O stosunkach międzyludzkich w Białymstoku

Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki 29 grudnia 2017 r. miał premierę AUTOSTRADY Michaela McKeevera ( na zdj.). Reżyseria – Andrzej Mastalerz, scenografia i kostiumy – Joanna Walisiak, muzyka – Patryk Ołdziejewski.
Obsada: Katarzyna Siergiej, Monika Zaborska, Bernard Bania, Marek Cichucki, Sławomir Popławski .

Charlie Cox jest po czterdziestce, ma nudną pracę, nieciekawe życie i jak się niespodziewanie okazuje, nieuleczalną chorobę. W dodatku autostopowicz Wally, którego zabiera na autostradzie, oznajmia Charliemu, że jest jego śmiercią i będzie mu o tym nieustannie przypominał. Po tym wszystkim, na środku pustyni, w ogromnym upale, psuje się samochód Charliego i pada komórka. Gorzej być nie może? Bingo! W zrujnowanym hoteliku na środku drogi donikąd, Charlie spotyka kobietę swojego życia, Ślepą Miłość i zazdrosnego mechanika samochodowego. Jego życie zaczyna się zmieniać, ale Wally Śmierć, jego towarzysz podróży nie zamierza tak łatwo się poddać.

W lutym zaplanowane są w tym teatrze dwie premiery.

Pierwsza, 9 lutego, to LEON I MATYLDA Andrzeja Sadowskiego, który jest jednocześnie reżyserem i scenografem tego przedstawienia.

Obsada: Justyna Godlewska-Kruczkowska, Monika Zaborska, Marek Tyszkiewicz.
Chór grecki: Danuta Bach, Arleta Godziszewska, Urszula Mazur.

Leon i Matylda jest historią pewnego związku starszego mężczyzny z dużo młodszą od niego kobietą. Czasem przypomina bajkową opowieść, a czasem jest to pełen napięcia thriller z sensacyjnym wątkiem w tle. Momentami przypomina też komedię małżeńską o perypetiach niekonwencjonalnie zachowującej się pary. On – mający skłonność do bycia osobą podporządkowującą sobie innych, ona – ze skłonnością do uzależnienia od bycia kochaną. Ich życie to swoista szarpanina pomiędzy miłością, pożądaniem, opiekuńczością, wiecznymi powrotami, kłótniami i godzeniem się. Jest to zarazem spektakl o przekraczaniu granic, nie tylko tych moralnych, ale zarówno etycznych i religijnych, które wszyscy dokonujemy. Jak wiele jesteśmy w stanie poświęcić, aby być kochanym?

A 24 lutego białostocki teatr zaproponuje widzom niezawodną ZEMSTĘ Aleksandera Fredry w reżyseria Henryka Talara. Scenografia – Zuzanna Talar-Sulowska, kostiumy – Zuzanna Talar-Sulowska i Elżbieta Wysocka, muzyka – Patryk Ołdziejewski, ruch sceniczny – Anna Wytych-Wierzgacz.

Obsada:
Danuta Bach – Cześnik Raptusiewicz
Jolanta Borowska – Perełka etc.
Arleta Godziszewska – Papkin
Krystyna Kacprowicz-Sokołowska – Rejent Milczek
Urszula Mazur – Klara
Ewa Palińska – Dyndalski
Jolanta Skorochodzka – Podstolina
Patryk Ołdziejewski – Wacław

„Dziś golizna okołobrzuszna w teatrze nikogo nie dziwi. Reżyserom chyba znudziło się wystawiać Fredrę po bożemu i uparcie go z salonów i zamków wyprowadzają. Czasem do toalety, czasem do kurnika. Ale to, co stało się z Zemstą w białostockim teatrze, przechodzi wszelkie ludzkie pojęcie.”

Być może taki będzie początek recenzji z naszej „Zemsty”. Chcę, żeby ten nasz Fredro był zgodny z literą utworu, ale duchem bardzo współczesny. Skrótów w tekście prawie nie będzie. Publiczność, mam nadzieję, będzie się bawić w ten „nasz teatr” z aktorami. Czasem aktor może nie zdążyć wskoczyć w pantalony, więc jeansami będzie musiał uzupełnić kontusz. Peruki z piekła rodem będą „lubiały” zostawać w rękach przeciwnika.

Naszym pragnieniem jest, żeby zapanowała międzypokoleniowa wspólnota, żeby młodzi i starsi bawili się jednocześnie. Rygoryści, być może, będą narzekać, że małolaty po raz pierwszy oglądające „Zemstę”, mogą się „niedofredrzyć”, ale nasza nadzieja kierowana jest w stronę nauczycieli, którzy młodszym – w szkole – wszystko po literkach poukładają w głowach.

Henryk Talar

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Opera i Filharmonia Podlaska

10.02.18 – W białostockiej operze nie zaplanowano żadnej premiery w pierwszym kwartale tego roku. Teatr zaprasza jednak na wersję koncertową operetki Emmericha Kálmána – „Księżniczka czardasza” w wykonaniu Podlaskiej Orkiestry Salonowej prowadzonej przez Stanisława Gadzinę oraz Formacji tanecznej „Kadryl” z Białegostoku.

http://www.oifp.eu/pl/opera-instytucja.html

opr. Anna Leszkowska

 

Leave a Reply