Przejdź do treści

Na teatralnym Górnym Śląsku jesienią raczej polityka…

Teatr Nowy w Zabrzu jako pierwszy na Górnym Śląsku otworzył kolejny sezon artystyczny premierą. 17 września odbył się pokaz spektaklu Ciało moje, który na podstawie mocnego tekstu Marka Pruchniewskiego wyreżyserował Marek Pasieczny. Centralną postacią dramatu jest Wiktoria, której sparaliżowane ciało zmusza pozostałych członków rodziny do odpowiedzi na fundamentalne pytania, dotyczące celu i sensu życia. Spektakl będzie również pokazywany w ramach organizowanego przez zabrzański teatr Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” (15 – 22 października). W programie, który zapowiada się interesująco, znajdą się takie tytuły jak: Biała siła, czarna pamięć z Teatru im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku na podstawie głośnego zbioru reportaży Marcina Kąckiego czy kontrowersyjny Hymn Narodowy z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej (Legnica) autorstwa i w reżyserii Przemysława Wojcieszka. Spektakl inspirowany książką Kąckiego, obnażającą źródła antysemityzmu na Podlasiu, wyreżyserował Piotr Ratajczak. Warto zobaczyć także realizację sztuki Julii Holewińskiej Krzywicka / Krew z legnickiego teatru w reżyserii Aliny Moś – Kerger, która świetnie rezonuje ze współczesną sytuacją społeczno-polityczną w Polsce oraz Zapolska Superstar Jana Czaplińskiego w reżyserii Anety Groszczyńskiej (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu). Niewątpliwie godny polecenia jest również lokalny spektakl. Emocjonalne i energetyczne Carson City ze studentami bytomskiego oddziału PWST w Krakowie przygotował Wojciech Faruga. W październiku w zabrzańskim teatrze będzie miała premierę nagradzana sztuka Maliny Prześlugi Garnitur Prezydenta (15 października). Spektakl utrzymany w klimacie groteski i surrealizmu reżyseruje Julia Mark.

Na jesień w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego planowana jest – przeniesiona z ubiegłego sezonu – premiera spektaklu w reżyserii Eweliny Marciniak: Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci. Prapremiera tej wyczekiwanej realizacji odbędzie się 5 listopada w Szybie Wilson. Na 17 grudnia Teatr Śląski szykuje kolejną sztukę polityczną Wujek. 81. Rzecz będzie dotyczyła pacyfikacji Kopalni Węgla Kamiennego „Wujek” w związku z wprowadzeniem stanu wojennego, która miała miejsce 16 grudnia 1981 roku. Autorem scenariusza i reżyserem jest Robert Talarczyk. Polityki nie zabraknie również w propozycji Teatru Zagłębia w Sosnowcu, który na 5 listopada zapowiada Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego w reżyserii Anety Głuch -Klucznik. Adaptację przygotowuje Tomasz Man, zaś choreografię Maćko Prusak. Bohaterem książki Kapuścińskiego był Hajle Syllasje, jego droga do władzy i strategia zarządzania tzw. dworem. Realizatorzy sosnowieckiej adaptacji deklarują, że bardziej niż osoba cesarza interesuje ich historia jego poddanych, wspinających się po szczeblach kariery, pokonujących kolejne stopnie, przybliżające do wodza. I na koniec nie można nie wspomnieć o wydarzeniu, które ma swoją długoletnią tradycję, a mianowicie o katowickim Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”, który tym roku planowany jest między 5 a 13 listopada. Program festiwalu jeszcze nie jest znany, ale zapewnie – jak co roku – informacja pojawi się w połowie października.

Oprac. Aneta Głowacka

Leave a Reply