Wiosenne premiery w Poznaniu

17 marca w poznańskim Teatrze Polskim miała miejsce premiera ODYSA w reżyserii Eweliny Marciniak. Tekst i dramaturgia: Marcin Cecko, muzyka na żywo – Grzegorz Dowgiałło, choreografia: Iza Chlewińska, scenografia i kostiumy: Aleksandra Wasilkowska.

Obsada: Konrad Cichoń, Piotr B. Dąbrowski, Grzegorz Dowgiałło, Joanna Drozda, Teresa Kwiatkowska, Monika Roszko, Piotr Nerlewski, Paweł Siwak.

Teatr pyta: A my? Jak widzimy siebie po latach i w latach czekania ?

Każdy chciałby być syreną, opływać w dewizy i śpiewać kuszące marynarzy songi, ale rodzina jest najważniejsza. Odys wraca. Jego Itaka to Polska tuż po transformacji.                                                                                                Antyk po wybuchu nuklearnym nieznanych wcześniej namiętności. Przyglądamy się  tym czasom, bo są źródłem naszej tożsamości i nowych podziałów: na tych, co nie widzą, na tych, co czekają, na tych, co pragną i na tych, co nie czują.

Pracy nad spektaklem towarzyszyły regularne, otwarte próby z publicznością. Widzowie wystąpili w wyjątkowej roli konsultantów, aktywnie uczestniczących w procesie produkcji. Wspólne rozmowy między aktorami, realizatorami i publicznością pozwoliły przyjrzeć się materiałowi zakładającemu współuczestnictwo widzów i wpłynęły na jego ostateczny kształt. Tym etapem pracy opiekował się pedagog teatru – Sebastian Świąder.

Spektakl bierze udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

A 05 maja 2018 w tym teatrze premiera sztuki Adolfa Nowaczyńskiego WIELKI FRYDERYK w reżyserii Jana Klaty.

Obsada: Monika Roszko, Ewa Szumska, Konrad Cichoń, Krystian Durman, Piotr B. Dąbrowski, Michał Kaleta, Wojciech Kalwat, Piotr Kaźmierczak, Jakub Papuga, Jan Peszek, Andrzej Szubski, Wiesław Zanowicz.

Teatr Nowy w Poznaniu 14 kwietnia wystawi premierę pt. BENIOWSKI. BALLADA BEZ BOHATERA. Teatr przedstawia twórców i aktorów tej premiery bez imion:

słowa: SŁOWACKI, reżyseria: WARSICKA, muzyka: NEPELSKI, adaptacja: PABIAN/WARSICKA, dramaturgia: PABIAN, scenografia, kostiumy: SKWARCZYŃSKA, gitara basowa, kontrabas: WIECZORKIEWICZ/KUCZ.

Wystąpią:
 GŁĄB, JUSZKIEWICZ, MIERZWA, NAZIMEK, RYBAKOWSKA, BUŁAWA (gościnnie), CHRZUSZCZ.

Opis sztuki: Maurycy Beniowski istniał. Jeszcze w latach 50. ambasador brytyjski na Madagaskarze donosił, że widział grób samozwańczego króla „jedynej polskiej kolonii”. Szlak podróży polskiego Don Kichota od Kamczatki aż po Baltimore wyznaczają też kolejne porzucane przezeń żony, dzieci, kochanki… Nic dziwnego, że słowiańska fantazja, namiętność i wiara, że nie rozumem, a sercem żyć trzeba, zainteresowały Słowackiego, stając się dla wieszcza wyzwaniem literackim na dwie dekady, bo tyle właśnie zajęło spisanie poematu o duchach, wiedźmach, kurhanach przodków, konfederacji barskiej i khanie Giraju… W 2018 roku ta pieśń o magii, dawnych wierzeniach, świętych dębach i sile słowiańskiej duszy zabrzmi po raz pierwszy w Teatrze Nowym.

21 kwietnia 2018 roku poznański Teatr Muzyczny  pokaże musical FOOTLOOSE, którego fabuła nawiązuje do jednego z najpopularniejszych filmów z lat 80. Ren McCormack, po rozwodzie rodziców, wraz z matką przeprowadza się z wielkomiejskiego Chicago do małej, teksańskiej miejscowości Bomont. Tam poznaje Ariel, córkę pastora Shaw, który wprowadził zakaz tańca po tym, jak jego syn z grupą przyjaciół zginęli w wypadku samochodowym podczas powrotu z imprezy. Chłopak postanawia się zbuntować i udowodnić wszystkim, że życie oparte wyłącznie na zakazach nie ma sensu.
Premiera musicalu odbyła się 22 października 1998 roku w Richard Rodgers Theatre na Broadwayu. Autorem muzyki jest Tom Snow. Teksty piosenek napisał Dean Pitchford, który wspólnie z Walterem Bobbie podjął się także reżyserii. Nawiązująca do stylistyki lat 80. i 90. muzyka, wzbogacona o elementy rock-and-rolla i country, od początku zyskała aprobatę publiczności w różnym wieku. Autorzy musicalu wykorzystali wcześniejszy wielki filmowy przebój Kenny Logginsa – „Footloose” oraz dynamiczną piosenkę Bonnie Tyler „Holding out for a Hero”. Przedstawienie zostało zagrane 709 razy, zdobywając cztery nominacje do prestiżowych nagród Tony Awards. Utwory takie jak „Let’s Hear It For the Boy”, „Almost Paradise” czy tytułowe „Footloose” przez długie tygodnie gościły na szczytach amerykańskich list przebojów. W wersji scenicznej wystąpili między innymi: Jeremy Kushnier (Ren McCormack), Jennifer Laura Thompson (Ariel Moore) oraz Stephen Lee Anderson (Shaw Moore). Z kolei w wersji filmowej z 1984 roku w roli głównej wystąpił Kevin Bacon, a partnerowali mu m.in. John Lithgow oraz Sarah Jessica Parker. W 1985 roku piosenka „Footloose” nominowana była do Oscarów oraz Złotych Globów, a w 2004 roku znalazła się na liście 100 najlepszych piosenek filmowych wszech czasów.

Poznańską wersję FOOTLOOSE wyreżyseruje Jerzy Jan Połoński (Madagaskar – musicalowa przygoda). Kierownikiem muzycznym spektaklu jest Jakub Kraszewski (Opowieści zimowe), za choreografię odpowiada Ewelina Adamska-Porczyk (Zakonnica w przebraniu), scenografię i kostiumy projektuje Mariusz Napierała (Jekyll & Hyde, Evita, Jesus Christ Superstar, Nine).

„Temat konfliktu pokoleń czy też innego języka, którym posługują się dzieci i rodzice, nie jest nowy i był poruszany w światowej literaturze, teatrze i filmie niejednokrotnie. Dlaczego właśnie „Footloose” jest tytułem, który od ponad trzydziestu lat rozpala umysły, serca i… nogi widzów na całym świecie? Bo właśnie zakaz tańczenia – jako źródła wszelkiego zła (według „dorosłych” mieszkańców Bomont) – jest zarzewiem konfliktu zawartego w tym wyjątkowym musicalu. Zapraszam na „Footloose” – przekonajcie się, że czasami rozwiązać spór można, rozwiązując uszy. I nogi…” -Jerzy Jan Połoński, reżyser spektaklu.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Poznań – Teatr Wielki

26 04.18 –   koncert Aleksandry Kurzak (sopran), którym dyryguje Wojciech Rajski. W programie:  Giuseppe Verdi , Francesco Cilea, Ruggiero Leoncavallo, Charles Gounod, Georges Bizet, Giacomo Puccini.

16.04.18 – koncert zespołu „Raz, dwa, trzy”
10 czerwca 2017 roku mija 10 lat od nagrania przez zespół „Raz, Dwa, Trzy”  kultowego albumu „Raz, Dwa, Trzy – Młynarski”. Dla upamiętnienia zmarłego niedawno Mistrza, jak i z powodu jubileuszu nagrania płyty, Zespół przypomni publiczności piosenki Wojciecha Młynarskiego w trakcie specjalnych koncertów.

12.05.18 – premiera  baletowa TROJA(n) do muzyki Gabriela Kaczmarka, w choreografii Viktora Davydiuka, ze scenografią i kostiumami Magdaleny Flisowskiej i projekcjami  Karoliny Mikołajczuk. Dramaturgia – Katarzyna Frątczak. 

Bohaterowie, których dobrze znamy – zdobywca miast licznych Achilles, Hektor, co w bitwie wszystkich przewyższał, nad wodze wódz Agamemnon, z wyglądu waleczny Parys, Odys pełny mądrych, przeróżnych wybiegów. I ona – podobno najpiękniejsza – Helena. Toczą wieloletni bój, który się nie skończy. Nie tu, nie teraz, nie w Troi, nigdy.
Choreografia Viktora Davydiuka, stworzona do nowej kompozycji Gabriela Kaczmarka, to próba wyrażenia poprzez taniec bezwzględności i okrucieństwa walki, a także bólu i rozpaczy po zmarłych, którzy nie chcą odejść. Twórcy, opowiadając jedną z najbardziej znanych historii o długoletnim konflikcie, mierzą się z problemami aż nadto obecnymi w naszej rzeczywistości. Jaka jest cena walki? Kto i o co ją toczy? Po której stronie jesteśmy – ofiary czy kata? Po której będziemy jutro? Czy mamy jeszcze szanse na lepszy świat?
Muzyka skomponowana specjalnie na potrzeby spektaklu, odtwarzana z nagrania wykonanego przez Orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu, z symultaniczną warstwą instrumentalną zaadaptowaną komputerowo.

17.06.18 – premiera opery komicznej w dwóch aktach  – NAPÓJ MIŁOSNY  Gaetano Donizettiego do libretta Felice Romaniego (na podstawie libretta Eugène’a Scribe’a). Reżyseria – Andrij Zholdak, reżyseria świateł – Maciej Igielski, kierownictwo muzyczne – Katarzyna Tomala.

Cudowny eliksir czy spadek po wuju – co tak naprawdę pomogło ubogiemu wieśniakowi w zdobyciu przychylności pięknej Adiny? W sielankowym pejzażu włoskiej prowincji toczy się typowa miłosna historia. Jest silne uczucie, zazdrość, obojętność, rozpacz, euforia, no i oczywiście szczęśliwy finał. Subtelny scenariusz, świetnie nakreślone postaci, wirtuozowskie arie i zawsze aktualny temat sprawiają, że NAPÓJ MIŁOSNY to jedna z najczęściej wystawianych oper.
Warto dodać, że Donizetti skomponował ją w wieku trzydziestu pięciu lat i było to – bagatela – trzydzieste drugie dzieło operowe w jego błyskotliwej karierze.

30.06.18 – premiera mało znanej dwuaktowej opery Stanisława Moniuszki JAWNUTA z librettem Władysława Ludwiga Anczyca na podstawie libretta Cyganów” Franciszka Dionizego Kniaźnina.

Poznańską JAWNUTĘ reżyseruje Krystian Lada, a  muzycznie przygotowuje Grzegorz Wierus.

Dwoje młodych – cyganka Cicha i syn wójta Stachu – nie może stworzyć szczęśliwego związku z powodu różnic społecznych. Jednak nieoczekiwanie okazuje się, że mezalians nie istnieje, bo Cicha w rzeczywistości nie jest Cichą, tylko dawno zaginioną Zosią i para, z błogosławieństwem rodziców, może się pobrać. Wszystko zatem dobrze się kończy, prawda?
Niezupełnie. Nawarstwienie krzywdzących stereotypów i negatywnych opinii pod adresem przedstawicieli kultury romskiej jest pewnie jedną z przyczyn dla których JAWNUTA Stanisława Moniuszki obrasta kurzem w archiwach muzycznych.
Poznańska Opera wyciąga kompozycję na powietrze, odświeża i zaprasza poznaniaków do rozmowy o sprawach istotnych tak w czasach Moniuszki, jak i dzisiaj. O mowie nienawiści, nietolerancji względem Innego i zamknięciu na odmienne kultury. Tuż przed 200. rocznicą urodzin Moniuszki opera wyrusza, dosłownie i w przenośni, w drogę – wyboistą, ale z nadzieją na prawdziwy happy end.

Opera w Bazarze Poznańskim

Recitale odbywające się w odrestaurowanej Sali Białej nawiązują do tradycji organizowania koncertów i spotkań kulturalnych w Bazarze Poznańskim, w którym niegdyś rozbrzmiewała muzyka wykonywana przez takich artystów jak Franciszek Liszt czy Ignacy Jan Paderewski.

14.05.18 – Recital Joanny Freszel – Muzyka polska od A do Z.                    W programie:
pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Jerzego Lefelda, Andrzeja Panufnika, Zygmunta Mycielskiego, Witolda Lutosławskiego, Pawła Mykietyna, Macieja Małeckiego, Sławomira Zamuszki (prawykonanie)
Fortepian: Olena Skrok
Prowadzenie: Jaromir Trafankowski

 Więcej na https://opera.poznan.pl/pl/

 opr. Anna Leszkowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply