Przejdź do treści

Poznań: II kwartał 2013

W Poznaniu, jak pewnie wszyscy w kraju, z utęsknieniem czekamy na prawdziwą wiosnę, a na ulicach wciąż śnieg, na termometrach minus, nisko na niebie szare chmury. Na szczęście poznańskie teatry ignorują anomalie pogodowe.

Wiosnę zapowiada Teatr Wielki. Na jej Święto zaprasza 27 kwietnia, kiedy to odbędzie się „Wieczór Strawińskiego”. Z okazji setnej rocznicy premiery Święta Wiosny zobaczymy jego nową choreografię (chor. Gall Alster, kier. muz. Grzegorz Wierus) oraz oratorium choreograficzne Król Edyp (kier. muz. Gabriel Chmura).

Jako wielbicielka Lema na pewno nie przegapię majowej premiery poznańskiej Opery (25 maja). Będzie to Tyberiada Krzysztofa Meyera, fantastyczna opera komiczna, której libretto napisał K. Meyer na podstawie opowiadań Stanisława Lema. Utwór przygotowywany został w związku z 70 urodzinami kompozytora (kier. muz. Krzysztof Słowiński, reż. Arthur Ran Braun).

 

Myślę, że grono poznańskich wielbicieli sztuki reżyserskiej Piotra Kruszczyńskiego z przyjemnością obejrzy jego interpretację Falstaffa Giuseppe Verdiego – premiera 21 czerwca, w 200. rocznicę urodzin kompozytora (kier. muz. Gabriel Chmura).

 

Teatr Polski przywita spóźnioną wiosnę wyczekiwaną premierą Otella w reż. Pawła Szkotaka, której datę przesunięto z 23 marca na 6 kwietnia. Zaprosi nas również na szóstą już edycję Europejskich Spotkań Teatralnych „Bliscy Nieznajomi” – w tym roku pod hasłem „Ojcowie” (24-28 maja). W ramach Spotkań 25 maja czeka nas m.in. premiera spektaklu „Piszczyk” w reż. Piotra Ratajczaka. Polecam każdemu, kogo ciekawi, kim byłby dziś bohater znany z filmu Andrzeja Munka.

W Teatrze Nowym w kwietniu zagości Federico Garcia Lorca. 5 kwietnia premiera „Domu Bernardy Alba” w reżyserii Magdaleny Miklasz. 27 kwietnia premiera trzeciego odcinka dokumentalnego cyklu „Jeżyce Story. Posłuchaj miasta!”„Gracze”. Tym razem tematem jest gra i rywalizacja. Realizatorzy obiecują opowieść o grach biznesowych, hazardowych i życiowych, o życiu jako grze i mieście jako scenerii gry (reż. Marcin Wierzchowski, scen. Roman Pawłowski, Marcin Wierzchowski). Kolejny odcinek cyklu „Miasto Kobiet” – 11 maja (nie mam informacji o realizatorach).

 

Ostatnie dni wiosny pożegnamy spektaklami Polskiego Teatru Tańca. Jego bezdomny zespół przygarnie tym razem Centrum Kultury Zamek, gdzie 15 i 16 czerwca odbędzie się premiera spektaklu pt.: Czterdzieści w reżyserii i choreografii Jo Strømgrena. Jest to kolejne wydarzenie wokół jubileuszu PTT. Idea przedstawienia zbudowana została wokół analogii między wiekiem zespołu, a wiekiem człowieka.

Od 21 do 23 czerwca zespół zaprasza do Hali nr 2 MTP na 3 dni i noce z PTT. Przez 3 dni i 3 noce widzowie odbędą artystyczną podróż od roku 1973 (rok założenia PTT) do czasów nam współczesnych. 21 czerwca będzie można obejrzeć Jesień-Nuembir (chor. Jacek Przybyłowicz) i Wiosnę – Effatha (chor. Ewa Wycichowska); 22 czerwca odbędzie się prezentacja prologu oraz 6 z 10 zaplanowanych odcinków audio-video-performance „XL. Polski Teatr Tańca wczoraj i dziś” z reinterpretacją spektaklu Album z tego świata w choreografii Ewy Wycichowskiej do muzyki Krzesimira Dębskiego z udziałem wybranych tancerzy z prapremierowej realizacji w roku 1992; 23 czerwca – legendarna już Walk@ karnawału z postem (chor. Ewa Wycichowska, muzyka: Zbigniew Łowżył z wykorzystaniem cytatów m.in. H. Purcella i H. M Góreckiego).

 

Ktoś lata temu nazwał Poznań „zagłębiem polskiej alternatywy” – myślę, że określenie to jest do dziś aktualne, a temat wymaga osobnego felietonu. Tym razem wspomnę tylko o dwóch szczególnych miejscach. Pierwszym z nich jest Teatr Strefa Ciszy, którego twórcy prowadzą od kilku miesięcy Centrum Rezydencji Teatralnej „Scena Robocza”. Tam właśnie 26 kwietnia odbędzie się premiera monodramu Katarzyny Pawłowskiej (Teatr Porywacze Ciał) pt.: Mistrzyni świata we współreżyserii Macieja Adamczyka. Jak twierdzą artyści: „O samym spektaklu można z całą pewnością powiedzieć tylko jedno: będzie nie mniejszą niespodzianką dla widzów co i samych artystów”.

15 czerwca kolejna premieraStopklatkaspektakl oparty na tekście Maliny Prześlugi, w reżyserii i wykonaniu Łukasza Chrzuszcza – Jest wśród nas ktoś, kogo właściwie nie widać. Nie rusza się, nie mówi, nie wstaje z łóżka. Sparaliżowany. Warzywo. Gdyby tak jeden jedyny raz dopuścić go do Głosu?

Od kwietnia do czerwca w ramach projektu Rezydencji Teatralnych zobaczymy również wcześniejsze produkcje, m.in.: 13 kwietnia White Rabbit, Red Rabbit Nassima Soleimanpoura (Aurora Nova Productions / Scena Robocza); 14 kwietnia Autobus re// mix (Teatr Strefa Ciszy); 20 kwietnia Zegar bije (Teatr Rodzinny Nomadów Kultury); 17 maja Tragedia w lumpeksie. Czyli opowieść o przeciętnym Polaku (i Polce) (Elsner_Kapral_Pawełska); 25 maja Smacznego! (Teatr Strefa Ciszy); 1 i 2 czerwca pokazy dyplomowe Czerwony kogut leci wprost do nieba i Siedem zmysłów (Studio Aktorskie STA) oraz 22 czerwca Sleep Walk (Arriergarden –Dania / Trije Težki – Słowenia).

Drugi kwartał kończy się w pierwszych dniach lata. Lubimy je spędzać w naszym mieście gdyż, lato w Poznaniu tradycyjnie zaczynamy wielką fiestą, jaką od lat jest Festiwal Teatralny MALTA (24-29 czerwca). Wydarzeniem tegorocznej edycji festiwalu będzie premiera Teatru Ósmego Dnia – legendy polskiej alternatywy. W nowym spektaklu plenerowym pt.: Ceglorz, artyści obiecują fascynującą opowieść o losach Zakładu im. H. Cegielskiego i ludziach z nim związanych.

Jeden z moich teatralnych kolegów – Polak z wyboru, Hiszpan z pochodzenia, z powodu

przygnębienia wywołanego zbyt długim brakiem słońca wieścił nam niedawno wieczną zimę. Mam nadzieję, że bogaty repertuar poznańskich teatrów skróci jego beznadziejne oczekiwanie na wiosenne ciepło. On nie wierzy, my wiemy, że jak co roku pewnego dnia wiosna po prostu wróci.

Renata Stolarska

Leave a Reply