O Grotowskim i Wyzwoleniu we Wrocławiu

Wrocławski Teatr Współczesny 4 stycznia wystawi prapremierę sztuki GROTOWSKI NON-FICTION na podstawie tekstu Krzysztofa Szekalskiego i improwizacji aktorów.

To koprodukcja Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Wrocławskiego Teatru Wspólczesnego.

Koncepcja – Katarzyna Kalwat, Zbigniew Libera, kurator projektu – Joanna Zielińska, muzyka – Hanna Klepacka, wideo / foto – Tomasz Tyndyk, światło – Ewa Łuczak.

Obsada: z Wrocławskiego Teatru Współczesnego Ewelina Paszke-Lowitzsch, Mariusz Bąkowski, Jerzy Senator. z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu Magdalena Maścianica, Monika Stanek, Rafał Kronenberger, Andrzej Jakubczyk, gościnnie prof. Krystyna Duniec / Roman Pawłowski.

Od teatru : GROTOWSKI NON-FICTION jest projektem zainspirowanym życiem i twórczością Jerzego Grotowskiego, który tworzył słynny Teatr 13 rzędów w Opolu i Teatr Laboratorium we Wrocławiu.

Grotowski w teatrze jest postacią kultową. Jak zatem w takim mitologicznym postrzeganiu twórcy odnaleźć prawdę? Czy w ogóle dotarcie do prawdy o człowieku na podstawie zachowanych wspomnień i śladów jest możliwe? Zadanie staje tym trudniejsze, że żadna z osób biorących udział w projekcie nigdy nie widziała na żywo spektaklu Jerzego Grotowskiego.

GROTOWSKI NON-FICTION to projekt o stwarzaniu pamięci. Kluczowym elementem tej eksperymentalnej pracy jest próba odtworzenia postaci samego Grotowskiego poprzez uwagi, opinie, wspomnienia oraz wyobraźnię i fantazję aktorów, którzy – przewrotnie – stają się reżyserami i badaczami tematu, wciągając widzów w nietypowe prace rekonstrukcyjne.

W trakcie pracy nad projektem powstała książka o Grotowskim pisana z perspektywy aktorów, a kontynuacją spektaklu jest wystawa Zbigniewa Libery.

Wrocławski Teatr Capitol 26 stycznia proponuje premierę przedstawienia WYZWOLENIE: królowe. Tekst na podstawie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego: Agnieszka Wolny-Hamkało.

Od teatru:
„Gdyby Lynch i Bareja mieli dziecko, to byłaby nim Agnieszka Wolny-Hamkało”, pisała Natasza Goerke o prozatorskim debiucie autorki Wyzwolenia: królowych. Po przeczytaniu scenariusza tej najnowszej produkcji Capitolu można wyobrazić sobie jeszcze rodziców chrzestnych Agnieszki: Almodóvara i Conchitę Wurst.

Jesteśmy oto w Teatrze Narodowym im. Leona Schillera. Na casting do roli Muzy w „Wyzwoleniu” przychodzą… drag queens. Koncept z piekła rodem? Tak jest, z naszego ukochanego, umiłowanego piekła. Będzie o sztuce, o religii, o polityce i obyczajach – o Polsce. Jak u Wyspiańskiego. Sto lat później właściwie o tym samym, tylko zupełnie, zupełnie inaczej.

Reżyseruje Martyna Majewska, artystka, która tworzy na pograniczu teatru formy, teatru muzycznego, performance i filmu, a jej ulubionym środkiem wyrazu jest, jak sama przyznaje, „mądry kicz”.

Kostiumy i scenografię projektuje, po raz pierwszy dla Capitolu, Anna Haudek, muzykę komponuje Dawid Majewski. Choreografia: Magdalena Marcinkowska i Kamila Górny.

Na scenie zobaczymy Justynę Antoniak, Helenę Sujecką, Emose Uhunmwangho, Klaudię Waszak, Magdę Wojnarowską, Adriana Kącę, Ceziego Studniaka i Łukasza Wójcika. Towarzyszyć im będzie muzycznie sam kompozytor (instrumenty elektroniczne) i Daria Wilsz (fortepian).

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Opera  Wrocławska

9.02.19 – premiera dwuaktowej opery Don Giovanni  Wolfganga Amadeusza Mozarta z librettem Lorenzo Da Ponte na podstawie sztuki Moliera Don Juan.

Arcydzieło literatury operowej. Jedno z najbardziej znaczących dzieł w historii opery. Historia nieustraszonego łowcy kobiecych serc, uwodziciela i cynika Don Giovanniego, to uniwersalna opowieść o ludzkich namiętnościach, niepohamowanej żądzy i karze, która dosięga głównego bohatera.
Mozartowskie dzieło od dnia premiery, cieszy się nieustającą popularnością na całym świecie i uchodzi za jeden z najwybitniejszych utworów w całej spuściźnie kompozytorskiej Mozarta.

Spetakl reżyseruje  André Heller Lopes, nad jego stroną muzyczną czuwa Marcin Nałęcz-Niesiołowski, autorem scenografii jest  Renato Theobaldo, a kostiumów – Sofia di Nunzio. Reżyserami świateł są: André Heller Lopes i
Gonzalo Cordova.

 

6.03.19 – premiera widowiska  Widma do muzyki Stanisława Moniuszki w reżyserii Jarosława Freta pod kierownictwem muzycznym Piotra Borkowskiego.

Utwór Widma to sceny liryczne na głosy solo, chór mieszany i orkiestrę, napisane przez Stanisława Moniuszkę przed 1859 rokiem (dokładna data powstania nieznana), będące  muzyczną interpretacją drugiej części ”Dziadów” Adama Mickiewicza.
Utwór został dedykowany Marii Kalergis, uczennicy Chopina, wielkiej promotorce polskiej sztuki.

http://www.opera.wroclaw.pl

opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply