Redakcja YORICKA zwróciła się z dwoma kluczowymi pytaniami do twórców polskiego teatru:
1.W jaki sposób teatr może przetrwać w czasie pandemii?
2. W jakim kierunku podąży teatr po jej ustąpieniu?
Odpowiada Michał Walczak, dramatopisarz, scenarzysta, reżyser teatralny, współtwórca kabaretu „Pożar w Burdelu”:
1. Teatry przerwały granie spektakli, ale dialog(gr. dialogos = rozmowa), 1. podstawowa forma wypowiedzi w d... More z rzeczywistością trwa – przez spontaniczne i profesjonalne działania w sieci oraz tworzenie nowych koncepcji repertuarowych. Za chwilę rusza w Teatrze Powszechnym w Łodzi pandemiczna edycja warsztatów Komediopisanie, którą poprowadzę i jestem bardzo ciekaw, czy i jak repertuar teatru przyszłości odniesie się do pandemii.
2. Teatr postpandemiczny powinien z jednej strony racjonalniej zarządzać środkami finansowymi, a z drugiej szukać języka, który pozwoli odreagować szaleństwo świata i nie będzie uzależniony od tradycyjnego myślenia o eksploatacji spektaklu. Kryzysowy teatr może być kreatywny dzięki nowym tekstom i nowemu spojrzeniu na klasykę, ale to, czy teatr będzie wciąż prestiżowym i atrakcyjnym miejscem pracy, zależy także od działań urzędników i współpracy środowiska.
Michał Walczak
[Na zdj.: Michał Walczak (w środku) z Krzysztofem Grabowskim i Wsiewołodem Czubenko, wykonawcami monodramów wg jego dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More Piaskownica podczas festiwalu WROSTJA, Wrocław 2010/ archiwum WROSTJA]