SIMONA K. WOŁAJĄCA NA PUSZCZY

Agnieszka Przepiórska weszła w świat teatru jednego aktora monodramami w jakimś stopniu zakorzenionymi w jej biografii – dotyczy to zwłaszcza spektaklu Tato nie wraca, próbowała też z powodzeniem sił w monodramie komediowym (Kocham Bałtyk). Od pewnego czasu w centrum jej zainteresowania pozostają niepospolite kobiety i ich historie. Taką była opowieść o zamordowanej podczas wojny przez Niemców utalentowanej poetce Ginczanka. Przepis na życie, taka też jest Simona K. Wołająca na puszczy.

Piotr Rowicki, autor większości scenariuszy monodramów dla Przepiórskiej, za namową aktorki sięgnął do książki Anny Kamieńskiej Simona. Opowieść o niezwyczajnym życiu Simony Kossak (2016), aby stworzyć sceniczny portret kobiety walczącej o wybór własnej drogi życia, którą stała się dla niej ekologia – sama siebie określała mianem „zoopsychologa”. Nie szczędziła sił na rzecz ochrony przyrody, zwłaszcza Puszczy Białowieskiej, gdzie zamieszkała w starej leśniczówce „Dziedzinka”, przez ponad 30 lat wiodąc życie z dala od cywilizacji.

Monodram wyraźnie dzieli się na dwie części. W pierwszej towarzyszymy losom Simony Kossak (1943-2007) od narodzin po ukończenie studiów i wybór Białowieży jako swojego miejsca na całe życie. Potomkini rodu Kossaków mierzy się w tych latach z naciskiem rodziny, oczekiwaniami matki, rozczarowaniem ojca, całym niechętnym jej Krakowem, aby obrać swoją drogę. O ile pierwsza część tchnie autentyzmem, o tyle w części drugiej zbyt silnie dochodzi u Rowickiego do głosu pokusa głoszenia słusznych haseł – tekst staje się chwilami nieznośnie rezonerski, choć rymuje się z dzisiejszą troską o zdrowie planety. Przepiórska jednak, aktorka o ogromnym doświadczeniu monodramatycznym, i z tym daje sobie radę, aby uwiarygodnić postawę i walkę niezłomnej ekolożki. Zastosowane umowne środki sceniczne (nieukrywane zresztą, jak choćby puszcza urządzana na oczach publiczności za pomocą przesuwanych ku centrum sceny doniczek z roślinnością raczej biurową) wspomagają starania aktorki, aby spuścić nieco powietrza z patetycznego tonu i sprawić, że historia Simony staje bliska widzom.

Kolejne zwycięstwo aktorki, mającej za sobą wiele sukcesów na scenie jednoosobowej.

Tomasz Miłkowski

SIMONA K. WOŁAJĄCA NA PUSZCZY Piotra Rowickiego, monodram Agnieszki Przepiórskiej-Frankiewicz, reżyseria Anna Gryszkówna, premiera 4 października 2020 na scenie Big BookCafé; spektakl w PROMIE Kultury na Saskiej Kępie, 12 września 2021.

Leave a Reply