Przejdź do treści

Bartłomiej Ostapczuk o XI. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Mimu

 

 

Organizowany co roku przez Teatr Na Woli i działające na terenie teatru Warszawskie Centrum Pantomimy to przegląd teatrów pantomimy z całego świata. Festiwal Sztuki Mimu w ciągu ostatnich lat stał się popularną imprezą teatralną przyciągającą wielbicieli tej sztuki z kraju i zagranicy.

Główną ideą festiwalu jest prezentacja współczesnych form mimu. Wierność tradycji pantomimy jako sztuki chcącej i potrafiącej treść spektakli w pełni wyrażać poza słowami sprawiła, że festiwal w Teatrze Na Woli stał się jednym z najważniejszych wydarzeń tego typu w Europie i na świecie. Jest również jedynym festiwalem pantomimy starającym się prezentować wyłącznie spektakle niewerbalne. Różnorodność form, treści czy stylów samej sztuki mimu bardzo dobrze oddaje charakter oraz linię artystyczną festiwalu.

Podczas tegorocznej 11. edycji naszego festiwalu będziemy mogli zobaczyć najnowsze spektakle znanych z poprzednich lat zespołów teatralnych, a także najciekawsze produkcje grup, które w Polsce zaprezentują się po raz pierwszy. Oprócz takich gwiazd jak: Teatr Derevo, Teatr Licedei, Bodeker & Neander Company czy Gregg Goldston wystąpią teatry, o których z pewnością w przyszłości usłyszymy jeszcze wiele razy. W tym roku zobaczymy zespoły z Francji, Niemiec, Rosji, USA, Szwajcarii, Czech i Polski.

Jak co roku Państwa uwadze polecamy Wieczór Współczesnej Pantomimy, czyli tworzoną w czasie trwania festiwalu prezentacja etiud w wykonaniu kilkudziesięciu artystów z różnych miejsc na świecie.

Równie istotnym elementem jest część warsztatowa. Co roku zajęcia prowadzą wybitni artyści z Europy i USA. Zajęcia te są otwarte dla wszystkich osób mających ochotę spróbować swych sił w tym rodzaju sztuki teatralnej.

Gwarantując dużą różnorodność zaproszonych spektakli a także ich wysoki poziom artystyczny zapraszamy Państwa do wspólnego odkrywania współczesnej sztuki teatru pantomimy.

 

Bartłomiej Ostapczuk – Dyrektor artystyczny XI. MFSM

 

 

 

 

 

 

PROGRAM FESTIWALU SZTUKA MIMU 2011

 

Dzień

Zespół

Tytuł spektaklu

kraj

19 Pt. 19.00

Derevo

Harlekin”

Rosja / Niemcy

20 Sb. 20.30

Teatr Pantomimy Mimo

 

Przedwczorajsze Historie” – spektakl plenerowy

 

Polska

21 Ndz. 19.00

Gregg Goldston

Louder than Words”

 

 

USA

22 Pn. 20.30

 

Tantehorse -Physical Mime Theatre

Tantehorse” -spektakl plenerowy – Premiera

 

 

Czechy

 

23 Wt. 19.00

Teatr Formy

 

Only You”

Polska

 

24 Śr. 19.00

Modern Mime Evening

Wieczór Współczesnej Pantomimy

 

Międzynarodowo

 

25 Czw. 19.00

L’Optimiste / Paolino&Co

Le Placard”

 

Francja

26 Pt. 19.00

Spettatori

Spettatori”

Szwajcaria

27 Sb. 19.00

Licedei

Fly and Saw”

Rosja

28 Ndz. 19.00

Bodecker & Neander Company

Deja Vu”

Niemcy

 

 

 

ARTYŚCI I SPEKTAKLE

 

DEREVO

Derevo to nowoczesny zespół łączący pantomimę, taniec współczesny, butoh, rosyjską awangardę, komedię dell’arte, klaunadę, performance, physical theatre i happening. Teatr pięknych scenicznych obrazów o niezwykłej plastycznej urodzie. Nieodmiennie, przez lata istnienia teatru, Derevo wyraża myśli, uczucia i emocje poprzez fizyczny ruch i sztuki plastyczne. Istota systemu wypracowanego przez Derevo nie zmienia się, a rozwija i dąży do perfekcji. Korzenie grupy DEREVO, która osiadła kilkanaście lat temu w Dreźnie, sięgają rosyjskiego teatru awangardowego. Założyciel Dereva – Anton Adasinskiy pracował w słynnym teatrze klaunów Licedej. Niedługo potem stał się jednym ze współtwórców Awii – grupy awangardowych muzyków i aktorów leningradzkich. W 1988 roku Adasinski założył Studio Derevo, które zyskało rozgłos w całej Europie – m. in.: zdobywając wiele prestiżowych nagród teatralnych.

Harlekin”

Pomysł: Anton Adasinsky & DEREVO

Występują: Anton Adasinsky, Elena Yarovaya ,Anna Budanova

Muzyka: Daniel Williams

Światła: Igor Fomin

Scenografia i rekwizyty: Andrey Bobylev

Kostiumy: Anna FrumsonMenadzer Isolde Matkey

 

www.derevo.org

 

19 sierpnia /piątek/ godz. 19:00

TEATR PANTOMIMY MIMO

Teatr Pantomimy Mimo powstał w 2002 roku. Założony przez Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora szybko przekształcił się w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów Teatru Mimo zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć najważniejsze elementy sztuki kluczowych twórców i reformatorów współczesnej pantomimy.

Przedwczorajsze historie”

Plenerowy spektakl pantomimy

„Przedwczorajsze historie” są próbą zachowania w pamięci fragmentów świata, który ocalał na pożółkłych fotografiach. Staramy się ukazać atmosferę bezpowrotnie minionej epoki. Spektakl jest opowieścią o tych chwilach, które pomimo upływu lat nadal silnie tkwią w pamięci naszych bliskich, a dzięki nim w nas samych. Zobaczymy różne postaci, wspólnie zinterpretujemy zdarzenia oraz sytuacje międzyludzkie. Spróbujemy pokazać, w jaki sposób zmieniająca się rzeczywistości wpływa na życie naszych bohaterów. Opowiemy o różnych obliczach miłości, o radościach, trudach codzienności, a także o tym, że zarówno kiedyś –  jak i teraz  – śmiejemy się i płaczemy z podobnych powodów.

Scenariusz, reżyseria, choreografia: Bartłomiej Ostapczuk

Muzyka: Jarosław Praszczałek

Występują: Olga Domańska, Agnieszka Magiera, Katarzyna Śliwińska / Maja Pieczerak,

Paweł Kulesza, Bartłomiej Ostapczuk

www.mimowie.pl

20 sierpnia /sobota/ godz. 20:30

GREGG GOLDSTON

Gdy w 1975 roku Gregg Goldston zobaczył przedstawienie Marcela Marceau, błyskawicznie rozpoczął trwającą do dziś przygodę ze sztuką pantomimy. Pierwsze kroki stawiał u Richmonda Sheparda; uczył się także u Moni Yakim oraz Stefana Niedziałkowskiego, a w końcu także długo współpracował ze swoim idolem – Marceau – który stał się dla niego mentorem i bliskim przyjacielem. Od ponad 35 lat Gregg występuje jako solista w USA, Azji i Europie, w unikalny sposób łącząc balet i taniec współczesny. Założył również wędrowny siedmioosobowy zespół The Invisible People oraz trio The Funny Bones z siedzibą na Manhattanie. W 1980 roku założył szkołę dla mimów The Goldston School for Mimes – intensywny program letnich szkoleń w Gambier w stanie Ohio. Szkoła organizowała seminaria z udziałem Marcela Marceau, Stefana Niedziałkowskiego, jak również letnie sezony przedstawień pantomimy. Goldston był jej dyrektorem do 2001 roku. Obecnie szkoła działa pod nazwą The School for Mime Theatre. W 2005 roku Gregg zaczął prowadzić warsztaty festiwalowe w Warszawie.

„The New York Times” nazwał jego hipnotyczny kolaż mini-spektakli „feerią fizycznej wirtuozerii”, zaś Marceau powiedział o swoim uczniu: „jego wizja rozwinęła sztukę pantomimy. Chociaż króluje wesołość, śmiech często ustępuje miejsca nabożnej ciszy, gdy niewiarygodny wdzięk jego przedstawienia oczarowuje nas i zabiera poza granice naszego zbyt ciasnego świata”.

Louder than Words / Więcej niż słowa

W tym roku Gregg Goldston powraca na Festiwal z pełnym, dwugodzinnym występem solowym.  Zaproszenie do tego stopnia zainspirowało nowojorczyka Goldstona (który nazywa Warszawę swoim drugim domem), że tego wieczoru zaprezentuje publiczności cztery światowe premiery. Wieczór wypełni komedia, tragedia, piękno i finezja, całość zaś składać się będzie zarówno z nieoczekiwanych, jak i klasycznych etiud.

www.goldmime.com

21 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00

TANTEHORSE

Zespół Teatro Tantehorse został założony przez Miřenkę Čechową i Radima Vizvarego.

Tematem ich twórczości jest kontynuacja tradycji czeskiej pantomimy i równocześnie szukanie nowych form, które pantomimę wzbogacają i otwierają jej drogę dla konfrontacji ze współczesną światową twórczością mimu. Przedstawienia zespołu, łącząc sztukę mimu z teatrem i tańcem współczesnym, są aktualne i prowokujące. Oprócz przedstawień dla osób dorosłych, zespół wystawia również sztuki dla dzieci, w których prezentuje gatunkowo czystą formę wyrażania mimu; mogą się z nią zaznajomić również ci najmłodsi.

Tantehorse”

Historia chłopca gotowego poświęcić życie dla swojej ukochanej zabawki – konia, który zaginął w wirtualnym świecie podczas wojny. W tym nierzeczywistym świecie ze sceną dla prawdziwych momentów walki, staje on po raz pierwszy twarzą w twarz z moralnymi dylematami dotyczącymi znaczenia dobra i zła. Musi zmierzyć się z prymitywnym egoizmem, ślepą wiarą, obsesją, okrucieństwem, władzą i tyranią, jednocześnie podejmując wysiłek znalezienia wewnętrznej siły, aby prawdziwie wyrazić jego bezinteresowną miłość do swojego konia-zabawki.

Scenariusz i reżyseria: Tantehorse

Obsada: Irina Andreeva j.h., Miřenka Čechová, Radim Vizvary

Muzyka: Matouš Hekela

Scenografia: Ha Thanh Nguyen, Zuzana Vítková, Karolína Ráčková

Światło: Martin Špetlík

Realizacja: David Prokopič

Premiera 22 sierpnia 2011 roku o godz. 20.30 w czasie Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu w Warszawie

www.tantehorse.cz

TEATR FORMY

Teatr Formy istnieje od 1996 roku. Wcześniej funkcjonował pod nazwą Współczesny Teatr Pantomimy; założony i prowadzony przez Józefa Markockiego, który wyrósł z Wrocławskiego Teatru Pantomimy, szkoły i tradycji polskiego mimu zbiorowego, jaką stworzył Mistrz Henryk Tomaszewski. Zespół – łącząc w swych spektaklach elementy pantomimy, tańca klasycznego i współczesnego, a także techniki właściwe dla teatru dramatycznego – wypracował swój indywidualny styl i własne środki wyrazu artystycznego.

Only you”

 

Akcja tej sztuki rozpoczyna się na początku lat trzydziestych w Polsce i dzieje się do latach sześćdziesiątych. Niektóre spośród ukazanych w tej historii zdarzeń…to zamglony sen, który powrócił do mnie z dzieciństwa. To opowieść o miłości trudnej, czasem absurdalnej, ale możliwej… /Jerzy Markocki/

Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Józef Markocki

Obsada: Ewelina Ciszewska, Józef Markocki , Johannes Stubenvoll

Scenografia: Ewelina Ciszewska

Projekt i wykonanie lalki: Bronisław Trytko

Muzyka: „Cztery pory roku” A. Vivaldi – string Quartet Pro Musica

Dźwięk: Krzysztof Głazowski

Światło: Krzysztof Cichała

www.pantomima.pl

23 sierpnia /wtorek/ godz. 19:00

 

WIECZÓR WSPÓŁCZESNEJ PANTOMIMY

 

Wieczór teatralny, który powoli staję się tradycją festiwalu. Pomyślany jako konfrontacja różnych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału w prezentacjach zaproszeni zostali artyści pochodzący z różnych miejsc na świecie, którzy zaprezentują charakterystyczne dla ich pracy krótkie formy teatralne. Ten wyjątkowy wieczór swojego ostatecznego kształtu nabiera na kilka godzin przed samą prezentacją.

W Wieczorze Współczesnej Pantomimy udział wezmą: Gregg Goldston, Bartlomiej Ostapczuk, Alexander Neander, Wolfram Bodecker, Józef Markocki, Przemysław Grządziela, Mirenka Cechowa, Radim Vizvary oraz adepci Studia Pantomimy w Teatrze Na Woli, uczestnicy tegorocznej edycji Szkoły Współczesnej Pantomimy i uczestnicy warsztatów teatralnych dla osób niesłyszących prowadzonych w Warszawskim Centrum Pantomimy w Teatrze Na Woli organizowanych przez Muzeum Pałac w Wilanowie.

24 sierpnia /środa/ godz. 19:00

L’OPTIMISTE i PAOLINO&CO

Gyöngyi Biro – autorka, aktorka, reżyserka. Ze swojej rodzinnej Transylwanii, gdzie rozpoczęła działalność na polu teatru kukiełkowego i pantomimy, przyjechała z plecakiem do paryskiej International School of Mimodrama Marcela Marceau, której dyplom uzyskała w 1993 roku. Wtedy stworzyła z Sophie Weiss kilka przedstawień (m.in. „The Wardrobe”, „The Girandole”). W 1996 roku dołączyła do mistrza Marcela Marceau jako asystentka – zarówno na scenie, jak i w zajęciach mistrzowskich prowadzonych na całym świecie w ciągu 10 lat. W tym samym czasie stanowiła część New Company of Mimodrama Marcela Marceau. Prywatnie tworzy pod szyldem stowarzyszenia sztuki Paolino and Co.

Sophie Weiss – autorka, aktorka, reżyserka wykształcona w zakresie tańca, teatru, muzyki, cyrku; studiowała pantomimę w szkole Marcela Marceau. Jest autorką kilku przedstawień wspólnie z Gyongyï Biro, następnie dołączyła do Cirque Bidon, gdzie występowała jako klaun, mim i akordeonistka. Występowała także w różnych grupach teatralnych, m.in. Nedelko Grujica, Philippe’a Genty, Tout Fou to Fly oraz Popul’art théâtre. W 2005 roku założyła swój własny teatr L’Optimiste.

LE PLACARD

Dwie postacie stoją obok siebie zamknięte w wąskiej szafie, jakby zawieszone na wieszakach. Zapomniana para o długim stażu, poza światem, porzucona w przestrzeni, w której nie mija czas; obserwują, patrzą na siebie, prowokują się nawzajem wymieniając spojrzenia. Jedna z nich wyciąga z kieszeni wszelkie rodzaje niestosownych przedmiotów, które druga natychmiast przechwytuje: chce dostać w ręce to, co trzyma ta pierwsza. Tym samym niechcący wytwarza szaloną dynamikę, absurdalny i poetycki łańcuch zdarzeń. Wyrzucone na zewnątrz, doświadczają samotności. Uciskana czułość szybko staje się nieproporcjonalna; zamiast niej pojawia się okrutny gniew, który grozi zniszczeniem drugiej jednostki, co z kolei pociąga za sobą ryzyko samotności.

Pochłonięte przez wir absurdu znikają w przestrzeni, ustępując miejsca nierealnym uniesieniom ich dusz, delikatnym motylom z papieru. Przywodząc na myśl postacie kreowane przez Charliego Chaplina, fantazję Bustera Keatona czy komiczną rozpacz Samuela Becketta, te dwie postacie żyją swoim codziennym życiem w rozwiązłości, która wkrótce osiąga poziom absurdu. Dwie aktorki, wychowanki Marcela Marceau, malują wrażliwy i wzruszający obraz relacji międzyludzkich.

Gyöngyi Biro: autorka, aktorka, współreżyserka

Sophie Weiss: autorka, aktorka, współreżyserka

Światło, dzwięk: Eric Fourez

25 sierpnia /czwartek/ godz. 19:00

SPETTATORI

W skład pochodzącej ze Szwajcarii grupy teatralnej SPETTATORI wchodzą absolwenci Scuola Teatro Dimitri, szkoły teatru ruchu w Ticino (Szwajcaria). W 2008 roku zrealizowali oni, we współpracy z reżyserem Pavlem Štouracem, ich wspólną pracę dyplomową. Po tym wspaniałym wydarzeniu podjęli decyzję o pozostaniu razem i założeniu zespołu. Istotną cechą tej grupy jest kulturalna różnorodność. Jednak to, co naprawdę ich łączy, to wspólna chęć zgłębiania międzynarodowego języka teatru i eksperymentowania z nim bez ograniczeń artystycznych.

Spettatori”

„Spettatori” to przedstawienie bez słowa mówionego, które stanowi połączenie teatru ruchu, tańca i klaunady z muzyką na żywo, skomponowaną i wykonywaną przez samych artystów. Przy wejściu do teatru kilku widzów próbuje dostać się na widownię, aby pomóc w wystawianym tego wieczora spektaklu. Jednak kiedy w końcu dostają się do środka, nic nie jest takie, jak oczekiwali. Z desperacji zaczynają odkrywać samych siebie oraz przestrzeń. Pogodziwszy się z tym rzucają się do walki, przyciągają i odrzucają się wzajemnie, ale nigdy nie ustają w próbach zrozumienia tego, gdzie się znajdują. Skonstruowana na zasadzie kalejdoskopu obrazów, realistyczna atmosfera początku rozpływa się w surrealistycznym świecie. Kim są aktorzy, a kim widzowie? I gdzie jest teatr?

Reżyseria: Pavel Štourac

Scenografia i grafika: Helena Štourac

Muzyka: Andreas Strand Renberg

Oświetlenie: Christoph Siegenthaler

Projekt oświetlenia i obsługa techniczna: Rosario Ilardo

Charakteryzacja: Stefanie Metzner

www.spettatori.net

26 sierpnia /piątek/ godz. 19:00

LICEDEI

Licedei jest pierwszym i jedynym w Rosji klaunowsko-mimicznym teatrem, który pozostaje w kręgu klaunady jako gatunku teatru. Zespół został założony w roku 1968 (w Leningradzie) przez Slavę Polunina. Niektórzy jego współzałożyciele nadal pracują w Licedei. Wyjątkowość milczącej klaunady, jaką uprawia Licedei leży w jej uniwersalności: jest zrozumiała zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Nie jest podobna do cyrku w potocznym rozumieniu, sytuuje się na granicy tradycyjnej klaunady, teatru rewiowego i tragifarsy. Krytycy nazywają ją klaunadą poetycką. Nie ma słów – zamiast nich plastyka ruchu i wyrazista mimika, muzyka i ekspresja ciała. Śmiech i łzy, radość i smutek teatru Licedei przemawiają do każdego, w każdym miejscu na ziemi. Licedei jest dziś jednym z najlepszych na świecie teatrów klaunady

Fly and Saw”

Klaunada „Fly and Saw” to najlepsze dzieło Leonida Leikina, z udziałem innych znanych aktorów teatru Licedei takich jak Anwar Libabov, Victor Solovyev, Anna Orlova i inni. W przedstawieniu znany klaun prowadzi poufną rozmowę z widzem o jego twórczym życiu, życiu teatru, opowiada historię tworzenia bardzo znanego spektaklu. Szczerze mówi o relacjach ze znanymi przyjaciółmi, czołowymi artystami. Przed widownią rozpościera się charakteryzacja, kostium, obraz, w którym artysta wchodzi do pokoju przez drzwi, stoi na scenie i prezentuje swoją mistrzowską kreację.

27 sierpnia /sobota/ godz. 19:00

BODECKER & NEANDER COMPANY

W 1996 roku, ukończywszy studia w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris pod dyrekcją Marcela Marceau, Wolfram von Bodecker i Alexander Neander powołują do życia Théâtre Mimo Magique. Od 2006 roku posługują się nazwą Compagnie Bodecker & Neander. Ich pierwszy spektakl zatytułowany „Silence” wygrywa nagrodę publiczności Berlin Audience Award, a kolejna produkcja, „Out of the blue” odnosi prawdziwy sukces zarówno wśród publiczności jak i krytyków. Para artystów prezentuje koncepcję „koncertu wizualnego”: podczas wspólnych występów z dużymi zespołami muzyków, jak np. Suttgarter Kammerorchester, londyński Arditti Quartet czy lipski Gewandhaus-Oktett, przed widzami odkrywają nowe, fascynujące połączenie pantomimy i muzyki. Podczas licznych światowych tournee Compagnie Bodecker & Neander przemierzają Europę, Azję, Amerykę Północną i Południową. Dzięki uniwersalnemu wymiarowi teatru wizualnego tej pary mimów, są oni szczególnie cenionymi gośćmi na międzynarodowych festiwalach.

We współpracy z reżyserem Lionelem Ménard zespół przedstawia musical „Bonjour Monsieur Satie!”– unikalny spektakl oparty na muzyce francuskiego kompozytora Erika Satie, będący hołdem dla jego życia i twórczości. Przedstawienie powstaje przy wsparciu Konzerthaus Berlin i wchodzi na stałe do programu tej instytucji. W listopadzie 2007 roku musical „Tulles et son ombre” debiutuje na scenie Philhamonie Luxembourg. Wolfram von Bodecker i Alexander Neander opowiadają historię młodego Tullesa w sposób barwny i poetycki przy akompaniamencie United Instruments of Lucilin, do muzyki współczesnego kompozytora Martina Matalona. W lutym 2009 roku zespół odpowiada na gorące życzenie publiczności: przedstawienie „Silence”, które okazało się sukcesem i weszło już do klasyki, doczekało się godnego następcy w postaci nowatorskiego spektaklu „Deja-vu?” który ma swoją premierę w Dreźnie.

 

Deja vu”

Widzieli to Państwo już kiedyś? Niemożliwe! Jest to bowiem wieczór zupełnie nowych przygód z udziałem dwóch tragikomicznych postaci, które Bodecker & Neander prezentują szerokiej publiczności już od ponad dziesięciu lat.

Teatr nie jest bowiem tylko dla oka. Musi również dotknąć serca i połaskotać w brzuch… Bez słów, a także prawie bez rekwizytów, dostosowują się oni do swojej publiczności i vice versa. Niezależnie od wieku, to unikalne widowisko teatralne potrafi zauroczyć.

Reżyseria: Lionel Ménard

Oświetlenie: Werner Wallner

Kostiumy: Sigrid Herfurth

Asystent: Lukas Besuch

28 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00

 

 

Bilety:

Teatr Na Woli, ul. Kasprzaka 22

tel: 22 632 24 78; bilety@teatrnawoli.pl oraz eBilet.pl i Ticket Online

 

 

 

 

PROGRAM FESTIWALU SZTUKA MIMU 2011

 

Dzień

Zespół

Tytuł spektaklu

kraj

19 Pt. 19.00

Derevo

Harlekin”

Rosja / Niemcy

20 Sb. 20.30

Teatr Pantomimy Mimo

 

Przedwczorajsze Historie” – spektakl plenerowy

 

Polska

21 Ndz. 19.00

Gregg Goldston

Louder than Words”

 

 

USA

22 Pn. 20.30

 

Tantehorse -Physical Mime Theatre

Tantehorse” -spektakl plenerowy – Premiera

 

 

Czechy

 

23 Wt. 19.00

Teatr Formy

 

Only You”

Polska

 

24 Śr. 19.00

Modern Mime Evening

Wieczór Współczesnej Pantomimy

 

Międzynarodowo

 

25 Czw. 19.00

L’Optimiste / Paolino&Co

Le Placard”

 

Francja

26 Pt. 19.00

Spettatori

Spettatori”

Szwajcaria

27 Sb. 19.00

Licedei

Fly and Saw”

Rosja

28 Ndz. 19.00

Bodecker & Neander Company

Deja Vu”

Niemcy

 

 

 

ARTYŚCI I SPEKTAKLE

 

DEREVO

Derevo to nowoczesny zespół łączący pantomimę, taniec współczesny, butoh, rosyjską awangardę, komedię dell’arte, klaunadę, performance, physical theatre i happening. Teatr pięknych scenicznych obrazów o niezwykłej plastycznej urodzie. Nieodmiennie, przez lata istnienia teatru, Derevo wyraża myśli, uczucia i emocje poprzez fizyczny ruch i sztuki plastyczne. Istota systemu wypracowanego przez Derevo nie zmienia się, a rozwija i dąży do perfekcji. Korzenie grupy DEREVO, która osiadła kilkanaście lat temu w Dreźnie, sięgają rosyjskiego teatru awangardowego. Założyciel Dereva – Anton Adasinskiy pracował w słynnym teatrze klaunów Licedej. Niedługo potem stał się jednym ze współtwórców Awii – grupy awangardowych muzyków i aktorów leningradzkich. W 1988 roku Adasinski założył Studio Derevo, które zyskało rozgłos w całej Europie – m. in.: zdobywając wiele prestiżowych nagród teatralnych.

Harlekin”

Pomysł: Anton Adasinsky & DEREVO

Występują: Anton Adasinsky, Elena Yarovaya ,Anna Budanova

Muzyka: Daniel Williams

Światła: Igor Fomin

Scenografia i rekwizyty: Andrey Bobylev

Kostiumy: Anna FrumsonMenadzer Isolde Matkey

 

www.derevo.org

 

19 sierpnia /piątek/ godz. 19:00

TEATR PANTOMIMY MIMO

Teatr Pantomimy Mimo powstał w 2002 roku. Założony przez Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora szybko przekształcił się w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów Teatru Mimo zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć najważniejsze elementy sztuki kluczowych twórców i reformatorów współczesnej pantomimy.

Przedwczorajsze historie”

Plenerowy spektakl pantomimy

„Przedwczorajsze historie” są próbą zachowania w pamięci fragmentów świata, który ocalał na pożółkłych fotografiach. Staramy się ukazać atmosferę bezpowrotnie minionej epoki. Spektakl jest opowieścią o tych chwilach, które pomimo upływu lat nadal silnie tkwią w pamięci naszych bliskich, a dzięki nim w nas samych. Zobaczymy różne postaci, wspólnie zinterpretujemy zdarzenia oraz sytuacje międzyludzkie. Spróbujemy pokazać, w jaki sposób zmieniająca się rzeczywistości wpływa na życie naszych bohaterów. Opowiemy o różnych obliczach miłości, o radościach, trudach codzienności, a także o tym, że zarówno kiedyś –  jak i teraz  – śmiejemy się i płaczemy z podobnych powodów.

Scenariusz, reżyseria, choreografia: Bartłomiej Ostapczuk

Muzyka: Jarosław Praszczałek

Występują: Olga Domańska, Agnieszka Magiera, Katarzyna Śliwińska / Maja Pieczerak,

Paweł Kulesza, Bartłomiej Ostapczuk

www.mimowie.pl

20 sierpnia /sobota/ godz. 20:30

GREGG GOLDSTON

Gdy w 1975 roku Gregg Goldston zobaczył przedstawienie Marcela Marceau, błyskawicznie rozpoczął trwającą do dziś przygodę ze sztuką pantomimy. Pierwsze kroki stawiał u Richmonda Sheparda; uczył się także u Moni Yakim oraz Stefana Niedziałkowskiego, a w końcu także długo współpracował ze swoim idolem – Marceau – który stał się dla niego mentorem i bliskim przyjacielem. Od ponad 35 lat Gregg występuje jako solista w USA, Azji i Europie, w unikalny sposób łącząc balet i taniec współczesny. Założył również wędrowny siedmioosobowy zespół The Invisible People oraz trio The Funny Bones z siedzibą na Manhattanie. W 1980 roku założył szkołę dla mimów The Goldston School for Mimes – intensywny program letnich szkoleń w Gambier w stanie Ohio. Szkoła organizowała seminaria z udziałem Marcela Marceau, Stefana Niedziałkowskiego, jak również letnie sezony przedstawień pantomimy. Goldston był jej dyrektorem do 2001 roku. Obecnie szkoła działa pod nazwą The School for Mime Theatre. W 2005 roku Gregg zaczął prowadzić warsztaty festiwalowe w Warszawie.

„The New York Times” nazwał jego hipnotyczny kolaż mini-spektakli „feerią fizycznej wirtuozerii”, zaś Marceau powiedział o swoim uczniu: „jego wizja rozwinęła sztukę pantomimy. Chociaż króluje wesołość, śmiech często ustępuje miejsca nabożnej ciszy, gdy niewiarygodny wdzięk jego przedstawienia oczarowuje nas i zabiera poza granice naszego zbyt ciasnego świata”.

Louder than Words / Więcej niż słowa

W tym roku Gregg Goldston powraca na Festiwal z pełnym, dwugodzinnym występem solowym.  Zaproszenie do tego stopnia zainspirowało nowojorczyka Goldstona (który nazywa Warszawę swoim drugim domem), że tego wieczoru zaprezentuje publiczności cztery światowe premiery. Wieczór wypełni komedia, tragedia, piękno i finezja, całość zaś składać się będzie zarówno z nieoczekiwanych, jak i klasycznych etiud.

www.goldmime.com

21 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00

TANTEHORSE

Zespół Teatro Tantehorse został założony przez Miřenkę Čechową i Radima Vizvarego.

Tematem ich twórczości jest kontynuacja tradycji czeskiej pantomimy i równocześnie szukanie nowych form, które pantomimę wzbogacają i otwierają jej drogę dla konfrontacji ze współczesną światową twórczością mimu. Przedstawienia zespołu, łącząc sztukę mimu z teatrem i tańcem współczesnym, są aktualne i prowokujące. Oprócz przedstawień dla osób dorosłych, zespół wystawia również sztuki dla dzieci, w których prezentuje gatunkowo czystą formę wyrażania mimu; mogą się z nią zaznajomić również ci najmłodsi.

Tantehorse”

Historia chłopca gotowego poświęcić życie dla swojej ukochanej zabawki – konia, który zaginął w wirtualnym świecie podczas wojny. W tym nierzeczywistym świecie ze sceną dla prawdziwych momentów walki, staje on po raz pierwszy twarzą w twarz z moralnymi dylematami dotyczącymi znaczenia dobra i zła. Musi zmierzyć się z prymitywnym egoizmem, ślepą wiarą, obsesją, okrucieństwem, władzą i tyranią, jednocześnie podejmując wysiłek znalezienia wewnętrznej siły, aby prawdziwie wyrazić jego bezinteresowną miłość do swojego konia-zabawki.

Scenariusz i reżyseria: Tantehorse

Obsada: Irina Andreeva j.h., Miřenka Čechová, Radim Vizvary

Muzyka: Matouš Hekela

Scenografia: Ha Thanh Nguyen, Zuzana Vítková, Karolína Ráčková

Światło: Martin Špetlík

Realizacja: David Prokopič

Premiera 22 sierpnia 2011 roku o godz. 20.30 w czasie Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu w Warszawie

www.tantehorse.cz

TEATR FORMY

Teatr Formy istnieje od 1996 roku. Wcześniej funkcjonował pod nazwą Współczesny Teatr Pantomimy; założony i prowadzony przez Józefa Markockiego, który wyrósł z Wrocławskiego Teatru Pantomimy, szkoły i tradycji polskiego mimu zbiorowego, jaką stworzył Mistrz Henryk Tomaszewski. Zespół – łącząc w swych spektaklach elementy pantomimy, tańca klasycznego i współczesnego, a także techniki właściwe dla teatru dramatycznego – wypracował swój indywidualny styl i własne środki wyrazu artystycznego.

Only you”

 

Akcja tej sztuki rozpoczyna się na początku lat trzydziestych w Polsce i dzieje się do latach sześćdziesiątych. Niektóre spośród ukazanych w tej historii zdarzeń…to zamglony sen, który powrócił do mnie z dzieciństwa. To opowieść o miłości trudnej, czasem absurdalnej, ale możliwej… /Jerzy Markocki/

Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Józef Markocki

Obsada: Ewelina Ciszewska, Józef Markocki , Johannes Stubenvoll

Scenografia: Ewelina Ciszewska

Projekt i wykonanie lalki: Bronisław Trytko

Muzyka: „Cztery pory roku” A. Vivaldi – string Quartet Pro Musica

Dźwięk: Krzysztof Głazowski

Światło: Krzysztof Cichała

www.pantomima.pl

23 sierpnia /wtorek/ godz. 19:00

 

WIECZÓR WSPÓŁCZESNEJ PANTOMIMY

 

Wieczór teatralny, który powoli staję się tradycją festiwalu. Pomyślany jako konfrontacja różnych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału w prezentacjach zaproszeni zostali artyści pochodzący z różnych miejsc na świecie, którzy zaprezentują charakterystyczne dla ich pracy krótkie formy teatralne. Ten wyjątkowy wieczór swojego ostatecznego kształtu nabiera na kilka godzin przed samą prezentacją.

W Wieczorze Współczesnej Pantomimy udział wezmą: Gregg Goldston, Bartlomiej Ostapczuk, Alexander Neander, Wolfram Bodecker, Józef Markocki, Przemysław Grządziela, Mirenka Cechowa, Radim Vizvary oraz adepci Studia Pantomimy w Teatrze Na Woli, uczestnicy tegorocznej edycji Szkoły Współczesnej Pantomimy i uczestnicy warsztatów teatralnych dla osób niesłyszących prowadzonych w Warszawskim Centrum Pantomimy w Teatrze Na Woli organizowanych przez Muzeum Pałac w Wilanowie.

24 sierpnia /środa/ godz. 19:00

L’OPTIMISTE i PAOLINO&CO

Gyöngyi Biro – autorka, aktorka, reżyserka. Ze swojej rodzinnej Transylwanii, gdzie rozpoczęła działalność na polu teatru kukiełkowego i pantomimy, przyjechała z plecakiem do paryskiej International School of Mimodrama Marcela Marceau, której dyplom uzyskała w 1993 roku. Wtedy stworzyła z Sophie Weiss kilka przedstawień (m.in. „The Wardrobe”, „The Girandole”). W 1996 roku dołączyła do mistrza Marcela Marceau jako asystentka – zarówno na scenie, jak i w zajęciach mistrzowskich prowadzonych na całym świecie w ciągu 10 lat. W tym samym czasie stanowiła część New Company of Mimodrama Marcela Marceau. Prywatnie tworzy pod szyldem stowarzyszenia sztuki Paolino and Co.

Sophie Weiss – autorka, aktorka, reżyserka wykształcona w zakresie tańca, teatru, muzyki, cyrku; studiowała pantomimę w szkole Marcela Marceau. Jest autorką kilku przedstawień wspólnie z Gyongyï Biro, następnie dołączyła do Cirque Bidon, gdzie występowała jako klaun, mim i akordeonistka. Występowała także w różnych grupach teatralnych, m.in. Nedelko Grujica, Philippe’a Genty, Tout Fou to Fly oraz Popul’art théâtre. W 2005 roku założyła swój własny teatr L’Optimiste.

LE PLACARD

Dwie postacie stoją obok siebie zamknięte w wąskiej szafie, jakby zawieszone na wieszakach. Zapomniana para o długim stażu, poza światem, porzucona w przestrzeni, w której nie mija czas; obserwują, patrzą na siebie, prowokują się nawzajem wymieniając spojrzenia. Jedna z nich wyciąga z kieszeni wszelkie rodzaje niestosownych przedmiotów, które druga natychmiast przechwytuje: chce dostać w ręce to, co trzyma ta pierwsza. Tym samym niechcący wytwarza szaloną dynamikę, absurdalny i poetycki łańcuch zdarzeń. Wyrzucone na zewnątrz, doświadczają samotności. Uciskana czułość szybko staje się nieproporcjonalna; zamiast niej pojawia się okrutny gniew, który grozi zniszczeniem drugiej jednostki, co z kolei pociąga za sobą ryzyko samotności.

Pochłonięte przez wir absurdu znikają w przestrzeni, ustępując miejsca nierealnym uniesieniom ich dusz, delikatnym motylom z papieru. Przywodząc na myśl postacie kreowane przez Charliego Chaplina, fantazję Bustera Keatona czy komiczną rozpacz Samuela Becketta, te dwie postacie żyją swoim codziennym życiem w rozwiązłości, która wkrótce osiąga poziom absurdu. Dwie aktorki, wychowanki Marcela Marceau, malują wrażliwy i wzruszający obraz relacji międzyludzkich.

Gyöngyi Biro: autorka, aktorka, współreżyserka

Sophie Weiss: autorka, aktorka, współreżyserka

Światło, dzwięk: Eric Fourez

25 sierpnia /czwartek/ godz. 19:00

SPETTATORI

W skład pochodzącej ze Szwajcarii grupy teatralnej SPETTATORI wchodzą absolwenci Scuola Teatro Dimitri, szkoły teatru ruchu w Ticino (Szwajcaria). W 2008 roku zrealizowali oni, we współpracy z reżyserem Pavlem Štouracem, ich wspólną pracę dyplomową. Po tym wspaniałym wydarzeniu podjęli decyzję o pozostaniu razem i założeniu zespołu. Istotną cechą tej grupy jest kulturalna różnorodność. Jednak to, co naprawdę ich łączy, to wspólna chęć zgłębiania międzynarodowego języka teatru i eksperymentowania z nim bez ograniczeń artystycznych.

Spettatori”

„Spettatori” to przedstawienie bez słowa mówionego, które stanowi połączenie teatru ruchu, tańca i klaunady z muzyką na żywo, skomponowaną i wykonywaną przez samych artystów. Przy wejściu do teatru kilku widzów próbuje dostać się na widownię, aby pomóc w wystawianym tego wieczora spektaklu. Jednak kiedy w końcu dostają się do środka, nic nie jest takie, jak oczekiwali. Z desperacji zaczynają odkrywać samych siebie oraz przestrzeń. Pogodziwszy się z tym rzucają się do walki, przyciągają i odrzucają się wzajemnie, ale nigdy nie ustają w próbach zrozumienia tego, gdzie się znajdują. Skonstruowana na zasadzie kalejdoskopu obrazów, realistyczna atmosfera początku rozpływa się w surrealistycznym świecie. Kim są aktorzy, a kim widzowie? I gdzie jest teatr?

Reżyseria: Pavel Štourac

Scenografia i grafika: Helena Štourac

Muzyka: Andreas Strand Renberg

Oświetlenie: Christoph Siegenthaler

Projekt oświetlenia i obsługa techniczna: Rosario Ilardo

Charakteryzacja: Stefanie Metzner

www.spettatori.net

26 sierpnia /piątek/ godz. 19:00

LICEDEI

Licedei jest pierwszym i jedynym w Rosji klaunowsko-mimicznym teatrem, który pozostaje w kręgu klaunady jako gatunku teatru. Zespół został założony w roku 1968 (w Leningradzie) przez Slavę Polunina. Niektórzy jego współzałożyciele nadal pracują w Licedei. Wyjątkowość milczącej klaunady, jaką uprawia Licedei leży w jej uniwersalności: jest zrozumiała zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Nie jest podobna do cyrku w potocznym rozumieniu, sytuuje się na granicy tradycyjnej klaunady, teatru rewiowego i tragifarsy. Krytycy nazywają ją klaunadą poetycką. Nie ma słów – zamiast nich plastyka ruchu i wyrazista mimika, muzyka i ekspresja ciała. Śmiech i łzy, radość i smutek teatru Licedei przemawiają do każdego, w każdym miejscu na ziemi. Licedei jest dziś jednym z najlepszych na świecie teatrów klaunady

Fly and Saw”

Klaunada „Fly and Saw” to najlepsze dzieło Leonida Leikina, z udziałem innych znanych aktorów teatru Licedei takich jak Anwar Libabov, Victor Solovyev, Anna Orlova i inni. W przedstawieniu znany klaun prowadzi poufną rozmowę z widzem o jego twórczym życiu, życiu teatru, opowiada historię tworzenia bardzo znanego spektaklu. Szczerze mówi o relacjach ze znanymi przyjaciółmi, czołowymi artystami. Przed widownią rozpościera się charakteryzacja, kostium, obraz, w którym artysta wchodzi do pokoju przez drzwi, stoi na scenie i prezentuje swoją mistrzowską kreację.

27 sierpnia /sobota/ godz. 19:00

BODECKER & NEANDER COMPANY

W 1996 roku, ukończywszy studia w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris pod dyrekcją Marcela Marceau, Wolfram von Bodecker i Alexander Neander powołują do życia Théâtre Mimo Magique. Od 2006 roku posługują się nazwą Compagnie Bodecker & Neander. Ich pierwszy spektakl zatytułowany „Silence” wygrywa nagrodę publiczności Berlin Audience Award, a kolejna produkcja, „Out of the blue” odnosi prawdziwy sukces zarówno wśród publiczności jak i krytyków. Para artystów prezentuje koncepcję „koncertu wizualnego”: podczas wspólnych występów z dużymi zespołami muzyków, jak np. Suttgarter Kammerorchester, londyński Arditti Quartet czy lipski Gewandhaus-Oktett, przed widzami odkrywają nowe, fascynujące połączenie pantomimy i muzyki. Podczas licznych światowych tournee Compagnie Bodecker & Neander przemierzają Europę, Azję, Amerykę Północną i Południową. Dzięki uniwersalnemu wymiarowi teatru wizualnego tej pary mimów, są oni szczególnie cenionymi gośćmi na międzynarodowych festiwalach.

We współpracy z reżyserem Lionelem Ménard zespół przedstawia musical „Bonjour Monsieur Satie!”– unikalny spektakl oparty na muzyce francuskiego kompozytora Erika Satie, będący hołdem dla jego życia i twórczości. Przedstawienie powstaje przy wsparciu Konzerthaus Berlin i wchodzi na stałe do programu tej instytucji. W listopadzie 2007 roku musical „Tulles et son ombre” debiutuje na scenie Philhamonie Luxembourg. Wolfram von Bodecker i Alexander Neander opowiadają historię młodego Tullesa w sposób barwny i poetycki przy akompaniamencie United Instruments of Lucilin, do muzyki współczesnego kompozytora Martina Matalona. W lutym 2009 roku zespół odpowiada na gorące życzenie publiczności: przedstawienie „Silence”, które okazało się sukcesem i weszło już do klasyki, doczekało się godnego następcy w postaci nowatorskiego spektaklu „Deja-vu?” który ma swoją premierę w Dreźnie.

 

Deja vu”

Widzieli to Państwo już kiedyś? Niemożliwe! Jest to bowiem wieczór zupełnie nowych przygód z udziałem dwóch tragikomicznych postaci, które Bodecker & Neander prezentują szerokiej publiczności już od ponad dziesięciu lat.

Teatr nie jest bowiem tylko dla oka. Musi również dotknąć serca i połaskotać w brzuch… Bez słów, a także prawie bez rekwizytów, dostosowują się oni do swojej publiczności i vice versa. Niezależnie od wieku, to unikalne widowisko teatralne potrafi zauroczyć.

Reżyseria: Lionel Ménard

Oświetlenie: Werner Wallner

Kostiumy: Sigrid Herfurth

Asystent: Lukas Besuch

28 sierpnia /niedziela/ godz. 19:00

 

 

Bilety:

Teatr Na Woli, ul. Kasprzaka 22

tel: 22 632 24 78; bilety@teatrnawoli.pl oraz eBilet.pl i Ticket Online

 

Leave a Reply