Verdi, Szekspir, Boccaccio, Lorca – to gorące nazwiska w świecie teatru i muzyki. To właśnie sztuki ich autorstwa pokażą szczecińskie teatry na początku tego roku.
Opera na Zamku w styczniu zaprasza na Przygody Lisiczki Chytruski Leoša Janáčka. Nigdy niezrealizowana przez żaden teatr operowy w Polsce „poważna opera komiczna” zainteresuje wszystkich: i dzieci, i dorosłych. 70-letni Janáček napisał operę o winie, kobietach i lesie, która wybrzmiewa głęboko poruszającym obrazem ludzkiego bytu. Muzyka skrzy się kolorami – a na scenie widzowie obserwują współistnienie świata zwierząt i świata ludzi na tle zmieniających się barw lasu w kolejnych porach roku.
Przygody Lisiczki Chytruski [na zdj.] – premiera 23 stycznia, Opera na Zamku.
Najważniejszą jednak premierą Opery na Zamku w tym sezonie będzie Traviata Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego. Szczecińska realizacja Traviaty przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi. Tropem takich filmów jak „Diabeł ubiera się u Prady” czy „Prêt-à-porter” Altmana Znaniecki buduje otoczenie Violetty jak wielki pokaz mody Vogue’a, gdzie emocje są mniej ważne niż nowe trendy i relacje biznesowe.
Traviata, premiera – 18 marca, Opera na Zamku.
Teatr Współczesny zaprasza w styczniu na prapremierę spektaklu Mad Women w reżyserii Barbary Wiśniewskiej. Agencja reklamowa najwyższego szczebla obsługująca ważnych klientów. Pięć kobiet u władzy, z silną potrzebą dominacji i kontroli. Spotykają się na zebraniu w sprawie stworzenia kampanii nowego leku dla kobiet, który będzie rewolucyjną konkurencją dla Xanaxu. Projekt jest realizowany w ramach projektu „Pikseloza”.
Mad Women, premiera – 23 stycznia, Teatr Współczesny.
Marzec to miesiąc jednej z najważniejszych premier także dla Teatru Współczesnego. Burzę Szekspira wyreżyseruje Anna Augustynowicz w ramach obchodów jubileuszu tego teatru. To drugie w historii Teatru Współczesnego wystawienie tej sztuki. Pierwszą Burzę na scenie przy Wałach Chrobrego zrealizował Maciej Englert w roku 1979. Gościnnie wystąpi Bogusław Kierc, były dyrektor Teatrudawniej (por.) anterprener, organizator pracy artystycznej z... Współczesnego.
Burza, premiera 19 marca, Teatr Współczesny.
Pod koniec stycznia Teatr Polski zaprasza na premierowy spektakl Wieczór w teatrze na podstawie Federica Garcii Lorki w reżyserii Adama Opatowicza, z choreografią(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Janusza Józefowicza i muzyką Jana Kantego Pawluśkiewicza.
Wieczór w teatrze, premiera 30 stycznia, Teatr Polski.
Tradycyjnie pod koniec lutego Teatr Polski obchodzi urodziny sceny kabaretowej Czarnego Kota Rudego. Urodziny zawsze trwają kilka dni, a jednym z gościnnych przedstawień będzie Dużo kobiet , bo aż trzy, program muzyczno-kabaretowy, którego gospodarzem jest Artur Andrus. Do współpracy zaprosił trzy niezwykłe kobiety, które były lub są związane z kabaretem: Marię Czubaszek, Magdę Umer i Hannę Śleszyńską.
Urodziny Czarnego Kota Rudego, luty, Teatr Polski.
Teatr Lalek Pleciuga zaprasza do sali kameralnej na spektakl A Dramatic Comedy. Humorystyczna, niepoważna, z lekką nutką melancholii – taka jest utrzymana w konwencji teatru cieni opowieść o Charlesie Chaplinie, jednej z najwybitniejszych postaci światowego kina XX wieku. Wydarzenia z życia artysty, przedstawione w dowcipny sposób, rozbawią, wzruszą, niekiedy też zaniepokoją.
A Dramatic Comedy, premiera – 20 stycznia, Teatr Lalek Pleciuga.
Teatr Nie Ma planuje premierę Dekamerona, dzieła literackiego Giovanniego Boccaccia, napisane w języku włoskim prawdopodobnie w latach 1350–1353, które swego czasu było umieszczone na indeksie ksiąg zakazanych. Występuje niemal cały zespół Teatru Nie Ma.
Dekameron, premiera 15 stycznia, Teatr Nie Ma
Opr. Małgorzata Klimczak