Trójmiasto premierami stoi

Teatr Wybrzeże 7 kwietnia zaprasza na polską prapremierę sztuki Radosława Paczochy URODZINY, CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA.

Czy teatr może stać się bohaterem sztuki, którą właśnie wystawia? Czy może samemu sobie podsunąć zwierciadło i spróbować opowiedzieć o sobie tak, by widzowie zobaczyli w nim kawałek nie tylko teatralnej historii? Bo jeśli, tak jak chciał Szekspir, teatr podsuwa zwierciadło naturze, to być może to, co kryje się za samym zwierciadłem, jest równie interesujące i równie głęboko dotykające ludzkiej natury? URODZINY… to z jednej strony historia Teatru Wybrzeże, ale także ujęcie teatru w jego złożoności, jako instytucji i jako społecznego zjawiska. Głównymi bohaterami sztuki są największe gwiazdy Wybrzeża (zaczynając od Cybulskiego i Jędrusik), dyrektorzy tego teatru, przypadkowi skandaliści, ale przede wszystkim głównym bohaterem pozostaje sam jubilat… czyli Teatr Wybrzeże.

Radosław Paczocha o spektaklu: „URODZINY, CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA to historia Teatru Wybrzeże w kilkunastu subiektywnych scenach, ale też próba dotknięcia teatru jako zjawiska niezależnego od miejsca i czasu, choć zawsze naznaczonego określonym miejscem i określonym czasem. Jest to zatem historia lokalna, ale za to z ambicją wykraczającą poza lokalność, bo towarzyszy jej nadzieja, że opowiadając o jednym teatrze można również opowiedzieć o innych. Szczególnie gdy dotyka się związków, jakie zachodzą na styku teatru i współczesnego mu życia politycznego i społecznego. Mówiąc jeszcze inaczej, URODZINY… to sztuka historyczna i współczesna jednocześnie, w której na tych samych prawach występują artyści, ich przedstawienia, ich role, a także życie samego teatru. Na pewno jest to też historia, którą można sobie wyobrazić inaczej, ale też historia, którą tak właśnie można sobie wyobrazić, bo jest ona przede wszystkim artystyczną ekspresją”,

Reżyseria: Adam Orzechowski, scenografia i reżyseria świateł: Magdalena Gajewska, muzyka: Marcin Mirowski.

Obsada: Dorota Androsz, Agata Bykowska , Katarzyna Dałek , Marta Herman, Katarzyna Z. Michalska, Maria Mielnikow-Krawczyk, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Biedroń, Piotr Chys ,Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Jakub Mróz, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Zbigniew Olszewski, Grzegorz Otrębski, Cezary Rybiński, Marek Tynda, Piotr Witkowski.

W Teatrze Muzycznym w Gdyni 22 kwietnia premiera przedstawienia BRZECHWA DLA DZIECI w reżyserii Bernarda Szyca.

Spektakl skierowany do najmłodszych widzów przybliża twórczość Jana Brzechwy, wybitnego polskiego poety, autora wielu znanych bajek i wierszy dla dzieci, takich jak m.in. „Na straganie”, „Kaczka dziwaczka”, „Samochwała”, „Na wyspach Bergamutach”, „Leń”. Wiersze Jana Brzechwy to absolutna klasyka literatury dziecięcej. Poza humorem, utwory zawierają zaskakujące zakończenie, często poprzez zaprezentowana historyjkę, uczą i wychowują, ośmieszają naganne zachowanie, a pochwalają dobre.

Teatr Miejski w Gdyni 6 maja chce wystawić premierę sztuki Pawła Huelle KURSK w reżyserii Krzysztofa Babickiego.

Inspirowana faktami wstrząsająca historia katastrofy, do której doszło w 2000 roku na Morzu Barentsa. Najnowocześniejsza łódź podwodna z napędem atomowym, na której doszło do wybuchu, zbyt długo pozostawała pod wodą. Ostatecznie wrak wyciągnięto z wody dopiero po upływie roku. Na pokładzie było 118 członków załogi. Nikt nie przeżył. „Kursk” to opowieść o ich ostatnich dramatycznych chwilach, o osobistych tragediach ich rodzin, przed którymi ukrywano fakty, a także o decyzjach władz i nieodwracalnych konsekwencjach tych decyzji.

Scenografia: Marek Braun, kostiumy: Jolanta Łagowska-Braun, muzyka: Marek Kuczyński.

Obsada: Eugeniusz Krzysztof Kujawski, Piotr Michalski, Maciej Wizner, Dariusz Szymaniak, Szymon Sędrowski, Rafał Kowal, Grzegorz Wolf, Dorota Lulka, Olga Barbara Długońska, Elżbieta Mrozińska, Marta Kadłub, Monika Babicka, Maciej Sykała.

Natomiast teatr informuje, że „po przeanalizowaniu 246 projektów plakatów zgłoszonych do trzeciej edycji konkursu na plakat Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port, biorąc pod uwagę walory estetyczne, zawartość merytoryczną, czytelność i siłę przekazu, po długich i wnikliwych analizach, zdecydował nagrodzić pracę autorstwa Piotra Kempińskiego, a jego praca firmować będzie dwunastą edycję Festiwalu”. Jednak o samej edycji teatr jeszcze nie informuje. Poprzednia miała miejsce w maju 2016 r.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Opera Bałtycka w Gdańsku

Opera Tu!Tu! to cykl popularyzujący operę dla dzieci i ich rodziców. W kwietniowym odcinku , 2 i 23 kwietnia, noszącym tytuł „Kapryśny humor primadonny”, dzieci zaznajomią się z problemami wokalnymi śpiewaków operowych: primadonny i tenora.

Wydarzeniem baletowym końca sezonu będzie XX Ogólnopolski Konkurs Tańca w Gdańsku im. Wojciecha Wiesiołłowskiego, trwający od 4 do 9 kwietnia. Konkursowe zmagania zakończy uroczysty Koncert Galowy na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku, podczas którego zaprezentują się nagrodzeni tegoroczni laureaci.
Historia konkursów baletowych w Polsce sięga 1959 roku. W powojennej rzeczywistości Polska była pierwszym państwem w Europie, które podjęło tę inicjatywę. Pierwszy i drugi Konkurs odbył się w Warszawie. Po kilkuletniej przerwie, wysiłkiem dyr. Bronisława Aubrechta Prądzyńskiego Konkurs został przeniesiony do Gdańska, gdzie od 1979 roku organizowany jest regularnie co dwa lata.

Uczestnicy gdańskiego Konkursu będą rywalizować w dwóch kategoriach. W kategorii „A” zaprezentują się młodzi, profesjonalni tancerze reprezentujący polskie zespoły i teatry operowe. Kategoria „B” to uczniowie polskich szkół baletowych, rywalizujący w dwóch specjalnościach: taniec klasyczny i taniec współczesny.

Opera Bałtycka w Gdańsku ponownie aktywnie włączyła się w organizację Ogólnopolskiego Konkursu Tańca, gdyż zgodnie z założeniami dyrektora Warcisława Kunca taniec stanowi jeden z kluczowych filarów programowych teatru. Odbudowa repertuaru tańca klasycznego na deskach Opery Bałtyckiej oraz ścisła współpraca ze środowiskiem baletowym to priorytety działalności gdańskiej sceny.

„Opera w kościelnym przebraniu” – tak na temat Messa da requiem ironizował Hans von Bulow, kierownik orkiestry i niemiecki kompozytor podczas premiery. Jednak ten aforyzm, w założeniu uszczypliwy, można traktować całkowicie dosłownie, w dodatku jako zaletę dzieła. Skomponowane na cześć zmarłego przyjaciela Verdiego, Alessandro Manzoniego, Requiem prezentuje liczne cechy operowe ze swymi kontrastami i silną ekspresją muzyczną. Środki stosowane przez Verdiego przywodzą na myśl jego słynne i monumentalne dzieła sceniczne, a Messa da requiem może być odbierana jako rodzaj religijnej opery przedstawiającej romantyczną wizję śmierci, będącą czymś więcej niż mszą za spokój duszy.

Drugim dziełem Verdiego wykonanym 28 kwietnia będzie wersja półsceniczna słynnej opery Rigoletto w reżyserii Tomasza Podsiadłego i ze scenografią Joanny Maciejewskiej. Dyrygować będzie Tomasz Tokarczyk.

Treść operowego dzieła, stworzonego na podstawie budzącego kontrowersje dramatu Victora Hugo, tylko częściowo nawiązuje do pierwowzoru. Nie chodzi tu jednak o różnice w ciągu przyczynowo-skutkowym, ale o nadrzędne myśli patronujące każdej z tych sztuk. O ile autorowi Le roi s’amuse chodziło o wyraźne wykpienie władzy, jej rozpustnego trybu życia i prezentację swych poglądów, wśród których sztandarowym była antymonarchistyczność, o tyle Verdi (za sprawą doskonałego libretta Piavy) na pierwszy plan wysuwa międzyludzkie relacje i personalne dramaty. Z dramatu politycznego Rigoletto zmienia się w opowieść o tęsknocie, ślepej miłości, poświęceniu, ale też odrzuceniu, nienawiści i zemście.

Z kolei 3 maja, dzięki połączonym siłom Akademii Muzycznej w Gdańsku, Bałtyckiej Filharmonii Młodych oraz Opery Bałtyckiej zostanie w jej siedzibie wystawiona opera Verbum nobile Stanisława Moniuszki w reżyserii Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej z choreografią Jakuba Grzybka i scenografią cyfrową Oskara Zamek-Gliszczyńskiego. Bałtycką Filharmonią Młodych dyrygować będzie Sylwia Janiak-Kobylińska.
Spektakl dedykowany jest środowiskom kombatanckim.

Verbum nobile czyli „słowo szlacheckie”, to czwarta (ukończona) opera Stanisława Moniuszki. Jest to historia dwóch przyjaciół, przypadkowo ze sobą poróżnionych i ponownie pogodzonych za sprawą miłości ich dzieci.

Premiera jednego z najbardziej znanych dzieł Giuseppe Verdiego – Nabucco – jest zaplanowana na 25 maja. Operę reżyseruje Krzysztof Babicki, autorem scenografii jest Mariusz Napierała, a dyryguje Warcisław Kunc.

Nabucco Giuseppe Verdiego to opera, która swój majestat przejawia poprzez współgranie ze sobą wszystkich niezbędnych dla operowego dzieła czynników. Począwszy od doskonale skonstruowanego libretta, które dla zaangażowanego politycznie kompozytora stanowiło metaforę ówczesnej sytuacji Włoch, poprzez wyjątkowe partie solowe, kończąc na monumentalnych chórach, wspartych równie pokaźną orkiestrą. Owa współpraca poszczególnych grup muzycznych może być rozumiana dwojako – dosłownie, jako precyzyjne dogranie całości dzieła oraz przenośnie, tworząc odniesienie do Risorgimento, ruchu narodu włoskiego mającego na celu zespolenie rozbitej Italii. O kluczowej roli partii chóralnych oraz orkiestrowych świadczy też fakt, że najbardziej rozpoznawalnym fragmentem opery jest pieśń żydowskich niewolników, Va, pensiero, z której motyw zaprezentowano już w uwerturze do całości dzieła.

Więcej – http://www.operabaltycka.pl/pl

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply