(Szczecin) Pajace, królewny i gwiazdy

O premierach w teatrach szczecińskich pisze Małgorzata Klimczak:

Człowiek uwikłany w różne zależności, relacje i sytuacje to główne tematy przedstawień, które będziemy mogli obejrzeć na początku 2019 roku w szczecińskich teatrach.

Opera na Zamku zaczyna nowy rok od mocnego uderzenia. W styczniu zobaczymy Proces według powieści Franza Kafki. Metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Franza Kafki, znakomicie wykorzystał w swojej kameralnej operze słynny współczesny kompozytor Philip Glass, nominowany do Oscara i zdobywca Złotego Globu. Premiera Procesu odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales. Libretto napisał wybitny reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton.

Proces, Opera na Zamku, premiera 19 stycznia 2019.

W marcu Opera na Zamku zaprasza na dwie połączone opery – „Pajace” Leoncavalla i „Gianni Schicchi” Pucciniego (aut.plakatu: Rafał Olbiński – fot.). Idąc za wskazówkami prologu Ruggera Leoncavalla i epilogu Giacoma Pucciniego, obejrzymy dwa światy. Wspólnym mianownikiem obu inscenizacji będzie postać Tonia z „Pajaców” tego pierwszego kompozytora. To jego słowa otwierają i zamykają opery. Spektakl jest niejako teatrem w teatrze: trupa Cania Pajaca przedstawia komedyjkę rodem z „Boskiej komedii”, a w drugiej części pokażemy commedię dell’arte zakończoną tragedią rodem z Leoncavalla. Widzimy więc aktorów wychodzących z ról i żyjących własnym życiem, z komiczną maską jako metaforą naszego codziennego życia i udawania.

Pajace i Gianni Schicchi. Opera na Zamku, premiera 9 marca 2019.

Teatr Współczesny w lutym zaprasza na spektakl muzyczny Piosenki Beaty Kozidrak w reżyserii Madgaleny Miklasz. Spektakl będzie złożony z piosenek jednej z najbardziej charyzmatycznych  wokalistek naszych czasów.

Piosenki Beaty Kozidrak, Teatr Współczesny, premiera luty 2019.

W marcu Teatr Współczesny zaprasza na małą scenę, czyli Malarnię na spektakl Martina Baltscheita Lepsze lasy w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego. Choć głównymi bohaterami są zwierzęta – relacje wilka i owiec – główną ramą inscenizacyjną jest zabawa, podczas której pięcioro aktorów  konstruuje teatralną przypowieść i popową baśń, dzięki której wchodzą w dialog w młodzieżą.

Lepsze lasy, Teatr Współczesny, premiera 9 marca 2019.

Pod koniec marca w tym samym teatrze zobaczymy sztukę Przemysława Pilarskiego Wracaj w reżyserii Anny Augustynowicz. Do powojennego Radomia powraca człowiek o pseudonimie Bobby Kleks. Jego pojawienie się uruchamia pamięć przeszłości, która kładzie cień na życiu bohaterów dramatu. Spektakl powstanie w koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Łodzi w ramach Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

Wracaj, Teatr Współczesny, premiera marzec 2019.

Teatr Polski pod koniec lutego tradycyjnie zaprasza na Urodziny Czarnego Kota Rudego, czyli sceny kabaretowej. Koncert jubileuszowy Wszystko jest poezją zaplanowany jest na trzy wieczory na Dużej Scenie (22 – 24 lutego). Wystąpią artyści Teatru Polskiego tworzący kabaret Czarny Kot Rudy, a także goście. Będzie też sporo niespodzianek, które sprawią, że wieczór urodzinowy będzie dla widzów niezwykłym przeżyciem artystycznym.

Wszystko jest poezją, Teatr Polski, 22-24 lutego 2019.

Teatr Lalek Pleciuga na luty przygotowuje spektakl na podstawie baśni Andersena Królewna na ziarnku grochu. Przedstawienie będzie wyjątkowe nie tylko ze względu na treść i reżyserię Vladisa Pavlovskisa, ale także ze względu na scenografię.

Królewna na ziarnku grochu, Teatr Lalek Pleciuga, premiera luty 2019.

Natomiast  w marcu Teatr Lalek Pleciuga zaprasza na przedstawienie dla dorosłych Piosenki z dreszczykiem w reżyserii Arkadiusza Buszko. Zachęceni ogromnym powodzeniem „Disco macabre” autorzy tworzą kolejny spektakl muzyczny. Scenariusz przygotowuje Piotr Rowicki, a muzykę – Tomasz Lewandowski.

 Piosenki z dreszczykiem, Teatr Lalek Pleciuga, premiera marzec 2019.

Opr. Małgorzata Klimczak

Leave a Reply