Warszawska wiosna

Nowy kwartał stołecznych teatrów rozpoczynamy świętem teatru – Warszawskimi Spotkaniami Teatralnymi. Gromadzą one tłumy i kumulują mnóstwo emocji. Ale kwiecień to także premiery. W przypadku TR Warszawa nawet dwie: 6 kwietnia odbędzie się premiera Puppenhaus. Kuracja w reż. Jędrzeja Piaskowskiego, laureata zeszłorocznej nagrody Debiut w TR, a 9 kwietnia premiera nowego spektaklu Anny Karasińskiej Fantazja.

PUPPENHAUS. KURACJA to spektakl o zdradzie i kolaboracji z perspektywy alternatywnych kodów pamięci – przemilczanych, niewygodnych, uciekających od plakatowego bohaterstwa i czarno-białego rozumienia patriotyzmu. Punktem wyjścia do poszukiwań jest sztuka serbskiego dramatopisarza Djordje Lebovića „Lalka z łóżka nr 21”, dotykająca moralnej oceny kobiet-więźniarek Auschwitz, które pracowały jako prostytutki w obozowym domu publicznym. Konstruując teatralną fantazję na temat wojennej historii, twórcy zadają szereg pytań dotyczących stygmatyzacji, karania i oceny ludzi, którzy z różnych powodów podczas okupacji uciekali od heroizmu, obowiązku walki oraz poświęcenia życia dla ojczyzny. W jaki sposób konstruowana jest pamięć historyczna i moralna ocena postaw z przeszłości? Jakie są granice interpretacji i fantazjowania na temat historii, w którą wpisane są trauma i heroizm? Jak wyleczyć zbiorową pamięć?

Materiałem do scenariusza są m.in. losy Marii Malickiej, wybitnej przedwojennej aktorki warszawskiej, dla której zbudowano scenę przy Marszałkowskiej 8. Artystkę, oskarżoną o kolaborację z Niemcami podczas okupacji, po wojnie objęto zakazem występowania w Warszawie. Inspiracją dla spektaklu jest również postać Arletty, właściwie Leonie Bathiat, słynnej aktorki francuskiego kina i teatru lat 30. i 40., w czasie wojny utrzymującej bliskie relacje z Niemcami, po wojnie skazanej na więzienie, a następnie kontynuującej karierę narodowej gwiazdy, a także historia Deutsches Filmtheater, działającego w budynku Teatru Rozmaitości podczas okupacji, oraz Mon Café, kawiarni mieszczącej się przed i w trakcie II wojny światowej w Alejach Jerozolimskich, będącej popularnym miejscem spotkań warszawskich homoseksualistów i homoseksualistek. Obsada: Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Justyna Wasilewska, Agnieszka Żulewska

W FANTAZJI Anna Karasińska zajmuje się tematem wyobraźni i teatrem jako miejscem, w którym rodzi się fikcja. Jak powstaje umowa między publicznością a twórcami i wykonawcami przedstawienia? Co jest potrzebne, byśmy uwierzyli w rzeczywistość sceniczną? Czy wyobraźnia ma swoje granice? Czy są rzeczy, zjawiska, postaci, których nie da się pomyśleć w teatrze? Tytuł spektaklu nawiązuje do muzycznej fantazji, która jest utworem o swobodnej, często improwizowanej formie, łączącej różne gatunki muzyczne. W obsadzie: Agata Buzek, Dobromir Dymecki, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Zofia Wichłacz, Adam Woronowicz.

W kwietniu także premiera w Teatrze Powszechnym. 8 kwietnia zobaczymy MEWĘ Czechowa w reżyserii Wojciecha Farugi. Czytana współcześnie Mewa ukazuje bolesną analizę postaw artystów; staje się opowieścią o zgnuśniałych elitach, których dawne idee ugrzęzły w wygodzie i konformizmie. Mówi o tym, jak dawni buntownicy sprzedają swoje ideały i stają się zadowolonymi z siebie kabotynami; o tym, jak artyści oderwani od reszty społeczeństwa stają się zapatrzoną w siebie elitą, która ze wszystkich sił broni własnej pozycji i nie widzi nadchodzącego schyłku. W obsadzie. Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Julia Wyszyńska, Maria Robaszkiewicz, Grzegorz Artman, Mateusz Łasowski, Oskar Stoczyński i Jacek Beler.

Kolejna premiera w Powszechnym już 13 maja. W CHŁOPACH Reymonta w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego zobaczymy: Karolinę Adamczyk, Klarę Bielawkę, Annę Ilczuk, Magdalenę Koleśnik, Ewę Skibińską, Barbarę Wysocką, Julię Wyszyńską, Grzegorza Artmana, Arkadiusza Brykalskiego, Michała Czachora, Grzegorza Falkowskiego, Michała Jarmickiego, Andrzeja Kłaka, Mateusza Łasowskiego i Kazimierza Wysota.

Teatr Nowy planuje dwie premiery: 23 kwietnia HENRIETTA LACKS w reżyserii Anny Smolar oraz 12 maja performance Magdaleny Popławskiej (choreografia Ula Sickle) STREAMS_STRUMIENIE.

Henrietta Lacks to opowieść o postaci, której nie znamy z podręczników do historii i biologii. 31-letnia Henrietta w 1951 roku zachorowała na raka macicy, zmarła po kilku miesiącach nieefektywnego leczenia. Przed śmiercią pobrano jej komórki, które okazały się zdolne do namnażania. Nie dowiedziała się o komórkach HeLa i emocjach, jakie wzbudziły w naukowcach.

Wystąpią: Marta Malikowska, Maciej Pesta, Sonia Roszczuk, Jan Sobolewski. Koprodukcja: Nowy Teatr i Centrum Nauki Kopernik.

Teatr Narodowy 20 maja zaprasza na premierę OPOWIEŚCI ZIMOWEJ Shakespeare’a w scenicznej interpretacji Marcina Hycnara i ze scenografią Martyny Kander. W obsadzie: Oskar Hamerski, Patrycja Soliman, Wiktoria Wolańska, Mateusz Rusin, Justyna Kowalska, Robert Jarociński, Mateusz Kmiecik, Arkadiusz Janiczek, Jarosław Gajewski, Kinga Ilgner, Joanna Kwiatkowska-Zduń, Piotr Piksa, Bartłomiej Bobrowski, Paweł Paprocki, Adrian Zaremba, Kacper Matula, Jakub Gawlik, Karol Dziuba, Paweł Tołwiński.

Teatr Studio 20 kwietnia zaprasza na premierę DZIEWCZYNEK Weroniki Murek, w reżyserii Małgorzaty Wdowik. Dziewczynkę zazwyczaj definiuje się poprzez to, co wolno i czego nie wolno. Niby może zrobić wszystko, ale tak naprawdę po prostu nie warto przekraczać pewnych granic. Stereotypy wytworzone wokół ciała dziewczynki, postrzeganego „jako to słabsze” często blokują eksploracje ich ciał i ich emocji. Bo czy dziewczynka może się złościć, krzyczeć i sięgać po swoje? Na podstawie wywiadów przeprowadzonymi z kilkunastoma dziewczynkami oraz materiałów wypracowanych w procesie prób z pięcioma z nich, stworzono fantazje o byciu „dziewczynką”. Dorosły wkracza do tego świata na własną odpowiedzialność. Ta opowieść jest opowieścią dla dorosłych. Świat dziewczynek otwiera się tylko na moment. Wystąpią: Ewelina Żak, Dominika Biernat oraz Milena Klimczak, Wiktoria Kobiałka, Pola Pańczyk, Stefania Sural, Jagoda Szymkiewicz.

29 kwietnia premiera w Teatrze Współczesnym. Polska sztuka z gatunku political fiction cenionego angielskiego dramaturga, tłumacza i reżysera, Dona Taylora (1936 – 2003) CZAS BARBARZYŃCÓW w reżyserii Jarosława Tumidajskiego.

To przypowieść o słabnącej demokracji liberalnej w Imperium Rzymskim, dawnym, a zarazem współczesnym, w którym niespodziewanie władzę przejmują barbarzyńcy. W wyniku radykalnych decyzji nowej ekipy rządzącej rozpoczyna się proces upadku dotychczasowych wartości, obyczajów i kultury. Jednak autor nie koncentruje się wyłącznie na politycznym wymiarze tej historii, pokazuje, jak barbarzyński żywioł wpływa na codzienne życie, jak rozpadają się przyjaźnie, kompromitują elity. Czy Julia dla kariery poświęci swoje przekonania i kochanka? Czy Adrian, idąc na dalekie artystyczne kompromisy, zachowa fotel dyrektora teatru? I jak te zdarzenia zmienią Marcusa? Don Taylor daje nam okazję prześledzić losy ludzi, którzy zostali zmuszeni podjąć – być może – najważniejsze decyzje w swoim życiu. W obsadzie: Katarzyna Dąbrowska, Monika Kwiatkowska, Monika Pikuła, Barbara Wypych, Mikołaj Chroboczek, Dariusz Dobkowski, Piotr Garlicki, Michał Mikołajczak, Sławomir Orzechowski, Jan Pęczek, Szymon Roszak, Sebastian Świerszcz, Rafał Zawierucha, Andrzej Zieliński.

Opr. Katarzyna Michalik – Jaworska

Leave a Reply