Przejdź do treści

Festiwal Opery Krakowskiej zakończony

Spektaklami „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka Opera Krakowska zakończyła XIX Letni Festiwal, trwający od 14 czerwca do 5 lipca 2015. Tegoroczna edycja obfitowała w wiele wydarzeń artystycznych, w tym plenerowych, które odbyły się w pięknej scenerii Dziedzińca Zamku Królewskiego na Wawelu.

Niewątpliwie najbardziej wyczekiwanym punktem programu był koncert „Arie Oper Świata” z udziałem światowej sławy tenora Piotra Beczały, któremu towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Krakowska publiczność nagrodziła artystę podbijającego wszystkie najważniejsze sceny świata trzykrotną owacją na stojąco.

 

W scenerii wawelskiego dziedzińca odbyło się widowisko „Carmina Burana” C. Orffa z udziałem ponad 200-osobowego zespołu artystycznego Opery Krakowskiej i żonglującej flagami Gwardii Gryfa. Oratorium wykonali soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Mariusz Godlewski, Stanisław Kufluk i Adam Sobierajski oraz blisko 90-osobowy chór przygotowany przez Zygmunta Magierę, a także Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej. Porywającą muzykę dopełnił taniec w choreografii Emila Wesołowskiego. Artystów i Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadził Tomasz Tokarczyk. „Carmina Burana” zabrzmiała także na jasielskim Rynku w ramach obchodów 650-lecia nadania Jasłu praw miejskich.

W ramach szóstej już edycji gali „Grand pas…!”, przygotowanej przez kierownik baletu Opery Krakowskiej Elenę Korpusenko, miłośnicy tańca podziwiali na Wawelu wspaniałe gwiazdy baletu z najlepszych teatrów Europy: Teatru Maryjskiego, Opery Narodowej w Paryżu, Szwedzkiej Opery Królewskiej, Estońskiej Opery Narodowej, Kremlowskiego Teatru Baletu oraz Compagnie Chorégraphique François Mauduit. Zobaczyliśmy także solistów i zespół baletu Opery Krakowskiej.

W programie Festiwalu znalazły się również spektakle: „Madama Butterfly” z Magdaleną Barylak w partii tytułowej, „Piękna Helena” z Martą Abako w roli Heleny i Marcinem Pomykałą w partii Parysa oraz „Traviata” z debiutującą w partii Violetty Iwoną Sochą, która zachwyciła krakowską publiczność. Oczarowała także kreująca tę patię Katarzyna Oleś-Blacha. Spektakle w obu obsadach zakończyły długie owacje na stojąco.

„Iwona Socha ma wszystko co powinna posiadać śpiewaczka operowa, piękny głos, aparycję
i wdzięk. Opera 'Traviata’ zyskała kolejną znakomitą wykonawczynię” – powiedział o debiutującej solistce red. Jacek Chodorowski.

Katarzynę Oleś-Blacha i Iwonę Sochę w partii Eurydyki podziwialiśmy także w balet-operze „Orfeusz i Eurydyka”. Partię Orfeusza kreowały Agnieszka Cząstka i Monika Korybalska, a Amora Agata Widera-Burda i Karolina Wieczorek. W solowych partiach tanecznych wystąpili: Dzmitry Prokharau, Robert Kędziński (Orfeusz), Gabriela Kubacka, Agnieszka Chlebowska (Eurydyka) oraz Mizuki Kurosawa, Martyna Dobosz (Amor).

Letni Festiwal Opery Krakowskiej był efektownym zwieńczeniem mijającego sezonu artystycznego. Średnia frekwencja na wydarzeniach w ramach Festiwalu wyniosła 100,64%. Opera zaprezentowała 13 wydarzeń, które obejrzało 12 331 widzów.

„XIX Letni Festiwal Opery Krakowskiej dostarczył melomanom wielu wzruszeń i atrakcji. Znakomity pomysł umiejscowienia części koncertów na Zamku Królewskim na Wawelu, w miejscu niezwykłym, które kocha muzykę, sprawdził się i tym razem w stu procentach… Muzyka na dziedzińcu arkadowym brzmi wyjątkowo magicznie… Repertuarowy przekrój przez najnowsze, ale i starsze produkcje naszego teatru operowego pokazuje, jak świetnych mamy artystów i jak rozległe są ich możliwości”.

Anna Kańska-Małachowska

 

Leave a Reply