Przejdź do treści

Afisz teatrów lubelskich – czerwiec 2011

 

Na afiszu w Lublinie w czerwcu 2011.

 

Teatr im J. Osterwy

 

Przedwakacyjny nastrój i bliskość lata nie sprzyjają głębokim rozważaniom na poważne problemy, dlatego dobrym pomysłem wydaje się propozycja „Osterwy”, który w czerwcu startuje ze spektaklem „Komedii teatralnej” Benghta Ahlforsa w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego. Przeszczepiona na polski grunt sztuka o perypetiach niewielkiego prowincjonalnego teatru z dalekiej Finlandii, wbrew pozorom wcale nie traci na wyrazistości. Jak się okazuje, mechanizmy, które rządzą ludzką społecznością, pozostają niezmienne niezależnie od środowiska. Bezpardonowa walka o popularność, układy i rywalizacja stronnictw, strategie i intrygi, to wszystko nadaje smaku teatralnemu życiu i sprawia, że to, co dzieje się za kulisami nierzadko bywa równie ciekawe jak to, co dzieje się na scenie. Wszystko podane w lekkiej prześmiewczej formie, obficie zaprawione nieco ironicznym i kpiarskim humorem. I mimo wszystko, nie pozbawione dyskretnej, lecz pełnej ciepła życzliwości.

Teatr muzyczny w Lublinie

Na 19.06 zaplanowano kończący sezon artystyczny 2010/2011 Wielki Koncert Galowy. Wyreżyserowane przez Tomasza Janczaka widowisko muzyczne to wiązanka najbardziej znanych i cieszących się największą popularnością fragmentów oper, operetek i musicali. Na scenie zabrzmią arie Lehara, Bizeta, Verdiego i Mozarta oraz wystąpią prawie wszyscy artyści teatru „Muzycznego” (soliści, chór, orkiestra, balet).

Teatr H. Ch. Andersena

Wspaniałym „Złotym środkiem” pomiędzy zaletami przedstawienia teatralnego, a urokiem rozrywki na świeżym powietrzu może się okazać premierowy spektakl „Trzej muszkieterowie” A. Dumasa w reżyserii Arkadiusza Klucznika (miejsce inscenizacji to plac przy Archidiakońskiej 4). „Trzej muszkieterowie” to zakrojony na dużą skalę projekt teatralno-muzyczno-taneczny, w którego realizacji wspólnie z Teatrem „Andersena” uczestniczyły: „Teatr Muzyczny”, Lubelski Teatr Tańca, Kompania „Teatr” oraz grupa Teatru Improwizacji „No potatos”. Niezwykle barwna, przesycona kolorami i muzyką inscenizacja, trzyma w napięciu również za sprawą przykuwającej fabuły. Młody Gaskończyk d’Artagnan przybywa do Paryża w celu wstąpienia w szeregi muszkieterów. Nie wie jeszcze, że oprócz muszkieterów pełniących funkcje straży przybocznej króla, istnieją także muszkieterzy kardynalscy oraz że podejmie się niezwykle niebezpiecznej i delikatniej misji odzyskania dwunastu diamentowych spinek.

Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”

Najbliższe spektakle „Kosmosu Gardzienic’ już w dniach 17, 18 i 24.06. Tym razem w programie znajdzie się „Ifigenia w Aulidzie” wg Eurypidesa oraz „Ifigenia w Taurydzie”.

Teatr Centralny

Teatr Provisorium

W tym miesiącu na scenę Teatru „Provisorium” wkracza spektakl „Bracia Karamazow” w reżyserii Janusza Opryńskiego. Ostatnia powieść Fiodora Dostojewskiego określana jest często mianem jego najdojrzalszego dzieła, które skupia w sobie główne tematy obecne we wcześniejszych utworach pisarza. Historia trzech braci-ojcobójców: Dymitra, Iwana i Aloszy staje się punktem wyjściowym do rozważenia takich odwiecznych dylematów, jak problem zła, wolnej woli, odpowiedzialności i ateizmu.

Teatr Maat Projekt

Już 29.06 przedpremierowy pokaz wyreżyserowanego przez Mikołaja Mikołajczyka i Tomasza Bazana „Święta wiosny”. Spektakl został stworzony w oparciu o „Czekając na Godota” Samuela Becketta. Głównym trzonem przedstawienia, ma być próba ukazania poprzez ruch stale powracającej sytuacji ofiarowania (przez ofiarników lub same ofiary), w momencie, gdy wiadomo, że ofiara jest daremna, gdyż nie istnieje nikt, kto mógłby ją przyjąć. Szczególny nacisk położono na cykliczność, która według samego Becketta stanowiła klucz do zrozumienia mechanizmu świata. W „Święcie wiosny” symbolizuje ją dwanaście kanap koliście ustawionych na scenie.

Leave a Reply