Przejdź do treści
tinder polska

„#sława #ostrzeżenie”

(recenzja teatralna „#Burn #IAmHere #Herostratos” Jakuba Vašíčka)

„#Burn #IAmHere #Herostratos” to spektakl w reżyserii Jakuba Vašíčka. Skierowany do nastoletnich odbiorców wykorzystuje elementy stylistyczne YouTube’a, TikToka i gier komputerowych.

Scenariusz jest stosunkowo prosty i eksploruje tematykę mowy nienawiści i toksycznej kultury internetowej jako drogi do osiągnięcia wiecznej sławy. W lekkiej formie opowiada o zakorzenionej w ludzkości skłonności do zniszczenia (freudowska koncepcja Thanatosa).

„#Burn #IAmHere #Herostratos” zestawia antyczną postać Herostratesa (IV w. p.n.e.), który spalił świątynię Artemidy w Efezie, z Markiem Davidem Chapmanem (ur. 1955), mordercą Johna Lennona (1940-1980) oraz nastoletnimi podpalaczami, którzy w sierpniu 2017 roku podłożyli ogień pod XVI-wieczny zabytkowy kościół w Gutach w Czechach. Spektakl ma na celu pokazanie, że ślepa pogoń za sławą prowadzi człowieka nie tylko do zniszczenia wszystkiego wokół, ale także samego siebie.

Spektakl miał oryginalną koncepcję artystyczną. Kamil Bělohlávek celowo wykorzystał kiczowate kostiumy i scenografię, aby spotęgować efekt niespodziewanego zwrotu akcji. Spektakl bawił się koncepcją ekranów i w pewnym stopniu ideą wieloświatów. Na scenie widoczne były de facto trzy sceny, ale publiczność miała obserwować obraz wyświetlany na ścianie przez rzutnik. Wyświetlany obraz miał zaś przypominać ekran telefonu lub laptopa widza.

Największy obszar sceny zajmowała przestrzeń z zielonym tłem, gdzie odgrywane były główne wydarzenia następnie wyświetlane na ścianie. Niewielka scena pudełkowa, początkowo niewidoczna, nawiązywała do tradycji francuskiego teatru à l’italienne z połowy XIX wieku i stanowiła dwuwymiarową scenografię nakładaną na zielony ekran. Połączone w ten sposób ujęcia z „zielonej sceny” i elementy tła ze sceny pudełkowej łączyły się w jedną całość. Wyświetlane były na ścianie i tworzyły główną akcję przedstawienia, przypominające filmiki internetowe i grę komputerową, w której narrator zabił boginię Artemidę i podpalił jej świątynię. Obraz ten stale wyświetlał ujęcie głównego bohatera oraz narratora „YouTubera”.

Dobór postaci był ciekawy, a scenariusz wprowadzał ich na scenie płynne, budując akcję. Aktorzy: Miroslava Bělohlávková, Veronika Košvancová-Khomová, Filip Homola, Adam Kubišta, Marek Sýkora, Petr Štěpánek i Antonín Týmal zdołali nawiązać kontakt z publicznością.

„#Burn #IAmHere #Herostratos” miał na celu refleksję na temat internetowych patologii m.in. szerzenia mowy nienawiści i niekonstruktywnej krytyki cudzej twórczości oraz niebezpiecznych wzorów, jakie można w Internecie napotkać. Kiedy narratorowi zostaje tylko jeden follower, następuje zwrot akcji, który ujawnia, jakie niepokojące osobliwości mogą działać w Internecie.

Występ był oryginalny, wciągający i błyskotliwy. Warto też zauważyć, że dialog z publicznością przebiegał pomyślnie, o czym świadczyły reakcje młodszych widzów.

Martyna Szoja

Theater World Brno Festival 2024

warsztaty dla młodych krytyków IATC

23.05.2024

Leave a Reply