Przejdź do treści

Poznań: III kwartał 2013

Od kiedy pamiętam, lato w Poznaniu zaczynało się od Festiwalu „Malta”. Kończył się rok szkolny – na jakiś czas zawieszano nam i naszym dzieciom karę wczesnego wstawania, mogliśmy więc rodzinnie, do późnej nocy, uczestniczyć w wielkiej teatralnej fieście. Śpiwór, karimata, kanapki i termos z herbatą były wówczas niezbędnym wyposażeniem każdego teatromana.

 

Wychodziliśmy z domu w południe, by spędzić dzień krążąc po Starym Rynku – od spektaklu, do spektaklu. Wieczorem lądowaliśmy nad Maltą (sztuczne jezioro w środku miasta), czekając na te naprawdę wielkie teatralne widowiska. Dzieci czasem przysnęły, budziły je wystrzały sztucznych ogni. Wracaliśmy grubo po północy zmęczeni, ale podekscytowani. My dorośli – każdego roku nasze mieszkanie stawało się na te parę dni przechowalnią dla przyjaciół i znajomych – gadaliśmy czasem do rana, a teatr był tematem numer 1. Kiedy kończył się festiwal, mogliśmy spokojnie na dwa miesiące porzucić miasto i jechać na wieś.

Dzieci dorosły, my się zestarzeliśmy, a „Malta” stała się kolejnym, tzw. eventem – może trochę bardziej kosztownym niż inne – w którym można uczestniczyć, ale bez przesady. W tym roku obejrzymy może jeden, dwa spektakle (na większość dawno nie ma biletów) i wyjedziemy.

Z miasta na czas wakacji wyjeżdżają też niektóre teatry. Teatr Ósmego Dnia przez trzy lipcowe tygodnie będzie prezentował swój legendarny już spektakl plenerowy „Arka” w pięciu miastach Chorwacji. Teatr Biuro Podróży wraca do Poznania tylko na krótkie przerwy między kolejnymi zagranicznymi wojażami.

Ciekawą propozycję dla tych, którzy zostaną w mieście ma Teatr Polski w Poznaniu. 8 lipca rozpoczną się dwutygodniowe warsztaty teatralne, podczas których uczestnicy – młodzież powyżej 16 roku życia oraz osoby dorosłe – będą mogły rozwinąć umiejętności aktorskich i zdobyć teatralne doświadczenie. Program warsztatów jest bardzo bogaty i obejmuje zajęcia ze wstępu do sztuki aktorskiej, interpretacji prozy, interpretacji wiersza, improwizacji, scen klasycznych, ruchu scenicznego, emisji głosu, dykcji i pracy z kamerą. Warsztaty zakończą się pokazem na Dużej Scenie Teatru, a absolwenci mogą być w przyszłości zapraszani do współpracy w charakterze statystów w spektaklach Teatru.

Drugą równie interesującą propozycją Teatru Polskiego będzie finał VI konkursu dramaturgicznego Metafory Rzeczywistości 2013, prezentacja 3 finałowych tekstów w formie czytań scenicznych i ogłoszenie wyników konkursu (7 i 8 września). Nagrodą dla zwycięzcy jest wystawienie jego tekstu.

Intrygującym teatralnie miejscem staje się w ostatnim czasie Centrum Kultury Zamek. A dzieje się tak miedzy innymi za sprawą programu „# nie jesteś mi obojętny. teatr / taniec / idee”, którego kolejna edycja będzie miała miejsce we wrześniu. Tak o projekcie piszą autorzy: „w ramach programu proponujemy próbę realizacji w praktyce idei teatru angażującego, który od teatru zaangażowanego różnić miałby się znaczącym przesunięciem z odtwarzania antagonizmów społecznych na scenie, do stawiania pytań o same linie podziału i tym samym aktywizację publiczności”.

W ramach czwartej odsłony programu, zatytułowanej „Poszerzanie Normy” będą miały miejsce dwa wydarzenia. 22 września o g. 20.00, w Sali Wielkiej CK Zamek swój spektakl Disabled Theatre zaprezentuje Jérôme Bel, od lat najciekawsza postać francuskiego tańca, regularnie przekraczająca jego granice. W swoim najnowszym spektaklu Disabled Theatre, podjął on współpracę ze szwajcarską profesjonalną grupą teatralną Teater Hora, skupiającą osoby z zespołem downa i innymi rodzajami niepełnosprawności intelektualnej. Zabiegi teatralne, które zastosował w pracy z zespołem, prowadzą do refleksji nad definicją normy, a także krytycznie odnoszą się do „sztucznej normy” współczesnego teatru i tańca.

Drugie spotkanie w ramach programu będzie wydarzeniem z dziedziny sztuk wizualnych. 20, 21, 22 września, między 10.00 a 22.00 będziemy mogli uczestniczyć w instalacji This is Exchange Tino Sehgala. Zainteresowania Sehgala obejmują przede wszystkim procesy społeczne i systemowe, prawa ekonomii oraz sposoby, w jaki przypisywane są role społeczne. Chce o tym rozmawiać, tworząc miniaturowe sceny nazywane „constructed situations”. W przestrzeni swoich wystaw prezentuje ludzi, którzy rozmawiają, śpiewają lub wchodzą w interakcje z publicznością, wystawiając przy tym na próbę przyzwyczajenia odbiorców sztuki i instytucji wystawienniczych.

We wrześniu startuje w Zamku program performatywny – „Archiwum Ciała”. Na pierwszy spektakl organizatorzy zapraszają 7 września o godzinie 19.00 do Sali Pod Zegarem. Będzie to Projekt: Tomaszewski wieloletniego solisty Polskiego Teatru Tańca – Mikołaja Mikołajczyka (choreografia: Mikołaj Mikołajczyk, współpraca dramaturgiczna: Małgorzata Dziewulska, muzyka: Zbigniew Kozub, wideo instalacja: Mirek Kaczmarek, Komuna/Warszawa). Monodram Mikołaja Mikołajczyka jest intymną opowieścią o samym sobie i swojej twórczości, a przede wszystkim o poszukiwaniach i inspiracjach. Mikołajczyk przypomina o początkach swojej pracy scenicznej, o wielkiej fascynacji osobą Henryka Tomaszewskiego, mima, reżysera i założyciela Wrocławskiego Teatru Pantomimy. Po spektaklu jego autorzy i organizatorzy zapraszają na panel dyskusyjny Archiwum Ciała -: „Rozmowy z przodkami: tradycja RE//MIKSÓW i Festiwalu Wiosny” z udziałem: Magdy Grudzińskiej, Joanny Leśnierowskiej, Jadwigi Majewskiej, Mikołaja Mikołajczyka, Karoliny Wycisk; moderatorem będzie Anna Królica.

Przez całe lato CK Zamek gościł będzie również najciekawsze propozycje teatralne dla najmłodszych widzów. W ramach Zamkowego Lata dla Dzieci zaprezentowane zostaną spektakle:

„Blee…” Teatru Maska z Rzeszowa (9.07.), „Opowieści Wagantów” Teatru Gry i Ludzie z Katowic (16.07.), „Ach, ta Mysia” Teatru Lalek Buratino z Bydgoszczy (23.07.), „Kazio, co to za bajka? (czyli Kopciuszek inaczej)” Teatru Kazio Sponge Corporation z Wrocławia (25.07), „Wunschpunsch albo eliksir” Teatru Zielone Słońce z Dąbrowy Górniczej (30.07), „Cyrk Hrynek” Teatru Nemno z Rzeszowa (1.08.), „U♥ Rodziny” (6.08.) i „La Fillo Fable” Teatru Lalki i Aktora z Wałbrzycha (8.08) i „Na arce o ósmej” Teatru Fuzja z Poznania (13.08.).

Na szczególną uwagę zasługuje wydarzenie organizowane przez Fundację Made in Art, dzięki której swój spektakl wyreżyseruje znany i bardzo w Poznaniu lubiany japoński tancerz butoh Atsushi Takenouchi. W spektaklu wezmą udział wybrani przez reżysera uczestnicy warsztatów z całego świata, a zostanie on zaprezentowany m.in. na scenie Teatru Ósmego Dnia, zamykając trzeci kwartał w poznańskich teatrach.

Pozostałe teatry prawdopodobnie latem wypoczywają.

Renata Stolarska

Leave a Reply