 roku założył szkołę dla mimów The Goldston School for Mimes – intensywny program letnich szkoleń w Gambier w stanie Ohio. Szkoła organizowała seminaria z udziałem Marcela Marceau, Stefana Niedziałkowskiego, jak również letnie sezony przedstawień pantomimy. Goldston był jej dyrektorem do 2001 roku. Obecnie szkoła działa pod nazwą The School for Mime Theatre. W 2005 roku Gregg zaczął prowadzić warsztaty festiwalowe w Warszawie.
„The New York Times” nazwał jego hipnotyczny kolaż mini-spektakli „feerią fizycznej wirtuozerii”, zaś Marceau powiedział o swoim uczniu: „jego wizja rozwinęła sztukę pantomimy. Chociaż króluje wesołość, śmiech często ustępuje miejsca nabożnej ciszy, gdy niewiarygodny wdzięk jego przedstawienia oczarowuje nas i zabiera poza granice naszego zbyt ciasnego świata”.
Louder than Words / Więcej niż słowa
W tym roku Gregg Goldston powraca na Festiwal z pełnym, dwugodzinnym występem solowym. Zaproszenie do tego stopnia zainspirowało nowojorczyka Goldstona (który nazywa Warszawę swoim drugim domem), że tego wieczoru zaprezentuje publiczności cztery światowe premiery. Wieczór wypełni komedia, tragedia, piękno i finezja, całość zaś składać się będzie zarówno z nieoczekiwanych, jak i klasycznych etiud.
21 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00
TANTEHORSE
Zespół Teatro Tantehorse został założony przez Miřenkę Čechową i Radima Vizvarego.
Tematem ich twórczości jest kontynuacja tradycji czeskiej pantomimy i równocześnie szukanie nowych form, które pantomimę wzbogacają i otwierają jej drogę dla konfrontacji ze współczesną światową twórczością mimu. Przedstawienia zespołu, łącząc sztukę mimu z teatrem i tańcem współczesnym, są aktualne i prowokujące. Oprócz przedstawień dla osób dorosłych, zespół wystawia również sztuki dla dzieci, w których prezentuje gatunkowo czystą formę wyrażania mimu; mogą się z nią zaznajomić również ci najmłodsi.
„Tantehorse”
Historia chłopca gotowego poświęcić życie dla swojej ukochanej zabawki – konia, który zaginął w wirtualnym świecie podczas wojny. W tym nierzeczywistym świecie ze sceną dla prawdziwych momentów walki, staje on po raz pierwszy twarzą w twarz z moralnymi dylematami dotyczącymi znaczenia dobra i zła. Musi zmierzyć się z prymitywnym egoizmem, ślepą wiarą, obsesją, okrucieństwem, władzą i tyranią, jednocześnie podejmując wysiłek znalezienia wewnętrznej siły, aby prawdziwie wyrazić jego bezinteresowną miłość do swojego konia-zabawki.
Scenariusz i reżyseria: Tantehorse
Obsada: Irina Andreeva j.h., Miřenka Čechová, Radim Vizvary
Muzyka: Matouš Hekela
Scenografia: Ha Thanh Nguyen, Zuzana Vítková, Karolína Ráčková
Światło: Martin Špetlík
Realizacja: David Prokopič
Premiera 22 sierpnia 2011 roku o godz. 20.30 w czasie Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu w Warszawie
TEATR FORMY
Teatr Formy istnieje od 1996 roku. Wcześniej funkcjonował pod nazwą Współczesny Teatr Pantomimy; założony i prowadzony przez Józefa Markockiego, który wyrósł z Wrocławskiego Teatru Pantomimy, szkoły i tradycji polskiego mimu zbiorowego, jaką stworzył Mistrz Henryk Tomaszewski. Zespół – łącząc w swych spektaklach elementy pantomimy, tańca klasycznego i współczesnego, a także techniki właściwe dla teatru dramatycznego – wypracował swój indywidualny styl i własne środki wyrazu artystycznego.
„Only you”
Akcja tej sztuki rozpoczyna się na początku lat trzydziestych w Polsce i dzieje się do latach sześćdziesiątych. Niektóre spośród ukazanych w tej historii zdarzeń…to zamglony sen, który powrócił do mnie z dzieciństwa. To opowieść o miłości trudnej, czasem absurdalnej, ale możliwej… /Jerzy Markocki/
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Józef Markocki
Obsada: Ewelina Ciszewska, Józef Markocki , Johannes Stubenvoll
Scenografia: Ewelina Ciszewska
Projekt i wykonanie lalki: Bronisław Trytko
Muzyka: „Cztery pory roku” A. Vivaldi – string Quartet Pro Musica
Dźwięk: Krzysztof Głazowski
Światło: Krzysztof Cichała
23 sierpnia /wtorek/ godz. 19:00
WIECZÓR WSPÓŁCZESNEJ PANTOMIMY
Wieczór teatralny, który powoli staję się tradycją festiwalu. Pomyślany jako konfrontacja różnych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału w prezentacjach zaproszeni zostali artyści pochodzący z różnych miejsc na świecie, którzy zaprezentują charakterystyczne dla ich pracy krótkie formy teatralne. Ten wyjątkowy wieczór swojego ostatecznego kształtu nabiera na kilka godzin przed samą prezentacją.
W Wieczorze Współczesnej Pantomimy udział wezmą: Gregg Goldston, Bartlomiej Ostapczuk, Alexander Neander, Wolfram Bodecker, Józef Markocki, Przemysław Grządziela, Mirenka Cechowa, Radim Vizvary oraz adepci Studia Pantomimy w Teatrze Na Woli, uczestnicy tegorocznej edycji Szkoły Współczesnej Pantomimy i uczestnicy warsztatów teatralnych dla osób niesłyszących prowadzonych w Warszawskim Centrum Pantomimy w Teatrze Na Woli organizowanych przez Muzeum Pałac w Wilanowie.
24 sierpnia /środa/ godz. 19:00
L’OPTIMISTE i PAOLINO&CO
Gyöngyi Biro – autorka, aktorka, reżyserka. Ze swojej rodzinnej Transylwanii, gdzie rozpoczęła działalność na polu teatru kukiełkowego i pantomimy, przyjechała z plecakiem do paryskiej International School of Mimodrama Marcela Marceau, której dyplom uzyskała w 1993 roku. Wtedy stworzyła z Sophie Weiss kilka przedstawień (m.in. „The Wardrobe”, „The Girandole”). W 1996 roku dołączyła do mistrza Marcela Marceau jako asystentka – zarówno na scenie, jak i w zajęciach mistrzowskich prowadzonych na całym świecie w ciągu 10 lat. W tym samym czasie stanowiła część New Company of Mimodrama Marcela Marceau. Prywatnie tworzy pod szyldem stowarzyszenia sztuki Paolino and Co.
Sophie Weiss – autorka, aktorka, reżyserka wykształcona w zakresie tańca, teatru, muzyki, cyrku; studiowała pantomimę w szkole Marcela Marceau. Jest autorką kilku przedstawień wspólnie z Gyongyï Biro, następnie dołączyła do Cirque Bidon, gdzie występowała jako klaun, mim i akordeonistka. Występowała także w różnych grupach teatralnych, m.in. Nedelko Grujica, Philippe’a Genty, Tout Fou to Fly oraz Popul’art théâtre. W 2005 roku założyła swój własny teatr L’Optimiste.
LE PLACARD
Dwie postacie stoją obok siebie zamknięte w wąskiej szafie, jakby zawieszone na wieszakach. Zapomniana para o długim stażu, poza światem, porzucona w przestrzeni, w której nie mija czas; obserwują, patrzą na siebie, prowokują się nawzajem wymieniając spojrzenia. Jedna z nich wyciąga z kieszeni wszelkie rodzaje niestosownych przedmiotów, które druga natychmiast przechwytuje: chce dostać w ręce to, co trzyma ta pierwsza. Tym samym niechcący wytwarza szaloną dynamikę, absurdalny i poetycki łańcuch zdarzeń. Wyrzucone na zewnątrz, doświadczają samotności. Uciskana czułość szybko staje się nieproporcjonalna; zamiast niej pojawia się okrutny gniew, który grozi zniszczeniem drugiej jednostki, co z kolei pociąga za sobą ryzyko samotności.
Pochłonięte przez wir absurdu znikają w przestrzeni, ustępując miejsca nierealnym uniesieniom ich dusz, delikatnym motylom z papieru. Przywodząc na myśl postacie kreowane przez Charliego Chaplina, fantazję Bustera Keatona czy komiczną rozpacz Samuela Becketta, te dwie postacie żyją swoim codziennym życiem w rozwiązłości, która wkrótce osiąga poziom absurdu. Dwie aktorki, wychowanki Marcela Marceau, malują wrażliwy i wzruszający obraz relacji międzyludzkich.
Gyöngyi Biro: autorka, aktorka, współreżyserka
Sophie Weiss: autorka, aktorka, współreżyserka
Światło, dzwięk: Eric Fourez
25 sierpnia /czwartek/ godz. 19:00
SPETTATORI
W skład pochodzącej ze Szwajcarii grupy teatralnej SPETTATORI wchodzą absolwenci Scuola Teatro Dimitri, szkoły teatru ruchu w Ticino (Szwajcaria). W 2008 roku zrealizowali oni, we współpracy z reżyserem Pavlem Štouracem, ich wspólną pracę dyplomową. Po tym wspaniałym wydarzeniu podjęli decyzję o pozostaniu razem i założeniu zespołu. Istotną cechą tej grupy jest kulturalna różnorodność. Jednak to, co naprawdę ich łączy, to wspólna chęć zgłębiania międzynarodowego języka teatru i eksperymentowania z nim bez ograniczeń artystycznych.
„Spettatori”
„Spettatori” to przedstawienie bez słowa mówionego, które stanowi połączenie teatru ruchu, tańca i klaunady z muzyką na żywo, skomponowaną i wykonywaną przez samych artystów. Przy wejściu do teatru kilku widzów próbuje dostać się na widownię, aby pomóc w wystawianym tego wieczora spektaklu. Jednak kiedy w końcu dostają się do środka, nic nie jest takie, jak oczekiwali. Z desperacji zaczynają odkrywać samych siebie oraz przestrzeń. Pogodziwszy się z tym rzucają się do walki, przyciągają i odrzucają się wzajemnie, ale nigdy nie ustają w próbach zrozumienia tego, gdzie się znajdują. Skonstruowana na zasadzie kalejdoskopu obrazów, realistyczna atmosfera początku rozpływa się w surrealistycznym świecie. Kim są aktorzy, a kim widzowie? I gdzie jest teatr?
Reżyseria: Pavel Štourac
Scenografia i grafika: Helena Štourac
Muzyka: Andreas Strand Renberg
Oświetlenie: Christoph Siegenthaler
Projekt oświetlenia i obsługa techniczna: Rosario Ilardo
Charakteryzacja: Stefanie Metzner
26 sierpnia /piątek/ godz. 19:00
LICEDEI
Licedei jest pierwszym i jedynym w Rosji klaunowsko-mimicznym teatrem, który pozostaje w kręgu klaunady jako gatunku teatru. Zespół został założony w roku 1968 (w Leningradzie) przez Slavę Polunina. Niektórzy jego współzałożyciele nadal pracują w Licedei. Wyjątkowość milczącej klaunady, jaką uprawia Licedei leży w jej uniwersalności: jest zrozumiała zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Nie jest podobna do cyrku w potocznym rozumieniu, sytuuje się na granicy tradycyjnej klaunady, teatru rewiowego i tragifarsy. Krytycy nazywają ją klaunadą poetycką. Nie ma słów – zamiast nich plastyka ruchu i wyrazista mimika, muzyka i ekspresja ciała. Śmiech i łzy, radość i smutek teatru Licedei przemawiają do każdego, w każdym miejscu na ziemi. Licedei jest dziś jednym z najlepszych na świecie teatrów klaunady
„Fly and Saw”
Klaunada „Fly and Saw” to najlepsze dzieło Leonida Leikina, z udziałem innych znanych aktorów teatru Licedei takich jak Anwar Libabov, Victor Solovyev, Anna Orlova i inni. W przedstawieniu znany klaun prowadzi poufną rozmowę z widzem o jego twórczym życiu, życiu teatru, opowiada historię tworzenia bardzo znanego spektaklu. Szczerze mówi o relacjach ze znanymi przyjaciółmi, czołowymi artystami. Przed widownią rozpościera się charakteryzacja, kostium, obraz, w którym artysta wchodzi do pokoju przez drzwi, stoi na scenie i prezentuje swoją mistrzowską kreację.
27 sierpnia /sobota/ godz. 19:00
BODECKER & NEANDER COMPANY
W 1996 roku, ukończywszy studia w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris pod dyrekcją Marcela Marceau, Wolfram von Bodecker i Alexander Neander powołują do życia Théâtre Mimo Magique. Od 2006 roku posługują się nazwą Compagnie Bodecker & Neander. Ich pierwszy spektakl zatytułowany „Silence” wygrywa nagrodę publiczności Berlin Audience Award, a kolejna produkcja, „Out of the blue” odnosi prawdziwy sukces zarówno wśród publiczności jak i krytyków. Para artystów prezentuje koncepcję „koncertu wizualnego”: podczas wspólnych występów z dużymi zespołami muzyków, jak np. Suttgarter Kammerorchester, londyński Arditti Quartet czy lipski Gewandhaus-Oktett, przed widzami odkrywają nowe, fascynujące połączenie pantomimy i muzyki. Podczas licznych światowych tournee Compagnie Bodecker & Neander przemierzają Europę, Azję, Amerykę Północną i Południową. Dzięki uniwersalnemu wymiarowi teatru wizualnego tej pary mimów, są oni szczególnie cenionymi gośćmi na międzynarodowych festiwalach.
We współpracy z reżyserem Lionelem Ménard zespół przedstawia musical „Bonjour Monsieur Satie!”– unikalny spektakl oparty na muzyce francuskiego kompozytora Erika Satie, będący hołdem dla jego życia i twórczości. Przedstawienie powstaje przy wsparciu Konzerthaus Berlin i wchodzi na stałe do programu tej instytucji. W listopadzie 2007 roku musical „Tulles et son ombre” debiutuje na scenie Philhamonie Luxembourg. Wolfram von Bodecker i Alexander Neander opowiadają historię młodego Tullesa w sposób barwny i poetycki przy akompaniamencie United Instruments of Lucilin, do muzyki współczesnego kompozytora Martina Matalona. W lutym 2009 roku zespół odpowiada na gorące życzenie publiczności: przedstawienie „Silence”, które okazało się sukcesem i weszło już do klasyki, doczekało się godnego następcy w postaci nowatorskiego spektaklu „Deja-vu?” który ma swoją premierę w Dreźnie.
„Deja vu”
Widzieli to Państwo już kiedyś? Niemożliwe! Jest to bowiem wieczór zupełnie nowych przygód z udziałem dwóch tragikomicznych postaci, które Bodecker & Neander prezentują szerokiej publiczności już od ponad dziesięciu lat.
Teatr nie jest bowiem tylko dla oka. Musi również dotknąć serca i połaskotać w brzuch… Bez słów, a także prawie bez rekwizytów, dostosowują się oni do swojej publiczności i vice versa. Niezależnie od wieku, to unikalne widowisko teatralne potrafi zauroczyć.
Reżyseria: Lionel Ménard
Oświetlenie: Werner Wallner
Kostiumy: Sigrid Herfurth
Asystent: Lukas Besuch
28 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00
Bilety:
Teatr Na Woli, ul. Kasprzaka 22
tel: 22 632 24 78; bilety@teatrnawoli.pl oraz eBilet.pl i Ticket Online