„Yorick” nr 71 – co w numerze?

Niewygłoszona laudacja na cześć Krystiana Lupy, laureata Nagrody Boya 2020, wspomnienie Aliny Kietrys o JERZYM LIMONIE, rozmowa z Grzegorzem JARZYNĄ, komentarze teatralne „Z fotela Łukasza Maciejewskiego”, dużo recenzji teatralnych i książkowych – wszystko to znajdziecie Państwo w 71 numerze YORICKA, kwartalnika literacko-teatralnego polskiej sekcji AICT.

W tym numerze „Yoricka” piszą m.in.: Bożena Frankowska, Barbara Hirsz, Alina Kietrys, Katarzyna Lemańska, Grzegorz Walczak, Łukasz Maciejewski, Tomasz Miłkowski, Maciej Pinkwart; rozmawiają Magdalena Jagiełło-Kmieciak, Zofia Rudnicka, Magdalena Żurowska, Grzegorz Jarzyna

Spis treści

PORTRETY

Bożena Frankowska: Anna Lutosławska – Współczesna Modrzejewska (część VII)

Tomasz Miłkowski: Henryk Bardijewski – po cóż cud barbarzyńcy

Tomasz Miłkowski: Krystian Lupa laureatus (przymiarki do laudacji)

Rafał Górski: Alicja Telatycka. Wielka dama białostockiej sceny

PRZEGLĄDY

Łukasz Maciejewski : XI ranking aktorów krakowskich

Tomasz Miłkowski: Moje olśnienia teatralne 2020

SPEKTAKLE

Barbara Hirsz: Iwaszkiewicz, rozstanie z idyllą (Panny z Wilka w Starym Teatrze)

Łukasz Maciejewski Uznanie dla talerza ciepłej zupy – Andrzej Barański i Tadeusz Różewicz (o spektaklu Teatru TV BADYLE”)

Tomasz Miłkowski: Lepsze jest to, co jest w ruchu (po premierze online BIEGUNÓW w Teatrze Powszechnym)

Barbara Hirsz: Dla cnotliwych grzeszników (po pokazie online Opery mleczanej w reż., Mikołaja Grabowskiego, Stary Teatr)

Tomasz Miłkowski: Ginczanka: Jak opowiedzieć koniec? (o monodramie Agnieszki Przepiórskiej Ginczanka. Przepis na prostotę życia)

Grzegorz Walczak: Świat to nieprzyjazna lichota, w której centrum tkwi moje ego (o spektaklu „Metafizyka dwugłowego cielęcia” Stanisława I. Witkiewicza w Teatrze Witkacego w Zakopanem)

Premiera WSTYDU online! (Łukasz Maciejewski)

Tomasz Miłkowski: Ojciec i syn (MÓJ OJCIEC wg wspomnień Stanislavasa Rubinovasa, adaptacja, reżyseria, wykonanie Aleksandras Rubinovas, muzyka Faustas Latėnas, premiera online 31 grudnia 2020)

Tomasz Miłkowski: Podróż od kuchni po morzu głupstw (o premierze M.G. Demirskiego/Strzępki)

Rafał Górski: Niezawodny białostocki „Boeing, Boeing”

Tomasz Miłkowski: Grać niemal chropawo [o SONACIE JESIENNEJ i roli DANUTY STENKI]

ROZMAITOŚCI

Ewa Rossa-Gowor: Ups, zdarzyło się (anegdoty operowe)

Katarzyna Lemańska, ubiegłoroczna Laureatka zaprasza do udziału w Konkursie im. Andrzeja Żurowskiego

FELIETONY

Maciej Pinkwart: Pinkwart na czwartek (28.01, 5.02, 11.02, 25.02, 4.03)

Z fotela Łukasza Maciejewskiego: ZEGAREK OD KOBIELI, BARBARA WRZESIŃSKA, 10 rocznica śmierci Ireny Kwiatkowskiej, WSTYD JEST JĘZYKIEM („POWRÓT DO REIMS”, reż. KATARZYNA KALWAT)

KSIĄŻKI

Tomasz Miłkowski: Dramaturg w przedsionku (o dramatopisarstwie Jarosława Jakubowskiego), recenzja trzeciego zbioru dramatów, „Witaj Barabaszu”, 2020, ADiT

Maciej Pinkwart: Papierowe muzeum (Bibliografia Stanisława Ignacego Witkiewicza, t. I (1885-1989), autorzy J. Degler i T. Pawlak, 891 stron; t. II (1990-2019), autor P. Pawlak, 1069 stron, PIW, Warszawa 2020)

Maciej Pinkwart: Skrupuły (po lekturze „Czułego narratora” Olgi Tokarczuk)

PATRONATY

Fundacja Aurea Porta: Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach Programu Kultura Cyfrowa

Polska Fundacja Medialna przedstawiła projekt ZŁOTY ŻUR

ROZMOWY

Magdalena Jagiełło-Kmieciak: Wizje miłości / Mity pamięci Ewy Głowackiej, rozmowa z choreografką Zofia Rudnicka

Zaryzykuj wszystko – z Grzegorzem Jarzyną, dyrektorem artystycznym TR Warszawa rozmawia Tomasz Miłkowski

POŻEGNANIE

Alina Kietrys: Życie jest tylko przechodnim półcieniem… Wspomnienie o JERZYM LIMONIE

Noty:

SERCE, scenariusz Wiktor Bagiński, Martyna Wawrzyniak, reż. Wiktor Bagiński, scenografia Ania Oramus, kostiumy Marcin Kosakowski, światło, wideo Natan Berkowicz, muz. Bartek Prusuł, obsada: Jan Dravnel, Dobromir Dymecki, Magdalena Kuta, Aleksandra Popławska, TR Warszawa, premiera 5 marca 2021

[Na zdj.: Grzegorz Jarzyna/ fot. mat. TR Warszawa]

Leave a Reply