Przejdź do treści

Trójmiejskie nowości teatralne

W Gdyni prapremiera Pawła Huelle i…bajki, w Gdańsku – na pewno Martwe dusze…

Początek roku przyniesie w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni prapremierę sztuki Pawła Huelle Kolibra lot ostatni w reżyserii Krzysztofa Babickiego. To spektakl oczekiwany. Krzysztof Babicki wybiera teksty Huellego do realizacji od kilku lat. Robił to w Teatrze im. Osterwy w Lublinie m.in. reżyserował Sarmację w 2008 i Zamknęły się oczy ziemi w 2011 i teraz w Gdyni reżyseruje prapremierę kryminału o letnim morderstwie w 1939 roku w Gdyni. Właśnie w to lato z Gdyni do Argentyny wypływał Witoldzie Gombrowiczu. Teoretycznie więc o zdarzeniu ( trup w pokoju hotelowym) w plażowo – sielankowym mieście, w którym jednak czuło się już nadchodzące wojenne napięcie, mógł wiedzieć autora Transatlantyka. Klimat tamtej Gdyni ożywa na scenie Miejskiego w finezyjnym tekście, w którym Huelle oddaje atmosferę i nie tylko obyczajową przedwojennej Gdyni, ale również scenografia Jagny Janickiej i kostiumy Sławomira Smolorza uzupełniają misternie snutą opowieść. W tym spektaklu obejrzymy niemal cały zespół teatru, a w głównych rolach Krzysztof Kujawski, Dariusz Szymaniak, Dorota Lulka , Grzegorz Wolf, Szymon Sędrowski. Muzykę skomponował Marek Kuczyński. Prapremiera 18 stycznia 2014.

Premiera dla dzieci O dzielnym Szewczyku to pierwsza realizacja 2014 w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej. Urokliwa bajka Marii Kownackiej opowiadająca o uwolnieniu pięknej Królewny przez dzielnego Szewczyka rozczula magią i tajemnicą. Smok jest groźny, Szewczyk odważny, a Król Gwoździk odzyskuje wiarę w szczęście swojej krainy. Szewczyk oczywiście będzie ulubieńcem dzieci. Spektakl z muzyką Jerzego Derfla reżyseruje klasyk Krzysztof Rau, choreografia Tadeusz Wiśniewski. Premiera 22 lutego .

Dokładnie miesiąc później w tym samym teatrze Przygody Sindbada Żeglarza w poetyckim ujęciu Bolesława Leśmiana. Widowisko o niezwykłych zdarzeniach na morzu i lądzie, o spotkaniu z królewną o imieniu Najdroższa, o królu Mirażu i jego córce Piruzie i potworze z wyspy Degiala i Sindbadzie, który wraca z każdej, nawet najtrudniejszej wyprawy do wuja Tarabuka – poety (wierszoklety) wyreżyseruje Jarosław Kilian, który również jest autorem tekstów piosenek. To przedstawienie dla dużych i małych widzów, bo wszystko zależy od tego, czy damy się uwieść magii teatru. Muzyka do spektaklu to dzieło Grzegorza Turnaua, choreografia Iwony Runowskiej, a scenografia i kostiumy Adam i Jarosław Kilian. Premiera 22 marca.

W Gdyni powstał nowy teatr w podziemiach Dworca Głównego PKP Teatr Gdynia Główna. To ma być interdyscyplinarny przystanek artystyczny z działalnością artystyczną, edukacyjno – animacyjną i społeczną: od kreacji artystycznej, poprzez upowszechnianie teatru do galerii teatralnej. Teatr prowadzą Ewa Ignaczak i Ida Bocian, które po wyprowadzce z Sopotu z Teatru na plaży nie załamały rąk, a ruszyły ostro do działań. Teraz przygotowują dwie premiery 1 lutego Wielkie ciasto na motywach opowiadania J.R.R. Tolkiena Kowal z Podlesia Większego wg scenariusza i w reżyserii Piotra Srebrowskiego, absolwenta wrocławskiego wydziału lalkarskiego PWST i Epitafium dla władzy inspirowane Cesarzem Ryszarda Kapuścińskiego. Ten spektakl przygotowuje Ewa Ignaczak. Premiera 3 marca.

Opera Bałtycka

Cosi fan tutte premiera tej opery Wolfganga Amdeusza Mozarta z liberettem Lorenzo da Ponte zamyka cykl premier Mozartowskich zrealizowanych na scenie Opery Bałtyckiej. Ten spektakl powstaje w kooprodukcji z Warszawską Opera Kameralną i Festiwalem Mozartowskim. Jest to pozornie błaha komedyjka – jak mówi inscenizator i reżyser Marek Weiss, w której dość frywolna zabawa dwóch par jest także opowieścią o niestałości i bezradośni emocjonalnej wobec pokus cielesnych. To satyra na męski szowinizm, w którym kobieta traktowana jest jako własność do zabawy. Scenografię przygotowuje Hanna Szymczak, a premiera 1 marca 2014. A na 21 marca zapowiadany jest spektakl baletowy Clash/Fun/Ligth Patricka Delcroix i Izadory Wiess.

Janusz Wiśniewski jest dobrze już zakorzenionym reżyserem na gdańskiej scenie. Tym razem w Teatrze Wybrzeże przygotowuje Martwe dusze Mikołaja Gogola jako autor układu tekstu, reżyser i scenograf (muzyka Jerzy Satanowski). Martwe dusze w zamierzeniach Gogola miały być pierwszą częścią trylogii na wzór Boskiej komedii Dantego, czyli Piekłem. Utwór nigdy nie został doprowadzony do kształtu ostatecznego. Janusz Wiśniewski wpisuje tekst w ramy własnego, niepowtarzalnego teatru. To na pewno nie będzie Gogol obyczajowy, czyli poczet rosyjskich typów i obraz rosyjskich przywar: głupoty, obłudy, chciwości. Podróż Cziczikowa, który szuka martwych dusz przez piekielną rosyjska prowincję, jest swoistą inspiracją dla reżysera. Mówi on: Gogol piszący z perspektywy Dekalogu jest pisarzem uniwersalnym (…) temat jak zwykle traktuję jak jazzman – z całkowita pieczołowitością, jednakże na swoich instrumentach i z wariacjami, do których pobudza i upoważnia gorący stosunek do wielkiego zapisu Gogola.

Premiera 22 lutego,.

W pierwszym kwartale Teatr Wybrzeże zapowiada jeszcze dwie premiery wg Pierre’a Marivaux Wyspę Marrivaux w reżyserii Ivo Vedrala na 14 marca i Kto się boi Virginii Woolf Edwarda Albeee w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego na Scenę Kameralną w Sopocie im. Joanny Bogackiej – także na marzec. Jak poinformował mnie rzecznik prasowy Teatru Wybrzeże Grzegorz Kwiatkowski, więcej o tych pozycjach będzie można dowiedzieć za dwa tygodnie, czyli pod koniec stycznia. Jak na zawodowy, repertuarowy teatr, tak późno podawana (a może ukrywana ?) informacja jest co najmniej zjawiskiem zdumiewającym.

Alina Kietrys

Leave a Reply