Dwie premiery i festiwal w Radomiu

Teatr Powszechny im.J.Kochanowskiego w Radomiu rozpoczyna sezon od dwóch premier.

14 września będzie to napis Napis (na zdj.) (L’inscription) Geralda Sibleyrasa w przekładzie Barbary Grzegorzewskiej. Reżyseria i opracowanie muzyczne: Krzysztof Babicki, scenografia: Marek Braun, kostiumy: Jolanta Łagowska.

OBSADAIzabela Brejtkop, Danuta Dolecka, Maria Gudejko, Marek Braun, Piotr Kondrat, Jarosław Rabenda.

W windzie jednej z porządnych paryskich kamienic pewnego dnia dochodzi do nieprzyjemnego incydentu – pojawia się obelżywy napis szkalujący nowych lokatorów, małżeństwo Lebrun. Dotknięty do żywego mimowolny bohater zdarzeń postanawia ustalić, kim jest autor inwektywy i co było powodem tego niewybrednego publicznego ataku.
Sąsiedzkie dochodzenie w pozornie błahej sprawie mocno naruszy podwaliny błogosławionego świętego spokoju i dobrego samopoczucia współmieszkańców.

A 16 września najmłodsi zobaczą na Scenie Fraszka Daszeńkę (Dášeňka čili život štěněte) Karela Čapka – przekład: Gabriela Gańczarczyk. Adaptacja, reżyseria i scenografia – Marek Zákostelecký, muzyka – Vratislav Šrámek, teksty piosenek-  Anna Kulpa.

OBSADA: Agnieszka Grębosz, Przemysław Bosek, Mateusz Michnikowski.

Które dziecko nie marzy o tym, aby mieć szczeniaczka? Nasz najnowszy spektakl nawiązuje do tego dziecięcego marzenia – opowiada o psim dzieciństwie i dorastaniu.
Jego bohaterka, urocza foksterierka Daszeńka z pasją gania za własnym ogonem, jest smakoszem mleka, uwielbia bajki na dobranoc, rozrabia i psoci, ma przy tym nieprzebrane pokłady wdzięku, zadaje morze pytań i nieustannie dziwi się wszystkiemu. Skądś to znamy?

Bezpretensjonalna, zabawna historia  o uczeniu się świata, poznawaniu reguł i zdobywaniu doświadczenia, ale także o odpowiedzialności, jaka wiąże się z posiadaniem zwierzątka. Klasyka literatury dziecięcej w atrakcyjnym teatralnym wydaniu.

Radomski teatr przygotowuje się do XIII Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego, który odbędzie się od 20 do 27 października 2018.

Od teatru :

Kiedy w 1993 roku ówczesny dyrektor Teatru, Wojciech Kępczyński wpadł na iście szatański pomysł organizacji w Radomiu festiwalu dedykowanego Gombrowiczowi, niewielu wierzyło w sukces przedsięwzięcia. Byli i tacy, którzy wymownie stukali się w głowę. Czas pokazał, jak bardzo się mylili

Dzięki determinacji, konsekwencji i pracy wielu osób festiwal przetrwał i ma się całkiem dobrze, czego najlepszym dowodem jubileuszowa edycja, która rusza już 20 października. Z tej okazji będziemy gościć wiele znakomitości z panią Ritą Gombrowicz na czele. W ciągu 7 festiwalowych wieczorów zaprezentujemy Państwu 12 spektakli (w tym 2 premierowe i 1 prapremierowy), pokażemy 2 wystawy fotograficzne i zaprosimy Was do Festiwalowego Klubu na cowieczorne spotkania z artystami.

W tegorocznej edycji z „Operetką” zmierzą się doświadczeni artyści zakopiańskiego Teatru Witkacego i wkraczający na zawodowe sceny niedawni studenci łódzkiej

Filmówki; warszawski Teatr Ateneum wyruszy w podróż „Trans-Atlantykiem”, by porozmawiać o ojczyźnie i synczyźnie; za sprawą zielonogórskiej realizacji na scenie ponownie pojawi się tajemniczy „Tancerz mecenasa Kraykowskiego”, który przed laty stał się radomską inspiracją dla Krzysztofa Warlikowskiego; w spektaklach z Wałbrzycha i Wiednia sztuczny świat formy na dwa odmienne sposoby burzyć będzie niewygodna i obca Iwona; za pomocą „Ferdydurke” o naszym stwarzaniu się i samopoznaniu opowiedzą twórcy z Radomia, Warszawy i Buenos Aires. Nie zabraknie również mistrzowskiego scenicznego spotkania Gombrowicza, Miłosza i Herberta.

Aby nie drażnić przesądnych, którzy unikają liczby 13, będziemy oficjalnie mówić przede wszystkim o 25-leciu festiwalu. Tym bardziej, że jest to powód do dumy! To ćwierćwiecze było bowiem tak różnorodne, intrygujące i zaskakujące, jak twórczy, inspirujący i nieprzewidywalny może być tylko Mistrz Witold. Mamy nadzieję, że podobna (i wbrew przesądom udana) będzie także 13 edycja Serdecznie zapraszamy!

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Leave a Reply