Przejdź do treści

W Gorzowie Wlkp. nieśmiertelna Dulska

Teatr im. J Osterwy w Gorzowie Wlkp. na 12 września zapowiedział premierę Moralności Pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej. Oto, co napisał na swojej stronie:

Co leży u podstaw stałej, ogromnej popularności Moralności pani Dulskiej na przestrzeni ponad 100 lat???

Mogłoby się wydawać , iż tekst napisany prawie 110 lat temu stracił swą aktualność. Nic bardziej mylnego. Moralność pani Dulskiej to fantastyczna komedia z rewelacyjnie napisanymi rolami, to utwór z niezwykłym, błyskotliwym poczuciem humoru, to także swoiste zwierciadło , w którym możemy przeglądać się ze swoimi słabościami i przywarami niezwykle trafnie piętnowanymi przez autorkę.
Jest to niewątpliwie jedna z najlepszych polskich komedii, dziś można powiedzieć, klasycznych. I nie jest to frazes.

Czy dziś wśród nas nie ma Dulskich? Śmiało „tragifarsę kołtuńską” z początku ubiegłego wieku można nazwać sztuka współczesną. Czyż we współczesnym świecie nie znajdziemy wyznawców teorii Dulskiej: „Na to mamy cztery ściany i sufit, aby brudy swoje prać w domu i aby nikt o nich nie wiedział”.

Zapolska demaskowała obłudę moralną, chciwość, rozkład życia rodzinnego. Dziś możemy mówić o patologiach społecznych, o psychicznej przemocy w rodzinie i hipokryzji. Mijają lata a zakłamana moralność niezmienna pozostaje, pełna pogardy dla słabszych i biedniejszych.

Reżyseria: Mirosław Siedler, scenografia: Tatiana Kwiatkowska, opracowanie muzyczne: Agnieszka Siedler.

Obsada: Marzena Wieczorek, Cezary Żołyński, Jan Mierzyński, Kamila Pietrzak–Polakiewicz, Joanna Ginda, Joanna Rossa, Marta Karmowska, Anna Łaniewska,
Karolina Miłkowska–Prorok, Bartosz Bandura, Krzysztof Tuchalski, Teresa Lisowska.

Tymczasem 7 listopada odbędzie się premiera Balu w operze Juliana Tuwima
w reżyserii Lecha Raczaka i Darii Anfelli. Muzyka: Paweł Paluch, scenografia: Piotr Tetlak, kostiumy: Natalia Kołodziej, ruch sceniczny: Tomasz Dajewski, kierownictwo muzyczne : Marek  Zalewski. Obsada: Michał Anioł, Bartosz Bandura, Beata Chorążykiewicz, Joanna Ginda, Bogumiła Jędrzejczyk, Przemysław Kapsa, Anna Łaniewska, Jan Mierzyński, Edyta Milczarek, Karolina Miłkowska – Prorok, Artur Nełkowski, Kamila Pietrzak – Polakiewicz, Bożena Pomykała – Kukorowska, Marta Karmowska, Krzysztof Tuchalski, Cezary Żołyński.

Na stronie teatru czytamy :

Bal w operze to najpopularniejszy poemat satyryczny Tuwima. Powstał w 1936 roku. Zaliczany do jednych z ostrzejszych i brutalniejszych utworów w jego twórczości. Tuwim piętnuje zachowanie elit dwudziestolecia międzywojennego, poświęcających czas na rauty i przyjęcia. Akcja rozgrywa się jednocześnie w gmachu Opery, na ulicach miasta i okolic, dzięki czemu poeta uzyskuje syntetyczny obraz współczesnej mu epoki. Bal w operze jest bowiem obrachunkiem ze światem. Poeta krytykuje przede wszystkim elity rządzące (sanację) oraz szerzej – całe społeczeństwo. Utwór ma zatem cechy pamfletu politycznego.

Ten spektakl otwiera XXXII Gorzowskie Spotkania Teatralne. W następnych dniach wystąpią: Teatr Syrena z Warszawy z musicalem Hallo Szpicbródka, Teatr Lubuski ze sztuką Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna, warszawski Teatr Powszechny z Jakobi i Leidental, Agencja Artystyczna „Księżyc w misce” przyjedzie z Wszystko o mężczyznach, Teatr 6.piętro z Warszawy ze Słonecznymi chłopcami, krakowska Piwnica pod Baranami z wieczorem Nieznośna lekkość bytu, Teatr Ateneum z Mary Stuart, a w ostatnim dniu Spotkań (15 listopada) wystąpi warszawski Teatr Polonia z Danutą W.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Leave a Reply