Przejdź do treści

CHINKA w TR Warszawa

„Chinka to romans gangstersko-polityczny, oparty na fragmentach scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda, „Biesach” Fiodora Dostojewskiego i aktorskich improwizacjach. Grupa badaczy z Laboratorium Rekonstrukcji bierze na warsztat polityczne strategie i utopie z przeszłości. Rekonstruując i przetwarzając rewolucyjne archiwum, bohaterowie pytają o dziedzictwo lewicy i dzisiejszy potencjał społecznej zmiany. Co zostało z ideałów studenckiej rewolty 1968 roku? Jakie jest miejsce dla ruchu lewicowego wobec przejęcia przez prawicę postulatów społecznych? Czy dawny podział na lewicę i prawicę jest jeszcze zasadny? Jaka forma politycznego zaangażowania jest możliwa w ramach przestrzeni kultury?

Punktem wyjścia do pracy nad scenariuszem jest film Godarda „Chinka” z 1967 roku, inspirowana „Biesami” opowieść o studenckiej komunie z Paryża, która przygotowuje się do walki rewolucyjnej. Premiera filmu poprzedziła i zapowiedziała protesty studenckie z maja 1968 roku. Za francuskim reżyserem twórcy przedstawienia podejmują temat komercjalizacji politycznego ruchu, który staje się częścią kapitalistycznego systemu konsumpcji i kultury popularnej. Przestrzeń akustyczna spektaklu oparta jest na deformacji popularnych pieśni i cytatów z muzyki filmowej, natomiast scenografia nawiązuje do projektu Rosy Esman z 1966 roku 7 „Objects In a Box, pierwszej kolekcji mikro dzieł światowej sławy artystów (m.in. Claesa Oldenburga). Projekt ten był pierwszym w historii przypadkiem, gdy sztuka nie tyle została reprodukowana, ile zyskała swój popularny, tani odpowiednik – stała się towarem.

W spektaklu wykorzystane są fragmenty dialogów z filmów Jean-Luc Godarda: „Do utraty tchu” (1960), „Kobieta jest kobietą” (1961), „Amatorski gang” (1964), „Alphaville” (1965), „Made in USA” (1966), „Chinka” (1967) oraz fragmenty książek: „Koala” Lukasa Bärfussa (tłum. A. Żychliński, Wyd. Ossolinuem, Wrocław 2017), „Biesy” Fiodora Dostojewskiego (tłum. T. Zagórski i Z. Podgórzec, [w:] tegoż „Dzieła wybrane”, t. IV. PIW, Warszawa 1987), „Społeczeństwo przemysłowe i jego przyszłość. Manifest wojownika” Theodore Kaczyńskiego (tłum. A. Miernik, Wyd. Inny Świat, Mielec 2003), „Godard. Pasaże” Pawła Mościckiego, Wyd. Ha!art, Kraków 2010), „Sekretne życie drzew” Petera Wohllebena (tłum. E. Kochanowska, Wyd. Otwarte, Warszawa 2016).

JEAN

Miałem sen, że prześnione rewolucje wydarzają się naprawdę. Rewolucja francuska, rewolucja haitańska, rewolucja kubańska, bunt Metysów w Kanadzie, zamieszki w Argentynie, Wielki Zakon Irokezów. To jest mityczny kojot w canoe, do którego można mieć sentyment. Socjalizm działa na sentymencie i resentymencie. Idee socjalistyczne zagarnięte przez narodowy socjalizm, idee Maja’68 wchłonięte przez kapitalizm, puszyste łapki koali spreparowane i wprowadzone do taksonomii zoologicznej. Pluralizm, wolność i czułość są po to, żeby uniemożliwić stworzenie realnej siły politycznej w ramach systemu demokratycznego. Pluralizm, wolność i czułość są po to, żeby rewolucja nie była możliwa. Cholera to choroba o potencjale rewolucyjnym – dziesiątkowała społeczeństwo i budziła strach w wielu guberniach. Ludzkość żyje w strachu, bo robotnicy wymierają i nie ma się w kim kochać. Dobrze, że można się jeszcze kochać w Yoko Ono, Johnie Lennonie i innych piosenkarkach. John Lennon świetnie wyglądał nagi i to podobno dla niego stworzono globalne ocieplenie.
(fragment scenariusza spektaklu „Chinka”)

Spektakl „Chinka” realizowany jest w ramach nagrody Debiut TR, wspierającej rozwój najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Co roku laureat/laureatka Debiutu TR zapraszani są do wyreżyserowania spektaklu w TR Warszawa.

Nagroda powołana została w 2015 roku i przyznawana jest co roku na Forum Młodej Reżyserii organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Pierwszym laureatem konkursu był Jędrzej Piaskowski, student Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, który zrealizował w TR Warszawa spektakl na podstawie tekstu Magdy Fertacz „Puppenhaus. Kuracja” z udziałem Lecha Łotockiego, Sebastiana Pawlaka, Justyny Wasilewskiej i Agnieszki Żulewskiej. W maju 2018 roku przedstawienie otrzymało Nagrodę Główną 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni. „Puppenhaus. Kuracja” znalazł się także w finale prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, którego wyniki zostaną ogłoszone na uroczystej gali 29 czerwca 2018 roku w Instytucje Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Kolejnymi laureatami nagrody są: Klaudia Hartung-Wójciak, studentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (Debiut TR 2016) oraz Grzegorz Jaremko, student Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, który zrealizuje przedstawienie w TR Warszawa w sezonie 2018/2019.

Młody TR to nurt programowy, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym młodzi artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in. Anna Karasińska („Ewelina płacze” i „Fantazja”), Piotr Trojan („Grind/r”), Magda Szpecht („Możliwość wyspy”), Wojciech Blecharz („Soundwork”), Katarzyna Kalwat i Marta Sokołowska („Holzwege”), Małgorzata Wdowik („Piłkarze” i „Strach”) oraz Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja”).

Klaudia Hartung-Wójciak – reżyserka, dramaturżka; studentka reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Laureatka nagrody Debiut TR 2016, przyznawanej przez zespół artystyczny TR Warszawa na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Współautorka i reżyserka instalacji performatywnej „Przedwiośnie. Ćwiczenia z wyobraźni historycznej” (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, 2017); reżyserka i autorka projektu „Tkacze. Historia jak z życia wzięta, a przez to bardzo smutna” na podstawie Tkaczy Gerharta Hauptmanna (Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie 2016; Łaźnia Nowa, 2017), nagrodzonego w ramach Forum Młodej Reżyserii 2016; reżyserka spektaklu „Szukając Romea” (Teatr Bagatela, 2018); autorka instalacji „Maszyny choreograficznej na aturii i mimozy wstydliwe”, współautorka i reżyserka instalacji „Kartoteka rozrzucona 2.016” (Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2016); dramaturżka spektakli m. in. „Cezary idzie na wojnę (reż. Cezary Tomaszewski, Komuna Warszawa, 2017); „Gdyby Pina nie paliła, to by żyła” (reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2017); reżyserka czytań performatywnych, m.in. MALTA Festiwal,  „Klasyka żywa”). Laureatka Konkursu im. Jana Dormana 2018, stypendystka Miasta Krakowa 2018.

CHINKA

reżyseria: Klaudia Hartung-Wójciak
dramaturgia: Daria Kubisiak
scenografia, kostiumy, światło: Agata Skwarczyńska
muzyka: Piotr Peszat
asystentka reżyserki: Katarzyna Gawryś

kierowniczka produkcji: Magdalena Igielska
obsada: Jan Dravnel, Monika Frajczyk, Natalia Kalita,  Maria Maj, Paweł Smagała

premiera: 29 czerwca 2018, g. 20:00 | TR Warszawa/Marszałkowska 8
spektakle przedpremierowe: 27, 28 czerwca 2018, g. 20:00

spektakle popremierowe: 30 czerwca, 1 lipca 2018, g. 20:00

Leave a Reply