Przejdź do treści

„Koniec półświni. Rewitalizacja” w Teatrze Druga Strefa – w czwartek, 27 października

Na dużej scenie Teatru Druga Strefa w Warszawie 27 października odbędzie się premiera spektaklu „Koniec półświni. Rewitalizacja”, który z okazji 40. rocznicy śmierci Helmuta Kajzara wyreżyserował Piotr Lachmann – informuje Karol Popiel z Teatru Druga Strefa.

„Świniobicie, przeszczepianie, ożywianie, wykwiczane strzępy arii Mozarta, sugestywny monolog i wielowizja, równorzędna aktorowi występującemu w oknie kukiełkowego teatru – to wszystko od 28 do 31 października na dużej scenie Teatru Druga Strefa” – napisano w przesłanej PAP informacji.

Spektakl Piotra Lachmanna „Koniec półświni. Rewitalizacja” w wykonaniu Zbigniewa Konopki bazuje na tekście Helmuta Kajzara „Koniec półświni”, powstałym około 1974 r. „Jest rodzajem mini-Hommage dla legendarnego artysty i reformatora teatru XX wieku w 40. rocznicę jego śmierci” – podkreślono.

Helmut Kajzar (ur. 18 sierpnia 1941 r. w Bielsku-Białej – zm. 21 sierpnia 1982 r. we Wrocławiu) dążył do stworzenia teatru, w którym widz i aktor byliby równorzędnymi partnerami, „suwerennymi jednostkami”. „Pierwsze próby takiego teatru miały miejsce w jego dzieciństwie. Mały Kajzar spraszał dzieci z okolicy na przedstawienia swojego teatru kukiełkowego, dla którego sam pisał teksty, budował scenę i wycinał papierowych aktorów. Matka Kajzara, p. Paulina wprowadza widza wirtualnie w ten teatroświat syna, różniący się od wszystkich znanych teatrów na świecie swoistą poetycką filozofią sceny, która dla Kajzara była wszędzie” – czytamy o artyście.

Jak wyjaśniono, spektakl „Koniec półświni. Rewitalizacja” nawiązuje do tych początków późniejszego wybitnego twórcy wielkich spektakli na scenie Teatru Narodowego. „Jednocześnie jest próbą powiązania tego początku z końcem artysty i jego teatru bez starania się o bycie mu wiernym, co mogłoby się skończyć tylko pokraczną parodią koncepcji, niepowtarzalnej bez udziału jego głównego podmiotu” – napisano. „W spektaklu reprezentują ten podmiot cząstkowo, niedoskonale jego słowa i obrazy zapożyczone, luźno korespondujące z samym tekstem (Videoperformance Tapirandco) albo wywodzące się ze źródeł jego inspiracji, choćby filmem Pasoliniego Chlew (1969)” – podkreślono w zapowiedzi.

„Przez godzinę twórcy, aktor na żywo i z nagrań, a także widzowie uczestniczą w misterium przeszczepiania świadomości człowieka świni, która jest główną bohaterką sztuki. Na scenie pojawiają się Zbigniew Konopka oraz wirtualnie Paulina Kajzarowa, a także znakomite aktorki Jolanta Lothe i Stanisława Łopuszańska, które Lachmann wskrzesza przez pięć wieczorów dla publiczności” – napisano o spektaklu. „Nieznane nagranie z Helmutem Kajzarem, tańczącym z parasolką przed Wersalem na rok przed swoją śmiercią, jest kolejną scenką z jego teatru” – dodano.

Zaznaczono, że reżyser w twórczy sposób nawiązuje do poetyckiej filozofii sceny, która była dla Kajzara wszędzie, a także do jego idei teatru metacodziennego, gdzie aktor i widz są równorzędnymi partnerami.

Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów powyżej 18. roku życia.

Scenariusz, reżyseria i obrazy – Piotr Lachmann. Współpraca przy digitalizacji i montażu – Jan Pieniążek. Videoperformance Tapirandco. Występują: Zbigniew Konopka, Mateusz Banasiuk (głos) oraz wirtualnie Paulina Kajzarowa, Jolanta Lothe i Stanisława Łopuszańska, świnie z Włoch, Chrumkowa i Małkini Górnej.

Premiera – 27 października o godz. 20 w Teatrze Druga Strefa (ul. Magazynowa 14A). Kolejne przedstawienia – 28-31 października.

Spektakl przygotowano w ramach programu „OFF Polska” organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Jego realizację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Opr. Grzegorz Janikowski (PAP)

Leave a Reply