Premiera nowego spektaklu Mai Kleczewskiej. „Twarzą w twarz” na podstawie filmów Bergmana

4 września o godz. 19.00 na Dużej Scenie Teatru Polskiego w Bydgoszczy odbędzie się bydgoska premiera spektaklu „Twarzą w twarz” w reżyserii Mai Kleczewskiej.

Spektakl, który jest inspirowany twórczością Ingmara Bergmana, jest koprodukcją Teatru Polskiego w Bydgoszczy oraz Teatru Powszechnego w Warszawie.

Ingmar Bergman, uważany za jednego z najwybitniejszych artystów kina europejskiego XX wieku, przez ponad 60 lat aktywności zawodowej wyreżyserował 62 filmy i prawie 170 sztuk teatralnych. Był dyrektorem teatrów w Helsingborgu (1944-1946), Göteborgu (1946-1949), Malmö (1952-1958) oraz Królewskiego Teatru Dramatycznego w Sztokholmie (1963-1966). Wielokrotnie nagradzany przez Akademię Filmową – jego filmy były dziewięciokrotnie nominowane do Oscara, a filmy „Źródło”, „Szepty i krzyki” oraz „Fanny i Aleksander” zdobyły tę statuetkę w kilku kategoriach. W 1958 r. otrzymał Złotego Niedźwiedzia na Berlinale za film „Tam, gdzie rosną poziomki”. Bergman był także jednym z reżyserów najczęściej nagradzanych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (Złota Palma za „U progu życia”, nagrody specjalne za: „Uśmiech nocy”, „Siódmą pieczęć”, „Źródło” oraz „Szepty i krzyki”). Dwukrotnie odebrał też Złoty Glob – za filmy „Jesienna sonata” oraz „Fanny i Aleksander”.

Twórcy o spektaklu

Ingmar Bergman w swojej twórczości skupiał się na badaniu wnętrza psychiki człowieka w ekstremalnej sytuacji. Skupiał się na ludziach odizolowanych od świata zewnętrznego. Swoich bohaterów zamykał na „wyspie” – w relacjach rodzinnych, w państwach objętych stanem wyjątkowym – piszą twórcy spektaklu, Maja Kleczewska oraz Łukasz Chotkowski.

Zamknięci w czterech ścianach, poddajemy próbie nasze więzi. Widzimy pod lupą relacje, które nam umykały w natłoku spraw. Przymusowa konfrontacja z drugim i sobą samym prowadzi do wglądu? Do szaleństwa? Zobaczymy się „jak w Zwierciadle”? Czy będziemy mieć odwagę, żeby stanąć, ze sobą i ostatecznym, twarzą w twarz?

Bergman jest Przewodnikiem po czasie „kwarantanny” zamknięcia, izolacji, wglądu i konfrontacji. Przeprowadza nas przez proces przemiany. Intymny proces transformacji i przewartościowania. I śmierci.

Coraz mocniej dociera do nas, że nastał czas śmierci. Śmierci, której nie sposób pojąć, opłakać, zrozumieć. Czy chcemy tego, czy nie, śmierć potrzebuje reprezentacji, po to jest sztuka film, teatr, literatura, sztuki wizualne – żeby dzięki reprezentacji nie dopuścić do traumatycznego, niewyrażonego zapisu lęku. Artysta wciąż poszukuje języka na oswojenie nieoswajalnego. Sztuka wciąż stara się wyprzedzić rzeczywistość. To powinność Sztuki. Próbować – dodają twórcy.

Twarzą w twarz”
reżyseria: Maja Kleczewska
dramaturgia: Łukasz Chotkowski
scenariusz sceniczny: Łukasz Chotkowski, Maja Kleczewska
scenografia: Zbigniew Libera
kostiumy: Konrad Parol
muzyka: Cezary Duchnowski
reżyseria światła: Piotr Pieczyński
realizacja materiałów filmowych: Kacper Fertacz
montaż materiałów filmowych: Alan Zejer
inspicjentka: Iza Stolarska/Hanna Gruszczyńska
producentka, asystentka reżyserki: Michalina Żemła
wideo live: Klaudia Kęska
asystentki reżyserki: Olga Ciężkowska, Patrycja Wysokińska
obsada: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Michał Jarmicki, Ezra Kos, Damian Kwiatkowski, Mateusz Łasowski/Michał Surówka, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Arkadiusz Pyć, Maria Robaszkiewicz, Piotr Stramowski, Julian Świeżewski, Małgorzata Witkowska, Michalina Żemła.

Spektakl dla widzów od 18. roku życia.
***
Tekst spektaklu opiera się na scenariuszu filmu Ingmara Bergmana „Twarzą w twarz” w tłumaczeniu Zygmunta Łanowskiego. W adaptacji zamieszczono również fragmenty scenariuszy filmów: „Sonata jesienna” (tłum. Zygmunt Łanowski), „Szepty i krzyki” (tłum. Andrzej Asłanowicz), „Sarabanda” (tłum. Tadeusz Szczepański) i „Milczenie” (tłum. Stanisław Hebanowski).
***
Koprodukcja: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Leave a Reply