STAFF ONLY

Spektakl nie powtarza wytartych deklaracji o otwartości nowego teatru wobec Innych, ale po prostu to robi. Na scenariusz składają się cztery opowieści o losach aktorów wywodzących się z innych krajów (przynajmniej pochodzeniem), przybyszach z Argentyny, Nigerii, Szkocji i USA, którzy próbują odnaleźć się na polskiej scenie i uporczywie opanowują język polski – stąd spora część tekstu zaczerpnięta została z podręcznika do nauki języka polskiego dla cudzoziemców. Niełatwa to dla nich droga i teatr o tym opowiada, ale jednocześnie tę obecność rzeczywiście ukazuje w pełnym urody przedstawieniu, dowodzącym, że inność, odmienność może być jednoczącą siłą, katalizatorem scenicznych odkryć. Kalwat traktuje ten spektakl jak koncert – trochę podobnie do strony formalnej do Rechnitz – w którym pojawiają się nie tylko muzyczne przysmaki, ale i literackie odwołania do wielkich dzieł Joyce’a czy Ionesco, a nawet Fredry.

STAFF ONLY Beniamina Bukowskiego, reżyseria, scenografia, kostiumy Katarzyna Kalwat, dramaturgia Piotr Grzymisławski, muzyka Wojciech Blecharz, obsada: Carlos Fernando Dimeo Alvarez. Jodi Baltazar, James Malcolm, Ifi Ude, Biennale Warszawa, premiera 21 czerwca 2019

[tm]

[fot. Monika Stolarska/Biennale Warszawa]

Leave a Reply