Paddymania

Tomasz Miłkowski pisze o musicalu „Virtuoso” poznańskiego Teatru Muzycznego  po premierze warszawskiej:

Trudno powiedzieć, co działało silniej – muzyczny talent Maestra, czy jego sceniczna osobowość i osobisty czar. Dość na tym, że w Stanach Zjednoczonych szerzyła się prawdziwa „Paddymania”, czyli obsesyjna adoracja Ignacego Paderewskiego, zwłaszcza wśród pań, podekscytowanych jego lwią fryzurą. Paderewski umiał to wykorzystać z pożytkiem dla sprawy polskiej.

Wokół tych motywów opleciony został musical „Virtuoso”, efekt pionierskiego konkursu, rozpisanego przez Instytut Mickiewicza wśród twórców amerykańskich. Wybrany dzięki konkursowi musical „Virtuoso” zrealizował wzorcowo Teatr Muzyczny w Poznaniu, tworząc widowisko pełne wigoru i lirycznych akcentów, a jednocześnie popularyzujące i postać głównego bohatera, i polsko-amerykańską przyjaźń, której jednym silnym fundamentem stało się pamiętne poparcie prezydenta Wilsona dla restytucji państwa polskiego.

Autor musicalu, Mattew Hardy stanął wobec niełatwego zadania. W części pierwszej było nieco łatwiej, bo osnuł ją wokół dziejów rozkręcającej się kariery młodego artysty zdobywającego sławę i jego związków z trzema pięknymi Helenami. W części drugiej trudniej – bo to już wyraźnie musical polityczno-historyczny. Pomógł mu zapewne amerykański luz i dystans do polskich sporów wewnętrznych, dzięki czemu utwór nie osunął się na niebezpieczne pole nieznośnego patosu, ale zachował równowagę między powagą tematu i lekkością formy (Modrzejewska nawet wypadła jako Muza flirtu). Ogląda się to o słucha z przyjemnością i pewną satysfakcją, że można opowiadać o ważnych sprawach w formie, która nie wywołuje znużenia.

Brawo dla Muzycznego i jego solistów, a w szczególności Janusza Krucińskiego (Paderewski), Anny Lasoty (Helena Górska, przyszła żona Paderewskiego) i Barbary Melzer (Helena Modrzejewska), a także sprawnego zespołu, demonstrującego zespołowa grę w partiach chóralnych o układach choreograficznych.

Tomasz Miłkowski

Viruoso, musical Mattew Hardy’ego, orkiestra i aranżacja wokalna Adrew Fox, reżyseria Jerzy Jan Połoński, choreografia Paulina Andrzejewska-Damięcka, Teatr Muzyczny w Poznaniu, premiera warszawska 13 sierpnia 2021.

Leave a Reply