Miasto to teatr, czyli parada w Szczecinie

Wiosna teatralna w Szczecinie to tradycyjnie już od 52. lat festiwal Kontrapunkt. W tym roku pod nową dyrekcją, w nieco zmienionej formule, ale nadal z najciekawszymi spektaklami ostatniego roku. Zobaczymy także sztukę Witkacego, a sezon zamknie Wielki Turniej Tenorów.

Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt 2017 odbędzie się po raz pięćdziesiąty drugi w dniach 21-28 kwietnia. W programie znajdzie się kilkadziesiąt artystycznych propozycji przede wszystkim nurt konkursowy z najlepszymi spektaklami polskich i zagranicznych teatrów. Program konkursowy, jak co roku, obudowany będzie cyklem wydarzeń towarzyszących. Festiwal otworzy nocna parada ulicami miasta. Kroczące widowisko MIASTO TO TEATR przygotowuje zespół Teatru Brama z Goleniowa pod kierunkiem Daniela Jacewicza. Do projektu zostali zaproszeni artyści Zachodniopomorskiej Ofensywy Teatralnej (ZOT). Ważnym ogniwem przedsięwzięcia będą także mieszkańcy miasta, którzy zostaną zaproszeni do udziału w paradzie, w ostatnim etapie jej produkcji.

Kontrapunkt 2017, 21-28 kwietnia.

Teatr Współczesny zaprasza na spektakl FEINWEINBLEIN. W STARYM RADIU DIABEŁ PALI. Tekst-laureat Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2015, jeden z najlepszych nowych, polskich tekstów dla teatru napisany przed debiutantkę, Weronikę Murek, która przebojem wdarła się do świata literatury i teatru. Mikroświat prowincji. Jedynym rekwizytem, który zapewnia bohaterom dostęp do „lepszego świata” jest odbiornik radiowy. Z przedmiotem pożądania związana jest jednak pewna mroczna tajemnica.

Feinweinblein, Teatr Współczesny, premiera 8 kwietnia.

Natomiast w czerwcu Teatr Współczesny zamknie sezon BZIKIEM TROPIKALNYM Witkacego w reż. Eweliny Marciniak. Jack przeżywa w tropikach swoją inicjację erotyczną i narkotyczną – wprowadzany w świat dzikich doznań przez pogromczynię męskich osobników. W dwadzieścia lat po historycznej premierze w TR Warszawa w reż. Grzegorza Jarzyny swoja interpretację sztuki proponuje Ewelina Marciniak.

Bzik tropikalny, Teatr Współczesny, premiera czerwiec 2017.

Teatr Lalek Pleciuga w maju zaprasza na PODWODNY ŚWIAT Maliny Prześlugi w reż. Roberta Drobniucha. To utrzymana w morskich klimatach opowieść o najważniejszych wartościach: przyjaźni, miłości, szacunku dla cudzej inności oraz prawie bycia sobą.

Podwodny świat, Teatr Lalek Pleciuga, premiera maj 2017.

Wielki Turniej Tenorów

Piękne głosy, porywające arie i bardzo wymagająca publiczność. Szczeciński Wielki Turniej Tenorów to najbardziej oczekiwane wydarzenie artystyczne lata. W tym roku odbędzie się jego dziewiętnasta edycja. Turniej ma swoją niezmienną formułę artystyczną. W jego pierwszej części artyści wykonują sławne arie operowe, by w drugiej – o zdecydowanie lżejszej formule – zabawiać publiczność popularnymi fragmentami operetek i nieśmiertelnymi pieśniami neapolitańskimi.

Wielki Turniej Tenorów, Teatr Letni im. Heleny Majdaniec, premiera 24 czerwca.

Teatr Kameralny zaprasza w kwietniu na premierę dwóch jednoaktówek Czechowa OŚWIADCZYNY i NIEDŹWIEDŹ. To jednoaktowe sztuki-arcydzieła należące do klasyki światowego teatru. Antoni Czechow znany jest głównie z dramatów odtwarzających tragizm egzystencji zwykłych, przeciętnych ludzi, zazwyczaj pozbawionych woli działania. W jednoaktowych komediach Czechow zawarł nie tylko konflikty w aspekcie ogólnoludzkim, społecznym, czy rosyjskim, ale posługując się sytuacją komiczną, nakreślił świetnie psychologię miłości postaci.

Oświadczyny i Niedźwiedź, Teatr Kameralny, premiera 28 kwietnia.

Opr. Małgorzata Klimczak

Do końca sezonu kierownictwo Opery na Zamku nie zaplanowało żadnej nowej premiery, natomiast 13 maja na scenie teatru odbędzie się recital jednego z czołowych barytonów świata, barytona Artura Rucińskiego, solisty Metropolitan Opera, La Scali i Covent Garden. Będzie to z pewnością wydarzeniem sezonu.
Podczas recitalu Artur Ruciński wystąpi ze znakomitym pianistą Markiem Ruszczyńskim, mieszkającym na stałe w Londynie i współpracującym z National Opera Studio i Covent Garden. Artyści zaprezentują m.in. Pieśni biblijne op.99 Antonína Dvořáka oraz najsłynniejsze arie operowe ze światowego repertuaru (Verdi, Czajkowski, Gounod).

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply