Przejdź do treści
tinder polska

NA RAUSZU

Kilka lat temu film Thomasa Vinterberga „Na rauszu” zrobił furorę (Oskar i deszcz nagród), pewnie w dużej mierze dlatego, że pokazał pijaków inaczej niż zwykle – nie jako ofiary systemu czy wewnętrznej szamotaniny udręczonej duszy albo jako zwykłych zabawnych birbantów, ale ludzi skąd skądinąd poważnych, którzy wdają się w niebezpieczną zabawę z alkoholem.

Ta szczególna cecha historii o czterech nauczycielach-ochlapusach widoczna jest jak na dłoni w spektaklu Marcina Hycnara, obok którego występują dawni Montowniacy: Adam Krawczuk, Marcin Perchuć i Maciej Wierzbicki. Wszyscy grają jak z nut (i równie efektownie tańczą), dzięki czemu historię trącącą nieco dydaktyką, jak to często u Skandynawów, ogląda się gładko, choć z nieodzowną dozą refleksji. Spektakl, wart uwagi nie tylko w okresie wzmożenia spożywania napojów wysokoprocentowych, zaleca się czarnym humorem i precyzją wykonania, a stawia aktorom niemałe wymagania, jeszcze bardziej rygorystyczne od farsy. Więcej niż solidna robota.

NA RAUSZU Thomasa Vinterberga, Tobiasa Lindholma, reż. Marcin Hycnar, tłum. Jacek Telenga, scenografia Wojciech Stefaniak, kostiumy Małgorzata Domańska, choreografia Anna Hop, światło Katarzyna Łuszczyk, producent wykonawczy Magdalena Kłosińska. Teatr Polonia, premiera 29 grudnia 2023.

Leave a Reply