Puk, puk, tu lokator…

Tomasz Miłkowski w „Przeglądzie” pisze o „Vladimirze” Matjaza Zupancica w reż. Jana Naturskiego, koprodukcji Teatru Ekipa i Teatru Druga Strefa w Warszawie:

To nie jest wprawdzie odkrycie repertuarowe, bo tekst tego dramatu słoweńskiego autora był już w Polsce grany, ale w Warszawie to właśnie prywatny Teatr Ekipa jako pierwszy pokazuje ten świetnie skrojony kameralny thriller. Utwór, utrzymany w klimacie dramatów zagrożenia Harolda Pintera, ujawnia kulisy psychologicznej manipulacji, którą nadzwyczaj skutecznie posługuje się tytułowy bohater. Jako nowy lokator w mieszkaniu zajmowanym przez trójkę młodych przyjaciół najpierw zdobywa ich zaufanie, a potem krok po kroku podporządkowuje sobie i niepostrzeżenie zaszczepia im wirus przemocy.

Co z tego wyniknie, warto zobaczyć, zwłaszcza że aktorzy wykorzystują możliwości, jakie daje ta psychodrama. Paweł Ferens jako Vladimir, tajemniczy lokator, usypia czujność gospodarzy, jest ujmujący, spokojny, do przesady grzeczny i zręczny w omijaniu odpowiedzi na pytania. Jego delikatny uśmiech budzi zaufanie, choć niewinne z pozoru hobby (lepienie zielonych ludzików), powinno stanowić sygnał ostrzegawczy. Tylko jeden z trójki przyjaciół (Jarosław Książek) nie poddaje się temu urokowi, wietrzy podstęp i to on właśnie padnie ofiarą pierwszej intrygi Vladmira, siejącego ziarno insynuacji i nieufności, i będzie musiał się z mieszkania wynieść. Na początku Vladimir zyskuje przychylność dziewczyny gospodarza (Dagmara Bąk), potem wkrada się w łaski nieufnego właściciela mieszkania (Jędrzej Taranek). Teraz dopiero gra o władzę nasila się, maska pozorów spada, a kto wygra, trudno powiedzieć, bo kto wie, czy wygrana w tym starciu będzie prawdziwą wygraną.

Spektakl jest misternie zbudowana pułapką, w której wszyscy bohaterowie przechodzą zaskakującą przemianę, odkrywając w sobie uśpionego Vladimira, a tytułowy bohater okaże się niebezpiecznym uosobieniem idei porządku i sprawiedliwości.

Tomasz Miłkowski

VLADIMIR Matjaža Zupančiča, reż. Jan Natorski, muz. Grzegorz Mazoń, digital Mateusz Iżyk, Teatr Ekipa we współpracy z Teatrem Druga Strefa, premiera 4 listopada 2016

Poszerzona wresja rcenzji opublikowanej w tygodniku „Przegląd” nr 51/14.12
20-12-2016

Leave a Reply