Przejdź do treści

Trudna miłość

Tomasz Miłkowski pisze po premierze PUENT w teatrze Druga Strefa w „Przeglądzie”:

Od razu wyjaśniam: trudna miłość do baletu. Natalia Maria Wojciechowska zawierza widzom dzieje swojej trudnej miłości do baletu. Wraca do pierwszej fascynacji, kiedy jako mała dziewczynka pierwszy raz zetknęła się z widowiskiem baletowym. To było „Jezioro łabędzie”, na które szła kuszona perspektywą lodów z posypką po spektaklu, ale niczego nie spodziewała się po balecie. Tymczasem uległa magii tej sztuki i zapragnęła jak podziwiane przez nią baletnice czarować lekkością ruchu na puentach. Znalazła się więc w szkole baletowej, która miała okazać się szkołą przetrwania. Wtedy miłość do baletu zmieniła się w koszmar przemocy, poniżeń, psychicznych i fizycznych tortur. Jak mimo wszystko przy balecie wytrwała – opowiada w tym spektaklu, który łączy sceny baletowe, lekcje treningowe i pokazy sztuki baletu we fragmentach z „Carmen” o „Jeziora łabędziego”, z klasycznym monodramem-spowiedzią.

Sylwester Biraga, reżyser, dramaturg i scenograf w jednej osobie, skomponował inteligentny i zwarty spektakl, którego zdyscyplinowany rytm ubarwiają wysmakowane fragmenty wideo i sugestywna, skromna scenografia. Jej ważnym elementem jest obrotowa szafka z intensywnie oświetloną witryną, w której spoczywa dużych rozmiarów lalka. To alegoryczny obiekt szyderstw, którym poddawana jest kandydatka na baletnicę. Zasługą reżysera jest też wsparcie artystki, solistki baletowej i choreografki, ale przecież nie zawodowej aktorki dramatycznej, która demonstruje niemałe możliwości aktorskie, kiedy ujawnia ekstremalne emocje towarzyszące jej baletowej edukacji.

Powstał więc spektakl, łączący walory wizualne z przejmującym motywem przemocy i walki z ograniczeniami własnego ciała w żmudnej, a czasem złudnej drodze do doskonałości artystycznej. Pada tu oskarżenie pod adresem modelu edukacji baletowej, w który wpisana jest przemoc wobec dziewcząt aspirujących do mistrzostwa baletowego. Na pewno nietypowy monodram o wychodzeniu z błędnego koła przemocy.

Tomasz Miłkowski

PUENTY, autor tekstu Sławomir Kowalski, wykonanie Natalia Maria Wojciechowska, reżyseria, dramaturgia, scenografia i wizuale Sylwester Biraga, choreografia Natalia Maria Wojciechowska i Sylwester Biraga, plakat Kamil Rekosz, teatr Druga Strefa w Warszawie, premiera 23 lipca 2020.

Leave a Reply