Dobra literatura króluje na scenie w Szczecinie

Wiosną w Szczecinie dominować będą adaptacje książek dla dzieci i młodzieży. Przygotowują je aż trzy teatry. Ale nie zabraknie sztuk trudnych, refleksyjnych, porażających, zmuszających do myślenia, m.in. na festiwalu Kontrapunkt.

Opera na Zamku zaprasza w maju na adaptację książki „My, dzieci z dworca ZOO”. To światowy bestseller, który w formie książki i filmowej adaptacji niezmiennie porusza, a historia opowiadana przez główną bohaterkę nie traci na aktualności.  Spektakl DZIECI Z DWORCA ZOO  to impresja na temat najważniejszych wątków poruszonych w książce i filmie. Taniec współczesny jako środek wyrazu jest w stanie spojrzeć na tę opowieść z innej strony i pokazać to, co do tej pory być może umknęło uwadze odbiorców. Dramaturgię spektaklu dopełni niezapomniana muzyka Davida Bowie, a także alternatywne kompozycje islandzkiego twórcy Valgeira Sigurðssona i eksperymentalne kompozycje z The Chopin Project Ólafura Arnaldsa i Alice Sary Ott. Autorem scenariusza, choreografii i inscenizacji jest wybitny choreograf Robert Glumbek.

DZIECI Z DWORCA ZOO, Opera na Zamku, premiera 12 maja 2018.

Koniec sezonu w Operze na Zamku to tradycyjnie Wielki Turniej Tenorów. W tym roku po raz dwudziesty do naszego miasta przybędą tenorzy z najdalszych zakątków świata by stanąć w szranki o sympatię publiczności. Przez lata formuła Turnieju ewoluowała i wzbogacała się o kolejne atrakcje. Jej główna idea pozostała jednak niezmienna. Śpiewacy rywalizują o względy publiczności, która nagradza swojego faworyta symboliczną różą. Triumfuje ten, który zdobędzie największą liczbę kwiatów.

Wielki Turniej Tenorów, Opera na Zamku (Teatr Letni), 30 czerwca 2018.

Teatr Współczesny w maju szykuje premierę na podstawie książki Lucy Maud Montgomery ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA w reżyserii Marka Pasiecznego.  Pozornie rozpoznana w kulturze opowieść o Ani Shirley koresponduje ze spektaklami w repertuarze Teatru Współczesnego dotykającymi kwestii adopcji – „Dziecko” oraz „Wieża z klocków”. Autorka tego ostatniego – Katarzyna Kotowska – na powieści nie zostawia suchej nitki: „Pani Montgomery stworzyła tak nieprawdziwą psychologicznie postać, że włos się jeży na głowie.” Czy da się tę bohaterkę jednak obronić?

ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA, Teatr Współczesny, premiera 5 maja 2018.

Na zakończenie sezonu Teatr Współczesny zaprasza na małą scenę do Malarni na sztukę NAJLEPSZA WIOSNA w reż. Natalii Korczakowskiej. Znacie Bonnie i Clyde’a? Początkowo popełniali drobne wykroczenia, z czasem zaczęli się dopuszczać morderstw. Błyskotliwy dramat Michała Bajera zaczyna się od końca tej historii – od wejścia do własnego domu pachnącego nowością i wyciągnięcia rewolweru. Padają dwa strzały… Dramat napisany został na zamówienie Teatru Współczesnego.

NAJLEPSZA WIOSNA, Teatr Współczesny, premiera czerwiec  2018.

Ponadto w czerwcu w Teatrze Współczesnym KOBIETA ZAGROŻONA NISKIMI ŚWIADCZENIAMI EMERYTALNYMI. Scenariusz i wykonanie: Maria Dąbrowska, aranżacje muzyczne: Piotr Klimek. Maria Dąbrowska wyśpiewa piosenki, przy których nasze mamy popłakiwały cicho w kuchni, waląc tłuczkiem w schabowego. Razem z jedynym perkusistą podłączonym do rytmu wszechświata, stworzą złocisty duet. Na ich niebie dwa słońca mogą płonąć jednocześnie.

KOBIETA ZAGROŻONA NISKIMI ŚWIADCZENIAMI EMERYTALNYMI, Teatr Współczesny, premiera czerwiec 2018.

Teatr Lalek Pleciuga w maju zapowiada  CZERWONEGO KAPTURKA Jana Brzechwy z 26 piosenkami, w reż. Waldemara Wolańskiego. To ma być musical dla dzieci, bajka doskonale wszystkim znana pokazana w zupełnie nowej, nietypowej odsłonie.

CZERWONY KAPTUREK, Teatr Lalek Pleciuga, premiera maj 2018.

Jednym z najważniejszych wydarzeń teatralnych w Szczecinie  na przełomie maja i czerwca będzie festiwal Kontrapunkt.  To jeden z najstarszych i największych polskich festiwali teatralnych. Niezmiennie, od ponad pół wieku, jego sednem jest nurt konkursowy, czyli prezentacja tego, co na polskich i zagranicznych scenach teatralnych ważne i wartościowe. Na razie organizatorzy zdradzili dwa tytuły, które będzie można zobaczyć na festiwalu. Są to „Sienkiewicz Superstar (czyli zupełnie spóźniona anegdota biograficzna na chwalebną okazję stulecia odzyskania niepodległości)” z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu oraz „Spójrz na mnie” Adama Ziajskiego, projekt z  Teatru Śląskiego w Katowicach z osobami niewidomymi.

  1. Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT, 25 maja 2018 – 1 czerwca 2018

Opr. Małgorzata Klimczak

Leave a Reply