Przejdź do treści
Vavada casino kaszinóban

Kraków, styczeń-marzec 2013

Z ostatniej chwili. 10 stycznia Stary Teatr informuje o neopremierze TAJNEGO AGENTA:

12 lutego 2013 r. na Dużej Scenie zapowiadana jest neopremiera premiery z października 2011 r. pt. Tajny agent dawniej znanej jako K o p r o f a g i czyli znienawidzeni ale niezbędni. Sztuka powstała na podstawie powieści Josepha Conrada W oczach zachodu i Tajny agent w przekładzie Wita Tarnawskiego i Agnieszki Glinczanki – opracowanie tekstu, reżyseria i opracowanie muzyczne: Jan Klata, opracowanie tekstu i dramaturgia: Sebastian Majewski, scenografia i reżyseria światła: Justyna Łagowska, choreografia: Maćko Prusak, projekcje: Michał Januszaniec. Conrad ze sceptycyzmem, by nie powiedzieć przerażeniem patrzy na anarchistyczną gorączkę, metody terrorystów w walce z systemem, bezwzględność zamachowców i cynizm tajnych służb. Co tak naprawdę wiemy o kulisach i pobudkach ludzkiego działania? Kto jest idealistycznym buntownikiem, a kto przestępcą i zdrajcą? Czy wspólne dobro ludzkości to jedynie fantazmat?- czytamy w ulotce reklamowej spektaklu.

Kraków

Hasłem, wokół którego mają oscylować wydarzenia teatralne pierwszego półrocza 2013 roku w Narodowym Starym Teatrze, jest BIO.S. Termin określający procedury pośredniczące między systemem operacyjnym a sprzętem jest jednocześnie starogreckim słowem rozumianym jako życie biologiczne. Wedle zamysłu nowego dyrektora Jana Klaty BIO.S ma być rozpoznaniem dla „szeroko rozumianej biografii” w repertuarze Starego Teatru, któremu będą kolejno patronować reżyserzy: Konrad Swinarski, Jerzy Jarocki, Andrzej Wajda, Krystian Lupa, Tadeusz Kantor. Obok spektakli, planowana jest teatralizowana gra miejska śladami wspomnianych artystów, przygotowanie e-booków czy wystawa multimedialna. W pierwszym kwartale będzie miała miejsce premiera sztuki Poczet Królów Polskich na podstawie tekstu Jacka Dukaja i Agnieszki Jakimiak w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego.

W Teatrze im. J. Słowackiego Jarosław Kilian przygotowuje prapremierę polską tekstu brytyjskiego dramaturga i scenarzysty Toma Stopparda Pacjent EGBDF. Rozgrywająca się w szpitalu psychiatrycznym akcja wzbogacona zostanie na scenie przez kompozycje André Previna w wykonaniu orkiestry kameralnej. Prapremiera „Pacjenta EGBDF” 2 lutego.

W Teatrze KTO Piotr Bikont wystawi 1 lutego Rondo – sztukę polskiego dramaturga i kompozytora Bogusława Schaeffera. Utwór, oparty na strukturze muzycznego ronda, opowiada historię pewnej redakcji nowo powstałego pisma dla pań. (jg)

Pierwszą premierą w nowym roku, a właściwie światową prapremierą teatralną, w Teatrze Bagatela (Scena na Sarego 7) będzie adaptacja sceniczna autorstwa Radosława Paczochy słynnej powieści Elii Kazana Układ w reżyserii Michała Kotańskiego – 8 lutego 2013. Autorem scenografii będzie Tomasz Brzeziński, a muzyki – Marcin Mirowski (projekcje Tomasz Bergmann). Wystąpią:  Anna Rokita, Angelika Kurowska, Ewelina Starejki, Paweł Sanakiewicz, Dariusz Starczewski, Sławomir Sośnierz Krótki opis sztuki : Eddie Anderson, dynamiczny wiceprezes agencji reklamowej, błyskotliwy pisarz, mąż i niezmordowany kochanek– stwierdza  pewnego dnia, że ma dość. Miłość i ogromna namiętność skłaniają go wybrania zupełnie innej drogi życia.  Okazuje się, że miłość może być piękna i wzniosła, a równocześnie  niezwykle destrukcyjna. Układ Elii Kazana to wyśmienite studium próby wyrwanie się z wszelkiego rodzaju „układów” .

10 marca 2013 również na Scenie na Sarego 7 będzie miała premierę sztuka Pokój na godziny czeskiego dramaturga, reżysera, aktora Pavla Landovskiego . Sztukę w przekładzie Jana Pawła Gawlika reżyseruje Waldemar Śmigasiewicz, scenografię projektuje Maciej Preyer , a wystąpią : Urszula Grabowska, Marek Bogucki, Wojciech Leonowicz, Paweł Sanakiewicz. Pokój na godziny to pełna ironii i dystansu opowieść o tym jak nie umiemy być dorosłymi w każdym wieku. Pyszna mieszanka abstrakcji, groteski i absurdu,  połączona subtelnym smutkiem i nienatrętną refleksją – które tak uwielbiamy w czeskim kinie – wreszcie do zobaczenia w teatrze.

W nowohuckim Teatrze Ludowym w pierwszym kwartale premiery pojawiać się będą co miesiąc! 1 lutego Teatr Ludowy na Dużej Scenie rozpocznie od mocnego wydarzenia – w sensie dosłownym i w przenośni. Będzie to premiera muzycznego spektaklu Kochanowo i okolice Przemysława Jurka w reż. Piotra Waligórskiego. Muzyka będzie tu rzeczywiście mocna, bo rzecz dotyczy historii zespołu deathmetalowego z małej miejscowości, który w dość nieoczywistej scenerii małomiasteczkowych dożynek, staje przed swoją druga szansą zaistnienia na rynku muzycznym. Mocne brzmienie i profesjonalizm gwarantują członkowie grupy rockowej Kurtyna Siemiradzkiego, którzy na potrzeby spektaklu i swej właściwej profesji, czyli aktorstwa, zmienili nieco swoje preferencje muzyczne z rocka na metal [fot. Sebastian Strama].

Koniec miesiąca natomiast przyniesie premierę dla najmłodszej publiczności. 23 lutego – także na Dużej Scenie – zawadiacki Kot w butach będzie tańczył, śpiewał i popisywał się sprytem. Barwne widowisko muzyczne wyreżyserowane przez Jarosława Szweca z udziałem studentów działającej przy Teatrze Ludowym Krakowskiej Szkoły Teatralnej i Filmowej powinno przypaść do gustu wszystkim przedszkolakom.

Ostatnią premierą tego kwartału będzie 22 marca prapremiera polska sztuki jednego najbardziej cenionych i popularnych współczesnych dramaturgów niemieckich Rolanda Schimmelphenniga Peggy Pickit widzi twarz Boga w reż. Grzegorza Kempinsky’ego. Autor znany już jest tym naszym widzom, którzy przed pięciu laty mieli okazję oglądać na Scenie Pod Ratuszem jego Arabską noc. Niebanalne, instrumentalne, żeby nie powiedzieć muzyczne, traktowanie przez Schimmelphenniga języka przydaje jego dramatom szczególny walor, a lekka ręka reżysera, który wie, co publiczność teatralna lubi najbardziej – gwarantują dobrą, choć nie pozbawioną nawet trudnej refleksji zabawę.(esw)

Opr. Justyna Gajek, Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Leave a Reply